Onko muilla nirsoja miehiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on yks tuttu (aikuinen nainen) joka on todella nirso syömistensä suhteen. Tilanne on kärjistynyt siihen että hän ei käytännössä voi kyläillä missään muualla kuin omien vanhempiensa luona, vain he osaavat laittaa tälle prinsessalle sopivat appeet.

Entäs jos jokin ruoka oksettaa tai maistuu pahalta, onko pakko syödä vaikka oksentaisi ?
Entäs jos jostain lapsuudesta on jäänyt kammo jotakin tiettyä ruokaa kohtaan ?

Ehkä sitä ruokaa ei sitten tehdä joka päivä, tosi mitäpä ruokaa tehtäisinkään joka päivä. Mitä asiaan muuten tulee, kannattaisi oma yökötys kohdata ja opetella syömään - jos puhutaan ihan tavallisesta ruoka-aineesta, eikä välttämättä mistään kastemadoista.
En minäkään kaikesta pidä, en kuitenkaan jätä sen vuoksi syömättä. Olen myös opetellut syömään vähemmän pitämistäni jutuista kokkaamalla niitä itse.

Lisäyksenä edelliseen, että jos jollain on suoranainen kammo tai trauma ruokaa kohtaan, on siinä tapauksessa hoitoon meneminen suositeltavaa jo ihan oman mielenterveyden kannalta. ;)

[QUOTE="Jani";24243993]Ehkä sitä ruokaa ei sitten tehdä joka päivä, tosi mitäpä ruokaa tehtäisinkään joka päivä. Mitä asiaan muuten tulee, kannattaisi oma yökötys kohdata ja opetella syömään - jos puhutaan ihan tavallisesta ruoka-aineesta, eikä välttämättä mistään kastemadoista.
En minäkään kaikesta pidä, en kuitenkaan jätä sen vuoksi syömättä. Olen myös opetellut syömään vähemmän pitämistäni jutuista kokkaamalla niitä itse.[/QUOTE]

Miun pitäisi pakottaa mies syömään jotain uunilohta, mitä mies ei voi sietää ?
Tai syömään kanaa jossa on nahka päällä, jota ei voi syödä ilman yököttävää oloa lapsuuden jälkeen, jollain äiti pakotti syömään kananpaloja, vaaleaa lötköä kanannahkaruokaa ?
Tai ehkä isä hernekeittoa jota ei ole voinut syödä armejan jälkeen, jossa oli hernekeitosta saanut pahan vatsatautin ?

Miksi ylipäätään pitäisi tehdä ja väkisin syödä sellaista mistä ei pidä tai mikä yököttää ?
Mie voin itselleni tehdä uunilohta tai vaikka paistaa muikkuja ja mies tekee sitten itselleen muuta.
No siulla on mielipiteesi ja oikeus siihen, miun mielipide taas on etten pakota syömään jotain inhottavaa. :)

Miusta mielenterveydessä ei ole mitään vikaa, vaikka ei voi tunkea suuhunsa kaikkea mahdollista. ;)

Viimeksi muokattu:
Miun pitäisi pakottaa mies syömään jotain uunilohta, mitä mies ei voi sietää ? ...
Ei ketään pidä pakottaa, vaan miehen pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen, opetella syömään kaikkia ruokia ja aikuistua, koska "en voi sietää", "en halua", "en tykkää" jne. eivät kuulu aikuisen ihmisen sanavarastoon, kun puhutaan ns. tavallisista ruoka-aineista.
Uskomatonta miten täälläkin osa näyttää olevan yhdessä sellaisten jurrikoiden kanssa, jotka eivät kasvistakaan pysty ruoassaan sietämään. Pelkkää pottua ja lihaa, makaroonia ja lihaa tai riisia ja lihaa. Johan tuollainen luulisi alkavan itseäkin tympimään, eikä ole edes kovin terveellistä saati monipuolista.

Miusta mielenterveydessä ei ole mitään vikaa, vaikka ei voi tunkea suuhunsa kaikkea mahdollista. ;)
Sanotko minua siis kahjoksi. ;)

[QUOTE="Jani";24244977]Ei ketään pidä pakottaa, vaan miehen pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen, opetella syömään kaikkia ruokia ja aikuistua, koska "en voi sietää", "en halua", "en tykkää" jne. eivät kuulu aikuisen ihmisen sanavarastoon, kun puhutaan ns. tavallisista ruoka-aineista.
Uskomatonta miten täälläkin osa näyttää olevan yhdessä sellaisten jurrikoiden kanssa, jotka eivät kasvistakaan pysty ruoassaan sietämään. Pelkkää pottua ja lihaa, makaroonia ja lihaa tai riisia ja lihaa. Johan tuollainen luulisi alkavan itseäkin tympimään, eikä ole edes kovin terveellistä saati monipuolista.

