joulu omassa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressiä aina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressiä aina

Vieras
Pistämpä tähän toisenkin jouluketjun... Vietättekö joulua kotona oman perheen kanssa vai sukuloimassa? Itse olen ollut koko aikuiselämäni joko omien vanhempien luona tai anoppilassa. Eli aina on mennyt joulu reissatessa, mutta toisaalta on päässyt valmiisiin herkkupöytiin...Nyt kuitenkin haluaisin viettää joulun ihan kaikessa rauhassa omassa kotona. Omat vanhempani ajattelin kutsua meille (jos haluavat tulla, kun velikin on ulkomailla) vaikka ihan mieluiten olisin kyllä vain oman perheen kanssa. Muutimme appivanhempien kanssa samaan kaupunkiin ja varmaan odottavat meitä sinnekin (ajattelin että voisimme mennä joulupäivänä). Mitä kokemuksia muilla? Miksi aina pitää jostain stressata ja kärsiä huonoa omaatuntoa. No, ei tietysti tarvitse mutta niin siinä kuitenkin käy :/

Välillä täytyy olla itsekäs ja viettää joulu niin kuin itse haluaa. Itse olemme myös viettäneet ennen omia lapsia ja niiden aikanakin joulut vuorottain mun kotona ja anoppilassa. Yhden joulun vietimme oman perheen kanssa, mutta kieltämättä isompi porukka mielestäni on kivempi. Tästä joulusta alkaen alamme olla joulut kotona ja pitää ovet avoinna isovanhemmille sekä sisaruksille jos haluavat tulle. Meille valmistui omakotitalo keväällä ja joulua en voisi enää kuvitella viettäväni poissa kotoa. Mutta kuten alussa sanoin niin tee niin kuin parhaalta tuntuu mutta kerro muille ajoissa suunnitelmasi koska meillä ainakin anoppi tarvitsi pitkän ajan sopeutuakseen ajatukseen että viettivät joulun kahdestaan papan kanssa.

Minulle joulu oli ennen lasten syntymää itkua ja hammasten kiristystä eli mieheni kanssa piti aina mennä anoppilaan ja minua söi apen alkoholinkäyttö aivan älyttömästi, kuin myös se että aattona tiettyyn kellonlyömään piti tehdä tietty juttu eli koko aatto oli ohjelmoitu etukäteen (ja anopin mukaan lapsille ei tullut joulua ilman tätä). Olisin halunnut ikioman joulun, varsin itsekäs ihminen siis. Kun esikoinen syntyi, vietimme ensimmäisen joulun kotona ja niin siitä eteenpäin. Oma kuusi ja oma kinkku!!! :) Joulupäivänä lähdemme tänäkin jouluna sukuloimaan, mutta aattona teemme ihan omia juttuja. :heart:

Meillä on sitten esikoisen syntymän (5,5v sitten) vietetty kaikki joulut kotona. Meillä on kyllä ollut parina jouluna mun vanhemmat, veljeni vaimoineen ja lasten isomummo. Ollaan sitten mahdolliset kylittelyt tehty vasta aaton jälkeen. Tänä jouluna ollaan taasen kotona. Ollaan kutsuttu vanhempani, anoppi (Ruotsista), isomummo ja veljeni vaimoineen, mutta luultavasti puolet porukasta tulee. Eli tämä on ihan meidän ilomme eikä stressimme :) . Lasten takia on helpompi olla kotioloissa, niin pääsevät omiin sänkyihin nukkumaan.

15 joulua töissä ja niin kenties tänäkin jouluna.aattona toivoin aamuvuoroa tai vapaata.haluan joulun olla vaan oman perheen kesken anopin ja apin kutsuin jos haluavat tulla.mun siskot ja isä kans töissä jouluna.lasten 2 ekaa joulua anoppilas joten en halua että tottuvat siihen viime jouluna oli mun suku eka kertaa meillä ja paistoin ekan joulukinkun suurelle porukalle.En ole jouluihminen mutta pakko varmaan jotain tehdä lasten takia.

Me on yleensä aattona oltu mun vanhempien luona saunomassa, aterialla ja pukki on siellä käynyt, illalla omaan kotiin(asutaan samassa kaupungissa). Yx joulu on oltu ulkomailla ja viime vuonna oltiin kotona ja meillä kävi sit sukulaisia. Kinkku on joka vuosi paistettu. Tästä joulusta en vielä tiedä.

Ihan oman perheen (minä, puoliso ja lapset) kesken on vietetty joulua ja niin tänäkin jouluna. En oikein ymmärrä sitä että täytyy hirveellä hössötyksellä mennä viettämään joulua esim, isovanhempien luokse. Itse en tykkää yhtään sellasista sukujouluista joissa on kellontarkka ohjelma mitä mihinkin aikaan tehdään ja kaikki mahdolliset joulun perinteet täytyy tehdä.

Useimmiten olemme mekin olleet vanhempiemme luona, ja onhan se matkustaminen lasten kanssa aina stressia. Kaksi kertaa on taidettu olla kotona, kerran kun odotin toista lasta viimeisillani, silloin siskoni jai solidaarisesti perheineen myos kotiinsa (asuimme lahekkain) ja vietimme joulua yhdessa. Ja toinen kerta oli pari vuotta sitten. Vanhempani ja veljeni sitten tulivat Jouluksi meille kylaan, ja oli kylla mukavaa kun ei itse tarvinnut matkustaa. Helpompihan se aikuisten on matkustaa kuin lasten, suosittelen joskus kokeilemaan noinkin pain matkailua, etta isovanhemmat tulevat lastenlasten luo. Sitten taas jaksaa matkailla kun saa yhden hengahdysvuoden valissa :).

Yhteistyössä