Saako vauvaa jättää yksin hetkeksikään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Kun vanhin lapsemme oli vauva, asuimme vielä kerrostalossa kahden koiran kanssa, ja kyllä jätin nukkuvan vauvan itkuhälyttimen kanssa nukkumaan kun illalla käytin koirat "unipissillä" eli talomme tontin laidasta alkavassa metsikössä pissalla

Niin, se olisikin ihanaa kun olisi oma tontti, tai edes piha. Itsekin haaveilen koirasta ja asutaan kerrostalossa. On ihan eri homma pissattaa koira ulko-ovelta kuin keskikaupungilla...

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:
Alkuperäinen kirjoittaja hyi sua:
Alkuperäinen kirjoittaja Joojoo:
Kyllä mä sellaisen vauvan joka ei taatusti itse osaa pinniksestä pois, niin voin jättää vaikka 10 minuutiksi yksin (nukkumaan siis). Eli haen klapit vajasta ja vien roskat. Just vein naapuriin mummolle ruoan LÄMPIMÄNÄ, meni varmaan 10 minsaa. Sit on tosiaan vielä toi itkuhälytinkin keksitty..

Mä oon vaan niin laiska etten koiraa jaksais ottaa vaikka täällä maalla sen vois vaan pistää ovesta pihalle. Mummoa lukuunottamatta naapureihin kun on puolisen kilsaa.

No, itse tietty päätät miten toimit. Mutta todella edesvastuuttomasti toimit. Kuten edellä sanottiin, se olis heitteillejättö ja lastensuojeluilmoituksen paikka jos joku vahinko sattuisi.

Niinpä päätänkin. Musta ei oo yhtään sen paremmin apua oonko mä talon alakerrassa kun se pinnis rysähtää vai hälärin kanssa saman matkan päässä pihalla.

Totta. Mutta näin se vain on kuten kirjoitin:
Toki nämä samat vahingot olisivat sattuneet jos äiti vaikka vieressä. Mutta JOS äiti silloin ulkona ja vauva yksin kotona: Se on heittelle jättö ja ilmoitus lastensuojeluun.

Okei, jos tuo on fakta niin olkoon sitten niin! Mutta kummallinen laki kyllä. Itse ymmärrän heitteille jätöksi sen, että lapsi oikeasti jätetään yksikseen, en sitä jos äiti on 2min tai 5min ulkona. Outoa myös, että ulkona sitten saa yksin nukuttaa! :O Mutta mä en olekaan lain asiantuntija.

Kyllä mä sellaisen vauvan joka ei taatusti itse osaa pinniksestä pois, niin voin jättää vaikka 10 minuutiksi yksin (nukkumaan siis). Eli haen klapit vajasta ja vien roskat. Just vein naapuriin mummolle ruoan LÄMPIMÄNÄ, meni varmaan 10 minsaa. Sit on tosiaan vielä toi itkuhälytinkin keksitty..

Mä oon vaan niin laiska etten koiraa jaksais ottaa vaikka täällä maalla sen vois vaan pistää ovesta pihalle. Mummoa lukuunottamatta naapureihin kun on puolisen kilsaa.

No, itse tietty päätät miten toimit. Mutta todella edesvastuuttomasti toimit. Kuten edellä sanottiin, se olis heitteillejättö ja lastensuojeluilmoituksen paikka jos joku vahinko sattuisi.

Niinpä päätänkin. Musta ei oo yhtään sen paremmin apua oonko mä talon alakerrassa kun se pinnis rysähtää vai hälärin kanssa saman matkan päässä pihalla.

Toki nämä samat vahingot olisivat sattuneet jos äiti vaikka vieressä. Mutta JOS äiti silloin ulkona ja vauva yksin kotona: Se on heittelle jättö ja ilmoitus lastensuojeluun.

Vielä kiinnostais toi kodin määritelmä. Onko esim. parveke tai terassi kotia kun kerran piha ei ole?

Itse en todellakaan jättäisi pientä vauvaa yksin, jos jotain sattuisi käymäänkin niin en ikinä antaisi itelle anteeksi.Ja mitä jos vauva herää just kun olet ulos lähtenyt ja huutaa paniikissa vaikkakin vain 5 min, mutta vauvasta se tuntuu varmaan ikuisuudelta.Hyvällä tuurillahan vauva ei edes huomaa äidin poissa oloa, mutta aina ei ole hyvä tuuri.Tulee mieleen kaikkea epätodennäköstä kuten tulipalo, pukluun tukehtuminen yms kauheita juttuja joita voi sattua, ja siinä vaiheessa jonkun on oltava todella lähellä, tuossa tilanteessa 5 minuuttia on paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja sama.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ota mukaan:
Ei saisi jättää. JOS jotakin tapahtuisi, äitiä odottaisi syyte heitteille jätöstä. Tämän tiedän ihan faktana. Monet käyvät esim pyykkejä ripustamassa, mutta niin vain on, että jos tuona aikana jotain sattuu, se on äidin vika lain mukaan, koska on jättänyt lapsen yksin.

