Saa nähdä mitä pomo meinaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työläinen

Vieras
Tänään laitoin hänelle sähköpostia päivän päätteeksi, ku oli mulle aiemmin maksanut jos olin sairaan lapsen kanssa poissa ja keväällä ilmoitti, että tilitoimistosta oli hänelle sanottu, ettei hänen sitä tarvi maksaa. Otin oman liiton asianajajaan yhteyttä ja selvitettiin asia ja selvisi, että kun kerta hän on mulle sitä aiemminkin jo maksanut, niin ei saa ottaa etuutta pois vaan on jatkossakin maksettava. Ja kun kerta mulle maksaa, niin sama etuus kuuluu myös muille työntekijöille kun kaikilla pitää olla samat etuudet.

Äsken sit oli yrittänyt soittaa mulle, mutten ollut kuullut ja oli sit vaan laittanut tekstiviestiä, että hän pitää mun kanssa kehityskeskustelun viikon päästä olevan koulutusviikonlopun yhteydessä :D

Ja kun hän ei kuulu mihinkään liittoon ja silti on meille antanut erään yhdistyksen "työehtosopimuksen" ja selvisi sekin, ettei kyseisellä yhdistyksellä ole työehtosopimusta vana teksti on eräänlainen... en nyt saa päähäni sitä sanaa. Mutta kuitenkin papereissa lukee aina kaikkien juttujen kohdalla, että työehtosopimuksen mukaan. Ni pyysin pomolta meille paperiversiota työehtosopimuksesta joka pätee työpaikallamme, koska sellainen on oltava nähtävillä.

Ei tainnut tykätä viestistäni :D

ja meillä on kaksi uutta työntekijää joilla pieniä lapsia ja nyt heille ei pomo ole maksanut sairaan lapsen hoidosta mitään, joten jatkossa heillekkin on maksettava.

Soitin sitten äsken toiselle työntekijälle ja hän oli sitä mieltä, että kun asia häntäkin koskee, niin hän haluaa ehdottomasti olla kehityskeskustelussa paikalla.

Olisi pomon kannattanut ottaa asioista ensin itse selvää, ennenkuin teki mitä teki.

Niinpä niin ja näinä aikoina kannattaakin olla "tukkanuottasilla" pomon kanssa.

Kehityskeskustelu; pomon ja alaisen välinen, eikä suinkaan työmaapalaveri. Jos pomo sellaisen haluaa pitää (kuuluu hyvään johtamiskulttuuriin), niin ota ihmeessä mahdollisuutena, äläkä itse suhtaudu heti vihamielisesti. Tuo on juuri se paikka, jossa on mahdollista keskenään keskustella asioista niiden oikeilla nimillä.

Sinällään, laki ei tunne palkallista sairaslomaa lapsen sairastuessa. Se, ettei työnantaja ole järjestäytynyt, ei toki tarkoita sitä, ettei olisi olemassa työehtosopimusta. Sellainen nimittäin on, mikäli alalla on sitova työehtosopimus. Toki, jos sitä ei ole, niin sitten tulee laki.
Tämä yleissitovuushan riippuu täysin työnantajan YTJ-tietokannasta löytyvän päätoimialan mukaan.

On hyvä pitää kiinni oikeuksistaan, mutta toki täytyy aina muistaa omatkin velvollisuutensa. Parempi neuvotella, kuin ottaa heti "herneitä nenäänsä"

Alkuperäinen kirjoittaja työläinen:
Soitin sitten äsken toiselle työntekijälle ja hän oli sitä mieltä, että kun asia häntäkin koskee, niin hän haluaa ehdottomasti olla kehityskeskustelussa paikalla.

Olisi pomon kannattanut ottaa asioista ensin itse selvää, ennenkuin teki mitä teki.

Juu kehityskeskustelussa on mukana vain työnantaja ja työntekijä... ei sinne työkavereita mukaan oteta vaan heille pomo pitäkööt oman kehityskeskustelunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja työläinen:
Niinpä niin ja näinä aikoina kannattaakin olla "tukkanuottasilla" pomon kanssa.

Kehityskeskustelu; pomon ja alaisen välinen, eikä suinkaan työmaapalaveri. Jos pomo sellaisen haluaa pitää (kuuluu hyvään johtamiskulttuuriin), niin ota ihmeessä mahdollisuutena, äläkä itse suhtaudu heti vihamielisesti. Tuo on juuri se paikka, jossa on mahdollista keskenään keskustella asioista niiden oikeilla nimillä.

Sinällään, laki ei tunne palkallista sairaslomaa lapsen sairastuessa. Se, ettei työnantaja ole järjestäytynyt, ei toki tarkoita sitä, ettei olisi olemassa työehtosopimusta. Sellainen nimittäin on, mikäli alalla on sitova työehtosopimus. Toki, jos sitä ei ole, niin sitten tulee laki.
Tämä yleissitovuushan riippuu täysin työnantajan YTJ-tietokannasta löytyvän päätoimialan mukaan.

On hyvä pitää kiinni oikeuksistaan, mutta toki täytyy aina muistaa omatkin velvollisuutensa. Parempi neuvotella, kuin ottaa heti "herneitä nenäänsä"

Mutta työsopimuslaki sanoo, että kun kerta tähäna sti mulle on maksettu sairaan lapsen hoidosta palkkaa, niin se on sellainen etuus jota ei noin vaan voi työnantaja ottaa pois, eli sen on maksettava jatkossakin. Työnantaja ei ole meille mitään työehtosopimusta kertaakaan näyttänyt vaan sanoo, että tämän tietyn yhdistyksen teksti on se työehtosopimus, vaikka se ei edes ole. Kyllä minä aion puoleni tässä asiassa pitää.

Yhteistyössä