Hei rintojen pienennysleikkauksessa käyneet tai asiasta tietävät!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuuva

Vieras
Tänään sain postissa ajan kirurgille (sain lähetteen tk-lääkäriltä pari viikkoa sitten).

Onko jollain kokemusta ettei kirurgi puolla leikkausta vaikka pisteet riittäisivät (mulla omien laskujen mukaan 90 pistettä)?
Tai ettei kirurgi suostu leikkaamaan jostain muusta syystä?

Eikö hoitotakuu koske näitäkin leikkauksia? Alkaako se puoli vuotta siitä kun kirurgi on leikkauksen nähnyt tarpeelliseksi? (Ja joo tiedän että joillain alueilla on ongelmia hoitotakuun toteutumisessa)

Mua jännittää kamalasti, kirurgille meen vasta ens vuoden alussa mutta oon niin onnellinen että tää asia etenee ja että sain itseäni niskasta kiinni ja menin asian kanssa lääkärille (oon kärsinyt rinnoistani niin fyysisesti kuin henkisesti murrosiästä asti ja mulle oli tosi vaikeaa mennä lääkäriin kun nolotti ja nolottaa olla tällainen)

En osaa vastata, mutta aihe kiinnostaa. Miten ne pisteet lasketaan? Mistä saisin tietoa ja voinko laskea pisteet itse? Harkitsen leikkausta eli ihan sen vuoksi kyselen. :)

Tiätkö en nyt löydä sitä laskenta"kaaviota" mistään mutta pääpiirteittäin jotenkin että

Jos mitta kaulakuopasta nänniin on alle 27cm 40 pistettä
27-31 cm 50 pistettä
yli 31cm 60 pistettä

Terveyshaitat (niska/hartia/selkävaivat yms)
Painoindeksi alle 30 20 pistettä
30-35 10 pistettä
yli 35 0 pistettä

Toiminnallisuushaitat (hankala urheilla tms)
samat painoindeksipisteet kuin yllä.

Hoitoon pääsyn kriteerinä on 50 pistettä ja pisteytys jaetaan seuraaviin osa-alueisiin:

Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
* 40 pistettä Alle 27 cm
* 50 pistettä 27–31 cm
* 60 pistettä Yli 31 cm

Niska- ja hartiaoireet
* 0–20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
* 0–10 pistettä Kun painoindeksi on 30–35
* 0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35

Toimintakyvyn rajoittuminen
* 0–20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
* 0–10 pistettä Kun painoindeksi 30–35
* 0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

*muoks* ehittiinkin ensin :) Ja yksi syy miksi kirurgi ei leikkausta suoralta kädeltä lähde tekemään on ylipaino vaikka pisteet riittäisivätkin, vaan saattavat asettaa ehdoksi leikkaukselle painon pudotuksen.

Mulla bmi tällä hetkellä 29, todennäköisesti laskee tuohon tammikuuhun mennessä... Onko näillä lukemilla este leikkaukselle?

Riippuu ihan täysin kirurgista. Helpostihan nuo heittää noita "pudota painoa ensin" -kommentteja koska sillä näitä ei-kiireellisiä leikkauksia saadaan lykättyä hamaan tulevaisuuteen, resurssit kun tällä hetkellä on mitä on..

Riippuu ihan täysin kirurgista. Helpostihan nuo heittää noita "pudota painoa ensin" -kommentteja koska sillä näitä ei-kiireellisiä leikkauksia saadaan lykättyä hamaan tulevaisuuteen, resurssit kun tällä hetkellä on mitä on..

Pitänee siis olla oikein tiukalla tää pari kk, helposti saa vaikka 8kg lähtemään. Hemmetti mun on pakko päästä sinne leikkaukseen, tuun hulluksi näitten tissien kanssa. Koita tässä sit iloita liikunnasta...

Kiitos pistetaulukoista! :flower: Vaadittavat pisteet kertyvät, mutta paino taitaa olla tällä hetkellä ongelma. Muutaman kilon pudotus riittäisi bmi30 alle pääsyyn ja se onkin tavoitteena. Kokemuksesta tosin tiedän, ettei kuppikokoni pienene vaikka ympärys pieneneekin. (Täytyy siis vaihtaa seuraavaan kirjaimeen eli pienemmällä ympäryksellä varustettuun rinnakkaiskokoon)

