Saako 2-vuotiasta pakottaa maistamaan päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tottakai pitää kaikkea maistaa. Lapset ovat varsin konservatiivisia syömistensä suhteen ja uudet maut saa lapsen ruokavalioon vaan maistattamalla niitä sitkeästi. Enkä tarkoita sitä että pitää syödä jotaki mistä ei tykkää lautanenen tyhjäksi, mutta maistaa pitää kaikkea vähän. Ja minusta on ihan ok että jos on kaakaota jota haluaa niin sitä ei saa ennkuin maistaa.
2v pyörittää hyvinki helposti koko perheen ruokailuja jos tollaselle linjalle lähtee. Nirso ja vähä syömäinen lapsi säilyyki peruna-nakki linjalla aikuisuuteen saakka jos ei sitkeästi tee töitä sen eteen että kaikenlaista pitää edes maistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
EI OLE PÄIVÄKODIN TEHTÄVÄ OPETTAA SYÖMÄÄN!!!!!!

Niskakarvat nousee pystyyn tuollaisesta pakottamisesta. Mun mielestä nuo maisteluhommat hoidetaan kotona. En myöskään hyväksy sitä, että koulussa täytyy syödä lautanen tyhjäksi, jos oppilas ei ole edes itse saanut ruokaa ottaa. Eri asia on, jos ahnehditaan paljon ja sitten ei jaksakaan syödä.

Meillä ei lapsia pakoteta syömään. Maistaa täytyy, mutta vaan kotona. Ja meillä tarjotaan monia makuja ja maistelukertoja täytyy olla useita, että pystyy sanomaan ettei jostain välitä.

Mitenkäs meinasit että päiväkodeissa on vara alkaa jokaisen lapsen makumieltymysten mukaan tekemään erikko annos jokaiselle nirsoilijalle.
Ja jossainhan ne lapset on opetettava syömään kun kotona ei opeteta arvostamaan ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Onpa nyky lapsilla vara valittaa ja valita.
Tekis hyvää käydä hetki jossain kehitysmaissa niin alkais tomaatit ja muut maistua
ja osaisivat arvostaa ruokaa eikä leikkiä sen kanssa.

Elätkö sinä 70 luvulla?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ja mitä pakottamisen tulee niin itselleni ei vieläkään maistu kaikki mitä lapsen oli 100% pakko maistella. Ei silläkään voita mitään että aikunen jyrää sen kustannuksella että toinen itkee ja istuu istumistaan.

Mua on myös päiväkodissa istutettu kalakeiton ääressä koko päivä lounaasta siihen saakka kun tultiin hakemaan. Ja kotonakin oli monesti vääntöä, muistan kerran maalla kun sain saman kalakeittolautasen eteeni päivän jokaisella ruokailulla... Myöhemmin mun vanhemmat ei enää tätä tehneet (siis nuoremmille sisaruksille) kun näkivät ettei se oikeasti hyödytä.

En vieläkään pysty syömään herne- tai pinaattikeittoa, muutkin sosekeitot tuottaa vaikeuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Niskakarvat nousee pystyyn tuollaisesta pakottamisesta. Mun mielestä nuo maisteluhommat hoidetaan kotona. En myöskään hyväksy sitä, että koulussa täytyy syödä lautanen tyhjäksi, jos oppilas ei ole edes itse saanut ruokaa ottaa. Eri asia on, jos ahnehditaan paljon ja sitten ei jaksakaan syödä.

Meillä ei lapsia pakoteta syömään. Maistaa täytyy, mutta vaan kotona. Ja meillä tarjotaan monia makuja ja maistelukertoja täytyy olla useita, että pystyy sanomaan ettei jostain välitä.

Mitenkäs meinasit että päiväkodeissa on vara alkaa jokaisen lapsen makumieltymysten mukaan tekemään erikko annos jokaiselle nirsoilijalle.
Ja jossainhan ne lapset on opetettava syömään kun kotona ei opeteta arvostamaan ruokaa.

Ei tarvi tehdä eri annoksia, ellei ruoka maistu niin sitten pois pöydästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyli:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ja mitä pakottamisen tulee niin itselleni ei vieläkään maistu kaikki mitä lapsen oli 100% pakko maistella. Ei silläkään voita mitään että aikunen jyrää sen kustannuksella että toinen itkee ja istuu istumistaan.

