Sairastamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Ihmetyttää taas ihmisten uusavuttomuus, vai mitä mahtaakaan olla, kun ei enää osata sairastaa. Heti vaan lääkärille aika kun vähän päätä kivistää. Ja sama juttu lasten kanssa, kun mukelolle nousee vähän kuumetta niin viivana lääkäriin, kenties antibioottien toivossa?

Tuttuni kävi puolitoistavuotiaan lapsensa kanssa ehdoin tahdoin kylässä vesirokkopaikassa, jotta tauti sitten olisi sairastettu. Kun lapselle sitten nousi pientä lämpöä, hän varasi ajan lääkäriltä. Kävi kysymässä, onko tämä nyt sitä vesirokkoa vai mitä?En oikein tiennyt miten olisin kommentoinut, kun hän minulle kertoi, että lääkäri totesi sen voivan olla vesirokon alkua tai sitten jotain muuta. Niin?

En yhtään ihmettele ettei lääkärille saa ikinä aikaa kun kaikki sinne juoksevat heti kun tulee huono olo. Eikö ihmiset enää luota itseensä ja siihen, että ymmärtävät mennä lääkäriin jos tulee oikein huono olo? Tai sitten jos tauti ei ala millään mennä ohi? Vai miksi siellä lääkärissä rampataan joka nuhassa?
Vai onko ihmiset peloteltu kaiken maailman lintuinfluenssilla ja aivokalvontulehduksilla niin pahasti, etteivät uskalla yhtään jäädä kotiin sairastamaan?

Itselläni oli vaikka miten monet mahataudit ja flunssat lapsena, eikä vanhemmille tullut mieleenkään niiden takia lääkäriin mennä, niinkuin trendi nykyään näyttää olevan. Siitä vaan keltaista jaffaa ja disperiiniä, ja ellei viikossa alkanut näyttää paremmalta niin sitten kysäisy lääkäriltä, pitäisikö tulla käymään. Ja ihan terveeksi aikuiseksi tässä on kasvettu, ei ole mitään allergioitakaan, vaikka tuoremehua aloin saada 1 kk iässä ja 4 kk iässä suositus oli antaa kaksi ateriaa muuta ruokaa (näin lukee neuvolakortissani) ;)

En ole huomannut samanlaista trendiä, mutta ap:lle tiedoksi että olen itsekin joutunut viemään flunssaista lasta lääkäriin kun nihilistityönantajalleni ei minun sanani ole tarpeeksi luotettava. He haluavat lääkärintodistuksen jokaisesta sairauspoissaolosta, onpa se minun tai lapsen sairaus.
Toisekseen minusta on luonnollista että varsinkaan tuoreet vanhemmat eivät aina osaa sitä omaa järkeään käyttää ja ovat ylihuolestuneita. Jokainen oppii ajallaan ja lasten suhteen on parempi katsoa kuin katua.
Jos itse olet varsin oppinut näiden asioiden suhteen, muistathan että kaikki eivät ole ja monilla on huonoja kokemuksia siitä että on suhtautunut liian kevyesti joihinkin sairauksiin ,varsinkin pienten lasten kohdalla. Suvaitsevaisuutta, sister.

En ole huomannut samanlaista trendiä, mutta ap:lle tiedoksi että olen itsekin joutunut viemään flunssaista lasta lääkäriin kun nihilistityönantajalleni ei minun sanani ole tarpeeksi luotettava. He haluavat lääkärintodistuksen jokaisesta sairauspoissaolosta, onpa se minun tai lapsen sairaus.
Toisekseen minusta on luonnollista että varsinkaan tuoreet vanhemmat eivät aina osaa sitä omaa järkeään käyttää ja ovat ylihuolestuneita. Jokainen oppii ajallaan ja lasten suhteen on parempi katsoa kuin katua.
Jos itse olet varsin oppinut näiden asioiden suhteen, muistathan että kaikki eivät ole ja monilla on huonoja kokemuksia siitä että on suhtautunut liian kevyesti joihinkin sairauksiin ,varsinkin pienten lasten kohdalla. Suvaitsevaisuutta, sister.

