Saako vauvaa jättää yksin hetkeksikään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on labbiksia...koira on sisäsiisti noin 6 kk iässä. ja silloin kun teille tulee vauva on labbis jo aika vauhdikas tapaus. Labukka tarvitsee paljon liikuntaa kuten lähes kaikki koirat, poislukien ns seurakoirat. Koira on myös iso eikä välttämättä koiralla ole henkinen kehitys valmis ennekuin 2-3 vuotiaan, riippuen onko uros vai narttu. Koiralle tulee myös rajojen kokeiluvaihe, joka saattaa aikaisimmillaan olla 8 kk iässä. Mitä jos vauvalla on koliikki tms? Kuinka pystyt hoitamaan tilanteen? Labradorinnoutaja vaatii kunnollisen peruskoulutuksen kuten kaikki rodut! Ei herneitä nenuun!!! Jookos!! :)

Mun mielestä kerrostalosta ja ok-talosta ulos lähteminen on ihan eri asia. Ei voi edes verrata. Kerrostalo asuntoon en lasta yksin jättäisi nukkumaan. Ok-talossa asuessa voisin niin tehdä, kun ottaisin itkuhälyttimen mukaan ja kuuntelisin aina välillä ovesta, että onko hiljaista.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mun mielestä kerrostalosta ja ok-talosta ulos lähteminen on ihan eri asia. Ei voi edes verrata. Kerrostalo asuntoon en lasta yksin jättäisi nukkumaan. Ok-talossa asuessa voisin niin tehdä, kun ottaisin itkuhälyttimen mukaan ja kuuntelisin aina välillä ovesta, että onko hiljaista.

Tää on niin totta kyllä.
Mä vien roskapussin tai haen postin laatikosta ihan ilman itkuhälläriäkin, mut kerrostalossa ei kyllä tulis mieleenikään.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Hurjemmalta minusta kuulostaa yhdistelmä vauva ja koiranpentu. Järki käteen, ensin vauva-arkeen kiinni ja sitten miettiä, hankkiiko koiraa samaan syssyyn.

Mä mietin tätä samaa. Ihan tekemistä on siinä vauvassakin, että ei siinä ainakaan koiran koulutukseen ihan hirveitä jää aikaa. Jompi kumpi kärsii huomion puutteesta, lapsi tai koira - ne kun molemmat vaatii alkuun aika paljon aikaa.

Ja muuten: voisin jättää 5 minuutiksi yksin nukkumaan ja olen jättänytkin, esim. käyny viemässä roskat, häkkivarastolla tai ihan vaan suihkussa.

"Mulla on labbiksia...koira on sisäsiisti noin 6 kk iässä. ja silloin kun teille tulee vauva on labbis jo aika vauhdikas tapaus. Labukka tarvitsee paljon liikuntaa kuten lähes kaikki koirat, poislukien ns seurakoirat. Koira on myös iso eikä välttämättä koiralla ole henkinen kehitys valmis ennekuin 2-3 vuotiaan, riippuen onko uros vai narttu. Koiralle tulee myös rajojen kokeiluvaihe, joka saattaa aikaisimmillaan olla 8 kk iässä. Mitä jos vauvalla on koliikki tms? Kuinka pystyt hoitamaan tilanteen? Labradorinnoutaja vaatii kunnollisen peruskoulutuksen kuten kaikki rodut! Ei herneitä nenuun!!! Jookos!! :)"

Tämän sanon sillä, että itselle palautui kasvatti runsaan 8 kk ikäisenä. Pennun myin perheelle, vauva syntyi kun pentu oli 4 kk. Eivät jaksaneet hoitaa tai kouluttaa pentua! Ja asuivat maalla...

No laki on laki, mutta se että tekee vastoin lakia ei välttämättä ole moraalisesti väärin tai vastuutonta, tai jos tekee kuten laki käskee ei välttämättä tee moraalisesti oikein.

Jokainen tekee itse omat valintansa. Ap:n kannattaa vaan hankkia se koira ja kyllä ne jutut sitten lutviutuu :)

valitettavan usein näissä tapauksissa tullaan pian siihen tulokseen, että se koira ei enää kiinnosta, eikä sitä jaksa hoitaa. koira jää kenties pahimmassa tapauksessa siihen vastuksiksi ja siitä tulee ongelma koira. jotkut onneksi ymmärtää hakea uuden kodin tässä tapauksessa. mutta mun mielestä pitäs tarkkaan harkita asia, että jaksaako, ei se ole koirallekaan aina helppoa muuttaa uuteen kotiin

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

Tää on niin totta kyllä.
Mä vien roskapussin tai haen postin laatikosta ihan ilman itkuhälläriäkin, mut kerrostalossa ei kyllä tulis mieleenikään.