Ei lasta tarvi itkettää jos sillä maistattaa.
Meillä on opittu että kaikkea maistetaan eikä siinä itku auta niin eivätpä itke
vaan maistavat ja sillä siisti.

Minä en itkeny...enkä syöny. Ei se aina mee niinkään että lapsi alistuu maistamaan.

No joo, oon samaa mieltä siitä, mitä joku kirjoitti, ettei ole päiväkodin asia opettaa syömään/maistelemaan. Siis pakottamisen avulla! Suostuttelemista saa ja pitääkin käyttää, mutta liian pitkälle meneminen on inhottavaa :(

Nyt täytyy alkaa lähtemään töihin, palaan asiaan myöhemmin.

Tottakai on päiväkodin tehtävä opettaa myös syömään, siinä missä muitaki taitoja se on sitä varhaiskasvatusta mistä myös täällä on kovasti vaahdottu. Että lapsi ei ole vain säilössä siellä hoitopaikassa vaan saa LAADUKASTA VARHAISKASVATUSTA ja siihen kuuluu myös ruokailu :D

Meillä kyse 4v.pojasta ja kerran tulin hakemaan päiväkodista juuri kuin oli välipala jossa raparperiä.Poika oli murustanut piirakan ja näppinyt raparperit pois.Siellä ei todellakaan hoitajat pakota mutta tiedän että tapana maistaa.Mutta minusta 2v.kohdalla tuo itkettäminen on ikävä juttu.Keskustelisin asiasta kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Ei tarvi tehdä eri annoksia, ellei ruoka maistu niin sitten pois pöydästä.

Näin juuri. Jos ruoka ei maistu, on syömättä. Jotain syötävää varmasti nälkäiselle lapselle lautaselta löytyy, vaikka ei esim. tomaatista välittäisikään. Jos ei ole nälkä, ei tarvitse ruokaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kyllä pitää maistaa, uudelleen ja uudelleen!

Ja semmoinen pikku pointti, että yleensä päiväkodissa/hoidossa tms. ei ole lapsilla ja hoitajilla keskenään mitään ongelmia, mutta kun se vanhempi tulee siihen paikalle niin silloin pärähtää.
Eli täyttä esitystä.
Samoin kuin ne itkun, kun lapsi viedään ensimmäistä kertaa hoitoon, yleensä loppuu siihen paikkaan kun vanhempi häviää maisemista.

Että kyllä ne teidän parivuotiaat kullannuput osaa esittää.

Arvasin, että joku alkaa puhumaan mun kullannupusta :D Ja toi, että ei päiväkodissa näytä tunteitaan, ei mun mielestä tarkoita sitä, ettei olis onglemaa, vaan sitä, ettei uskalla sitä samalla tavalla siellä näyttää ja kun se tuttu, turvallinen, äiti/iskä tulee niin uskaltaa silloin ne tunteet näyttää. En nyt osaa äkkiä paremmin tätä selittää, mut kuitenkin.

Lähinnä kyse on siitä että äitille uskaltaa näyttää pahan mielen ja äiti varmasti lohduttaa ja ottaa syliin. En ymmärrä moista pakottamista yhtään, ei mun ole tarvinnut auktoriteettiäni noin käyttää. Meillä ei tyttö tykkää tomaatista ja aina sitä lautaselle laitan ja nyt 4v on itse alkanut sitä maistamaan ilman pakottamisia ja kiristelyjä.

Mun mielestä 2v on vielä niin pieni, ettei tuollaista pakottamista ymmärrä. 3-vuotiasta voi sitten jo houkutella maistamaan. Meillä saattaa esim. jälkiruoka jäädä noilta isommilta pois, jos eivät edes maista ja aina ovat maistaneet. 2v kaksosille olisi turha yrittääkään tuota, eivät ymmärtäisi mitä ajan takaa.

Kehottaisin kaikkia joilla on tosi vaikeaa sen lapsen hoitoon vieminen että mm. ruokailusta pitää äidin itkeä - hoitamaan lapsen kotona niin saa maistaa tai olla maistamatta :) ja jos ei onnistu niin palkkaa hoitaja kotiin ja tee omat ruuat :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:

Tottakai on päiväkodin tehtävä opettaa myös syömään, siinä missä muitaki taitoja se on sitä varhaiskasvatusta mistä myös täällä on kovasti vaahdottu. Että lapsi ei ole vain säilössä siellä hoitopaikassa vaan saa LAADUKASTA VARHAISKASVATUSTA ja siihen kuuluu myös ruokailu :D

LAADUKASTA KASVATTAMISTA????Ei tuollainen pakottaminen todellakaan ole laadukasta kasvattamista. Lapsi maistaa kyllä vapaaehtoisesti jos siitä tehdään mukava tapahtuma, ei kiristämällä.

