Mitä tehdä,kun ystävä pettää luottamuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja florida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

florida

Vieras
Olen nyt niin järkyttynyt, etten tiedä, mitä pitäisi tehdä. Tänään selvisi, että läheinen ystäväni on puhunut perheeni hyvin yksityisistä asioista ulkopuoliselle (kenties useammallekin). Tämä salaisuus on parisuhteeni vaikein ja nöyryyttävin asia (miestäni koskeva rikosasia), ja hain ahdistukseeni apua ystävältäni silloin, kun kriisi oli perheessämme akuutisti päällä. Kenellekään muulle en ole asiasta puhunut. Nyt sitten mieheni sai kuulla asiasta työkaveriltaan, jonka sisko on tämän ystäväni tuttava. Mieheni työkaveri kertoi kuulleensa asiasta siskoltaan.

Eli, tämä ihminen, johon olen kaikista eniten luottanut, on pettänyt minut ihan täysin. Hän on lapseni kummi ja minä hänen lapsensa kummi ja olemme päivittäin tekemisissä. Olemme myös asuneet yhdessä aikoinaan. Hän on ollut lähinnä kuin sisko minulle. Hän on sitten ilmeisesti nautiskellut "hyvästä juorusta" niin, ettei ole voinut olla kertomatta asiasta ties kenelle. Olen niin pettynyt ja loukkaantunut, että olen itkenyt useaan otteeseen tänään.

Luulin, että olemme tästä meidän kriisiajastamme päässeet jo yli eikä meidän tarvitsisi kuulla siitä enää. Aikoinaan se oli niin paha "mörkö", että se pilasi melkein kaksi vuotta meidän elämästämme. Selvisimme asiasta ja miestäni ei tuomittu mistään, mutta en silti edelleenkään kestä edes ajatella koko asiaa. Ja asia on niin nöyryyttävä, etten kestä ajatusta, että juttu on nyt levinnyt ties minne ja kenelle. Nyt tuntuu, että jalat menee alta.

Mieheni kielsi ehdottomasti minua sanomasta asiasta mitään tälle "ystävälleni", koska siitä tulee sitten ketjureaktio, kun ystäväni suuttuu tälle kaverilleen, joka on puhunut asiasta siskolleen ja sitten tämä hänen siskonsa eli mieheni työkaveri suuttuu miehelleni, koska on mieheni vika, että hänen siskonsa on nyt suuttunut jne.jne...Naurettavaksi menee, joka tapauksessa. Ja juttu luultavasti vaan leviäisi edelleen. Mieheni sanoi kertoneensa asiasta minulle vain, koska haluaa minun jatkossa tietävän, ettei tähän ystävääni voi luottaa.

Mutta miten minä voin antaa vaan asian olla? Mitä minä teen ystävällä, johon ei voi luottaa? En yhtikäs mitään! En voi leikkiä ystävää ihmisen kanssa, johon en enää luota enkä oikein voi katkaista vuosien ystävyyssuhdetta ilman mitään selitystä. Sittenhän se olen minä, joka saa vihat niskoilleen. Kaiken lisäksi olemme naapureita. Mitä minä nyt teen?

Ensimmäinen reaktioni oli tietenkin soittaa heti ja haukkua eukko pystyyn, mutta en voi sitä tehdä. Mutta mitä sitten?

Minä en olis enää yhteydessä tähän "ystävään". En todellakaan kertoisi enää pienempiäkään asioitani hänelle. Ei tartte sanoa ystävälle mitään,annat välien vain viiletä.

voimia sinulle! juttele asiasta ystävällesi niinkuin aikuiset tekevät ja sano hänelle miltä sinusta tuntuu ja että olet luullut että häneen voi luottaa! puhumalla yleensä asiat tuppaa selviämään! tsemppiä! mutta älä missään nimessä anna asian olla sillä se hyppää jossain vaiheessa esille kuitenkin!

Mieheni mielestä minun pitäisi jatkaa, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jättää vaan kertomatta mitään luottamuksellista. Mutta kun en minä osaa niin olla. Ja olen niin vihainen, etten todellakaan osaa esittää kaveria tässä tilanteessa:-(

Niin, haluaisin puhua asiasta, mutta mieheni toivoo, etten niin tekisi. Pelkää, että kaikki kaatuu lopulta hänen niskaansa, jos tämä aiheuttaa ongelmia sisarusten välille jne. Kohta kuulemma kaikki työpaikan naiset sitten vihoittelevat hänelle tms.

Aaarrgh. Kun voisi nyt edes luottaa sen verran, että jos otan asian puheeksi ystäväni kanssa, niin hän ei alkaisi siitä sitten muille kiukkuamaan. Itsehän hän on tämän aiheuttanut. Mutta tajuaako hän sen?

mulle kävi samanlai..olin uskoutunut ystävälle..ja hän oli niitä puhunut eteenpäin, ollessaan ravintolassa syömässä..aika pahoin seurauksin..luotto meni ystävään, samoin kaikkiin ihmisiin..tälläkään hetkellä on tosi vaikea luottaa keneenkään. sitä epäilee heti kaikkia..tosi raskasta..aika hiukan auttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mieheni mielestä minun pitäisi jatkaa, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jättää vaan kertomatta mitään luottamuksellista. Mutta kun en minä osaa niin olla. Ja olen niin vihainen, etten todellakaan osaa esittää kaveria tässä tilanteessa:-(

Minusta voisit sanoa asiasta ystävällesi, mutta siten, ettet paljasta kuka asian on sinulle juorunnut. Jos on kertonut monille, niin ei ees osaa kohdistaa sitä kehenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minusta voisit sanoa asiasta ystävällesi, mutta siten, ettet paljasta kuka asian on sinulle juorunnut. Jos on kertonut monille, niin ei ees osaa kohdistaa sitä kehenkään.