Kuule, ajat muuttuu ja ihmiset. Just äitin kanssa puhuttiin siitä, miten sillon kun minä ja 4muuta sisarustani oltiin pieniä, ei koskaan jouduttu mahataudin tms. takia sairaalaan nesteytykseen, saati ollut mitään rs-viruksia ym. mitä nykyajan lapsilla on ja minkä takia meilläkin 4 lasta on joutunut olemaan sairaalassa hoidossa. Ja se on niin lapsikohtaistakin, jollekin maistuu ruoka sairaana, meillä lapset on taas semmosia että ruoka ei maistu ollenkaan ja pienet lapset joutuu äkkiä jo sen takia nesteytykseen vaikkei itse tauti olisikaan paha. On toki totta että turhan takiakin moni käy, kuten itsekin kuvailit, mutta kyllä nykyään tuntuu siltä ettei tk:s oteta tosissaan vaikka tarvetta olisi.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 20:41 Bodomska kirjoitti:

Joo noi todistukset työpaikalle on eri juttu, tiedän kyllä että joihinkin työpaikkoihin vaaditaan todistus pienestäkin nuhasta.
Ihmettelen vain aikuisia, jotka ovat sitä mieltä että heti lääkäriin kun kuume nousee, vaikka itsellä. Ettei yhtään malteta sairastaa ja katsoa, mihin suuntaan kuume kehittyy.
Mutta jos tästä riita syntyy, niin antaa sitten olla. Eihän täällä voi keskustella mistään ilman, että aletaan heti haukkua vastaan. Kummallinen "keskustelu"palsta.
Samaa suvaitsevaisuutta sinulle toivotellen =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 20:47 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 20:41 Bodomska kirjoitti:

Joo noi todistukset työpaikalle on eri juttu, tiedän kyllä että joihinkin työpaikkoihin vaaditaan todistus pienestäkin nuhasta.
Ihmettelen vain aikuisia, jotka ovat sitä mieltä että heti lääkäriin kun kuume nousee, vaikka itsellä. Ettei yhtään malteta sairastaa ja katsoa, mihin suuntaan kuume kehittyy.
Mutta jos tästä riita syntyy, niin antaa sitten olla. Eihän täällä voi keskustella mistään ilman, että aletaan heti haukkua vastaan. Kummallinen "keskustelu"palsta.
Samaa suvaitsevaisuutta sinulle toivotellen =)

En mä riitele, toin vaan esille yhden pointin tohon juttuun.
Muakin ärsytti aikoinaan pieniä lapsia raahata kuumeessa tk:n jonottamaan.
Se on kyllä totta että täällä usein tulkitaan "vastaväitteet" riidaksi, mutta semmoiseen musta ei nyt ole oon liian väsynyt
:)

Ei meitäkään lapsena raahattu lääkäriin ihan helpolla. Iteki oon sitä väliin just miettiny, et pitääkö tosiaan jokasen kuumeen takia aina lähteä, mut pakko tunnustaa et meistä on tullut just niitä jotka näin tekee. Tai ainaki soitetaan lääkäriin, ei siis tungeta heti sinne. Syynä tähän on meidän kakkosen tapahtumat ja jokanen lääkäri on sanonu ymmärtävänsä, että ollaan nyt vähän varpaillaan esikoisen kanssa. Mut varmasti tämäki meillä helpottaa jossain vaiheessa. Lisäks kun esikoinen oli pienempi ni jokanen flunssa tarkotti hänellä korvatulehdusta joten totta kai käytiin sitte lääkärissä aina. Ihan sen takia, että saadaan pienen olo nopeasti helpotettua niitten antibioottien avulla edes..

Yhteistyössä