Saako 2-vuotiasta pakottaa maistamaan päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
EI OLE PÄIVÄKODIN TEHTÄVÄ OPETTAA SYÖMÄÄN!!!!!!

Niskakarvat nousee pystyyn tuollaisesta pakottamisesta. Mun mielestä nuo maisteluhommat hoidetaan kotona. En myöskään hyväksy sitä, että koulussa täytyy syödä lautanen tyhjäksi, jos oppilas ei ole edes itse saanut ruokaa ottaa. Eri asia on, jos ahnehditaan paljon ja sitten ei jaksakaan syödä.

Meillä ei lapsia pakoteta syömään. Maistaa täytyy, mutta vaan kotona. Ja meillä tarjotaan monia makuja ja maistelukertoja täytyy olla useita, että pystyy sanomaan ettei jostain välitä.

samaa mieltä

Alkuperäinen kirjoittaja xp:
Minä olen TODELLA kaikkiruokainen, ainoat asiat mitä en syö on maksa ja pinaattiletut - SIKSI KUN KOULUSSA PAKOTETTIIN. Ne ei kertakaikkisesti mene alas.

Miettikää pakottajat sitten sitä.

Niin ja kymmeneen vuoteen en uskaltanut mennä yleisiin ruokaloihin enkä tiennyt miksi, kunnes terapiassa purettiin vanhoja traumoja.

Kyllä kaikkea pitää maistaa! Päiväkodin tarjoilut eivät ole niin vastenmielisiä etteikö niitä voisi maistaa PIENTÄ PALAA JOKAISTA. On eri asia oikeasti pakottaa joku syömään lautanen tyhjäksi kuin perustellusti vaatia maistamaan VÄHÄN. Eikä ole tosiaan kyse mistään sian sisälmyksistä vaan tomaastista, jonka maku on todella olematon.

Puoli vuotta päiväkotielämää seuranneena olen huomannut, että ne nirsoilevat lapset ovat hyvin usein nirsoja joka asiassa ja heidän vanhemmillaan tuntuu olevan ihan yleisiäkin ongelmia kasvatuksessa. Esimerkiksi 2-vuotiaan annetaan päättää, laittaako hän tossut jalkaan vai ei, tuleeko ulkokengillä naulakolle asti vai ei, luopuuko omasta lelustaan vai ei (kun ei ole oman lelun päivä siis).. Vanhemmat kun häipyvät ulos, omat lelut palautuvat VÄLITTÖMÄSTI lapsen naulakolle ilman kähinöitä ja tossut menevät jalkaan lähes itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:

ööööh.. no mikä se päiväkodin tehtävä on, jos ei tapakasvatus? Onko päiväkodin tehtävä vain pitää lapsesi hengissä vai myös kasvattaa? Mielestäni 1-2-vuotiaiden kohdalla eräs päiväkodin tärkeimmistä tehtävistä on juurikin syömään opettaminen.

ööööh.. no mikä se päiväkodin tehtävä on, jos ei tapakasvatus? Onko päiväkodin tehtävä vain pitää lapsesi hengissä vai myös kasvattaa? Mielestäni 1-2-vuotiaiden kohdalla eräs päiväkodin tärkeimmistä tehtävistä on juurikin syömään opettaminen.

sori, edellisessä yksi quote liikaa..

Minä olen TODELLA kaikkiruokainen, ainoat asiat mitä en syö on maksa ja pinaattiletut - SIKSI KUN KOULUSSA PAKOTETTIIN. Ne ei kertakaikkisesti mene alas.

Niin ja kymmeneen vuoteen en uskaltanut mennä yleisiin ruokaloihin enkä tiennyt miksi, kunnes terapiassa purettiin vanhoja traumoja.
Juu no minä olen istunut myös tuntikausia saman kylmettyneen kaalilaatikko- tai puurolautasen ääressä, ja samoin koulussa kaikki ruokatunnit menivät opettajien kanssa tapellessa. Eikä ole traumoja jäänyt, nykyisin syön ihan mitä vain, esimerkiksi kakistelematta mätää kalaa, raakaa keuhkoa ja eläviä muurahaisia - kokeiltu on.

Eli ei se syömään pakottaminen välttämättä ole huonompi juttu!

Juu no minä olen istunut myös tuntikausia saman kylmettyneen kaalilaatikko- tai puurolautasen ääressä, ja samoin koulussa kaikki ruokatunnit menivät opettajien kanssa tapellessa. Eikä ole traumoja jäänyt, nykyisin syön ihan mitä vain, esimerkiksi kakistelematta mätää kalaa, raakaa keuhkoa ja eläviä muurahaisia - kokeiltu on.

Opettiko se tuntikausia kylmettyneen puurolautasen tai kaalilaatikon edessä istuminen sinut tykkäämään puurista ja kaalilaatikosta?

Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Kyllä kaikkea pitää maistaa! Päiväkodin tarjoilut eivät ole niin vastenmielisiä etteikö niitä voisi maistaa PIENTÄ PALAA JOKAISTA. On eri asia oikeasti pakottaa joku syömään lautanen tyhjäksi kuin perustellusti vaatia maistamaan VÄHÄN. Eikä ole tosiaan kyse mistään sian sisälmyksistä vaan tomaastista, jonka maku on todella olematon.

Puoli vuotta päiväkotielämää seuranneena olen huomannut, että ne nirsoilevat lapset ovat hyvin usein nirsoja joka asiassa ja heidän vanhemmillaan tuntuu olevan ihan yleisiäkin ongelmia kasvatuksessa. Esimerkiksi 2-vuotiaan annetaan päättää, laittaako hän tossut jalkaan vai ei, tuleeko ulkokengillä naulakolle asti vai ei, luopuuko omasta lelustaan vai ei (kun ei ole oman lelun päivä siis).. Vanhemmat kun häipyvät ulos, omat lelut palautuvat VÄLITTÖMÄSTI lapsen naulakolle ilman kähinöitä ja tossut menevät jalkaan lähes itsestään.

Mä olen jo 4 lasta kasvattanut isommaksi.Vanhin on jo aikuinen.Kuopus on 2v.Meillä kotona maistetaan uusia ruokia, mutta ei ole pakko syödä.
Mutta sitä en hyväksy, että kovan porun kanssa pakotetaan maistamaan.Silloin maistamiskerta siirtyy eteenpäin.Meillä ei kuitenkaan lapset ole nirsoja, ei edes kuopus.Eikä meillä 2v päätä mitä laitetaan päälle.

Minä olen sitten taas vähän sitä mieltä että kaikkea pitää maistaa. Ei tietenkään tuntitolkulla istuttaa ruokapöydässä mutta jos kaakao ja muut herkut maistuu niin minusta on hyvä myös niitä mistä lapsi ei pidä joutuu maistamaan. Se maistaminen varmaan olisi ollut aika pieni pala tai jopa niin että olisi siitä tomaatista vähän imaissut? Vai ihanko koko tomaattilohko olisi pitänyt syödä? Sitten en ymmärrä tuota pakkosyöttämistä jos kyse on niinkin suurista annoksista.

Mutta jos siis kyse ihan pelkästään maistiaispalasta niin minusta on hyvä että lapsi oppii että kaikkea pitää maistaa vaikka ei niin pitäisikään :)

Lisään vielä siis että itkettämällä maistattamista en hyväksy. Sitten sitä maistetaan seuraavan kerran mutta ei tule sitä kaakaota tai muutakaan "herkkua" päälle.
:)

Ei niitä samoja makuja tartte joka päivä maistaa. jos en eilen enkä toissapäivänäkään tykänny tomaatista niin tuskin sitten tänäänkään. (Eri asia maistaako uusia makuja) Joskus saattaa sitten kiinnostus herätä jos sitä ei väkisin tuputeta koko ajan.

Mun puolesta saa jälkiruuat ja muut huokuttimet jättää tarjoamatta jos sääntönä on että jotain kuuluu syödä/maistaa ensin. Silloin lapsi saa kuitenkin valikoida syökö/maistaako vai ei. Mutta että lapsia ruvetaan pakottamaan, se ei käy.

Mä olin aikanaan tyytyväinen oman nirson 3 vuotiaani kanssa, että olimme pk:n kanssa samoilla linjoilla siitä, että kaikkea pitää maistaa ennen herkkuja. Eli miellä oli onneksi samat säännöt kotona kuin hoidossa, niin asia oli lapsellekin selvä. Lapsi on oppinut syömään lähes kaikkea ja mitä ei syö, niin ei syö kotona eikä hoidossa/koulussakaan ja tietää, ettei silloin syö jälkkäriäkään.

Mutta tosiaan mielestäni 2 vuotiaalle tai pienemmälle ei tämä sama homma toimi ja varsinkin silloin on turha pakotella, jos lapsi muutoin syö hyvin. Hyvälle syömärille on ihan sama syökö sitä tomaattia vai ei, jos yleensä muuten syö kaikkea.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kyllä pitää maistaa, uudelleen ja uudelleen!

Ja semmoinen pikku pointti, että yleensä päiväkodissa/hoidossa tms. ei ole lapsilla ja hoitajilla keskenään mitään ongelmia, mutta kun se vanhempi tulee siihen paikalle niin silloin pärähtää.
Eli täyttä esitystä.
Samoin kuin ne itkun, kun lapsi viedään ensimmäistä kertaa hoitoon, yleensä loppuu siihen paikkaan kun vanhempi häviää maisemista.

