Saisinkohan asiakkaita kakuilleni....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sunflower20
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sunflower20

Aktiivinen jäsen
16.01.2010
2 483
1
36
Mä kun tykkään tehdä kakkuja, oon aina apuna sukulaisten lasten synttäreille, aina väsäämässä jotain minkä lapset haluaa.
Nyt mä olen sellaisessa risteyksessä, että täytyis oikeastaan tietää mitä "isona" tulee tekee. Mä oon nyt 33 v. Kaksi lasta ja helvetin huono suhde...(pidetty taukoa nyt hetki ja ero varmaan tulossa).
Mä oon aina tykännyt leipomisesta, siis konditoriapuolen jutuista enemmän, en pullataikinan pyörittämisestä.
Nyt sit oon ajatellut, että josko sitä sais myytyä omatekoisia, kotitekoisen näköisiä kakkuja vieraille. Olisko sellaiselle kysyntää??
Alkuun ajattelin kun oon töissä omassa firmassa niin laittaa itselle toiminimen jonka kautta toimisin. Pistäisin alkuun kauppojen ilmoitustauluille ilmoituksia ja naapuruston postilaatikoihin ns suoramainontaa..
Mitäänhän en menetä mutta ajattelin nyt kysyä että kannattaako edes? Mä asun aika pienessä kaupungissa jossa ei ole isoja konditoria/leipomoita-kahviloita. Mä en kyllä ole mitenkään aktivoinut itseäni mihinkään kerho ym toimintaan jota kautta saisin rakennettua kauppakanavaa..
Eli mielipiteitä otetaan vastaan, puolesta ja vastaan. Hyvää ja huonoa. Mihin ilmoituksia, onko äidit tällaisesta kiinnostuneita ja mitä vaan.
Nyt ei ole pakko ruveta tätä mutta kun keittiössä hääräämineen kiinnostaa ja erilaisten kakkujen väsääminen on ihanaa niin ajattelin kaupallistaa itseni. Tyhmää?

Viisasta, mutta vaatii kaupallista suunnittelua. Itse yrittäisin ehkä tehdä sopimuksen jonkun paikallisen kauppiaan kanssa. Eli kaupassa olis kansio, jossa olis kakkujen kuvat ja hinnat. Kauppias hoitaisi myynnin ja sinä tekemisen. Kyllä hienoista ja hyvistä kakuista ollaan valmiita maksamaan. Kauppiaan palkkio olis arviolta 20-30% myyntihinnasta.

Minä voisin ostaakin ehkä kotitekoisen näköisiä kakkuja, jos ne olisivat kohtuuhintaisia, ja hyvänmakuisia.
=). Minä pidän ihan sellaisista perinteisistä kakuista, enkä ainakaan kaikkiin tilaisuuksin kaipaisi sellaisia taideluomuksia. Sitä lyökö sillä leiville, en tiedä. Mutta jos hommaan ryhdyt, onnea matkaan=). Ja toivottavasti tuleva vuosi kääntää iloisia asioita elämääsi. Olin rivien välistä lukevinani, että kaipaat jotain uutta ja iloa ja toivoa tuleviin päiviin.

No ei tyhmää, jos osaat tehdä ja olet innokas. Pelkät täytekakut on varmaankin huono juttu, kun yleensä ihmiset haluaa pikkuleivät, kuivakakut, piirakat ja voileipäkakut samasta paikasta.

Jonkinmoiset tilat sulla täytyy olla ja kylmäsäilytyspaikka kakuille, joten hieman suunnittelua vaatii.

Muuten hyvä idea, mutta tarvitset erilliset tilat leipomiseen. Kotikeittiössä et saa leipoa myyntiin mitään. En muuten tietäisi, mutta mietin itse juuri tuota samaa kun kakkuja menee jo nyt niin paljon..

Hyvä idea laittaa kuvia, suoraan en osaa tänne niitä linkittää.. (käsi näissä atkpuolen jutuissa) enkä kyllä jaksa nyt just (ehkä huomenna) noita aijaa.comin kautta laittaa.
Mutta siis idea olis se, että mä tekisin sellaisen kakun jonka esim synttärisankari haluaa. Ainakin näin aluksi. Eli jos sen lemppari on spiderman niin ehkä teen sen mallisen kakun joka siis näyttää spidermanilta tai sitten Hello Kitty tai muumihahmo tms. Kuten mä olen tähänkin asti tehnyt.
Alkuun mä tein sukulaispojilleni heidän piirtämänsä kakun näköisen.. se oli hauskaa kun ei tarvinnut olla niin tarkka kun kuitenkin kakun luoja oli about 6 v poika joka oli piirtänyt mallin. Toisaalta se oli paha homma kun sen sitten piti näyttää just siltä kuvalta!!
Kun en mä nyt alkuun voi ajatella tekeväni siitä "businesta" kun aika kuluu oikeissa töissä omassa firmassa.. Mutta jos kakkubisnes kasvais, voisin jäädä vaan omistajaksi nyk firmaan ja kasvattaa tätä...
Mutta kuten tuolla sanottiin, että iloa elämään kaipaan, se on totta. Nyt tää on niin tätä tavallista arkea ja huonoa sitä. Ehkä jos tässä isoja muutoksia tulee tapahtumaan, voisin tätäkin koittaa. Mutta täytyypä tulla vielä laittaa muutama kuva omista luomuksista niin saatte "ihailla".... tai sitten lynkata täysin :)