Nyt toista lasta kuumeillessa olen miettinyt pelon sekaisin tuntein kasvattaako toinen raskaus rintoja yhtä paljon kuin ensimmäinen. Jos kasvattaa, en saa liivejä enää kuin tilaamalla. Nytkin on jo hankaluuksia löytää hyviä kohtuuhinnalla, sillä lähemmäs satasen liiveihin minulla ei ole varaa. :( Leikkaus ei raskautumistoiveen vuoksi ole ajankohtainen asia, mutta toisen lapsen jälkeen haluaisin parantaa elämänlaatuani ja ulkonäköäni. Muodokkuus on mukava asia, mutta jatkuvat kivut eivät. Nämä ovat myös tiellä, juoksemisesta ei voi nauttia ja istuvia vaatteitakin on vaikea löytää. :(

Tuo ap:n pistemäärä on sen verran suuri, että luulisi kirurgin leikkaavan. Muutaman kilon tiputus on varmaankin eduksi silti. Helpottaa varmasti toipumistakin. Onnea leikkaukseen pääsyyn! =)

Kiitos pistetaulukoista! :flower: Vaadittavat pisteet kertyvät, mutta paino taitaa olla tällä hetkellä ongelma. Muutaman kilon pudotus riittäisi bmi30 alle pääsyyn ja se onkin tavoitteena. Kokemuksesta tosin tiedän, ettei kuppikokoni pienene vaikka ympärys pieneneekin. (Täytyy siis vaihtaa seuraavaan kirjaimeen eli pienemmällä ympäryksellä varustettuun rinnakkaiskokoon)

Nyt toista lasta kuumeillessa olen miettinyt pelon sekaisin tuntein kasvattaako toinen raskaus rintoja yhtä paljon kuin ensimmäinen. Jos kasvattaa, en saa liivejä enää kuin tilaamalla. Nytkin on jo hankaluuksia löytää hyviä kohtuuhinnalla, sillä lähemmäs satasen liiveihin minulla ei ole varaa. :( Leikkaus ei raskautumistoiveen vuoksi ole ajankohtainen asia, mutta toisen lapsen jälkeen haluaisin parantaa elämänlaatuani ja ulkonäköäni. Muodokkuus on mukava asia, mutta jatkuvat kivut eivät. Nämä ovat myös tiellä, juoksemisesta ei voi nauttia ja istuvia vaatteitakin on vaikea löytää. :(

Tuo ap:n pistemäärä on sen verran suuri, että luulisi kirurgin leikkaavan. Muutaman kilon tiputus on varmaankin eduksi silti. Helpottaa varmasti toipumistakin. Onnea leikkaukseen pääsyyn! =)

Kiitos!
Sama homma mulla, välillä olen ollut aika paljonkin kevyempi ja silloin mun rinnat vaan on vielä epäsuhtaisemmat muuhun kroppaan.
Hyviä liivejä mulla ei ole ollut ikinä, aina tursuaa jostain kohtaa tai ympärys on liian suuri tai eivät ole tukevat. Oon aina haaveillut alottavani juoksuharrastuksen muttei onnistu näillä tisseillä kun zumbaaminenkin tekee tiukkaa...
Mä niin haaveilen siitä että vois vaan kävellä H&M:n/Lindexiin ja ostaa nätit ja halvat liivit, ja istuvan kauluspaidan. Ja juosta.

Kiitos!
Sama homma mulla, välillä olen ollut aika paljonkin kevyempi ja silloin mun rinnat vaan on vielä epäsuhtaisemmat muuhun kroppaan.
Hyviä liivejä mulla ei ole ollut ikinä, aina tursuaa jostain kohtaa tai ympärys on liian suuri tai eivät ole tukevat. Oon aina haaveillut alottavani juoksuharrastuksen muttei onnistu näillä tisseillä kun zumbaaminenkin tekee tiukkaa...
Mä niin haaveilen siitä että vois vaan kävellä H&M:n/Lindexiin ja ostaa nätit ja halvat liivit, ja istuvan kauluspaidan. Ja juosta.

Voi! Aivan kuin minun näppikseltäni! Olen tosin löytänyt välillä hyviä liivejä, mutta se on vaatinut pitkiä visiittejä asiantunteviin liiviliikkeisiin, joissa on myyjänä isopovinen nainen. :laugh: Monesti harmittaa, kun hyvältä tuntuvista mieleisistä liiveistä ei ole sopivaa kokoa olemassa. Joskus koen onnenhetken löytäessäni 20€ maksavista tarjousliiveistä sopivat. Tietenkän sitä kokoa ei ole jäljellä kuin yhdet. :kieh: Monesti olen silti pettynyt käytettyäni liivejä jonkin aikaa, sillä useat ovat alkaneet painamaan tai hankaamaan vaikka ovat vaikuttaneet sovittaessa hyviltä. Silloin harmittaa.

