Rypäleraskaus

  • Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
Kotihiiri1
Alkuperäinen kirjoittaja alexandra*:
Hei,

Miten nopeasti olette päässeet rypäleraskausdiagnoosin jälkeen kaavintaan? Kävin tiistaina yksityisellä gynekologilla, joka epäili rypäleraskautta ja lähetti minut eteenpäin kiireellisenä. Pääsen naistentautien poliklinikalle ultraääneen ensi tiistaina, eli viikko lähetteestä, mahdollisesti kaavinnasta ei ole mitään tietoa. Olen tietenkin aivan hermona tilanteesta. Onneksi nyt on jo perjantai, mutta tämä odotus on kamalaa.

Olen todella pahoillani! Meillä homma meni hiukan eri tavalla, koska matkassa oli mukana täysin terve sikiö. Eli mulle tehtiin ensin lapsivesipunktio (olikohan viikolla 14) ja vastausta odotettiin 2 viikkoa. Kun diagnoosi varmistui, niin siitä 4 päivän päästä oli synnytys ja kaavinta.

Tuo odottaminen syö todella hermoja ja muuta en voi toivottaa kuin jaksamista odottamiseen, edessä olevaan kaavintaan ja jälkiseurantaan.
 
Inkku64
Voi aleksanda, olen ollut ihan samassa tilanteessa lähes kaksi vuotta sitten.

Mä kävin yksityisellä gynellä keskiviikkona, jossa todettiin sikiön kuolleen ja rypälemäistä kasvustoa kohdussa. Sain kiireellisen lähetteen sairaalaan ja passitettiin kotiin odottamaan ellei vuotoa ala. Lauantaina alkoi kotona vuoto ja menin päivystyksenä sisään sairaalaan, jossa tehtiin heti kaavinta. Gyneni sanoi, että kannattaa odottaa kutsua, jotta saa parempaa hoitoa kuin päivystyksenä. Minulle kävikin sitten niin, että sain kohtutulehduksen ja jouduin uusintakaavintaa 9 viikon päästä.

Päivät odottaa kotona olivat tajuttoman pitkiä. Tein kotoa käsin töitä, jotta ajatukset edes hieman keskittyisivät johonkin muuhun, mutta kamalaa oli. Mutta koska sinulla on jo ultra-aika, niin uskoisin, että samalla tehdään myös kaavinta, mikäli rypäleraskaus vahvistetaan sairaalassa.

Ehkä oletkin lukenut ketjuamme, mutta kerron kuitenkin sinulle, että nyt olen 4 kk:n ikäisen pojan äiti. Vaikka tieto rypäleraskaudesta on todellinen lyönti päin naamaa, niin tässäkin ketjussa on useampi siitä selvinnyt ja vielä useampi, jotka ovat kohta kärsineet karenssiaikansa. Tsemppiä!

 
alexandra*
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti tässä kuitenkin voi odottaa rauhallisin mielin, eli muutama päivä sinne tai tänne ei varmaankaan muuta tilannetta mitenkään (minkä kyllä järki sanoo, mutta kun sitä kuitenkin miettii että jos sittenkin tulee liikaa viivettä). Itseäni hämmentää se, että kyseessä ei ole se tavallinen tilanne, että ollaan alkuraskaudessa, vaan synnytin esikoiseni 2,5 kk sitten. Kohtuun jäi istukkakudosta joka poistettiin kaavinnassa, mutta ihan kaikkea ei saatu pois. Gynekologin mukaan rypäleraskaus liittyisi siihen eikä ole uusi raskaus, enkä ollut aiemmin edes kuullutkaan tällaisesta mahdollisuudesta. Mitä enemmän yritän hakea tietoa sen pelottavammaksi tämä muuttuu, kun tietysti törmää kaikenlaisiin istukkasyöpiin yms. No, ei auta kuin odottaa ja katsoa mitä tiistai tuo tullessan ja yrittää pysyä järjissään.
 