Kehottaisin kaikkia joilla on tosi vaikeaa sen lapsen hoitoon vieminen että mm. ruokailusta pitää äidin itkeä - hoitamaan lapsen kotona niin saa maistaa tai olla maistamatta :) ja jos ei onnistu niin palkkaa hoitaja kotiin ja tee omat ruuat :)

Minun lapsi oli perhepäivähoitajalla ja hän ei todellakaan alkanut kiristää millään että lapsi olisi syönyt. Lähinnä kaikki hurrasi kun joku maistoi jotain mistä ei välittänyt, mutta tällä pph on kyllä muutenkin järki asiassa mukana ja paljon koulutettu kun jo ikää on vähän enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:

Se laadukas ei meinaa mitään natsimeininkiä. Kannustamalla ja positiivisuudellakin saa tuloksia eikä sellasella "minä määrään sua ei kuunnella vaan pakko tehä niinkuin mie käsken"-asenteella.
Itse kyllä näen sen parempana että tarjotaan sitä ruokaa ja vaikka sitten muutaman kerran jälkeen kannustuksen ja esimerkin jälkeen lapsi sitä hieman maistaa. Kuten teen omalleni. En ikinä itketä ruoan kanssa ja silti se vähitellen tutustuu kaikkiin ruokiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kyllä pitää maistaa, uudelleen ja uudelleen!

Ja semmoinen pikku pointti, että yleensä päiväkodissa/hoidossa tms. ei ole lapsilla ja hoitajilla keskenään mitään ongelmia, mutta kun se vanhempi tulee siihen paikalle niin silloin pärähtää.
Eli täyttä esitystä.
Samoin kuin ne itkun, kun lapsi viedään ensimmäistä kertaa hoitoon, yleensä loppuu siihen paikkaan kun vanhempi häviää maisemista.

Että kyllä ne teidän parivuotiaat kullannuput osaa esittää.

Arvasin, että joku alkaa puhumaan mun kullannupusta :D Ja toi, että ei päiväkodissa näytä tunteitaan, ei mun mielestä tarkoita sitä, ettei olis onglemaa, vaan sitä, ettei uskalla sitä samalla tavalla siellä näyttää ja kun se tuttu, turvallinen, äiti/iskä tulee niin uskaltaa silloin ne tunteet näyttää. En nyt osaa äkkiä paremmin tätä selittää, mut kuitenkin.

Lähinnä kyse on siitä että äitille uskaltaa näyttää pahan mielen ja äiti varmasti lohduttaa ja ottaa syliin. En ymmärrä moista pakottamista yhtään, ei mun ole tarvinnut auktoriteettiäni noin käyttää. Meillä ei tyttö tykkää tomaatista ja aina sitä lautaselle laitan ja nyt 4v on itse alkanut sitä maistamaan ilman pakottamisia ja kiristelyjä.

Just näin. Tätä käytän niin työssä kun kotonakin. Ja pienemmälle lapselle aina kehut kun edes yrittää maistella.

No johan pomppasi:(Siis kun meidän TeroPetteri ei syö muuta kun lasangea,makaronilaatikkoa,pitzaa,ranskiksia ja hamppareita niin katsokaakin että niitä on sitten TeroPetterille tarjolla:(
TeroPetterin kun ei tarvitse muuta syödä ja hän saa kyllä itse valita mitä milloinkin syö.

Siis en enään ihmettele mistä tämä pullamössö uusavuttomat nuoret perheet on tehty?Ilmanko jos lasta vähän pyydetään päiväkodissa maistamaan jotakin tomaattia jota kaikki muutkin on joutuneet maistamaan vaikka ei siitä pitäsikään niin sitten vikistään,koska eihän meidän TeroPetteriä saa pakottaa maistamaan:(