Kokeile vaikka kantoreppua, siihen menee ihan vastasynytynkin. Tai sitten otat vain vauvan toppapuvussa kainaloon, kyllä se siinä pärjää ja jaksat kantaa sen 5 minuuttia.

Mistä tiedät että tuo on fakta? Hieman kyllä epäilyttää..

Mies on poliisi, ja siellä on yllättävän paljon tällaisia juttuja. Useiimiten ei tietenkään satu mitään, mutta vahinkoja sattuu yllättävän paljon. Esim pinniksen pohja romahtanut (vaikka kukaan ei ole koskenut ja uusi sänky) tai kissa jotenkin saanut vaunut kaadettua, jossa vauva. Toki nämä samat vahingot olisivat sattuneet jos äiti vaikka vieressä. Mutta JOS äiti silloin ulkona ja vauva yksin kotona: Se on heittelle jättö ja ilmoitus lastensuojeluun.

Eikös sitten voi laittaa uloskaan nukkumaan - sama juttuhan se on jos ei vieressä ole. Siellä kun on kaikkia hirviä kettuja ja oravia jne? Kiinnostaa onko sekin heitteillejättö?

Niinpä. Laki on outo, eikä se ole mun keksintö. Fakta vain on, että vauvaikäinen ei saa olla yksin kotona.

Mut siis ihan totta - lain mukaan vauva saa olla yksin ulkona?

kunhan on itkuhäläri tai näköyhteys. Tosin ulkonanukutusta harrastetaan vain Suomessa ja Ruotsissa. Esim ystäväni asuvat Ranskassa, ja kun äiti oli jättänyt vaunut keittiön ikkunan alle päiväunien ajaksi, naapuri oli soittanut poliisille! heh, äiti oli yrittänyt selittää että Suomessa kaikki toimivat noin.

Juu on meillä parveke! Täytyy toivoa että saatais se rivari ja äkkiä! Mulle tulee pentu 2kk päästä ja vauva siitä 3kk päästä,eli kai minä sen sisäsiistiksi saan opetettua :)

[. Mutta silti lain mukaan jos tällaisessa tilanteessa vauva on YKSIN KOTONA, se on heitteillejättö.

Mutta saako oikeesti vauva olla lain mukaan yksin ulkona?

Tuli vaan mieleen juttu OT, mutta jos pesukone syttyy palamaan ja olet ulkona, vaikka kukkapenkkiä perkaamassa, niin vakuutus ei välttämättä korvaa sitä, mutta jos olet talon sisällä, niin silloin kuuluu korvata.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Juu on meillä parveke! Täytyy toivoa että saatais se rivari ja äkkiä! Mulle tulee pentu 2kk päästä ja vauva siitä 3kk päästä,eli kai minä sen sisäsiistiksi saan opetettua :)

Voi, ei sulla ole huolen häivää. Kyllä kolmessa kuukaudessa pennulla on jo riittävä pidätyskyky kehittynyt. Meillä oli kahdessa viikossa päiväsiistejä kaikki koirat.
Mikä rotu teille tulee?

Mielestäni kannattaa harkita kymmenen kertaa ottaako pennun samaan aikaan kun vauva on aivan pieni. Vauvassa on jo tarpeeksi työtä ja huolehdittavaa! Varsinkin jos on koliikkia tms. Et välttämättä jaksa MITÄÄN muuta kun hoitaa vain vauvaa. Voin luvata että AIVAN riitttävästi on ohjelmaa pelkästään lapsen kanssa vaikka sitä ei ehkä etukäteen uskoisi.

Jos vain pystyy,lykkää koiran hankintaa. Vaikka vauva ei paljon itkisi, vauva vaatii 24/7 sitoutumisen, paljon syliä ja hoitotoimenpiteitä. Vauvassa on kädet täynnä töitä parit ekat kuukaudet, vaikka molemmille vanhemmille. Mulle ainaki tuli yllätyksenä, että vauvassa oli hommaa ja paljon. Se ei mene siinä sivussa. Ikinä ei olis onnistunu koiranpentu siinä mukana.

