Saako pph mielestäsi käydä kaupassa lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitivain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ihan olen asiasta tietämätön, mutta eikö se pph joudu ruoat niille lapsille myös laittamaan. Onko siis niiden lasten ruokien ruokatarpeet hankittava omalla ajalla, vai toimitetaanko ne sille pph:lle? Tuntuu vähän kohtuuttomalta, jos tuollainen työasia pitäisi hoitaa vapaalla...

Kyllä, itse suunnittelen viikon ruokalistan viikonloppuna, ja käyn ma iltana hakemassa satsin. Niin sunnuntaina siis haen jo maanantain ruokatarpeet ja valmistan safkat ja salaatit jo illalla valmiiks. Keskiviikkona täydennän varastoja. Joka ilta laitan ruuat valmiiks ja teen salaatit, imuroin kämpän ja joka toinen päivä pyyhin lattiat.

Noinhan se on - ei pph:n työaika todellakaan ole 8-16 tai vaan sitä aikaa jolloin lapset ovat paikalla.
Eräs tuttu pph sanoikin sen olevan sekä työ että elämäntapa.
Rankkaa hommaa, pienellä palkalla. Hatunnosto sinulle joka sitä teet ja kirjoituksistasi päätellen täydellä sydämellä :flower:

vapiskaa, mä käyn kaupassa omien lasteni kanssa käytännössä joka päivä. ja lapset joutuvat olemaan ulkovaatteissa kaupassa, kävelemään rattaiden vieressä ja kauppaan kävely toimii päivän ulkoiluna. Lisäksi lapsiparat joutuvat kestämään sen että juttelen joskus ihmisille, tai jopa tiskaan ja laitan ruokaa kotona. kehtaan jopa juoda joskus kupillisen kahvia

Eikö perhepäivähoidon tarkoitus nimenomaan ole olla kodinomaista hoitoa, vaihtoehtona päiväkotien laitoshoidolle?

Mun mielestä oli ihan ok, että pph kävi joskus kaupassa lasten kanssa. Menivät sinne kävellen toisen hoitoryhmän kanssa ja lapset sai kaupassa evääksi esim. banaania tai sämpylää. Meidän lapsi oli ihan onnessaan näistä reissuista ja edelleen kertoo (nyt kotona, kun itse jäin äitiyslomalle), että tuossa kaupassa käytiin hoitajan kanssa, kun mennään kyseisen marketin ohi.

En kuitenkaan soisi, että hoitaja kävisi joka päivä mutta esim. kerran viikossa on ihan ok. Hoitaja vei lapsia myös erilaisiin tapahtumiin, mitä kaupoissa/niiden yhteydessä järjestettiin. Se oli mielestäni todella kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
vapiskaa, mä käyn kaupassa omien lasteni kanssa käytännössä joka päivä. ja lapset joutuvat olemaan ulkovaatteissa kaupassa, kävelemään rattaiden vieressä ja kauppaan kävely toimii päivän ulkoiluna. Lisäksi lapsiparat joutuvat kestämään sen että juttelen joskus ihmisille, tai jopa tiskaan ja laitan ruokaa kotona. kehtaan jopa juoda joskus kupillisen kahvia

Eikö perhepäivähoidon tarkoitus nimenomaan ole olla kodinomaista hoitoa, vaihtoehtona päiväkotien laitoshoidolle?

Ei oo varmaan lapsilla kovin mukavaa, jos tuo todella on käytännössä jokapäiväistä :|

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Ei oo varmaan lapsilla kovin mukavaa, jos tuo todella on käytännössä jokapäiväistä :|

On.. ei mulla ole autoa eikä lasten kanssa kovin montaa kauppakassia, vaippapakettia sun muuta kanneta kerralla kotiin. Ei lapset siitä kärsi jos kaupassa käydään, ei se pitkään vie ja aikaa jää päivässä aika monta tuntia muuhunkin. Kyllä sinne pihalle kerkeää muulloinkin kuin just tasan sillä hetkellä kun kaupassa tarttisi käydä :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On.. ei mulla ole autoa eikä lasten kanssa kovin montaa kauppakassia, vaippapakettia sun muuta kanneta kerralla kotiin. Ei lapset siitä kärsi jos kaupassa käydään, ei se pitkään vie ja aikaa jää päivässä aika monta tuntia muuhunkin. Kyllä sinne pihalle kerkeää muulloinkin kuin just tasan sillä hetkellä kun kaupassa tarttisi käydä :o