Ihan vain että mitä luulisit jos nuo muksut saisi itse päättää hoidossa mitä syövät olisiko se monipuolista ruokaa?Ja moniko näistä mahdollisesti yli 20lapsen ryhmässä söisi jos kerrotaan syömisen jälkeen (välipalan) pääsevän leikkimään,kyllä niitä jokaista lasta kohdellaan samalla tavalla kuin TeroPetteriä ja kaikki maistaa edes vähän.Minkälaista esimerkkiä antaisikaan se jos TeroPetteri saa ottaa ruuaksi mitä haluaa ja jättää vaikka syömättä kun ei halua edes maistaa, mitä muilta taas vaaditaan maistamista.Siis kysehän on kokoajan ollut maistamisesta ja jos ei hyvällä niin sitten pahalla,jos maha täysi niin silloin ei ne herkutkaan mahdu!Jokaisella lapsella on varmasti inhokkinsa mutta jokainen muukin maistaa siellä niitä ruokia,niin mutta eihän TeroPetterin tarvitse ettei äitille ja lapselle tule paha mieli,koita tässä sitten olla oikeudenmukainen.
Jos et pidä siitä että lapsesi opetetaan syömään monipuolisesti ja vahditaan myös että syö eikä vain leiki,
niin olisikohan parempi palkata yksityinen hoitaja joka antaa TeroPetterin heitellä ne ruuat vaikka kotisi seinille kun sitä nyt vain sattu huvittamaan tämmöinen leikki.

Alkuperäinen kirjoittaja olen ollut päiväkodissa töissä:
No toisaalta,annatko sinä kaiken lapsesi itse päättää?Saako lapsesi päättää milloin on karkkipäivä ja milloin syödään makaronilaatikkoa tai milloin on sitä pahaa pinaattikeittoa.
Jos kotona eletään täysin lapsen ehdoilla jossa lapsi saa kaiken päättää niin miten luulet että lapsesi oppii uusia makuja?Kaikkea ruokaa kun olisi hyvä maistaa jollei tíetysti ole allergia esteenä.Mutta näin yleisesti jokainen maistaa edes vähän koska eihän muuten voi tietää onko hyvää vai pahaa.

Joo, mutta mun mielestä ei ole päiväkodintädin tehtävä huudattaa lasta ja pakottaa syömään. Meillä ainakin kotona kehoitetaan maistamaan kaikkea ja usein maistaakin. Joistain mauista ei 2v tykkää ja muistaa ne kyllä. Miksi siis on niin tärkeää, että lapsi maistaa päiväkodissa tomaattia, jos on kotona sitä maistanut!

Nää on ihan typeriä kommentteja.
Jos lautasella on leipä, juustoa ja tomaattia ja lapsi ei halua syödä sitä tomaattia, mikä tekee lapsesta hemmotellun ja ilman rajoja kasvaneen. Tässä on huima ero siihen, että lapsi ei suostu syömään tarjottua leipää, vaan vaatii suklaavanukasta, jonka äiti sitten tietysti antaa.
Syömään pakottaminen on alistavaa vallankäyttöä, ei hyvää kasvatusta. Minun mielestäni lapsi ei ole pilalle hemmoteltu, ellei syö makkarakeitosta purjoja...

Ketään ei pakoteta syömään, edes sitä teropetterin kaveria missään. Ellei juuri silloin maistu niin maistuupa seuraavalla kerralla. Laitetaan vaan kaikille myös sitä tomaattia että voi sitä sitten maistaa kun siltä tuntuu.

Minun lapsi oli perhepäivähoitajalla ja hän ei todellakaan alkanut kiristää millään että lapsi olisi syönyt. Lähinnä kaikki hurrasi kun joku maistoi jotain mistä ei välittänyt, mutta tällä pph on kyllä muutenkin järki asiassa mukana ja paljon koulutettu kun jo ikää on vähän enemmän.

En kyllä lähtisi vertaamaan pientä perhepäivähoitajan ryhmää johonkin isoon päiväkotiryhmään.Isoissa pk ryhmissä juttelet kaikille lapsille ja siellä ei valitettavasti ole aikaa jäädä jokaista lasta pitämään kadestä kiinne ja alkaa voivottelemaan ja maarittelemaan josko pikku murun maistaisit,toisin kuin perhepäivähoitajalla taas on:)
Isoissa ryhmissä on aina hyvät kuin huonot puolensa ja tämä kyseinen tomaatin maistamis tapaus on nyt yksi niistä,kaikkia lapsia täytyy isossa ryhmässä kannustaa syömään sillä muuten ei kukaan syö:(Kaikilla lapsilla on myös samat säännöt sillä muuten lapset on eriarvoisia jos joku saa lusmuta maistamisesta ja toinen ei.

Yhteistyössä