No voi hyvänen aika. Viisi minuuttia. Vauvan voi vaikka kääräistä peittoon ja ottaa kainaloon siksi ajaksi - ei tartte edes pukea päälle. Ja toisaalta jos pikkuinen vauva nukkuu viisi minuuttia yksin pinniksessä niin MITÄ sille OIKEESTI voisi tapahtua?

Ainahan sitä voi jossitella. Talon katto voi vaikka romahtaa! Tai pallosalama voi tulla ilmastointihormia pitkin! Tai lapsi voi saada allergisen reaktion radioaktiivisen aineen hiukkasesta joka on Ikean pinniksen patjassa joka on kuljetettu ruotsalaisella rekalla jonka kuljettajalla oli ukrainalainen prostituoitu joka oli vieraillut vastikään mummonsa luona joka oli antanut hänelle perintökorun jota oli pitänyt tschernobyliläinen sukulainen. Juu. Sitten tulee ongelmia! Kuuletko! Ongelmia!

On tää maailma vaan vaarallinen paikka kuulkaa! Täällä on moni kuollu!

Ap asuu kerrostalossa, enkä jaksa uskoa että koiran pissatukseen menisi vain 2-5 min.
Kyllä minäkin vien roskat ja haen postit kun vauva nukkuu pinniksessä mutta ne ovatkin aivan ulko-oven vieressä,
kerrostalossa homma menee niin että avataan ovi, suljetaan ovi, mennään ne porraskäytävän rappuset alas ja ulos, avataan ovi, suljetaan ovi ja koiraahan ei voi käyttää pissalla ulko-oven vieressä vaan on haettava paikka vähän kauempaa.

Entäs jos ap unohtaa avaimet sisälle?
Jos liesi unohtuu vahingossa päälle, tv posahtaa, tistikone / pyykkikone menee oikosulkuun, ??? ihan mitä tahansa voi tapahtua ja se tapahtuu tosi nopeasti, tulipalo leviää aika vauhdilla.
Ja ap on siellä naapuritontilla sesseä pissattamassa..

Ei vauvaa laiteta ulos nukkumaan kerrostalon pihalle ja itse mennä kotiin sisälle. Näitä tapauksia on, ja muistan sen yhdenkin, kun vauvat varastettiin, löytyivät sitten jostain lähimetsästä ja syyllinen oli 8 v tyttö tai tytöt, jotka /joka oli halunnut leikkiä äitiä.. mutten ollutkaan jaksanut vaunuilla sen pidemmälle.

Kyllä se vauva ulkona nukkuu omakoti- tai rivitalon pihalla ikkunan alla tai parvekkeella. Ei kerrostalon piha-alueella yksin.

Kun aikoinaan asuin kerrostalossa, kuivatin pyykkini taloyhtiön kuivaushuoneessa. Pesutupaa ei ollut, eli pesin kotona... ja kyll äminä vauvan otin mukaan kun vien ja hain kuivaushuoneeseen pyykkiä, oli turvakaukalossa, toisessa kainalossa pyykkikoppa, hissillä mentiin. Ei tullut mieleenkään jättää vauvaa yksin kotiin.

Vielä kiinnostais toi kodin määritelmä. Onko esim. parveke tai terassi kotia kun kerran piha ei ole?

Ja onko heitteillejättö, jos käy ulko-ovelta parin metrin päästä hakemassa vaikka postin ja vauva tässä tapauksessa muutaman metrin päässä? Entä onko heitteillejättö, jos omistaa järjettömän kokoisen kartanon, jonka itäsiipeen laittaa lapsen päiväunille ja vaikka tekee ruokaa länsisiivessä.

No meidän viimeinen koira jouduttiin nukuttamaan viime vkl:na pois, mutta podhalanskit (viimeisen kuva profiilissa) on aina ollu päiväsiistejä kahdessa viikossa. Ja se seropikin oli alle kolme viikkoa meillä asuttuaan. Asuttiin kaksikerroksisessa pienkerrostalossa silloin kun tämä viimeinen pentu tuli.
Pentu ei yleensää pissaa syliin (paitsi paniikkipissat), on hyvä vinkki sisäsiistiksi opettamiseen.
Eli mä olen kai kohta samassa tilanteessa kuin sinäki, tosin kuten jo mainitsin, niin meillä on omakotitalo ja aidattu piha, että pääsen hiukan helpommalla. Ja vaavi on jo kolme viikkoa vanha, että kyllä se jo kohta auttaa äiskää koiran kouluttamisessa...(?)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Onhan mulla mies että enhän minä yksin joudu koiraa ja vauvaa hoitamaan! Niin meille tulee labbis :) Finttu,mikä rotu sulla? Miten niin äkkiä sait siistiksi?

