Lapsi tarvii aikuisen vastaansa palatessaan koulusta kotiin, eikä iltapäiväkerhoa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Sanoi Nina Mikkonen taannoin päivähoito/kotiäiti-kohun yhteydessä. Mä oon jollain tavalla ollut tähän saakka samaa mieltä, en kuitenkaan niin jyrkästi, mutta olin tyytyväinen, kun pystyin kotona olemaan esikoisen aloittaessa koulun ja hän meni iltapäiväkerhoon vasta nyt vuodenvaihteessa eli toisenluokan kevätlukukaudella.

Poika on kuitenkin silminnähden muuttunut aloitettuaan iltsussa. Ensinnäkin hän oli aivan intoa täynnä kuullessaan, että pääsee iltapäiväkerhoon, ihan hyppi riemusta. Ajattelin alkuun pessimistisesti, että iloa kestää vaan hetken kunnes tuleekin ikävä niitä aikoja, kun suoraan koulusta pääsi kotiin ja äiti oli aina vastassa.

Mutta nyt tätä intoa ja iloa onkin kestänyt näin kauan, ja hän on kuin eri poika. Koulu on alkanut kiinnostaa ihan eritavalla, hän on löytänyt uusia hyviä ystäviä iltsusta, joiden kanssa kulkee yhdessä koulumatkat. Aiemmin kun pikaa harmitti, kun ei kavereita matkalla ollut.

Tänään tuli myös opettajalta viesti, että iltapäiväkerho on tehnyt ilmeisen hyvää pojalle, sillä hän on sosiaalisesti rohkaistunut paljon ja luokkakavereiden kanssa on yhteistyö alkanut sujua tosi hyvin. Eipä ennenkään nyt mainittavaa ongelmaa ole ollut, mutta itsevarmuutta ja rohkeutta poika on saanut nyt iltapäiväkerhon myötä. ja pääasia siis on, että poika itse nauttii kovasti elostaan tällä hetkellä =)

Tämä nyt vain siksi, että kun se Mikkonenkin sanoi, että iltapäiväkerhot ovat vain kalpea varjo siihen verrattuna, mitä äidin kotona olo lapselle toisi niin meillä on kyllä mennyt toisinpäin. Musta on ollut ilo seurata sitä muutosta lapsessa, minkä tää iltsu on hänelle tuonut!

Ehdottomasti ip-kerhon hyviä puolia on se, että kaverisuhteet syvenee ihan eri tavalla jos luokkakaverit ei asu ihan naapurissa. Tai jos suurin osa on iltiksessä eikä ole kavereita saatavilla koulun jälkeen. Kaverit on kuitenki jo tosi tärkeitä eka - tokaluokkalaiselle, vaikka olisikin sisaruksia niin niiden seura ei tunnu olevan mitään kavereihin verrattuna.

Meillä on onneksi naapurissa kavereita, jotka eivät ole iltiksessä, joten tytöllä on mahdollisuus olla kavereiden kanssa. Välillä tuntuu, että hyvä kun ehtii välipalan syödä ja läksyt tehdä kun jo on jonnekin menossa :D

Mikkoset on kaikentietäviä... Jumalia ja jos et tee kuten he olet täys nolla :laugh: ... paljon osaavat puhua mutta teot onkin sitten jotain muuta.... kaikki kun ei sovi siihen muottiin mihin hyö itte ovat ängenneet

eihän mitään yleistyksiä voi tehdä, lapset on kuitenkin niin
erilaisia. Meilläkin toinen oli vihainen kun ei päässyt
ja toinen onnellinen, kun ei joutunut ilttikseen...

Kun itse olin ala-asteella niin monet kaverit meni yksin tyhjään kotiin. Niistä on tullut ihan tavallisia aikuisia, jopa hyvin pärjääviä. Itse toki olen onnellinen että nykyään on ip-kerhoja..

Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
No ei tulis ikinä mieleenikään että jäisin kotiin kun lapset ovat koulussa.

