Saako pph käydä kaupassa hoitolasten kanssa? Siis työpäivän aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kaupan kassa:
Juu-u, näen näitä päivittäin. Monesti ikääntyvät pph:t käyvät kaupassa päiväaikaan ostamassa maksalaatikkoa ja purkkihernekeittoa :/ Aika yksipuolinen ruokavalio taitaa olla. Monesti ovat sitten talvellakin täysissä tamineissa kaupassa ja pph juoruaa jonkun kanssa vaikka puolikin tuntia ja lapset pitävät rattaiden työntöaisasta kiinni :( Kerran näin kun pph riuhtoin pientä alle vuoden ikäistä, kun tämä meinasi nukahtaa rattaisiin....

Tällaista en ole itse nähnyt eikä tämä kysymyksenikään herättänyt pph tällainen ole -päinvastoin!
Mutta surullista kyllä, tällaista varmasti myös tapahtuu. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok. Mutta kuka vanhempi haluaa lastensa viettävän päivänsä kaupassa?
Minusta vain on outoa.
Mutta jos se lastansa pph:lla pitävälle vanhemmalle on ok, niin eihän siinä sitten mitään. :)

Että ihan vain viattomasti kyselit käytäntöjä? :whistle: Minusta sinun aloituksessasi oli kyllä ihan tietty sävy ja asenne, joka käy ilmi mm. tuosta mustatusta osiosta...

Mua ihmetyttää ne vanhemmat jotka valittavat mitä pph saa tehdä ja mitä ei. Kannattaisko viedä ne lapset päiväkotiin jos joka hemmetin asiasta pitää valittaa. Mulla ollut molemmat lapset pph:lla, ja mulle oli ihan sama kävivätkö kaupassa, siivosko pph kotiaan, söivätkö sen omat lapset eri ruokaa. Pääasia että mun lapset ovat molemmat viihtyneet ja saaneet hyvää hoitoa. Esikoisen pph kävi mm. rautakaupassa lasten kanssa ostelemassa tarvikkeita uuteen kotiinsa tai kaupungilla omilla asioillaan, enkä mä nähnyt niissäkään mitään pahaa. Lapsista oli kivaa kun pääsivät vähän muuallekkin kuin siihen samaan lähi leikkipuistoon. Niin ja kerran poika hehkutti, kun oli saanut pyyhkiä pölyjä ja auttaa siivoamisessa. Mun mielestä perhepäivähoidon on tarkoituskin olla ns. kodinomainen paikka, tuntui kuin olisi vienyt lapset ennemminkin mummolaan tai ystävälle kylään, kuin hoitoon. Meillä nuo molemmat pph:t olivat tosi ihania ja lapset tykkäsivät todella paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
No tottakai! :headwall: Ja siis itsekin voisin koulutukseni puolesta olla perhepäivähoidon ohjaaja.

no jos voisit olla KOULUTUKSES puolesta ppH.n ohjaaja, silloin voisit olla myös päiväkodin johtaja.. heh, että enpäs usko sua. taas joku kotiäiti joka luulee pystyvänsä vaikka mihin :D

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mua ihmetyttää ne vanhemmat jotka valittavat mitä pph saa tehdä ja mitä ei. Kannattaisko viedä ne lapset päiväkotiin jos joka hemmetin asiasta pitää valittaa. Mulla ollut molemmat lapset pph:lla, ja mulle oli ihan sama kävivätkö kaupassa, siivosko pph kotiaan, söivätkö sen omat lapset eri ruokaa. Pääasia että mun lapset ovat molemmat viihtyneet ja saaneet hyvää hoitoa. Esikoisen pph kävi mm. rautakaupassa lasten kanssa ostelemassa tarvikkeita uuteen kotiinsa tai kaupungilla omilla asioillaan, enkä mä nähnyt niissäkään mitään pahaa. Lapsista oli kivaa kun pääsivät vähän muuallekkin kuin siihen samaan lähi leikkipuistoon. Niin ja kerran poika hehkutti, kun oli saanut pyyhkiä pölyjä ja auttaa siivoamisessa. Mun mielestä perhepäivähoidon on tarkoituskin olla ns. kodinomainen paikka, tuntui kuin olisi vienyt lapset ennemminkin mummolaan tai ystävälle kylään, kuin hoitoon. Meillä nuo molemmat pph:t olivat tosi ihania ja lapset tykkäsivät todella paljon.

