Rypäleraskaus

  • Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
Kotihiiri1
Alkuperäinen kirjoittaja Inkku-64:
Nyt en ymmärrä yhtään mitään!!!! Jos asteikko on sama kuin muualla, niin toki pitäisi nega olla sama kaikissa sairaaloissa. Itse kävin Helsingin Naistenklinikalla, joka on johtava sairaala näissä asioissa ja raja-arvo oli siis 5. Sinuna konsultoisin toista gyneä.

Näin mä ajattelinkin tehdä! Katson ensin nyt nämä kaksi viikkoa ja toivon, että arvo tippuu alle 1:n tänä aikana. Ja jos ei tipu, niin en todellakaan suostu lääkehoitoihin, ennen kuin tämä raja-arvo asia on täysin selvitetty.

Mulla on toukokuun alussa taas jälkitarkastus ja siellä keskustellaan tuosta lääkehoidosta ja karenssista ja aion kyllä todella pistää heidät selvittämään molempia asioita perinpohjaisesti.
Sen verran kyllä kiehahdin, että tämä ei jää tähän!
 
Tullero
Moikka kaikille!

Kotihiiri, olin pudota penkiltä luettuasi kokemuksestasi! Uskomatonta, miten eri käytännöt eri sairaaloissa voi olla!

Nyt kannattaa kuitenkin kaiken järkytyksen keskellä muistaa, että kahden viikon päästä hCG saattaa hyvinkin olla 1, jolloin ei tarvitse ollenkaan ajatella näitä pelottavia vaihtoehtoja. Lisäksi, vaikka arvo ei ennättäisikään tippua 1:een, voi olla, että gynet joustavat kannassaan kun tarkastelevat muiden sairaaloiden käytäntöjä. Sinun arvosi olisi nega jo lukuisissa muissa sairaaloissa!

Minun sairaalani noudattaa KYS:n ohjeistusta, jossa sanotaan, että puolen vuoden karenssiajan puolesta puhuu se, jos a) mola on osittainen, b) alku-hCG on alle 200 000 ja c) hCG normalisoituu alle 2:een 2:ssa kuukaudessa. Muuten karenssi on vuosi. Näistä ehdoista tuo c-kohta on kuitenkin tärkein. Minullahan periaatteessa mikään noista ei toteutunut, joten karenssiaikani tulee olemaan vuosi (tai tarkemmin 10kk). Olen lukenut joistakin lähteistä (esim. netistä), että molan kohdalla karenssi on 1-2 vuotta, mutta minulle kahden vuoden mahdollisuutta ei ole koskaan esitetty. Olen jotenkin ajatellut, että aiemmin on otettu varman päälle kahden vuoden karenssin muodossa, mutta nyt on huomattu, karenssia voi lyhentääkin. Tämä on tosin vain omaa olettamustani. Mullekin sanottiin, että jos hCG ei normalisoidu (eli mene alle 2:een) 2:ssa kuukaudessa, aloitetaan lääkitys (eli sytostaattihoito). Mulla siihen normalisoitumiseen meni kuitenkin lähes 3kuukautta, mutta lääkitystä ei aloitettu. Tosin arvoni olivat ennen normalisoitumistakin hyvin matalalla (kahden kuukauden jälkeen arvo oli muistaakseni 6).

Kannatan ehdottomasti, että otat asioista selvää huolella muiltakin lääkäreiltä. Vuoden ja kahden vuoden välillä on kuitenkin iso ero! Paljon tsemppiä!

Kerron lyhyesti itsestänikin. Aikaa kaavinnasta on kulunut 8kk. Huh, miten pitkä aika! hCG-arvoni on pysytellyt alle 2:sessa (tarkempaa arvoa en ole saanut). Kauniit kevätpäivät antavat valtavasti voimaa. Viime syksy oli kyllä näin jälkikäteenkin ajatellen aivan kauhea. No, kaikesta näköjään selviää...

Oikein ihanaa pääsiäisen odotusta ja kuulumisiin ystävät! :)
 
Nasu79
Hei kaikille!