Juosta tahtoisin, kirmata kuin lapsena. Riittävän tukevia liivejä ei kuitenkaan ole. Hyvät urheiluliivit hankin, mutta ne riittävät juuri ja juuri reippaalle kävelylenkille. Lyhyehkönä naisena muotoon ommeltujen vaatteiden löytäminen on mahdotonta vaikka olisin hoikempikin. Haluaisin olla naisellinen ja kyetä liikkumaan niin kuin nuorempana eli rintojen ollessa normaalikokoiset. Zumbasta varmasti tykkäisin, mutta en ole uskaltanut kokeilla. En raski videotakaan tilata, jos en sitten voikaan käyttää sitä.

Tuntuuko teistä muista nämä ajatukset koskaan pinnallisilta? Mietittekö koskaan onko teillä oikeastaan oikeutta valittaa muodokkuudestanne ja kärsiä rintojen suuresta koosta? Itse koen raskausen aiheuttamat muutokset luonnollisiksi ja olen sinut niiden kanssa, mutta en koe silti kehoani omakseni enää, koska en voi liikkua ja pukeutua haluamallani tavalla. Olen kertonut ajatuksistani leikkausta koskien muutamille ja etenkin pienirintaiset tuntuvat hieman kummastelevan. Onko se sitten yleensä niin, että pienirintaiset haluaisivat kookkaat ja suuripoviset pienet? Itse en ihan pieniä halua, mutta kroppaani sopivat ja "käytännöllisemmät". Mielelläni näistä osan pienirintaisille luovuttaisin, jos se kätevästi onnistuisi. :D

Mul toi etäisyys näyttäis olevan 24 cm ja bmi alle 30. Laskujen mukaan voisin saada pisteitä about 40-80. Olen itsekkin miettinyt kyseistä leikkausta. En pysty tekemään juuri mitään ilman rintaliivejä, lisäksi rinnat tulevat usein kipeiksi.

Mielelläni näistä osan pienirintaisille luovuttaisin, jos se kätevästi onnistuisi. :D

Aivan, mulla on yksi huomattavan pienirintainen (ja muutenkin pieni ja hoikka) ystävä jonka kanssa olemme monesti pohtineet että tasan ei käy onnen lahjat.

Mä en koe olevani pinnallinen, isoista rinnoista on mulle ihan fyysistä vaivaa: hartiat jumissa kroonisesti, mistä seuraa päänsärky johon syön ellen päivittäin niin ainakin viikoittain särkylääkkeitä. Mun elämänlaatu olisi paljon parempi pienempien tissien kanssa. Ja mä kyllä voisin haluta ihan oikeasti pienet tissit, max. b-kuppi olisi unelma.

Yksi asia mikä tässä rintavuudessa myös haittaa on se että koen tissien vievän mun uskottavuutta, varsinkin miesseurassa. Ja mua suorastaan ällöttää se että kun mulle puhutaan niin katsotaan rintoihin :X

75D tuntui itselleni sopivalta. Silloin löysin helposti liivejä ja kivoja vaatteita, eivät haitanneet liikkumista eikä ihmiset puhuneet rinnoilleni. Olen raskasrakenteinen, joten kookkaammat rinnat olisivat sopusuhtaisemmat muuhun kroppaani ollessani pitempi. Nyt povi korostuu. Ilman liivejä voin olla vain nukkuessani.

Päänsärky ja hartiaseudun kivut ovat yleinen riesa, kuten myös selkäsäryt. Selässäni on rakenteellisia ominaisuuksia, joiden vuoksi monipuolisen liikunnan harrastamisen mahdollisuus on erityisen tärkeää. Olen siinä mielessä fysioterapeutin unelma-asiakas, että menen varmasti uudestaan ja varmistan hänen toimeentulonsa. Epätoivoinen tapaus siinä mielessä, että pysyvämpi kuntoutuminen on mahdottomuus.

Mieheni pitää povestani, mutta ymmärtää minun näkökulmani. Muodokas olisin myös leikkauksen jälkeen, mutta liikunnan harrastamisen helpottuessa myös energisempi ja onnellisempi. Ihan itkettää välillä, kun kaipaan sitä liikunnasta tulevaa hyvän olon tunnetta. Olen kyllä muuten onnellinen, mutta tämä on suuri rasite. Ehkä otan riskin ja hankin sen Zumban painon pudotuksen tueksi. Jospa pystyisin sitä harrastamaan omassa olohuoneessani, kun kukaan ei olisi katsomassa. Lapseni varmasti tykkäisi myös sitä tanssia, mutta hänelle kookas poveni ei olekaan kauhistus. Joskus myöhemmin (leikkauksen jälkeen) olisi sitten kiva käydä ryhmässäkin harrastamassa.