Ja jatkan samaten, että hyvä huomio toi hygieniapassi. Mutta miksi en saisi tehdä omassa keittiössä tuota? Tai turha kysyä... ollaan Suomessa eikä täällä saa 8vuotias tyttökään myydä kojusta jäätelöä. Hyvä juttu. Näin kannatetaan tätä yrittäjyyttä.
Ehkäpä viranomaiset tykkäisivät jos tekisin sitten tätä pimeästi.. ilmoitustauluilla ilmoituksia muttei euroakaan myyntiä !!

Mutta joo, Pajukko kertoi että tilaajat voisi kaivata sitten myös niitä muita tarjottavia. Olen ajatellut tätä ja mietinkin, että kun mä en kuitenkaan tekis pyöreää kolmen kerroksen peruskakkua niin en pysty tarjoamaan ainakaan alkuun tuoreina muita. Tai tottakai joku voileipäkakku ja jotkut pikkuleivät onnistuis mutta uskoisin, että alkuun pitäytyisin kyllä vain tuossa kakussa. Hmm, täytyypä miettiä.

Ja jatkan samaten, että hyvä huomio toi hygieniapassi. Mutta miksi en saisi tehdä omassa keittiössä tuota? Tai turha kysyä... ollaan Suomessa eikä täällä saa 8vuotias tyttökään myydä kojusta jäätelöä. Hyvä juttu. Näin kannatetaan tätä yrittäjyyttä.
Ehkäpä viranomaiset tykkäisivät jos tekisin sitten tätä pimeästi.. ilmoitustauluilla ilmoituksia muttei euroakaan myyntiä !!

Mutta joo, Pajukko kertoi että tilaajat voisi kaivata sitten myös niitä muita tarjottavia. Olen ajatellut tätä ja mietinkin, että kun mä en kuitenkaan tekis pyöreää kolmen kerroksen peruskakkua niin en pysty tarjoamaan ainakaan alkuun tuoreina muita. Tai tottakai joku voileipäkakku ja jotkut pikkuleivät onnistuis mutta uskoisin, että alkuun pitäytyisin kyllä vain tuossa kakussa. Hmm, täytyypä miettiä.

Joo tosiaan kotikeittiössä ei saa yrityksenä tehdä mitään. Mutta jos sinulla on toinen keittiö kotona käytettävissä vain yrityksen käyttöön niin se kai jossain määrin onnistuu...mutta kenellä on kaksi keittiötä.. Ja jos kotona on yksi kotieläin, niin kaatuu jo siihen vaikka ois toinenki keittiö =/ silloin täytyi (jos oikein muistan) niin olla erillinen rakennus keittiölle.. Mutta tosiaan näin sitä yrittäjyyttä kannatetaan, siksipä minäkin jatkan kotona pimeänä leipomista! Ei ole uskallusta laittaa heti erillistä leipomoa pystyyn..

meidän kylällä oli "pitopalvelu" ihan kotona ja luvalla. siellä oli jääkaappipakastin homeessa ym vastaavaa, ja kukaan mitään kysellyt koskaan. tiedän siitä, kun itse näin tuon kammotuksen.

oisko antaa linkkiä miksi ei kotona saisi tehdä? saahan myyjäisiinkin!

mä voisin kyllä ostaa. jos ei olis vaan ylihinnoiteltuja ;)

[QUOTE="hmmm";22831588]meidän kylällä oli "pitopalvelu" ihan kotona ja luvalla. siellä oli jääkaappipakastin homeessa ym vastaavaa, ja kukaan mitään kysellyt koskaan. tiedän siitä, kun itse näin tuon kammotuksen.

oisko antaa linkkiä miksi ei kotona saisi tehdä? saahan myyjäisiinkin!

mä voisin kyllä ostaa. jos ei olis vaan ylihinnoiteltuja ;)[/QUOTE]

Eviran sivuiltahan nuo löytyy ja finlexistä.

[QUOTE="sama";22831746]Eviran sivuiltahan nuo löytyy ja finlexistä.[/QUOTE]

Myyjäiset on hieman eri asia kuin joka päiväinen elintarvikkeiden tekeminen ja myyminen.

Yhteistyössä