Sen mä ymmärrän, että koiran kanssa on eri asia lähteekö kerros-vai oktalosta, mutta siis miten se tähän lapsen jättämiseen 5 min. liittyy. Että Finttu voi omakotitalossa asuessaan käydä lapsen nukkuessa hakemassa postin itkuhälyttimen kanssa, mutta kerrostalossa ei voi. Miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
[Sen mä ymmärrän, että koiran kanssa on eri asia lähteekö kerros-vai oktalosta, mutta siis miten se tähän lapsen jättämiseen 5 min. liittyy. Että Finttu voi omakotitalossa asuessaan käydä lapsen nukkuessa hakemassa postin itkuhälyttimen kanssa, mutta kerrostalossa ei voi. Miksi?

Ei kun mä olen niin huono äiti, etten ota edes sitä itkuhälläriä mukaan kun meen postilaatikolle tai roskikselle (omakotitalossa).

Koirankin päästin ulos (aidattu piha) ilman itkuhälläriä, tuskin se haukku siitä olis paljon ymmärtänytkään, vaikka olisin sen hällärin sen mukaan laittanutkin... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
[Sen mä ymmärrän, että koiran kanssa on eri asia lähteekö kerros-vai oktalosta, mutta siis miten se tähän lapsen jättämiseen 5 min. liittyy. Että Finttu voi omakotitalossa asuessaan käydä lapsen nukkuessa hakemassa postin itkuhälyttimen kanssa, mutta kerrostalossa ei voi. Miksi?

Ei kun mä olen niin huono äiti, etten ota edes sitä itkuhälläriä mukaan kun meen postilaatikolle tai roskikselle (omakotitalossa).

Koirankin päästin ulos (aidattu piha) ilman itkuhälläriä, tuskin se haukku siitä olis paljon ymmärtänytkään, vaikka olisin sen hällärin sen mukaan laittanutkin... :D

OK!

Onkohan siihen aikaan ollut paljonkin enemmän onnettomuuksia kun ei vielä ollut itkuhälyttimiä ja äideillä oli vähän muutakin tekemistä kuin vain katsoa vauvojensa perään? Näistä viesteistä päätellen suurin osa nykyäideistä ei taitaisi pärjätä sellaisessa maailmassa lainkaan.

Minun lapsuudessani 80-luvulla sisarukset nukkuivat kerrostalon pihalla ilman itkuhälytintä ja ite asuttiin toisessa kerroksessa. Kyllä sen sit huomasi kun vaunut heiluivat kun vauva itki.

Alkuperäinen kirjoittaja KärttyKyllikki:
Mielestäni kannattaa harkita kymmenen kertaa ottaako pennun samaan aikaan kun vauva on aivan pieni. Vauvassa on jo tarpeeksi työtä ja huolehdittavaa! Varsinkin jos on koliikkia tms. Et välttämättä jaksa MITÄÄN muuta kun hoitaa vain vauvaa. Voin luvata että AIVAN riitttävästi on ohjelmaa pelkästään lapsen kanssa vaikka sitä ei ehkä etukäteen uskoisi.

Jos itse tuntee jaksavansa, niin mun mielestä jo yhdeksän kertaa harkitsemista riittää.

Mulle ei ollut yhdessä lapsessa vielä riittävästi ohjelmaa. Koira oli tosin jo lapsen tullessa, pian tuli kissa ja toinenkin koira.

Kun kolmas syntyi, täällä pyöri ennestään jo ne kaksi lasta ja kani, kissa, koira, 3 kanaa, kukko ja hevonen.
Nyt se kolmas lapsi on 10kk, ja luonnollisen poistuman kautta meillä on yksi kana vähemmän. Tilalle tosin ilmaantui poni ja vuokralaishevonen.

Tokikin mä pääsen ihan hirvittävän helpolla, kun ei asuta kerrostalossa. Mutta ei tässä ole edes tiukkaa tehnyt, ja joka ainoa kakara ja elukka vaikuttaa vallan elämäänsä tyytyväiseltä.

Ap:lle suosittelen, että menee ihan sen mukaan, mitä oma maalais-/kaupunkilaisjärki sanoo, ja miten tuntuu, että jaksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Onkohan siihen aikaan ollut paljonkin enemmän onnettomuuksia kun ei vielä ollut itkuhälyttimiä ja äideillä oli vähän muutakin tekemistä kuin vain katsoa vauvojensa perään? Näistä viesteistä päätellen suurin osa nykyäideistä ei taitaisi pärjätä sellaisessa maailmassa lainkaan.

