Salassapitovelvollisuuden rikkominen --> Mitä tehdä??

toi on tosi epäammatillinen teko ja vielä vakava virhe ton alan ihmiseltä! rikosilmoitus aiheellinen ja siitä tulee varmasti työntekijälle seuraamuksia, hoitoalalla meinää salassapito on todella tärkeä asia josta tulee pitää kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 §17

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

Siinäpä pieni tietopaketti, suosittelen tutustumaan.

Kiitos, yritin etsiä Finlexistä itsekin, mutten löytänyt. :hug:

piti käydä tenttipaperista lunttaamassa nuo numerot kun en meinannut niitä löytää millään :D

En löytänyt mäkään, hain haullakin, mutta sieltä tuli vaikka mitä muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja VanillaVanilla:
toi on tosi epäammatillinen teko ja vielä vakava virhe ton alan ihmiseltä! rikosilmoitus aiheellinen ja siitä tulee varmasti työntekijälle seuraamuksia, hoitoalalla meinää salassapito on todella tärkeä asia josta tulee pitää kiinni.

Niin.. Väistämättä tulee mieleen, keneen tässä maailmassa voi luottaa, jos työntekijäkin, joka ollut perheessä yli 6kk toimii näin :(

ei varmasti ollu.. inhottava kyl jos asialle ei voida ennen käräjiä tehdä mitään.. pitkä aika oottaa ja pelätä! :hug: jos järjestäisivät edes valvotut tapaamiset, ni sekin auttaisi jo paljon tai ainakin helpottaisi sinun ja lasten elämää..

Alkuperäinen kirjoittaja VanillaVanilla:

Niin.. Väistämättä tulee mieleen, keneen tässä maailmassa voi luottaa, jos työntekijäkin, joka ollut perheessä yli 6kk toimii näin :(

ihan varmasti!! Ja taas on haettava lasten kanssa kontakti täysin uuteen ja tuntemattomaan ihmiseen ja ennen kaikkea päästää se kotiinsa ja kaiken sotkun keskelle. Olis kyl hyvä jos työntekiä on jostain ihan muualta kuin kyseisestä firmasta.

m haluaisin kuulla ap miten tää juttu sitten etenee, jos ei oo liikaa pyydetty :)

Ei tietenkään ole. Sain ajan asianajajalleni torstaille, klo 10. Ajattelin jutella hänen kanssaan ennen yhteydenottoa poliisiin tms. Työntekijästä en ole kuullut mitään, hänen pomoltaan sain selitykseksi, kuinka vaikea tämän henkilön on ollut olla meillä molemmilla töissä, ollut kuulema ns. kahden tulen välissä... Ja nyt en väitä, että olisi ollut helppoa olla eronneella parilla molemmilla töissä, mutta ei se silti oikeuta häntä tähän. Jos ihminen on ammattitaitoinen, hän myöntää olevansa kykenemätön hoitamaan ym.työtä ja lopettaa taikka hakee työnohjausta tai muuta vastaavaa avuksi... Kerron kyllä enemmän, kunhan vaan itsekin jotain tiedän.

Niin ja viestin sain silloin eilen työntekijältä, missä luki, että hän on auttanut minua ystävänä ( ei tunneta entuudestaan/olla koskaan, ikinä, milloinkaan nähty vapaa-aikana) ja kuulema ex ei saisi puhua eteenpäin, että hän on kertonut minun asiana, koska ne ovat hänen ja ex:n välisiä asioita.. Että hyvin huomaa ammattitaidon.. Teki mieleni valottaa, että salassapitovelvollisuus sitoo HÄNTÄ, mutta en viitsi lähteä kahdenkeskeiseen selvittelyyn.

m haluaisin kuulla ap miten tää juttu sitten etenee, jos ei oo liikaa pyydetty :)

Ei tietenkään ole. Sain ajan asianajajalleni torstaille, klo 10. Ajattelin jutella hänen kanssaan ennen yhteydenottoa poliisiin tms. Työntekijästä en ole kuullut mitään, hänen pomoltaan sain selitykseksi, kuinka vaikea tämän henkilön on ollut olla meillä molemmilla töissä, ollut kuulema ns. kahden tulen välissä... Ja nyt en väitä, että olisi ollut helppoa olla eronneella parilla molemmilla töissä, mutta ei se silti oikeuta häntä tähän. Jos ihminen on ammattitaitoinen, hän myöntää olevansa kykenemätön hoitamaan ym.työtä ja lopettaa taikka hakee työnohjausta tai muuta vastaavaa avuksi... Kerron kyllä enemmän, kunhan vaan itsekin jotain tiedän.

oot aivan oikeassa. ja tämän alan työnkuvaan kuuluu hyvin olennaisena osana se, että duunit on hankalia ja raskaita henkisesti, ja tosi suuria ristiriita tilanteita voi tulla. Jos niitä ei kestä, on väärällä alalla. Idiootti pomokin, hänen ei kuulu todellakaan puolustella tuollaista työntekijää, vaan nyt pitäis osata johdon olla nöyrä ja pyytää anteeksi. Pistä paperille mahdollisimman paljon esim. puheluita ylös, koska tuo kuullostaa siltä että edes pomo ei ymmärrä asian vakavuutta ja tarvitsee näpäytyksen hänkin.