Että kyllä ne teidän parivuotiaat kullannuput osaa esittää.

tuo on muute aikas totta....

mutta! ehkäpä sitä maistamistapaa vois muuttaa,,, antaa lapsen itse leikata niiiiiiiiiiiiiiiiin pieni pala siitä tomaatista ja maistaa sitä. ei lapsi opi uusiin makuihin jos ei maistele. oma poika ei syönyt mitäään kasvikunnan tuotteita mutta nykyään vetää ihan kaikki muut paitsi marjat. kun hän saa itse kontrolloida sen määrän, niin se ei tunnu vaikealta se syöminen

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä olin aikanaan tyytyväinen oman nirson 3 vuotiaani kanssa, että olimme pk:n kanssa samoilla linjoilla siitä, että kaikkea pitää maistaa ennen herkkuja.

Just tätä mieltä minäkin! En pakottaisi maistamaan, mutta jos ei halua maistaa niin sitten ei herkkujakaan saa..

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Opettiko se tuntikausia kylmettyneen puurolautasen tai kaalilaatikon edessä istuminen sinut tykkäämään puurista ja kaalilaatikosta?
Juu, nykyisin maistuvat :D Ja ylipäänsä opetti että kaiken saa alas kun vaan on pakko, ja se helpottaa nykyisin elämää yhdessä ja toisessa tilanteessa - myös niiden ihmisten elämää joiden luokse menen kylään ja jotka saavat tarjota minulle ihan mitä vain, kaikki menee alas ;)

Sama juttu kaikilla sisaruksillani. Äiti pakotti syömään, koska itse oli saanut nirsoilla lapsena mielin määrin eikä vieläkään oikein uskalla maistaa outoja juttuja ruokapöydässä, eikä siedä tiettyjä makuja lainkaan, kuten esimerkiksi kalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mun mielestä ei saa pakottaa. Ainakaan MUN 2-vuotiasta. Mutta sen kaakaon kyllä saa jättää antamatta jos se ei kerran suostu syömään.

peesi tähän.
ja ap:n mukaan lapsi oli ollut huono syömään aiemmin ja nyt parempi kausi menossa, joten ihan turhaa alkaa taas tekemään siitä syömisestä ongelmaa! Juuri näin pakottamalla voi lapsi sitten alkaa kammota koko pk:hon menoa! järki käyttöön!

Meillä on kanssa toinen, 3-vuotias todella nirso ja ennakkoluuloinen ruokansa suhteen. 2-vuotias syö melkein mitä vaan ja maistaa ihan mitä vaan. En ole tosiaankaan pakottamisen kannalla, maistamaankaan. Itse olen ollut kamalan nirso lapsi mutta nyt syön melkein mitä vaan. Paitsi niitä ruokia mitä on päiväkodissa tai koulussa väkisin syötetty/maistatettu. :( Mä en lapsia suostuttele enkä pakota syömään, annan ruoan eteen, kerron mitä se on ja kehoitan syömään tai edes maistamaan. Jos lapsi sanoo ei, niin sitten kerron että herkkujakaan ei kyllä sitten saa.

Aika paljon tullut keskustelua aiheesta.

Kaikkeen en nyt varmaan pysty/muista kommentoida, mut joihinkin... En ottanut asiaa nyt esille aamusta kun pojan vein hoitoon, mutta aion kyllä ottaa. Ehkä sitten siinä keskustelussa, joka pitäisi tämän kuun aikana olla. Ja plörölle tiedoksi, ettei ole meidän pk:ssa ainakaan tapana päin naamaa nauraa, kun asioista keskustellaan, vaikka sitten tämänlaisesta. Siellä painotetaan sitä, että asioista tosiaankin jutellaan ja varsinkin, jos on jostain asiasta eri mieltä, pahoittanut mielen yms.

Viblsp-, joo, ei meidänkään 2v. ymmärrä juttuja ihan niin hyvin, mitä esim. ton 3,5 vuotiaan kanssa voi käyttää ja hän jo ymmärtääkin!

Jännä juttu, että tässäkin ketjussa on tullut jo kaikki ne asiat, mitä ajattelinkin, että varmasti joku sillä tavalla sanoo: älä vie hoitoon, hoida ite, kullannuppu, TeroPetteri ja nuori perhe, ei jestas :whistle:

leijonan kanssa olen aika samalla tasolla tässä asiassa :)

Eikai kukaan nyt oikeasti kuvittele, että mä vaatisin, että tämä minun TeroPetteri saisi täysin itse päättää, mitä päiväkodissa syö (siis ne nakit ja ranskikset, mitä meillä on kotona 7 päivänä viikosta ;) ). Mut kyse oli nyt tosiaan siitä tomaatista, muun ruoan oli syönyt hyvin. Tomaatti tökki, kun ei siitä siis tykkää ja sille jollekin, kyllä mun mielestä ja muistan omasta lapsuudestanikin, etten tomaatista välittänyt, koska se on aika kirpeän makuista, eli ei ole niin neutraali maku... Enkä ole laittamassa eväitä mukaan, höpö höpö nyt.