Minun lapsuudessani 80-luvulla sisarukset nukkuivat kerrostalon pihalla ilman itkuhälytintä ja ite asuttiin toisessa kerroksessa. Kyllä sen sit huomasi kun vaunut heiluivat kun vauva itki.

Niin no, minä ainakin olen pyrkinyt siihen, että lapsen ei tarvitse itkeä huomioni saadakseen. Eikö sitä sanota, että huutoon pitää vastata 20 sekunnin kuluessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:

Niin no, minä ainakin olen pyrkinyt siihen, että lapsen ei tarvitse itkeä huomioni saadakseen. Eikö sitä sanota, että huutoon pitää vastata 20 sekunnin kuluessa.
Sanotaan. Mutta onko pakko? Mitä tapahtuu jos ei vastaa? Meidän neljän lapsen kokemuksella ei ainakaan mitään kovin traagista - ehkä päinvastoin. Tervejärkisiä ja itsenäisiä ihmisiä on tullut, ja tunne-elämältään tasapainoisia.

On varmaan asioita jotka on "hyviä" ja "suositeltavia". Kuten päivittäinen hikiliikunta, kasvissyönti, lääkkeiden välttäminen, auton vahaaminen, kangaskassien käyttämine ja lapsen itkuun nopeasti vastaaminen. Ehkä niiden tekemättä jättämisestä voi seurata jotain harmia. Mutta oikeasti: ehkä niillä ei sitten kuitenkaan ole niiiin isoa merkitystä jos kuitenkin toimii tasapainoisesti ja järkevästi elämässään noin niinkuin yleensä.

Onko ap tämä lapsi ensimmäisesi?
Jos on, jäädyttäisin nuo koirahaaveet ihan totaalisesti.

Vauvasta on työtä ihan tarpeeksi ilman, että siinä välissä hyppyytät koiraa asioillaan pihalla, kuivailet sen vahinkoja sisältä ja opetat sitä talon tavoille.

Mikään koira ei ansaitse sellaista kotia, jossa sille ei ole aikaa, se otetaan hetken mielijohteesta ja sysätään syrjään kun siltä tuntuu.

Pentueita tulee aina uusia! Ota nyt järki käteesi hyvä nainen.
Sitten kun lapsi on pari-kolme vuotias, punnitse asiaa uudelleen ja jos koiran hankinta tuntuu edelleen siltä mitä elämäänne haluatte ja pystytte huolehtimaan siitä kaikilla sen vaatimilla tavoilla, asia on ehkä toinen.

Asiansaosaava kasvattaja ei koiraa moiseen rumbaan nyy (onko tässä teidän tapauksessanne kasvattaja tietoinen, että teille on tulossa 2 vauvaa samaan aikaan? ).

Alkuperäinen kirjoittaja nuppu:
Asiansaosaava kasvattaja ei koiraa moiseen rumbaan nyy (onko tässä teidän tapauksessanne kasvattaja tietoinen, että teille on tulossa 2 vauvaa samaan aikaan? ).

Ja höpön höpön. On ihan ihmisestä kiinni miten tommosessa tilanteessa toimii/pärjää.
Kuten jo aikaisemmin kerroin, on meilläkin melko varmasti edessä sama tilanne, paitsi, että on se omakotitalo.
Lapsi on mun eka, koira tosin ei olis.

Mitenkähän mies on vauvana selvinny kun anoppi on joutunu lähteen navettaan ja jättään lapsen sisälle yksin nukkumaan...täähän on ollu ihan arkipäivää vielä muutama vuoskymmen sitten. Kyllä ton 5 min tohtii käydä piipahtamassa.

[/quote]

Usein ulkona nukutettaessa äidillä on suora näköyhteys vaunuihin. Ap:n kuvailemassa koiran pissatuskeikassa taas ei ole.[/quote]

No ei kyllä ole näköyhteyttä jos myös äiti on päiväunilla. Eiköhän kaikki fiksut pienten vauvojen väsyneet äidit kipitä äkkiä itsekkin päiväunille kun vauva nukkuu ulkona vaunuissa. Niin ja itkuhälytin korvan juuressa tai ikkuna auki jne.

Usein ulkona nukutettaessa äidillä on suora näköyhteys vaunuihin. Ap:n kuvailemassa koiran pissatuskeikassa taas ei ole.[/quote]

No ei kyllä ole näköyhteyttä jos myös äiti on päiväunilla. Eiköhän kaikki fiksut pienten vauvojen väsyneet äidit kipitä äkkiä itsekkin päiväunille kun vauva nukkuu ulkona vaunuissa. Niin ja itkuhälytin korvan juuressa tai ikkuna auki jne. [/quote]

No mä en taaskaan osaa olla fiksu. Tai väsynyt. Kun mä en kipitä unille.
Mulle riittää 9-12 tunnin yöunet, vaikka ne kolmessa pätkässä otankin.