Niin ja viestin sain silloin eilen työntekijältä, missä luki, että hän on auttanut minua ystävänä ( ei tunneta entuudestaan/olla koskaan, ikinä, milloinkaan nähty vapaa-aikana) ja kuulema ex ei saisi puhua eteenpäin, että hän on kertonut minun asiana, koska ne ovat hänen ja ex:n välisiä asioita.. Että hyvin huomaa ammattitaidon.. Teki mieleni valottaa, että salassapitovelvollisuus sitoo HÄNTÄ, mutta en viitsi lähteä kahdenkeskeiseen selvittelyyn.

Se käy teillä omalla työajallaan, työn merkeissä, joten se ei silloin virka-ajalla ole ystävä vaikka olisitte tunteneet tsiljoona vuotta. Ja vaikka oikeasti olisittekin läheisiä ystäviä, niin edelleenkin se työ sitoo vaitiolovelvollisuuteen. hankala tilanne kertakaikkiaan.

Niin on, erittäin hankala. Ja toisaalta en edes ymmärrä, miten hän on kahden tulen välissä ollut, koska tosiaan toimenkuvana ainakin minun kotona on ollut lasten kanssa oleminen.. Ex:stä en sitten tiedä. Minun ongelmiini/vanhemmuuteeni hänen ei ole tarvinnut koskaan eikä millään tavalla puuttua.

Muista säästää noi kaikki viestit, mitä oot tähän asiaan liittyviltä tahoilta saanut! (siltä työntekijältä, hänen pomoltaan jne. )
Ihme selittelyä :headwall: totta hitossa on varmasti ollu vaikee olla teillä töissä, mutta se on sen ihmisen työtä! Ja vaikka kuin ois ystävä niin sillon jos on työsuhteessa niin ei todellakaan oikeuta tollaseen.
Mä en oikeasti ymmärrä mitä se pomokin sitä puolustelee. Kaikkien tuon alan ihmisten työsopimuksessakin on mainittu tuo vaitiolovelvollisuus ja usein se myös mitä sen rikkomisesta seuraa.
Voimia sulle ja myös mua kyllä kiinnostaa miten tämä päättyy.
:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Muista säästää noi kaikki viestit, mitä oot tähän asiaan liittyviltä tahoilta saanut! (siltä työntekijältä, hänen pomoltaan jne. )
Ihme selittelyä :headwall: totta hitossa on varmasti ollu vaikee olla teillä töissä, mutta se on sen ihmisen työtä! Ja vaikka kuin ois ystävä niin sillon jos on työsuhteessa niin ei todellakaan oikeuta tollaseen.
Mä en oikeasti ymmärrä mitä se pomokin sitä puolustelee. Kaikkien tuon alan ihmisten työsopimuksessakin on mainittu tuo vaitiolovelvollisuus ja usein se myös mitä sen rikkomisesta seuraa.
Voimia sulle ja myös mua kyllä kiinnostaa miten tämä päättyy.
:hug:

Näin minäkin ajattelen, että työ voi olla haastavaa ja vaikeaakin, mutta jos siihen ei kykene, niin täytyy lopettaa.. Ei voi eikä missään nimessä pidä yrittää miellyttää asiakkaita, mikä lienee tässä voinut olla yhtenä syynä.. en tiedä. Ja viestit on tallessa kaikki, onneksi. Ja veikkaisin, että pomo puolustelee, koska kyseessä hänen oma firmansa ja aika huonoa mainetta tämä firmalle tuo, koska salassapitovelvollisuudesta on kahdesti jo samalla työntekijälle sanottu, kyseessä tällöin "pieniä lipsahduksia" -ja nämäkin tapahtuneet siis meillä töissä ollessa.

Hienoa sinulta,kun olet lähtenyt viemään asiaa eteenpäin!Työntekijä on toiminut niin epäammattimaisesti (myös epäinhimillisesti) ja rikkonut lakia, että asiaa ei todellakaan ole syytä painaa villasella.

Alkuperäinen kirjoittaja tintti:
perhepäivähoitaja vai perhetyöntekijä?

Ns.Perhetyöntekijä.

arvasin koska meillä kävi samoin. Soitto esimiehelle ja kyseinen henkilö on siirretty muihin hommiin. Kertoi minulle todella paljon muiden perheiden asioita joka sai minut miettimään mitä puhuukaan meistä. kertoi vaan väärälle ihmiselle koska työskentelen hoitoalalla joten tiedän vaitiolovelvollisuuden. ei enää koskaan perhetyöntekijää meille joka vaan istuu ja juo kahvia vaikka toivoin että menisi silloin ulos työntelemään itkuista vauvaa vaan ei! istui perse leviänä ja kertoi mitä muissa perheissä tapahtui

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
no luulis olevan salassapitovelvollisuus. siivojillakin on, vaikkeivät missään valtion kansliassa työskenteliskään. :o

Jokaisella hoitoalalla, koulussa tms organisaatiossa toimivalla on vaitiolovelvollisuus, eikä sitä varten tarvitse mitään eri lappuja allekirjoittaa koska sen laki määrää. Toki monissa paikoissa se allekirjoitus annetaan, mutta periaatteessa sitä ei tarvi. Koskee opiskelijoita, ja ihan jokaikistä työntekijää siivoojasta postipoikaan, jotka ko. paikassa käy ja näkee asiakkaita tai jotain tietoja.

