Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Jaaha. https://youtu.be/t4xYUKEeij4

Sit onkin mulperipuun taimi ostoslistalla.
Nuo taimimyymälöiden mulperit ovat kovin arkoja pakkaselle, vaikka helteinen kesä auttaakin seuraavasta talvesta selviämistä.

Parempi vaihtoehto on aito villi valkomulperi, jota löydät esim. Vakka-Taimesta.
Etsi listasta nimellä Morus alba.
MORUS ALBA Valkomulperi Moraceae
Pieni puu, meillä kookas pensas, 3-4 m. Suuret ehyet tai liuskoittuneet herttamaiset lehdet. Maukkaat vadelmanmuotoiset hedelmät tummanpunaisia, raakana valkoisia. Silkkiäisperhosten toukkien ravintokasvi. Au-Pv, tuore, runsasravinteinen, läpäisevä. Kestävin mulperilaji. Menestynyt hyvin etelärannikolla. Kiina. I-II


Mulperipuun lehdet ovat silkkiperhosen toukkien ruokaa. Tässä toisenlaista sadonkorjuuta mulperista, kiinalainen LIziqi kasvattaa mulperinlehdillä toukkia ja tekee itse talvivaatteita silkkiperhosen koteloista. Minä katselen Liziqin videoita melkein terapiana, ovat rauhoittavia (kuten nuo azerbaidžanilaisvideotkin).

Tässä Liziqi tekee hilloja.

 
Viimeksi muokattu:
Nuo taimimyymälöiden mulperit ovat kovin arkoja pakkaselle, vaikka helteinen kesä auttaakin seuraavasta talvesta selviämistä.

Parempi vaihtoehto on aito villi valkomulperi, jota löydät esim. Vakka-Taimesta.
Etsi listasta nimellä Morus alba.
MORUS ALBA Valkomulperi Moraceae
Pieni puu, meillä kookas pensas, 3-4 m. Suuret ehyet tai liuskoittuneet herttamaiset lehdet. Maukkaat vadelmanmuotoiset hedelmät tummanpunaisia, raakana valkoisia. Silkkiäisperhosten toukkien ravintokasvi. Au-Pv, tuore, runsasravinteinen, läpäisevä. Kestävin mulperilaji. Menestynyt hyvin etelärannikolla. Kiina. I-II


Mulperipuun lehdet ovat silkkiperhosen toukkien ruokaa. Tässä toisenlaista sadonkorjuuta mulperista, kiinalainen LIziqi kasvattaa mulperinlehdillä toukkia ja tekee itse talvivaatteita silkkiperhosen koteloista. Minä katselen Liziqin videoita melkein terapiana, ovat rauhoittavia (kuten nuo azerbaidžanilaisvideotkin).

Tässä Liziqi tekee hilloja.

Silkeistä en niin piittaa mutta marjst :p Kiitos, tuon valkoisen ostan heti kun mahdollista. Ja voisihan tuon toisenkin kokeilla ruukussa.

Mut olikohan Leena Landerin Tummien perhosten kodissa jompiakumpia noita. Siinähän oli, muistaskseni, epäonnistunut yritys kasvsttaa mulperipuita näillämain. Toki kirja on fiktiivinen...
 
Brittien Huvila@Huussissa eli Puutarhan pelastajissa näkyy iso ero suomalaiseen: kasveista puhutaan jatkuvasti.
H&H:ssa isketään tanssilava-terassi ja palju ja se on siinä.

Mutta on brittitalot rumia ulkoapäin! Ne on vielä rumempia kun käy siellä paikan päällä.
Se on yks mun lempiohjelmista!❤

Ne veljekset ja etenkin Charlie ovat kyllä niiiin ❤!


Niissä cottagetaloissa on tunnelmaa, mutta kattokorkeutta vois olla pari-kolme metriä lisää.

Ei kaikki brittitalot ihan kamalia ole - Kensingtonissa on ihan kivoja taloja! :D❤
 
Moikkeliskikkelis.
Vettä satelee,päivällä jyrisi vähän. Äh eipä tullut oikein mitään tehtyä tänään. Pasta-tonnikalasalaattia tein. Kastelin kukat. Oho mun tomaatintaimeen on ilmestynyt pari kukannuppua. Mä en ootanut ees että kasvaisi taimen. Olin vaan tunkenut orvokkien joukkoon tomaatin viipaleen. Ehtiiköhän tulemaan tomaatteja.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja m.e.k.

Yhteistyössä