Isot tissit vie uskottavuutta. Monesti pidetään bimbona ja multakin on kysytty onko aidot. :headwall: Ymmärrän todellä pienirintaisten silikonit, mutta keskimääräistä isomman poven tavoittelua en. Ehkä niistä sitten ei ole riesaa niin kuin näistä.

[QUOTE="vieras";22521536]Mul toi etäisyys näyttäis olevan 24 cm[/QUOTE]

Kaulakuopasta nänneihin 24cm? Mulla on 40cm. :ashamed: Ennen raskautta olivat ylempänä, mutta kuppikokokin on kasvanut useamman koon ja hormonit aiheuttaneet rintojen laskeutumista. Aluksi olin järkyttynyt, mutta pidän kyllä nykyisestä muodosta enemmän. Ovat vain liian kookkaat ja painonsa vuoksi roikkuvat liikaa.

Mulla myös rinnat kipeytyvät herkästi. Siksi vältänkin rintoja paljon hölskyttävää liikuntaa vaikka omistankin hyvät urheiluliivit. Nekään kun eivät anna tukea tarpeeksi enkä tiedä auttaako kaksien liivien pukeminen päällekäin.

Miten hallitset hartiaseudun vaivojen määrää? Itse venyttelen ja jumppailen päivittäin, mutta sillä estän vain tilanteen pahenemisen. Niskassani on jo kyttyrä vaikka koitan olla ryhdikäs. Tuo patti on ilmaantunut raskauden myötä ja jännityssärkyjä alkanut olemaan enemmän. Ennen vaivasi lähinnä migreeni, nykyisin joudun ottamaan lääkettä jännityssärkyjen vuoksi. Joskus kuitenkin jännitys laukaisee migreenin ja siitä toipuminen kestääkin sitten monta päivää.

Kaulakuopasta nänneihin 24cm? Mulla on 40cm. :ashamed: Ennen raskautta olivat ylempänä, mutta kuppikokokin on kasvanut useamman koon ja hormonit aiheuttaneet rintojen laskeutumista. Aluksi olin järkyttynyt, mutta pidän kyllä nykyisestä muodosta enemmän. Ovat vain liian kookkaat ja painonsa vuoksi roikkuvat liikaa.

Mulla myös rinnat kipeytyvät herkästi. Siksi vältänkin rintoja paljon hölskyttävää liikuntaa vaikka omistankin hyvät urheiluliivit. Nekään kun eivät anna tukea tarpeeksi enkä tiedä auttaako kaksien liivien pukeminen päällekäin.

Miten hallitset hartiaseudun vaivojen määrää? Itse venyttelen ja jumppailen päivittäin, mutta sillä estän vain tilanteen pahenemisen. Niskassani on jo kyttyrä vaikka koitan olla ryhdikäs. Tuo patti on ilmaantunut raskauden myötä ja jännityssärkyjä alkanut olemaan enemmän. Ennen vaivasi lähinnä migreeni, nykyisin joudun ottamaan lääkettä jännityssärkyjen vuoksi. Joskus kuitenkin jännitys laukaisee migreenin ja siitä toipuminen kestääkin sitten monta päivää.

Hmm, mikäli mittasin oikeasta kohtaa. Eli onko kaulakuoppa se aukko tossa kaulan ja rintakehän välissä? Samassa linjassa solisluukuoppien kanssa. Mul on paljon niska- hartia- ja selkäsärkyjä. Jotka usein ilmeneen myös viiltävän pistävinä päänsärkykohtauksina. Migreeniä mulla ei onneksi ole ollut.

Rinnat tosiaan kipeytyy ilman tukea ja joskus tuen kanssa. Etenkin nännit sekä rintojen alareuna joihin liivit painavat. Joskus kipu säteilee kainaloon asti. Joskus rintoja jomottaa muuten vaan.

Mun kuppikoko on 75GG. Ne roikkuu, hölskyy, lätisee. Etenkin nyt kun olen tiputtanut 20 kg. Valitettavasti laihdutus ei ole pienentänyt kuppikokoa ollenkaan. Ainoastaan rinnoista on tullut lätymmät. Mua ei roikkuminen haittaa pätkääkään. Se, et nänni sijaittis ylempänä ja rinnat olis pienemmät vähentäis kipuja varmasti 100%.

Yhteistyössä