No tehköön kukin tyylillään, mutta ite en ikinä haluis joutua miettimään, että mitä jos en olisi jättänyt vauvaa yksin ja mitä jos olisin ollut näköetäisyydellä ja mitä jos jos jos, jos jotain sattuu niin mun ei ainakaan tarvii miettiä noita juttuja kun lasta en yksin jätä.Kerrostalossa varsinkaan ei tulis mieleenkään, ite vaikka kuinka tarkistais hellat,telkkarit,pesukoneet,kahvinkeittimet yms voi se vahinko lähteä ala tai yläkerrasta liikkeelle.Jo 5 minuuttia keskellä esim alakerrasta tulevaa häkää voi olla hengenvaarallista.Ja esim puklaaminen, meijän tyttö on muutaman kerran säikäyttänyt kakomalla pinniksessä kun oli puklu tullut mut ei saanutkaan sitä kurkkua pidemmälle, onneksi olen ollut nostamassa tytön pystyasentoon.Kukaan ei ikinä usko että itelle mitään pahaa sattuu ennen kuin tosissaan sattuu!Ei varmasti sen 7 viikkoisen vauvan äitikään joka oli alkoholia ottanut, ajatellut että just hänen vauva tukehtuu yöllä viereen vaikka siitä varoitellaankin, piti sekin kokeilla kantapään kautta...

tohon keskusteluun et kannattaako ottaa koiraa kun on vauva talossa...mä olin viikolla 20 raskaana,nelosta odotin kun otettiin pentu meille.nyt meillä on jo kolmas koira ja nuorimmainen täytti juur 1v ja hemmetin hyvin hyvin on mennyt ja hyvin olen jaksanut =) toinen koira jouduttiin tosin lopettamaan jo 6kk ikäisenä pahan sairauden takia :/
mutta 2 koiraa täällä häärää tällä hetkellä,toinen vasta 4kk vanha ja toinen 1,5v =)
että paljon riippuu myös ihmisestä että kannattaako ottaa koiraa vauva-aikana =)

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu84:
No tehköön kukin tyylillään, mutta ite en ikinä haluis joutua miettimään, että mitä jos en olisi jättänyt vauvaa yksin ja mitä jos olisin ollut näköetäisyydellä ja mitä jos jos jos, jos jotain sattuu niin mun ei ainakaan tarvii miettiä noita juttuja kun lasta en yksin jätä.Kerrostalossa varsinkaan ei tulis mieleenkään, ite vaikka kuinka tarkistais hellat,telkkarit,pesukoneet,kahvinkeittimet yms voi se vahinko lähteä ala tai yläkerrasta liikkeelle.Jo 5 minuuttia keskellä esim alakerrasta tulevaa häkää voi olla hengenvaarallista.Ja esim puklaaminen, meijän tyttö on muutaman kerran säikäyttänyt kakomalla pinniksessä kun oli puklu tullut mut ei saanutkaan sitä kurkkua pidemmälle, onneksi olen ollut nostamassa tytön pystyasentoon.Kukaan ei ikinä usko että itelle mitään pahaa sattuu ennen kuin tosissaan sattuu!Ei varmasti sen 7 viikkoisen vauvan äitikään joka oli alkoholia ottanut, ajatellut että just hänen vauva tukehtuu yöllä viereen vaikka siitä varoitellaankin, piti sekin kokeilla kantapään kautta...

Siis istut vaunun vieressä vahtimassa kun nukkuu? Ei siinä mitään, näin meillä mummi teki kun meidän tyttö nukkui vaunuissa.

En todellakaan istu vaunun vieressä vahtimassa, itkuhälytin kertoo jos tulee hätä.Kannattaa vierailija sunkin ostaa itkuhäläri niin mummi voi vaikka juoda kaffetta sisällä eikä tarvitse vieressä istua :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu84:
En todellakaan istu vaunun vieressä vahtimassa, itkuhälytin kertoo jos tulee hätä.Kannattaa vierailija sunkin ostaa itkuhäläri niin mummi voi vaikka juoda kaffetta sisällä eikä tarvitse vieressä istua :laugh:

Siis itse jätät lapses ulos yksin? Poikkeeko se jotenkin sun mielestä jotenkin siitä että mä käyn ulkona omalla pihalla itkuhälyttimen kanssa kun lapsi nukkuu sisällä? - toinen sisällä, toinen ulkona- Joo tota mummia nyt ei saanut kiskomallakaan sieltä viereltä pois vaan kaffet piti viedä sinne. Onneks oli kesäaika.

Yhteistyössä