kamalat ylävatsa kivut! apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylävatsa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ylävatsa.

Vieras
Keskiviikosta lähtien jo ollut ylävatsa kivut, vasemmalla puolen on kovemmat kivut kun oikealla. mutta pää osin koko ylävatsa rintojen alta on kipeä...

tää on ihan kauheeta semmonen vihlovakipu jatkuva.
aamula herättyäni ei koskenut mutta hetikun nousin ja tein jotain niin rupesi koskemaan taas. tosi outoa... netistä vähän katoin että voisi viitata vatsahaavaan tai sappikiviin...

mutta onko tää nyt niin vakavaa että pitäs mennä päivystykseen?

vai odottaa huomiseen ja mennä kunnan lääkärille pojalla olisi aamusta lääkäri aika voisinkohan samalla kertoo omastani? vai pitääkö eriaika varata?

hitsi kun oon niin huono menemään lääkäriin.

yleensä pitkitän ja pitkitän lääkäriin menoa.. ja sit onkin jo pahempi juttu... kohta viikko tätäkin kipua on jo paljon.

nuihin päivystyksiinkun menee niin ei ne ees tutki... ja nyt n viellä sunnuntan ja pitää mennä joensuuhun niin en oo ees viellä paikkakuntalainen niin kohtelu on mitä on.
"mee omalle lääkärille"

mites meet kun ei oo terveys asema auki!!!!!

en ole raskaana nyt.

Hmm, no mulla on leikattu sappirakko pois kivien takia. Ekat kohtaukset oli sellaisia et olin syönyt ja meni muistaakseni tunti pari niin alkoi jomottaan ylävatsaa ja se paheni ja levis lapaluihin kuin olis ollu joku rengas kropan ympäri. Kipu koveni niin aina etten voinu puhua ja puuskutin ja ulisin kuin synnyttäisin.
Mikään ei auttanut. Kerran sitten menin päivystykseen ja käytännössä itkeneenä seisoin koukussa vastaanotossa ja kerroin et kipu menossa taas ohi mutta että tämmösiä tulee välillä ja kerroin mitä on pahimmillaan.
Lääkäri tutki ja ensin arveli panikkikohtausta :kieh: :D ja kyseli onko kotona kaikki ok :o ...öh.
Kun vastasin tajus et taitaa olla sappikiviä eikä henkistä.
Pääsin ultraan myöhemmin ja sappirakko oli puolillaan soraa. Leikattiin sitten jossain vaiheessa ja pääsin pikaisesti peruutuspaikalle. Rakko poistettiin nukutuksessa ja kerrottiin et olikin jo täynnä kivee :o ja sanoivat että ei ihme että olin kipee.
Mene päivystykseen toki jos kovin kipeä. Tai johonkin.... :hug:

mutta kipeä kumminkin..... viellä voin kävellä sentään tänään päätin että en juo limua enkä syö voimakasta mautettua ruokaa jos selviisin huomiseen pojalla on 9.30 lääkäri aika korvien takia niin vosin samalla pyytää verikokeisiin lähetteen...

kun on niin vaikeaksi tehty tää lääkäriin meno ekana omalle lääkärille liekkö ees tässä kunnassa röntkeniä...:( passittavat joensuuhun kuitenkin.. ekana vaan pitää ajaa ees takas...

Alkuperäinen kirjoittaja ylävarsa:
mutta kipeä kumminkin..... viellä voin kävellä sentään tänään päätin että en juo limua enkä syö voimakasta mautettua ruokaa jos selviisin huomiseen pojalla on 9.30 lääkäri aika korvien takia niin vosin samalla pyytää verikokeisiin lähetteen...

Sappikivut tulee yleensä syömisen jälkeen ja sen seurauksena. Vatsa-tai pohjukaissuolihaavahan on yksi kivun aiheuttaja myös, ja ihan ns vatsakatarri eli ärtynyt/tulehtunut mahalaukku.

Jos epäilet sappikiviä niin kannattas mennä. Mulla oli sappikipua vuosia ( en tosin tiennyt sappikiviksi ) ja sitten vika kohtaus oli niin paha että sappirakko tulehtui kun en ajoissa mennyt lekuriin..Se oli tuskallista, paljon pahempaa kuin synnytys joten et voi erehtyä!

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja ylävarsa:

Sappikivut tulee yleensä syömisen jälkeen ja sen seurauksena. Vatsa-tai pohjukaissuolihaavahan on yksi kivun aiheuttaja myös, ja ihan ns vatsakatarri eli ärtynyt/tulehtunut mahalaukku.

en ole syönyt tänään viellä mitään ja kipeä on silti...
jos lepään niin helpottaa mutta heti kun vähänkin ressaa niin rupee koskemaan... onneksi mies on kotona tän ja huomisen päivän...huh

mulla samanlaista kipua ollut nyt 4 päivää. Mietin kanssa pitäskö mennä päivystykseen.. Hain eilen apteekista pepsid duoa, minkä pitäis auttaa.. mut ei mitään vaikutusta. joten luultavasti syynä ei ole ainakaan närästys tai vatsan ärsytys, koska nuitten pitäs ainakin farmaseutin mukaan auttaa molempiin...

Yhteistyössä