Sanotko minua siis kahjoksi. ;)[/QUOTE]

En toki sano ;)
Mutta en myöskään pakottaisi miestä tai itseäni syömään jotain vastenmielistä jos on yrittänyt syödä, muttei maistu.

[QUOTE="Jani";24244977]Ei ketään pidä pakottaa, vaan miehen pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen, opetella syömään kaikkia ruokia ja aikuistua, koska "en voi sietää", "en halua", "en tykkää" jne. eivät kuulu aikuisen ihmisen sanavarastoon, kun puhutaan ns. tavallisista ruoka-aineista.

Sanotko minua siis kahjoksi. ;)[/QUOTE]

Niin mistä oikein repäisit tuon, ettei mies syö yhtään kasviksia tai syö vain pottua ja lihaa, riisiä ja lihaa, tai makaronia ja lihaa ?

Mies syö ja tykkää muista vihanneksista ja juureksista, vain lanttu, kukka ja parsakaali tökkii ja syö paljon salaatteja joka aterialla.

Ja ruokaa valmistetaan eri tavoilla, vaihtelevasti, myös kanaa,kuhan ei ole nahkaa, samoin kokolihasta, ruoka ei tympäse yhtään ja terveelisesti voi syödä vaikka ei söisi aina kaikkia kalaruokia ja vihanneksia, mitä maailmasta löytyy.

En toki sano ;)
Mutta en myöskään pakottaisi miestä tai itseäni syömään jotain vastenmielistä jos on yrittänyt syödä, muttei maistu.
En minäkään pakottamalla syö, vaan omasta tahdosta. Ihmisen makuaisti ja -mieltymykset tutkitusti muuttuvat iän myötä. Jos aikoinaan ei ole jostain pitänyt, "pitäisi testi uusia" säännöllisin väliajoin. Siinä sivussa saattaa vahingossa myös oppia syömään sitä ruokaa, vaikkei siitä edelleenkään niin pitäisi. Miksi vapaaehtoisesti rajoittaa elämäänsä, kun siitä voi nauttia laajentuneen ruokavalion muodossa. ;)

t. kaikkiruokainen jätemylly :D

Niin mistä oikein repäisit tuon, ettei mies syö yhtään kasviksia tai syö vain pottua ja lihaa, riisiä ja lihaa, tai makaronia ja lihaa ?
En viitannut sillä sinuun, vaan edellisen sivun kertomuksiin, joissa joidenkin ennakkoluuloiset miehet eivät pysty syömään muita kasviksia kuin perunaa - jos sitäkään.
Toisaalta onhan näitä tapauksia naisissakin, oma naispuoleinen työkaveri ei syö oikeastaan muuta kuin makaroonia ja kanaa sekä roskaruokaa, kun kaikki muu yököttää.

Entäs jos jokin ruoka oksettaa tai maistuu pahalta, onko pakko syödä vaikka oksentaisi ?
Entäs jos jostain lapsuudesta on jäänyt kammo jotakin tiettyä ruokaa kohtaan ?

Tää on muuten mn miehellä joistain ruuista. Sanoo ettei pysty syömään kun koulussa jäi traumat kun oksensi. En muista mikä ruoka oli mistä näin totesi, mutta kun kehotin maistamaan, kehuikin ruokaa ja sanoi että mu tekemä oli parempaa kuin koulun ruoka.

Tää on muuten mn miehellä joistain ruuista. Sanoo ettei pysty syömään kun koulussa jäi traumat kun oksensi. En muista mikä ruoka oli mistä näin totesi, mutta kun kehotin maistamaan, kehuikin ruokaa ja sanoi että mu tekemä oli parempaa kuin koulun ruoka.

No, tuo miun mies on yrittänyt maistaa erinlaisia kalaruokia monesti, mutta ainoot mitä voi syödä, on fileekalapuikot ja leivitetyt fileet. Muu kala maistuu liian voimaakkaalta ja rakene tökkii.

Kanassa tökkii vaan se, jos on nahkaa, on jääny kammo lapsuudesta.
Mie poistan nahan aina, jos sitä on jossain broilerin koipi-reisipaloissa, mitä kylläkään harvoin tulee syötyä. Kaikkea muuta broileria syö mielellään.