Aivan.:) Ajattelen vain omalle kohdalleni tilannetta kun meidän poika oli aivan pieni, erittäin vaativalla temperamentilla ja kolmen kuukauden koliikilla varustettu paketti. Oltiin kummatkin miehen kanssa aivan katkipoikki kaiken aikaa. En todella olisi voinut kuvitella siihen MITÄÄN muuta hoidettavaa. Mutta tämä oli meillä ja teillä on aivan oma juttunne.:)

Ja onko heitteillejättö, jos käy ulko-ovelta parin metrin päästä hakemassa vaikka postin ja vauva tässä tapauksessa muutaman metrin päässä? Entä onko heitteillejättö, jos omistaa järjettömän kokoisen kartanon, jonka itäsiipeen laittaa lapsen päiväunille ja vaikka tekee ruokaa länsisiivessä.

Tuntuu etteivät kaikki nyt oikein ymmärrä. Mulle on ihan sama vaikka joku polkkaisi pihalla harva se päivä. Mutta laki on laki, byrokraattisia kiemuroita täynnä, ei siinä käytetä montaakaan adjektiivia eikä tunteilla ole merkitystä. Monet yksityiskohdat ovat ristariitaisia keskenään, mutta silti laki on laki. Tuntuu ettei kaikki käsitä analyyttista ajattelua. Se miten hyvin hoidat lasta, tai mitä osaat ja miten hyvä pinniksen pohja tai kuinka kipeästi naapurin mummo tarvitsee ruokansa; ei ole merkitystä lain silmissä JOS jotain sattuu kun vauva on yksin kotona.

Parveke lasketaan kuuluvaksi kotiin. Muistatteko lehdistä sen jutun, kun joku laittoi natsilipun parvekkeellen liehumaan Hesan keskustassa? Ja valituksista huolimatta taloyhtiö ei voinut käskeä poistamaan lippua, koska se kuului yksityisasuntoon (sitten taloyhtiö teki määrityksen, että parvekkeilla ei saa pitää ko lippua).

Vaikka kävisit joka päivä ulkona ja vauva nukkuisi (pärjäisi) hienosti, ei se ole mikään heitteille jättö. Mutta jos jotakin sattuisi, ja tapahtuman aikaan vauva on yksin kotona (oli koti sitten 15 tai 555 neliötä), se on heitteille jättö ja lastensuojeluilmoitus.

Ihan sama asia kuin täällä joku mainitsikin kotivakuutuksen ja pesukoneen.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
ei siinä pissattamisessa mee ees niin kauaa,ja kyllä olen niin tehnyt. jos muksut nukkuu,mies ei kotona ja koira huutaa pihalle niin on se mentävä. siinei kyllä minuuttia kauempaa mene.
kyllä siinä saattaa hyvinkin mennä jopa 15 minuuttia, ei se välttämättä heti tarpeitaan tee kun ulos pääsee. ja ei kai sitä koiraa saa siellä kerrostalossa keskelle pihaa kusettaa ja paskottaa, kyllä on mentävä vähä kauemmaksi

Tuntuu etteivät kaikki nyt oikein ymmärrä. Mulle on ihan sama vaikka joku polkkaisi pihalla harva se päivä. Mutta laki on laki, byrokraattisia kiemuroita täynnä, ei siinä käytetä montaakaan adjektiivia eikä tunteilla ole merkitystä. Monet yksityiskohdat ovat ristariitaisia keskenään, mutta silti laki on laki. Tuntuu ettei kaikki käsitä analyyttista ajattelua. Se miten hyvin hoidat lasta, tai mitä osaat ja miten hyvä pinniksen pohja tai kuinka kipeästi naapurin mummo tarvitsee ruokansa; ei ole merkitystä lain silmissä JOS jotain sattuu kun vauva on yksin kotona.

Parveke lasketaan kuuluvaksi kotiin. Muistatteko lehdistä sen jutun, kun joku laittoi natsilipun parvekkeellen liehumaan Hesan keskustassa? Ja valituksista huolimatta taloyhtiö ei voinut käskeä poistamaan lippua, koska se kuului yksityisasuntoon (sitten taloyhtiö teki määrityksen, että parvekkeilla ei saa pitää ko lippua).

No en minä ole väittänytkään, että nämä olisivat sinun mielipiteitäsi. Ajatusleikkihän kysymyksenikin oli. Siis miten laki tulkitsee nuo tilanteet, jos jotain sattuisi.

Yhteistyössä