Ihmettelen myös ja varsinkin näitä vanhempia, joiden omat lapset eivät edes ole pph:lla! Tuntuu, että ovat kateellisia vai miksi toisten työnkuva kiinnostaa niin paljon. Enkä nyt kohdista tätä pelkästään aloittajaan vaan tuntuu, että koko aika on noita saako pph tehdä sitä ja tätä ja hyväksytkö tätä ja tota-ketjuja. Itse asiassa, jos on pph:n valinnut, niin ei silloin voi valittaa ja odottaa, että kyseinen hoitaja tekisi juuri niin kuin on itse ajatellut. Kodinomaisuus on pääasia tässä hoitomuodossa. Siihen voi kuulua lemmikkien ulkoilutus, ruuanlaitto, kaupassa käynti, siivous yms. Hoitajien pitkät työpäivätkin selittävät osansa, miksi osan noista joutuu tekemään työajalla. Loppuu muuten tunnit kesken päivästä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok. Mutta kuka vanhempi haluaa lastensa viettävän päivänsä kaupassa?
Minusta vain on outoa. Mutta jos se lastansa pph:lla pitävälle vanhemmalle on ok, niin eihän siinä sitten mitään. :)

Minä :D :wave: , mutta vain minun kanssani.

Päivähoidolta en halua kodinomaisuutta (sitä varten meillä on koti) vaan varhaiskasvatusta, virikkeitä ja laatua. Lapseni ovat päiväkodissa. Jos taas haluaa kodinomaisuutta, on valinta varmaankin pph, eikä kauppakäynneistäkään voi rutista.

Kyllä täällä päin perhepäivähoitajat käyvät lasten kanssa kaupassa monestikin, useimmiten tosin maito- yms. varastoja täydentämässä. Ja tekevät sen siis puistoreissun jälkeen. Monesti noi perhepäivähoitajat ovat jo kello 9 leikkipuistossa ja lähtevät sieltä 10-10.30 kaupan kautta hoitajan kotiin. Että kyllä siinä lapset ehtivät sekä leikkiä että ulkoilla muutenkin.

Kiva päivä lapsella. Ensin hoidossa ja sieltä "retkelle" kauppaan, sitten tullaan hakemaan kotiin, jonne mennään kaupan kautta...

Olen tyytyväinen lasteni hoitoon päiväkodissa. Retket suuntautuu ihan muualle kuin kauppoihin :D

mä kävin, ja muilla asioilla myös mitä ei voi hoitaa työajan ulkopuolella. Meillä ohjaaja sanoi että saa käydä. Ja hyvin säännöllinen rytmi on pph.lla mitä pk.ssakin, aamupala, sit ulos, syömään ja nukkuun jne.. ettei se eroa siitä pk:sta mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen tyytyväinen lasteni hoitoon päiväkodissa. Retket suuntautuu ihan muualle kuin kauppoihin :D

Jep. Kahdessa viikossa minunkin isompi päiväkotilaiseni on ehtinyt käydä jo sirkuksessa, kirjastossa ja Kuralan kylämäessä, lisäksi ollaan vietetty vanhempien ja lasten iltaa, leivottu omenapiirakkaa, yms. Pienempi tuli torstaina pk:sta kotiin suurensuuren omenasaaliin kera, on käynyt kirjastoautossa, kaikenlaista kivaa.
En voi kun olla tyytyväinen =) :flower:

Täällä maalla ei ole kuin perhepäivähoitajia.. tosin ei täällä ole 50 km säteellä mitään åbon luettelemia huvituksiakaan :D tai no kirjasto toki on, jee! No onneksi sentään on mukava hoitaja.