Kasviksia ja juureksia syö, paitsi lanttua, kukka- ja parsakaalia.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Jani";24245137]En viitannut sillä sinuun, vaan edellisen sivun kertomuksiin, joissa joidenkin ennakkoluuloiset miehet eivät pysty syömään muita kasviksia kuin perunaa - jos sitäkään.
Toisaalta onhan näitä tapauksia naisissakin, oma naispuoleinen työkaveri ei syö oikeastaan muuta kuin makaroonia ja kanaa sekä roskaruokaa, kun kaikki muu yököttää.[/QUOTE]

Okei, onneksi mies syö salaattia ja kaikkea muuta. :D
Niin ohan nuita naisissakin, kaveri syö vain jauhelihaa, joskus kanaa,pastaa ja perunaa.
Ei salaattia tai kasviksia.

Viimeksi muokattu:
Minun vihaa sipulia ja valkosipulia kuin ruttoa :D ..sen "nirsouden" kanssa on vielä suht helppo elää, itse kyllä tykkään syödä joskus oiken kunnon valkosipulisen pitsan, vaan sen jälkeen on turha suukkoja ruinata;) haistaa sipulit kuin jälkikoira ja saa kauhen kilarin jos hänelle yritetään salaa syöttää mitään missä sitä on! Tuo on kuulemma joku lapsuudentrauma, eli mitä tästä opimme: ei kannata pakolla lapsille sipulia syöttää:D

Toisessa ketjussa sanottiin juuri että ei ole nirsoilua ellei juhlissa kelpaa mikään useista tarjottavista ilman terveydellistä syytä. Se oli vaan ihan ok, ja juhlien emännän olisi pitänyt ymmärtää tehdä sellaista tarjottavaa mikä kelpaa. Nyt sama, eli että ruuat ei kelpaa, onkin nirsoilua.

-> -> -> Miehen pitää keksiä jokin kiva nimi sille ettei syö kuin tiettyjä ruokia. Ja sanoa että sillä pysyy terveenä ja laihtuu. Sitten hän ei ole enää nirso. ;)

Mulla on ystävä joka on allerginen kaikelle mistä ei pidä, tosin on hän aika monelle ruoka-aineelle oikeastikkin allerginen (kai..?) Huvittavinta tuossa on mielestäni "allergia" kokolihalle:DDDDD nauta-sika jauheliha kyllä maistuukin sitten oiken hyvin ja on ainoa liha mitä suostuu syömään:DDD

Mä olen ratkaissut ongelman sillä, että teen ruuaksi just sitä mitä itteäni huvittaa (koska ruuanlaitto tuntuu olevan kokonaan minun harteilla) ja se kelle ei kelpaa voi minun puolestani olla syömättä =) Helppoa ja yksinkertaista.

En lukenut ihan koko ketjua, mutta kuulostaa aika oudolta, että tässä maassa on vielä nykyisin perheitä, joissa nainen laittaa ruokaa, mitä mies sitten arvostelee, yököttelee eikä suostu edes maistamaan!

Tottakai kaikilla voi olla ja onkin varmaan jotain ruokia tai aineksia, joista ei tykkää, ja kyllä tällaiset voi ottaa huomioon kotiruuanlaitossa. Mutta aika harvoin kyse on sellaisesta, että ihan oikeasti oksentaa, jos ruuassa on vähän sipulia tms. Ja jos joku mies on niin nirso, että jatkuvasti sitä pitää maanitella syömään kuin pikkulasta, niin eikö tällainen mies voisi tehdä itse ruokansa? Ja muutenkin, eikö niitä ruokia voisi perheessä tehdä yhdessä tai vuorotellen, ettei asetelma olisi aina se, että nainen näkee vaivaa, ja mies sitten ilmoittaa, "kelpaako" tarjottu ruoka?

Luulisi, että mies haluaisi ihan rakkaudesta omaa kumppaniaan kohtaan tutustua niihin tarjottuihin uusiin ruokiin, eikä tyrmäisi maistamatta ja tietämättä! Toinen on kuitenkin nähnyt vaivaa perheen yhteisen aterian eteen! Ihmeellisen epäkohteliaita miehiä tuntuu olevan, en tiedä miten oikein jaksatte tuollaista käytöstä :(