Inkku64
Onnitteluni alexandralle vauvan syntymästä. Eipä ole paljoakaan ikäeroa lapsillamme.

Kävin eilen uudella gynellä tarkastuttamassa itseni, kun alkuviikosta tuli vähän verta ja pieni pala ilmeisesti istukkaa. Sen jälkeen vuoto loppuikin. Gyne kuitenkin teki ultran ja totesi, että molan takia se kannattaa tehdä, koska saattaa riehaantua raskauden jälkeen. Tätä ei jälkitarkastuksen tehnyt gyne nähnyt mitenkään tarpeelliseksi eikä ottanut hcg-arvoakaan. Mutta niin kuin täällä on monesti todettu, niin rypäleraskauden hoito ja seuranta riippuvat niin paljon lääkäristä.

Rauhallista mieltä sinulle nyt viikonlopun ylitse. Onneksi vauva varmasti auttaa viemään ainakin hieman ajatukset muualle.
 
mari78
Onnea alexandralle vauvan syntymästä.Joko olet saanut uutta tietoa tilanteestasi?

Täällä on aika mennyt kuin siivillä,ei ole paljoa ehtinyt tuota rypäleraskautta ajatella.Nyt on kaavinnastakin kulunut jo 3 kuukautta ja mielikin kohenee hurjaa vauhtia.

Tänään sain nuo viime maanantaiset verikoetuloksetkin vihdoin ja viimein.Negatiivisena on pysynyt ja arvo oli 0,3.Lääkärikin kehui kovasti tuota tulosta ja olo oli kuin olisi suurenkin suorituksen tehnyt:)

Nyt sitten odotellaan seuraavaa koetta ja kesää..Kovasti kyllä toiveita elättelen että ssataisiin yrityslupa jo toukokuussa.Nyt vaan sitten on mielessä ruvennut pyörimään pelko siitä että mitä jos se uusiutuu tai käykin jotain muuta...no noitahan ei saa selville pähkäilemällä.

Kaikille oikein aurinkoista kevättä.
 
minä*82
moikka kaikille

pakko kirjoittaa teille. olen kirjoittanut tähän ketjuun pari kertaa tuolla aikaisemmin. kyllä täytyy myöntää että on tää kurjaa. mulla siis myös ollut v.2002 rypäleraskaus minkä jälkeen syntynyt 2 tervettä tyttöä(3v ja 1v.) viimeksi kirjoitin että kolmatta yritetään mutta nyt siis raskaana rv 6+3. ja voi elämä tätä pelkoa! pelkään ihan tolkuttomasti että mulla on uudestaan rypäleraskaus.en ymmärrä miksi sitä näin nyt panikoin. muistaakseni en tälläi "seonnut" tyttöjen alkuraskauksissa mutta nyt en muuta pysty ajatteleen ja meinaan seota. ultra aika mulla on ens ti ja tää viikko tuntuu vuodelta. koko ajan yritä miettiä että rypäleraskaudessahan alku oireet on kauheen voimakkaat ja mulla ei kuitenkaan ole edes pahaa oloa. välillä ehkä vähän etoo ja pissalla saa ravata ja vatsa vähän turvoksissa (ja väsy kova) mutta ei siis mitään niin "suurta". ja ainahan jotain oireita pitää olla. mutta silti tää on hirveetä!!!
onko kellään mitään helpotusta,onko esim kellään rypäleraskauden kokeneita kenellä olis ollut se ilman pahoinvointia. toivottavasti ei... en tiedä on tää niiiin stressaavaa..enkä edes tiedä onko se enään kuinka todennäköistä että tulisko se 2 normi raskauden jälkeen kuinka helposti?!

no ei mulla muuta.. ja anteeks kun tulin tälläi tänne valittaan kun varmasti täällä moni on mua kurjemmassa tilanteessa,anteeks. te ootte vaan ainuita kelle voi tästä kirjoittaa ketkä ymmärrätte. kiitos teille!
 