Eikö tullut mieleen että toisilla voi olla myös muita lapsia kotona, ei vaan tää koululainen ja on siis niiden muiden vuoksi kotona?

Puhuin itsestäni arvon FröbelinPalikat.

Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
No ei tulis ikinä mieleenikään että jäisin kotiin kun lapset ovat koulussa.

Eikö tullut mieleen että toisilla voi olla myös muita lapsia kotona, ei vaan tää koululainen ja on siis niiden muiden vuoksi kotona?

No mites se viimeinen lapsi sitten? Eiköhän kaikilla sellainenkin tilanne vastaan tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Kun itse olin ala-asteella niin monet kaverit meni yksin tyhjään kotiin. Niistä on tullut ihan tavallisia aikuisia, jopa hyvin pärjääviä. Itse toki olen onnellinen että nykyään on ip-kerhoja..

Hurjalta toki tuo kuulostaa, että pienet tulee yksin tyhjään kotiin, onneksi on ajat muuttuneet.

Kiinnostaisi tietää että miksi lapsen meneminen tyhjään kotiin kuulostaa hurjalta? Minä ainakin jo ensimmäisen luokan keväällä tulin tyhjään kotiin ja lähdin tyhjästä kodista. Enkä aidosti ymmärrä mikä siinä on niin ihmeellistä. Ja tavallinen lapsi olin, huolimaton tosin. Monia lomiakin vietin yksin päivisin kotona, eikä yhtään haitannut. Ja on lähipiirissäkin ekaluokkalaisia lapsia, enkä oikeasti ymmärrä miksi kuulostaa muka hurjalta.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:

Hurjalta toki tuo kuulostaa, että pienet tulee yksin tyhjään kotiin, onneksi on ajat muuttuneet.

Minusta olisi ollut ihana päästä tyhjään kotiin. Yhä nautin siitä, jos ehdin joskus ensimmäisenä kotiin ja saan nauttia hetken rauhasta ja hiljaisuudesta.

meillä näin ei ollut. kun poika oli iltapäiväkerhossa. kun hain hänet sieltä oli väsynyt ja kiukkuinen. eikä koko aikana ollut innostunut menemään sinne. nyt on ollut maaliskuun alusta sieltä poissa, minä olen yrittäjä ja työskentelen säännöllisen epäsäännöllisesti tässä lähettyvillä. vaikken kotona olisikaan kun tulee koulusta niin lähellä kylläkin. ja useampana päivänä on siskonsa kanssa.
mielestäni iltapäiväkerho on parempi vaihtoehto kuin yksin kotiin tuleminen, mutta tuskimpa se pikku ekaluokkalaiselle ainakaan parempi vaihtoehto kotia ja vanhempaa ole. Noh ainakin jos on normaali turvallinen koti missä on edes jotain ruokaa tarjolla.

Kiinnostaisi tietää että miksi lapsen meneminen tyhjään kotiin kuulostaa hurjalta? Minä ainakin jo ensimmäisen luokan keväällä tulin tyhjään kotiin ja lähdin tyhjästä kodista. Enkä aidosti ymmärrä mikä siinä on niin ihmeellistä. Ja tavallinen lapsi olin, huolimaton tosin. Monia lomiakin vietin yksin päivisin kotona, eikä yhtään haitannut. Ja on lähipiirissäkin ekaluokkalaisia lapsia, enkä oikeasti ymmärrä miksi kuulostaa muka hurjalta.

Lapset ovat toki erilaisia. Itse vaan mietin pienen näkökulmsta sitä, että se vastuu itsestä tulee siten hirmu aikaisin ja ne tunnit yksin voi tuntua todella pitkiltä. Mutta jokainen toki itsensä ja lapsensa tuntee. Meidän tokaluokkalainenkaan ei vielä tunteja yksin viihtyis, vaikka yksin kotona onkin jo ollut ja tämän vuoden alusta lähtenytkin yksin ilman "hätää", silti vaan ei vielä olis valmis pidempiin poissaolohin ja mielestäni näissä asioissa onkin hyvä edetä lapsentahtisesti.

Yhteistyössä