Saako joulun olla ihan vaan omassa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oman perheen kanssa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oman perheen kanssa?

Vieras
Saako olla kotona, vaikka mummolat sun muut samalla paikkakunnalla? Miksi tunnen syyllisyyttä, kun tekee mieli olla vaan oman perheen kanssa aatta ja sitten vasta muina pyhinä mennä sululoimaan.

Miten muilla on asia ratkaistu?

Tottakait SAA.. mikä velvollisuus se on jouluna kietää koko suku. Meil esim. viimevuonna oli reilu 1vk ikäinen vauva sanoin isovanhemmille et voivat tulla meille, mut me ei lähdetä vauvan kans mihinkään. Appivanhemmat oli meillä aattona ja ku pakkanen laski ni käytiin tapaninpäivänä mun vanhemmilla joulupäivällisellä.
Mä en muutenkaan ymmärrä sitä et miks joulusta pitää tehdä kiireinen.. sukulaisilla voi vierailla ennen tai jälkeen joulun ja jos haluavat nähdä meitä jouluna ni tulkoot meille :D

Saa. Ja PITÄÄ olla, jos sille tuntuu!

Meillä sukulaiset asuu n.200 km päässä. On ratkaistu niin, että käydään päiväseltään kylässä jouluna tai vaihtoehtoisesti ollaan oman perheen kesken kotona.

Ei jestas mitä kirjoitusvirheitä. Pahoittelen! :D

Eli ok, olen hölmö kun tunnen syyllisyyttä. Joten mietin, että lapsemme tuo niin paljon iloa isovanhemmille, että on väärin riistää heiltä se ilo jouluna. Mutta ehkä omatuntoni sallii tämän "itsekkään" ratkaisun, koska se tuntuu ainoalta oikealta nyt.

Tuossa jo vastasinkin mutta lisään vielä, että en myöskään hihku riemusta kun sukulaiset haluavat tulla aattona tuomaan joulukukkaa ja toiset tapaninpäivänä poiketa muodolliselle (heille pakolliselle) vierailulle.
Me haluttaisiin vähintään kaksi vierailta rauhoitettua päivää.
Rakkaat sukulaiset. Hoitakaa vierailut muulloin kuin jouluna, jookos.

Me ollaan aina kotona oman perheen kesken. Sen verran olen itsekäs, että haluan joulumuistoja kodin kiireettömästä ja tunnelmallisesta joulusta ilman jonkun muun luomia aikatauluja ja pakkoperinteitä.

Mun kotona aikataulu aattona on aina ollut tarkka ja tärkeä. Kaikki eteni tasan samalla kaavalla. Aamulla kuusenkoristelu ja riisipuuro + luumusoppa ja se mantelin tonkiminen. Sitte joulurauhan kuuntelu, hautakeikkaa, kynttilöiden sytytystä, naapureiden muistamista yms... Sitten ruuanvalmistelua, joulusauna ja jouluevankeliumi lauluineen tietyssä järjestyksessä. Sitten ooteltiin pukkia ja vasta sen jälkeen sai vain olla tekemättä yhtään mitään.

Miehen kotona on vielä tiukemmat perinteet kirkkokäynteineen, vanhojen ja sairaiden kyläläisten muistamiset ja heille joulunviemiset, haudoilla käynnitkin kesti kaksi tuntia... Rituaalia ja suorittamista. Anoppi haluaa olla hyvä, paras, täydellisin ja oikea joulunhenki. Se tappaa muiden joulun heidän kotona. Toki on hyvä muistaa vähäosaisia, mutta se ei saa viedä omilta lapsilta jouluiloa.

Eli me ollaan aina kotona. Tehdään oma joulu. Lapset saa osallistua valmisteluihin, joulupöydässä on jokaiselle joku lempiherkku ja jokainen nauttii kiireettömästä joulusta.

Eiköhän sitä kukin saa tehdä ihan niin kuin haluaa =)

Itse en voisi kuvitella, että oltaisiin vaan oman perheen kesken. Meillä on perinteeksi muodostunut, että ollaan minun vanhempien luona, minun ja siskon perheet kaikki yhdessä (yht 7 lasta ja siis 6 aikuista). Sinne tulee joulupukki ja yhdessä tehdään jouluruuat. Minusta jouluun kuuluu nämä asiat, mutta se on vaan meidän lähisuvun traditio - jokaisen pitäisi tehdä jouluna niin kuin parhaalta tuntuu :) Jos isovanhempien luokse meneminen tuntuu pakolta, niin sitten ei pitäisi mennä.

Me olemme aina perheen kesken joulu, meitä kun ei saa kirveelläkään kiertelemään sukulaisissa silloin. Meidän perheellä on omat jouluun liittyvät perinteet ja nautimme yhdessä olosta ilman häiriötekijöitä ja kiirettä kaiken maailman sukulaisissa ramppaamisen sijaan :D Ja meillä on aivan ihanat sukulaiset ja välit meillä on puolin ja toisin hyvät, mutta joulu on meille aikaa oman perheen kesken ja sitten kun pyhät on menneet voimme lähteä sukuloimaan. Eikä tästä ole isovanhemmatkaan olleet pahoillaan (voi myös johtua perheemme koosta ;) )

Tottakai saa olla. Meidänkin piti olla mutta aloinkin ajattelemaan sitä että minulla on viikko laskettuun aikaan jouluna ja en vaan jaksa tehdä jouluruokia. Kuopukselle teen omat laatikot jos joulun aikaan sovi vielä maito mutta muuten en aio tehdä mitään :D

[QUOTE="vieras";22501437]Me ollaan aina kotona oman perheen kesken. Sen verran olen itsekäs, että haluan joulumuistoja kodin kiireettömästä ja tunnelmallisesta joulusta ilman jonkun muun luomia aikatauluja ja pakkoperinteitä.[/QUOTE]

Just tämän takia mekin halutaan olla aatto ja mieluusti vielä joulupäiväkin ihan kiireettömästi oman perheen kesken!

Anopin kanssa joulu vietetään 110% hänen aikatauluillaan ja perinteillään, kävipä se lasten päiväuniin ja ruoka-aikoihin tai meiän toiveisiin kiireettömästä, paineettomasta ja rennosta joulusta.

Siks toiseks, haluan siirtää lapsilleni MYÖS minun perheen/kotiseudun jouluperinteitä, jotka ruuista alkaen eroaa mieheni perheen joulusta.

Se pitää viettää kuten itselle parhaalle tuntuu. SAA JA PITÄÄ jos hyvä niin.
Eikö lapsi ansaitse oman perheen joulun, omalla tavalla...? Vaan muiden mukaanko aina pitäs mennä???

Kiitos kommenteista! Minulla tuppaa olemaan vähän liikaakin tätä toisten mielkauneuven =) ajattelua, niin siksikin nämä asiat mietityttää. Ehkäpä tosiaan ollaan tämä joulu ihan omalla perheellä. :)

Yhteistyössä