Inkku64
Tää on just oikea paikka valittamiseen minä*82, antaa tulla vaan. Oireista ja oireettomuudesta sen verran, että niin kuin kirjoituksistakin näkyy, niin on ne molat niin erilaisia keskenään, ettei sitä voi oireista päätellä. Se, että sinulla on tosiaan jo kaksi tavallista raskautta välissä, varmasti on poistanut molan rippeetkin sinusta. JOS siis se tulisi taas, niin olisi varmasti kovasti suuri ihme. Mutta niinhän se mola aina on poikkeuksien poikkeus. Mutta en usko, että sinulla on sen suurempia huolia asiasta kuin kenellä tahansa raskaana olevalla.

Toki ymmärrän oikein hyvin pelkosi, sillä itse olin todella huolissani ennen ensimmäisiä ultria. Ja niin kuin olen monesti todennut, niin hukkaan hyvät huolestumiset meni ja vaunuissa uinuu nyt ihana vauva :) Näin varmasti tulee käymään sinullekin sitten ensi syksyllä. Yritä jaksaa ensi viikkoon asti, jolloin näet ruudulla sen ihanan sydämen väpätyksen.
 
Tullero
Hiphei kaikki!

Kiva, kun niin moni on kirjoitellut kuulumisiaan palstalle! hCG-arvotuloksetkin tuntuvat kaikilla vaan laskevan - iloitsen kovasti puolestanne! mari78:lle pitää vielä sanoa, että minuakin onniteltiin ensimmäisestä negan tuloksesta aivan kuin olisin tehnyt suurenkin urotyön. ;) Tuntuihin se itsestäkin niin mahtavalta, että tippa tuli silmään, kun odotettu nega tuli!

alexandra*, tervetuloa joukkoon ja suuret onnittelut vauvasta! Pahoittelut tietenkin siitä, että molaa epäillään. Toivotaan, että epäily oli virheellinen.

minä*82: ONNITTELUT RASKAUDESTA - aivan ihana uutinen! :) Pelko molasta on varmasti luonnollista. Voihan olla, että pelko on taas aktivoitunut, kun olet lukenut näitä netin palstoja? Uskon, että kaikki menee hyvin ja kuten Inkkukin kirjoitti, mahdollisuus molan uusiutumiseen on kuitenkin hyvin hyvin pieni. Ole luottavaisin mielen! Ihana lukea molan kokeneiden onnistuneita raskauksia, se antaa itsellekin luottamusta, että ehkä meidänkin kotona voi lähivuosina tuhista pieni ihmistaimi.

Itsestäni voisin kertoa sen verran, että kaavinnasta on kulunut 7.5kk. Toukokuussa siis hyvässä lykyssä pääsemme yrittämään - oi, miten jo odotan sitä! Sain uusimman hCG-tuloksen tällä viikolla ja onneksi se oli taas negatiivinen. Aina se jännittää, kun tulosta soittaa...

Mutta kuulumisiin taas, nautitaan näistä kauniista kevään päivistä!
 
alexandra*
Hyviä uutisia, naistentautien poliklinikalla todettiin, että ilmeisesti kyseessä on verihyytymä tai istukanjämä, ei rypäleraskaus tai istukkasyöpä. Minulla on kontrolli 2 viikon kuluttua, jolloin päätetään mahdollisesta kaavinnasta jos kohtu ei ole tyhjentynyt itsestään. Olo on kyllä aivan uskomattoman helpottunut!
 
mari78
onnitteluni hyvistä uutisista.Varmasti helpotti kuulla ettei kyseessä olekkaan rypäleraskaus.Iloitsen kanssasi=)

Vaikka itsellä tilanne on nyt hyvä niin kyllä oli järkytys kuulla tuomio.No kyllä tästä selviää kun yrittää ajatella positiivisesti ja ehkäpä mekin pääsemme toukokuussa uuteen yritykseen.
 