Lisäys tähän vielä se, että kerro miehellesi eka, että aiot asian ottaa puheeksi ystäväsi kanssa.

Mieheni jo sanoi, että jos otan tämän asian puheeksi, niin hän lopettaa asioiden kertomisen minulle. Eli hän todella suuttuu minulle sitten. Niin tai näin, aina väärinpäin.

Ihmiset on vaikeita. Taidan paeta vuorille :-/

kuuntelisin miehen mielipidettä,eli en puhuisi.minä en kauheasti asioitani ystäville/sukulaisille huutele,kun olen tullut siihen tulokseen,ettei kannata.koskaan kun ei voi tietää kehen voi luottaa.niin että ne henk.kohtaisimmat asiat usein kannattaa vaikka puhua jossain terapiassa mieluummin.en siis puolusta ihmisten epäluotettavuutta,mutta olen saanut katkerasti näin kokea.miksi sanotaan että nainen on naiselle susi?

Mä en ite pystyis oleen enää ystävä tuollaisen jälkeen,mun on pystyttävä luottamaan ystäviini.
Omalle kohdalle jos tuollainen tapahtuisin ottaisin kyseiseen henkilöön yhteyttä ja sanoisin et ystäviä ei voida enää olla,koska luottamus mennyt täysin.
Kavereita voitas olla.Ja mun ystävät tietää et mulla ystävillä ja kavereilla on iso ero keskenään.

Sinun tilanteessasi kertoisin 'ystävälle'. Tapaatte varmasti toisianne niin usein, että olsii todella vaikeaa teeskennellä ystävää.

Toinen tilanne olisi jos asuisitte kaukana toisistanne, silloin heittäisin vain itsekseni ystävyydelle hyvästit. Tuollaisen tempun jälkeen mitään selittelyjä ei tarvita.

Itsellä vähän samantyylinen tilanne. Usea ystävänäni pitämä on jauhanut perheestäni puhdasta sontaa kuukausikaupalla. Ja päin naamaa joko esittäneet ystävää tai olleet pitämättä yhteyttä. Pakon edessä todelliselle ystävälleni tehty tunnustus paljasti uusia asioita ihmisistä ja totesin, että minulla ei ole tarvetta tuollaiselle 'ystävyydelle'.

Se on kumma, miten jotkut ihmiset oikeasti nauttivat saadessaan levitellä juoruja. Ei käsitä, ei...

mulle kävi samanlai..olin uskoutunut ystävälle..ja hän oli niitä puhunut eteenpäin, ollessaan ravintolassa syömässä..aika pahoin seurauksin..luotto meni ystävään, samoin kaikkiin ihmisiin..tälläkään hetkellä on tosi vaikea luottaa keneenkään. sitä epäilee heti kaikkia..tosi raskasta..aika hiukan auttaa..

anteeksi etä näin ot mutta; rasittava...tyyli...kirjoittaa...ja... kertoa....mitään...

puhua asiat halki,kertoa että olet loukkaantunut ja haluat tietää syyn miksi näin on tapahtunut.'
keskustelun jälkeen voit miettiä mihin tulokseen päädyt,laitatko yhstävyyden jäähylle vai jatkatteko vai mitä.

mun ystävä petti mun luottamuksen eikä edes tunnustanu vaikka jäi kiinni. yöhemmin on pyydellyt asiaa ja asioita anteeksi. kavereita olemme edelleen,mutta en luota häneen enää. en kerro henk.koht asioita yms.

Ap hyvä, tiedän että kirjoituksestasi on jo viisi vuotta aikaa. Olisi mukava kuulla, kuinka ystävyytenne kävi. Otitko asian puheeksi vai jatkoitko elämää kertomatta hänelle? Oletteko vielä tekemisissä?

Itse olen kokenut vastikään saman. Tukeuduin kriisin hetkellä ystävääni, joka ei pitänytkään asioita omana tietonaan vaan kuulin sitten muualta hänen levittäneen ilkeällä tavalla asioita muiden korville. Googlasin näitä keskusteluja, sillä tunnen itseni todella loukkaantuneeksi ja olen ystävälleni vihainen. En oikein tiedä, mitä tehdä.

mun yks tallikaveri oli ennen aina mun kanssa tallilla ja tehtiin kaikki yhdessä sitten yks kaks hä alkoi laittamaan aivan omituisia viestejä ja kiroilemaan ja sitten päätin laittaa välit poikki kun ei se viestittely millään loppunut sitten ei puhuttu vähään aikaan tallilla mitään sitten oltiin taas kavereita ja nyt sen sisko osti yhden hevosen tältä samalta tallilta ja nyt se sitten taas puhuu musta pahaa joten mitä teeen ??? tarvitsen kipeästi apua !!

Yhteistyössä