Mä en oikeastaan tiedä tarkalleen, miten se tilanne oli sitten päättynyt, ilmeisesti niin, että poika söi sen tomaatinpalan, muttei ehtinyt kaakaoa saada. Koska tää hoitaja sanoi näin "aika kauan TeroPetterillä kesti nakerrella, ennen kuin oli saanut tomaatin syötyä". Eli joo, koko tomaatti piti syödä siis. Poika istui (yksin) paikallaan, ruokakärry oli viety jo pois, enpä nähnyt kaakaomukiakaan, epäselväksi jäi, että saiko sen kaakaon, oliko ehtinyt juomaan sen (kuitenkin edelleen siinä istui, eikä ollut leikkimään päässyt) vai eikö sitä oltu annettu.

Lohdutin poikaa sylissä (piti musta tosi lujaa kiinni, kädet mun kaulan ympärillä ), huusi ja tärisi, siinä hetki juteltiin, eikä poika halunnut vilkuttaa, kun lähdettiin. Vaikka normaalisti vilkuttelee, hyvä, ettei lentosuukkoja lähettele jne. Paha mieli siis hänelle jäi, se nyt on varmaa. Toivottavasti ei sitten tänään jännitä/pelkää syömistilanteita, tai että ne olis mennyt tänään hyvin.

Niinkuin jo mielestäni ekassa (tai tokassa) viestissä kirjoitin, on tää meidän 2v. kova maistelemaan kaikkea, erilaistakin, mitä vaan näkee meidänkin syövän. Isoveljensä ei sitten suostuisi millään edes maistamaan, mutta hänen kanssaan päiväkodissakin on sovittu, että kaikkea täytyy maistaa ja jos kertakaikkiaan ei tykkää niin ei tarvi syödä ja hän kyllä aina maistaakin. Ymmärtää siis, että maistettava on, kaikkea, vaikkei se olisikaan hyvännäköistä/hajuista esim. Mutta ei 2-vuotias (tai ainakaan meidän 2v.) vielä ymmärrä samalla tavalla.

Ja tällä TeroPetterillä jää usein toinen (1/3 osa mukista) mukillinen maitoa saamatta, jos ei ole tarpeeksi syönyt. Ja se on ihan ok, ei sillä maidolla tarvi mahaa täyttää, tässä olen samoilla linjoilla pk:n kanssa, eikä ole tullut mieleenikään valittaa asiasta. Mut tää tomaatin pakkosyöminen on mun mielestä jo vähän eri luokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ruokailu on osa kasvatusta, mutta apn kuvailema toimintatapa tuon ikäiselle ei mielestäni ole hyväksyttävää. Kyllä saa kehottaa useamman kerran, että voisi maistaa mutta ei todellakaan ahdistaa pientä 2-vuotiasta yksin pöydässä kun muut ovat jo leikkimässä..!

Ja minkähän verran mahdatte uskoa siihen mitä 2v kertoo? Että oikeesti 2v kykenee realistisesti ja totuuden mukaisesti kertomaan uskottavan tarinan siitä että natsihoitaja pakotti yrjön partaalla olevan 2 vuotiaan (sanoisinpa vauvan) syömään tomaattia ja hitlerimäisesti kielsi kaakaon koska ei syönyt pahaa tomaattia :laugh:

Oikeesti :o

Voi apua... Ei ole mitään järkeä tehdä noin kauheata numeroa syömisestä, varsinkin lapsen kanssa joka muutenkin syö vähän/huonosti. Todella epäammattimaista toimintaa päiväkodin tädiltä. Kai ammattikasvattajatkin tietää, että joskus on fiksuinta antaa vähin äänin periksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Voi apua... Ei ole mitään järkeä tehdä noin kauheata numeroa syömisestä, varsinkin lapsen kanssa joka muutenkin syö vähän/huonosti. Todella epäammattimaista toimintaa päiväkodin tädiltä. Kai ammattikasvattajatkin tietää, että joskus on fiksuinta antaa vähin äänin periksi?

Mun mielipide on että äiti on nostanu hirveen numeron todella vähäpätöisestä hommasta. Jos ei lapsi maista niin ei herkkuja. Ja jos viettää pöydässä tunnin yökkimässä nii ei herkkuja silloinkaa. Pakkohan päiväkodissa on selkeet säännöt olla.

Yhteistyössä