Inkku-64
Upeaa alexandra!Olen tosi iloinen puolestasi. Nyt ei tarvitse jännittää tätä asiaa enää. Keskity vain pienen vauvasi hoitoon ja unohda koko episodi. Tietysti ei ole kovinkaan mukavaa mahdollisesti joutua kaavintaan, mutta yhden päivän kärvistelyllä se menee.

Kärsivällisyyttä edelleen toivottelen muille hcg-arvomittausten kanssa "tappeleville". Kyllä se karenssiaika siitä kuluu, sillä aika menee koko ajan eteenpäin. (Vau mikä lause.)
 
Kotihiiri1
Minä sain taas uusimman HCG-mittauksen tuloksen, joka on nyt 2. Eli ihan hyvä, mutta ei vielä normaali. Menen taas kahden viikon päästä verikokeeseen ja silloin se on varmasti 1.
 
Kotihiiri1
Alkuperäinen kirjoittaja Inkku-64:
Hih hei Kotihiiri! Hyvä juttu! Eikös se 2 ole jo ihan nega?

Meilläpäin se ei ole, vaan nega on vasta tuo 1 tai alle. Mutta itse pidän tuota 2:stakin jo tosi tosi hyvänä ja koen olevani terve. Mutta lääkäri haluaa sen tuon 1:n alle ja siksi olen menossa taas kahden viikon päästä piikille. Mutta eiköhän se silloin ole jo sitten tuo vaadittu 1.

Toukokuussa menen taas tarkastuskäynnille TYKS:iin ja silloin saadaan varmaan tietää karenssiajan pituus ainakin noin suunnilleen. Olen kyllä varautunut siihen, että se tulee olemaan tuo vuosi. Mutta eiköhän sitä siitäkin selvitä, kun ollaan selvitty paljon pahemmastakin.

 
minä*82
meillä nega oli alle 5.
no kuitenkin ajattelin vain ilmoittaa (en siis todella kerskailla) että kaikki oli kunnossa kun tänään oli se ultra ja olen siis rv 7.
tämä viesti teille vain siksi että jaksaisitte paremmin "huomisen" kun tiedätte että kyllä se vauva teille kaikille vielä tulee. kun miettii että mulla oli Rypäleraskaus v.2002 ja nyt on alku vuosi 2007 ja odotan kolmatta tervettä lasta niin kyllä sen jaksaa kun tietää minkä palkinnon saa kun jaksaa taistella nyt.

onnea ja voimia teille kaikille tuhannesti!!! kiitos myös tsempeistä. =)
 
Tullero
Hei kaikki,

Onnea hyvistä uutisista!
alexandra*: Hieno homma, että kyseessä ei ollutkaan rypäleraskaus!!
Kotihiiri: Upeaa, hCG senkun laskee! Miten olette nyt jakselleet suhteessa vauvan menetykseen?

Kuulumisiin!
 
Tullero
minä*82 - Äskeisestä viestistäni jäi vielä tärkeät onnittelut sinulle: ONNEA, että kaikki on kunnossa! Nyt voit jatkaa rauhassa vauvan odotusta, kun ultralla on kurkattu vatsaan ja todettu kaiken olevan kunnossa! :=)
 
Kotihiiri1
Alkuperäinen kirjoittaja Tullero:
Hei kaikki,

Onnea hyvistä uutisista!
alexandra*: Hieno homma, että kyseessä ei ollutkaan rypäleraskaus!!
Kotihiiri: Upeaa, hCG senkun laskee! Miten olette nyt jakselleet suhteessa vauvan menetykseen?