kun täällä hoitajia mollataan (ok, ei kaikki) niin entäs vanhemmat.. Kun kerran pph pitäis olla kodinmukasta hoitoa.. ja tiedän eräänki hoitajan, jonka hoitolasten vanhemmat oli kieltäny että siellä ei saa päivisin käydä vieraita.. ei omien lasten serkkuja tai mummo edes....! Me käytiin heillä kerran viikossa.. käveltiin pitkä matka ja se oli meidän lapsille ykas kohokohta viikossa. kun hän aloitti pph:na, me ei enää saatu mennä sinne... Kyllä mulla kävi vieraita, ja me käytiin lasten kans kyläilemässä, ja vanhemmat tykkäs.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-pph:
kun täällä hoitajia mollataan (ok, ei kaikki) niin entäs vanhemmat.. Kun kerran pph pitäis olla kodinmukasta hoitoa.. ja tiedän eräänki hoitajan, jonka hoitolasten vanhemmat oli kieltäny että siellä ei saa päivisin käydä vieraita.. ei omien lasten serkkuja tai mummo edes....! Me käytiin heillä kerran viikossa.. käveltiin pitkä matka ja se oli meidän lapsille ykas kohokohta viikossa. kun hän aloitti pph:na, me ei enää saatu mennä sinne... Kyllä mulla kävi vieraita, ja me käytiin lasten kans kyläilemässä, ja vanhemmat tykkäs.

Mun mielestä vanhemmlla ei ole oikeutta kieltää vierailuja. Jos ei kodinomaisuus miellytä, niin mars päiväkotiin!

Alkuperäinen kirjoittaja ex-pph:

Pimeetä...siis se, ettei saa käydä vieraita.
Me käytiin mun ihanan pph:n (sen lisäksi mulla oli kaksi vähemmän ihanaa pph:ta kun olin lapsi) kanssa usein kylässä esim. heidän isovanhemmillaan, minut kutsuttiin myös naapurin lapsen synttärikutsuille, heillä kävi vieraita, ja muistan että se oli mun mielestä tosi kivaa :). Olin siellä hoidossa taaperoiässä, ja uudestaan 4-vuotiaasta eskariin menoon asti (välissä kotona, kun veli syntyi).

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jep. Kahdessa viikossa minunkin isompi päiväkotilaiseni on ehtinyt käydä jo sirkuksessa, kirjastossa ja Kuralan kylämäessä, lisäksi ollaan vietetty vanhempien ja lasten iltaa, leivottu omenapiirakkaa, yms. Pienempi tuli torstaina pk:sta kotiin suurensuuren omenasaaliin kera, on käynyt kirjastoautossa, kaikenlaista kivaa.
En voi kun olla tyytyväinen =) :flower:

Etkös itse tee tuollaista? Tarvitaan siis päiväkotia, jotta lapset saavat omenoita tai omenapiirakkaa tai pääsevät kirjastoon :-0 Meillä tapahtuu paljon enemmän lapsen pph-paikassa jo viikon aikana :) Ei niiden virikkeiden tarvitse mitään sirkushuveja olla. Metsäretki eväineen kiireettömän pph:n kanssa on varmasti mukavampaa kuin sirkusmatka meluisan päiväkotiryhmän kanssa! Meidän pph järjestää vanhempain (virike)iltoja ja meillä on tosi mukavaa! Muutaman kerran vuodessa myös perheiden yhteisiä iltoja yms. sekä alueen pph:t, lapset ja heidän vanhempansa kokoontuvat ja lapset esittävät oppimiaan taitoja yms. Taas tässä ollaan päästy sotaan pk vs. pph vaikka molemmissa on taatusti sekä hyviä että huonoja puolia. ITse olen tosi iloinen että valittiin pph sillä esikoinen ei koskaan sopeutunut pk-elämään eikä silloin ollut mahdollisuutta saada pph:aa.

En jaksanut lukea koko pinoa mutta saa käydä, laki ei siträ kiellä eikä kukaan muukaan.
Minä kävin hopitlasteni kanssa useasti kaupassa, sillä ostimme yhdessä ruokaa ja mu´ksut tykkäsi.

Eikä kukaan valiitanut ja lasten vanhemmat myös tiesivät, jopa näkivät että kävin kaupassa.

tottakai saa käydä kaupassa ja näin lapsia samalla opetetaan käyttäytymään En alleiivaaa tuota , että vain päivähoidosta saisi virikkeitä, laatua ja varhaiskasvatusta. Kyllä se onnistuu pph:lla ihan samanlailla. Tiedän kokemuksesta koska lapseni ovat olleet niin pph:lla kuin päiväkodissa!