Ja vaikka työstä joskus lähteekin, se velvollisuus säilyy koko loppuelämän.

Noh, etsisitkö mulle sen lakipykälän, joka määrää siivoojan vaitiolovelvollisuuden...

Voi sua! mä olen ollut siivoojana ja kyllä siellä sanottiin heti ekana päivänä että on vaitiolovelvollisuus!!!

Laita kirjalliset valitukset tai huomautukset
firman esimiehelle
poliisille tutkintapyyntö, on tässäkin joku laki viranomaisen vaitiolovelvollisuudesta
kuntaan valitus tai huomautus sosiaaliasiamiehen kautta TAI sosiaalitoimen johtajalle, koska kunta kuitenkin käyttää tämän yksityisen firman palveluita ostopalveluina.

Googleta sosiaalipuolen laki, sosiaali- ja terveysministeriön sivustoilta löytyy lakitekstiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jaa, ihmettelen, että mitä niin salaista teillä voi olla, että siitä ei saa puhua. Luulikohan hoitaja kenties tekevänsä hyvänkin teon, kun kertoi asioita lasten isälle. Salassapitovelvollisuus muuten yleensä päättyy, kun työsuhde päättyy, näin ainakin minun työpaikallani. Sekin olisi sinun kannattanut ottaa huomioon, ennen kuin palkkaat omaan kotiisi saman henkilön kuin ex-miehen kodissa on. Mitä ihmettä hotaja on voinut selittää sellaista, mitä lapset eivät voisi selittää. Ihan itsekö olet salaisuuksiasi paljastanut tuntemattomalle henkilölle? Sinun tilanteessasi ottaisin yhteyttä kuntaan siihen henkilöön, joka hoitaa palvelujen ostamisen yksityisiltä yrityksiltä ja joka on päättänyt teidän tapauksenne hoitamisesta yksityisenä palveluna.

Salassapitovelvollisuus ei pääty työsuhteen mukana.

Kävin lukemassa, et miten asia on lähteny etenemään. Toisaalta toivottavasti kyseisessä firmassa myös oppivat sen tai ainakin ens kerralla miettivät pikkasen tarkemmin, et onko tarkoituksenmukaista laittaa sama työntekiä eronneelle pariskunnalle. Lasten kannalta tietty voi olla ihan ok juttu, kun on sama henkilö, mutta juuriki nuiden ristiriitaisuuksien jne takia voi olla vastaisuudessa parempi että eroperheen kodeissa on eri työntekiä. Tietty ne voivat tai niiden pitääkin tehdä sit keskenään jonkin verran yhteistyötä (lasten asioissa), mutta tällöin myös työntekiät ovat sidottuja vaitiolovelvollisuuden piiriin.

Alkuperäinen kirjoittaja anve:
Kävin lukemassa, et miten asia on lähteny etenemään. Toisaalta toivottavasti kyseisessä firmassa myös oppivat sen tai ainakin ens kerralla miettivät pikkasen tarkemmin, et onko tarkoituksenmukaista laittaa sama työntekiä eronneelle pariskunnalle. Lasten kannalta tietty voi olla ihan ok juttu, kun on sama henkilö, mutta juuriki nuiden ristiriitaisuuksien jne takia voi olla vastaisuudessa parempi että eroperheen kodeissa on eri työntekiä. Tietty ne voivat tai niiden pitääkin tehdä sit keskenään jonkin verran yhteistyötä (lasten asioissa), mutta tällöin myös työntekiät ovat sidottuja vaitiolovelvollisuuden piiriin.

Niin lasten etua tässä on ajateltu.. Ettei kokoajan olisi uusia ihmisiä, kun tilanne muutenkin uusi ja vaikea lapsille. Ja kuitenkin olen sitä mieltä, että jos tilanne nyt työntekijän kannalta niin vaikea olisi ollut, niin miksi hän ei koskaan ole sitä sanonut, vaan jatkanut työtä. Ja asiat mitä hän nyt oli puhunut, oli osa ihan perättömiä ja sellaisia mihin hänen ei todellakaan kuuluisi puuttua työn tai minkään muunkaan puolesta. Hänet kuitenkin palkattu lastenhoitoavuksi, ei perhetyöntekijäksi tms. No, mutta asianajajalla käyty, hän oli sitä mieltä, että tutkintapyyntö ja kunnianloukkauksesta sekä vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta syyte. Työntekijän pomo soitti, pyysi sen perumaan ja pyysi, että menisin maanantaina juttelemaan asiaa hänen+tämän työntekijän kanssa.. Vaikeaa.

Yhteistyössä