Kuulumisiin!
Kiitos kysymästä Tullero, kyllä tämä tässä jo menee ihan hyvin. Ikävä ja kaipaus on tietysti kova eikä se varmaa koskaan muuksi muutu, kun lapsensa menettää. Suurin suru ja tuska ovat jo väistyneet onneksi taka-alalle. Erittäin kipeää tekee vielä nähdä pojan kerhossa onnellisia odottavia äitejä, varsinkin niitä, joilla on laskettu aika toukokuussa, niinkuin meilläkin piti olla. Itku meinaa tulla joka kerta katsellessa heitä ja heidän masuja.

Mutta elämä vie eteenpäin ja onneksi meillä on kotona edes yksi ihana ja elävä lapsi, josta saamme olla kiitollisia joka päivä!

Nyt vain odottelen sitä seuraavaa verikoekertaa, joka on viikon päästä. Silloin pitäisi arvon olla vihdoin normaali eli meilläpäin se vaadittu 1. Saisi vihdoin alkaa "elämään" sitä karenssiaikaa...

 
Anu62
Tänään soitti keskussairaalan gyne ja ilmoitti että kaikki on hyvin ja seurantaa ei enää tarvita! Karenssi loppui tähän koska HCG laski heti ensimmäisestä kokeesta ja on ollut sen puoli vuotta ja normaali!
Oma gyne oli sitä mieltä että keirukkaa ei vielä pitäisi poistaa, mutta tämä gyne taas oli sitä mieltä että sen voi poistaa. Oli kuulemma Naistenklinikan uuden direktiivit. Ja lupasi vielä laittaa postia mun gynelle! Et silleen. Huoh, on ainakin nämä systeemit ohi.
Toivottavasti kaikille muillekin aurinko paistaa tänään!
:)
 
Kotihiiri1
Mahtava juttu! Tämä luo taas uskoa ja toivoa muhunkin, että joskus se aika koittaa, kun saa alkaa haaveilemaan ja toivomaan uutta raskautta.

PS. Minä saan viimeisimmän verikokeen tuloksen huomenna ja toivon hartaasti, että se olisi nyt normaali...
 
Kotihiiri1
Eilen tuli viimeisimmän verikokeen tulos ja se on edelleen 2. Eli nyt seuraavat kaksi viikkoa käyn viikon välein verikokeessa ja toivon, että se sinä aikana laskee alle 1.

Mutta mutta... Lääkäri sanoi, että jos arvo ei laske seuraavan kahden viikon aikana alle 1, niin aloitetaan joku lääkehoito, joka on sama kuin kohdun ulkoisissa raskauksissa. Siis häh?! Mun tajuntaan ei mene, että miten toisessa sairaalassa nega arvo on alle 5 ja meillä HCG-arvolla 2 joutuu lääkehoitoon?!

Ja sama lääkäri sanoi, että koska tämä arvon laskeminen ei ole tapahtunut toivotussa ajassa, niin karenssiaika on 2 vuotta! Eka vuosi käydään verikokeessa kuukauden välein ja toka vuosi 3 kuukauden välein. Mitä hittoa? Ei meillä tälläsestä ollut koskaan mitään puhetta!

Niinpäs tästä suivaantuneena ajattelin kysellä teiltä ihmiset, että mikä teilläpäin lasketaan negaksi HCG-arvoksi ja mikä sairaala on kyseessä? Ja samaan hengenvetoon voisitte laittaa teille ehdotettua karenssiaikaa. Mulla meni herne totaalisesti nenään sen lääkärin kanssa ja ajatelin ensin ottaa itse selvää ja pistää sen lääkärin vielä selvittämään muiden sairaaloiden tapoja näissä tapauksissa.
 
Inkku-64
Nyt en ymmärrä yhtään mitään!!!! Jos asteikko on sama kuin muualla, niin toki pitäisi nega olla sama kaikissa sairaaloissa. Itse kävin Helsingin Naistenklinikalla, joka on johtava sairaala näissä asioissa ja raja-arvo oli siis 5. Sinuna konsultoisin toista gyneä.
 

Yhteistyössä