[QUOTE="vieras";24245247]Minun vihaa sipulia ja valkosipulia kuin ruttoa :D ..sen "nirsouden" kanssa on vielä suht helppo elää, itse kyllä tykkään syödä joskus oiken kunnon valkosipulisen pitsan, vaan sen jälkeen on turha suukkoja ruinata;)[/QUOTE]
Vaimo on kasvissyöjä ja syö sipulia sekä valkosipulia, mutta ei ole kovin kiinnostunut pussailemaan syönnin jälkeen. Vaikka itse en edes oikeastaan erota, vaikka olisikin syönyt valkosipulia ruoalla - eikä se edes minua haittaa.
Itse otan joskus töissä lounaalla valkosipulia ja suukottelen kotiin päästyäni rouvaa ihan kiusallani niin, että korvatkin kastuu. Eihän kasvissyöjän sovi vihanneksista nirsoilla. Vielä on avain sopinut ulko-oveen. ;)

Odotellaan ensimmäistä kauheeta perheväkivaltaa-huutelijaa... :O

Alko ihan ärsyttämään kun mietin miten aikuiset äijät yököttelee ruokapöydässä ja nyppii ruuasta kasviksia ja muuta "yököttävää" pois :D
Jos mun mies olis tollanen niin en todellakaan alkaisi sille eri ruokia tekemään vaan siks että ei tykkää. Sais tehdä ite tai olla syömättä.

Meillä mies ei oikeastaan ole nirso mutta todella ennakkoluuloinen. Kerran tein kasviskiusausta ja tuo oli heti ilmoittamassa, ettei pidä siitä, koska ainoaan oikeaan kiusaukseen kuuluu kinkkua. Jännästi se kasviskiusaus oli ihan yhtä hyvää kuin kinkkukiusauskin, kun sitä sitten suostui maistamaan. Itse tykkään kokeilla uusia reseptejä ja miehen epäluuloinen naama kattilaan kurkatessa alkaa olla tuttua mutta joka kerta tuo on maistanut ja monesti jopa kehunut. Kaikkein ärsyttävintä on kyllä, kun tuo herra kohtelias kehui alussa AINA tekemiäni ruokia ja vasta parin vuoden yhdessä asumisen jälkeen tunnusti, ettei tykkääkään kaikista. Mielummin sanoo totuuden kuin huijaa minua vuosikaudet hampaat irvessä.

Meillä pienen lisäsäväyksen tähän tuo vielä se, että itse olen kasvissyöjä mutta mieheni ei. Suurin osa ruuasta on kasvista ja melkein kaikki sellaista mitä miehen vanhempien kotona ei ole totuttu syömään. Meillä siis todennäköisesti minä joudun selittelemään lapsille miksi äidillä on omaa ruokaa. Tosin olen jo näin etukäteen ilmoittanut miehelle, että liharuokien määrä ei tule lisääntymään vaikka me lisäännyttäisiinkin. Minä kuitenkin olen pääkokkina ja todennäköisesti maistuvampaa liharuokaa saa jostain muualta kuin minun keittiöstäni.

Uskoisin, että lasten kanssa toimii sama mikä miehen kanssa. Kaikkea on maistettava ja jos ei tykkää, niin saa jättää. Lisää ruokaa saa kuitenkin vasta seuraavan ruoka-ajan koittaessa. Lisäksi tehdään kompromisseja ja jokaisen lempiruokaa laitetaan välillä vaikkei kaikki siitä yhtä innoissaan olisikaan. Mieheni joutuu syömään kesäkeittoa vaikkei välitä siitä yhtään ja minun pitää syödä makaronilaatikkoa. Pahin skenaario olisi lapsi, joka vihaisi sipulia, koska me rakastamme sitä ehkä vähän liikaakin :D

[QUOTE="Jani";24245475]Vaimo on kasvissyöjä ja syö sipulia sekä valkosipulia, mutta ei ole kovin kiinnostunut pussailemaan syönnin jälkeen. Vaikka itse en edes oikeastaan erota, vaikka olisikin syönyt valkosipulia ruoalla - eikä se edes minua haittaa.
Itse otan joskus töissä lounaalla valkosipulia ja suukottelen kotiin päästyäni rouvaa ihan kiusallani niin, että korvatkin kastuu. Eihän kasvissyöjän sovi vihanneksista nirsoilla. Vielä on avain sopinut ulko-oveen. ;)

Odotellaan ensimmäistä kauheeta perheväkivaltaa-huutelijaa... :O[/QUOTE]

Kauheeta perheväkivaltaa :O :D

Valkosipuli nams, on hyvää, pizzassa, monessa muussakin ruuassa ja vaikka uunikasvikset ja valkosipulin kynsiä tai vaikka kokonainen. :p

Yhteistyössä