"Kauppaan kävely toimii päivän ulkoiluna" antaa ymmärtää, että ulkona ollaan vain kun kävellään kauppaan ja sieltä takaisin. Eli että ei ulkoiltaisi ollenkaan muuten niinä päivinä, kun kaupassa käydään, eli käytännössä joka päivä.
Siihen kiinnitin huomiota.

Mutta siis kaupassa käyntejä on myös niin erilaisia... Siis kyllä mäkin ymmärtäisin jos päivittäin kävis tossa lähikaupassa hakemassa jotain pikaista. Tai no, en siltikään ehkä joka päivä, mutta siis viikoittain kuitenkin.

Mutta sitten on tollaset isot kaupat erikseen jossa pyöritään ensin ruokapuoli, sitten käyttötavara ja lopuksi vielä vaaterekit läpi. Ja lapset seisoo rattaiden vieressä hikisinä talvitamineissaan... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Aika rankasti yleistät! Katkera jostain? Itse kenties ladon kokoinen? Ja jos joku pph oikeasti tekee tollasta, istuu kahvilla jne, miksi voivottelet täällä kun voisit soittaa kunnalle ja tehdä asialle konkreettisesti jtn?? Suu auki ja kissa pöydälle niin pph:ttenkin maine ja laatu paranee niin ei tarvitse haukkua ja yleistää VAIN SIKSI että joku tietää jonkun joka tekee just niinku ei sais. :D valittamallahan ne paranee asiat :whistle:

Ei kun kattos se on parempi (ja mielenkiintoisempaa ) vain juoruta ympäri kyliä huonosta hoitajasta ja siinä sivussa yleistää kaikki pph:t huonoiksi hoitajiksi. Ei se ole niin kivaa puuttua asiaan ja ilmoittaa tuollaisesta. :whistle: :xmas:

Mä tiedän pari surkeaa pph:lta tältä alueelta, mutta en todellakaan soita kenellekään heistä valittaakseni. Miksi mun pitäisi - omat lapsenihan ovat päiväkodissa. Mulle riittää se, että ei tarvitse viedä omia lapsia heille hoitoon, sekä se että tarvittaessa voin kertoa asiasta kysyville tuttavilleni mielipiteen näistä hoitajista ja heidän toiminnastaan.
Aina olen kuitenkin muistanut mainita, että mielipiteeni perustuu vain omiin kokemuksiini perhepäivähoitajista (hoitolapsena ollessani sekä näkemäni & kuulemani asiat), ja hyviäkin hoitajia taatusti on.

Itse olet ollut hoitolapsi milloin? Joskus 70-80 -luvulla? Ja näkemäsi ja kuulemasi jutut (suomeksi huhut) kertovat totuuden? Kyllä se kuule niin on, että tänä päivänä ne huonot hoitajat karsiutuvat aika vikkelään pois ja kukaan ei ala tekemään tätä työtä helpon rahan toivossa, koska sitä se ei ole. Suurin osa pph:sta on ammattitutkinnon suorittaneita eli ammattilaisia. Ja alalle pyrkiviltä vaaditaan ammattitutkintoa, nuhteettomia elämäntapoja, rikostaustat selvitetään, koti tarkistetaan ihan perusteellisesti....

Ihan oikeasti, jos sulla ei ole oikeita faktatietoja niin on todella käsittämätöntä, että levittelet typeriä olettamuksiasi täällä palstalla, jossa joku sinisilmäinen esikoisen hoitoonvientiä harkitseva äitikin palstailee! Jaat aivan väärää tietoa ja olettamuksesi perustuu muutamaan hoitajaan, joita olet "nähnyt ja kuullut". Olisit kyllä itsekin "ravistuksen" tarpeessa, kuten nimimerkkisi antaa olettaa...

Yhteistyössä