Halusin kertoa omia kokemuksia rypäleraskauden hoidosta ja karenssista.
Itse kävin hoidossa HUS:n naisteklinikalla kuten Kotihiiri1:kin.Rypäleraskaus todettin ensimmäisellä neuvolla käynnillä ja siitä alkoikin sairaalassa/labrassa ravaaminen. Minulla hcg-arvo jäi 2 kk jälkeen 10-20 välille heilumaan ja sen takia kärsin sen 2 vuoden raskauskiellon. Sain ensin metotreksaatti/foolihappo piston hoidon (8 kertaa) jonka avulla hcg-arvot laskivat heti 1 kerran jälkeen 0. Sen jälkeen sain vielä varotoimenpiteenä normaalin sytostattihoidon.

Minulle lääkäri kertoi että kun hcg-arvo ei suositussa 2kk laske negatiiviseksi (itsellä negatiivinen oli 0 eikä alle 2 tai 5) ja arvo jämähtää tietyyn +arvoon on pelko että istukkakudos on päässy leviämään kohdun ulkopuolelle ja lähtee sitten kuukausien rauhassa olon jälkeen nousuun ja aiheuttaa istukkasyövän. Ei lääkärit meidän kiusalla noita raskauskieltoja tai lääkehoitoja anna, kyllä niihin on aina hyvä syyt, meidän terveys. Vaikka itselläkin oli vaikeuksia ymmärtää aikoinaan lääkärin määräämiä hoitoja ja karenssiaikaa (vauvakuume kun oli valtava!). Näin jälkeenpäin on helpompi ajatella asioita ja kiittää lääkäreitä hyvästä hoidosta.=)

Lisäksi lääkäri painotti hoitosuunnitelmaa tehdessä että hoitoihin ja karenssiaikoihin on vain
suosituksia mutta kaikki riippuu tapauksesta, rypäleraskaus tapauksien hoitosysteemejä ei kannata vertailla. Kyllähän niitä voi vertailla mutta ne ei päde joka tapauksessa. Kaikki riippuu missä vaiheessa rypäleraskaus todettu, kuinka korkea hcg-arvo on ollut, miten hcg
laskenut jne jne. Kaikki yksilöllistä..

Itse en toivo kenellekään tätä ikävää sairautta tai raskauskieltoa, se oli todella raskasta aikaa ja kyllähän se vieläkin palaa mieliin kun itsellä raskauskielto on päättynyt reilu vuosi sitten mutta uutta raskautta ei ole kuulunut, sitä miettii missä syy. Nyt lapsettomuus tutkimukset meneillään ja toiveet on kovat että raskautuisin joskus. Epäilyt on että nämä sytostaattimyrkyt sekoittivat mun hormoonitoimintaa ja sen takia raskautuminen vaikeaa mutta katsotaan nyt mitä noi labratutkimukset kertovat.

Mutta en halunnut tällä kertomuksella kritisoida ketään vai kertoa oman kokemukseni ja tietämykseni asiasta. Voimia teille kaikille ja pidetään hymy huulilla vaikeuksista huolimatta!=)
 
Inkku-64
Toki on niin kuin Nasu sanoi, että koska kyseessä kuitenkin on vakava sairaus, kannattaa myös sen hoitoon suhtautua vakavasti. Kummastuttaa vaan se, että olen itsekin NKL:n potilas ja kuitenkin se mitä lasketaan negaksi on eri. Itselläni rypäleraskaus oli ns. "helppo" ja tietysti myös hoito ja karenssi sen mukainen.

Nasulle tsemppejä tutkimuksiin, toivottavasti saat nopeasti apuja tai mikä vielä parempi, niin tärppäisi tässä odotteluaikana luomusti.
 
Kotihiiri1
Heippa! Kiitos kaikille vastauksista! Sain tänään viimeisimmän verikokeen tuloksen, joka oli tällä kertaa tasan 1. Mutta mutta... taas oli lääkäri muuttanut mieltään ja sanoi, että HCG pitää vielä saada ALLE ykkösen. Mä en enää käsitä tätä soutamista ja huopaamista, kun joka viikko lääkärin jutut muuttuvat. Joten taas perjantaina piikille...
 
mari78
hei kaikille.Olipa kiva lukea kuulumisianne.Nyt kun tuo keväinen aurinko paistaa ja lämmittää mieltäkin niin omakin mieliala kohenee.

Tänään sain hyviä uutisia,tulos oli negatiivinen ja tämä lääkäri sanoi että huhti-ja toukokuussa vielä otetaan verikokeet ja jos pysyvät negana niin seuranta lopetetaan ja saadaan ruveta uuteen yritykseen.

Ihan kaikkia juttuja en ehtinyt lekea mutta olikos se niin että jollain muullakin oli raskauskielto ohi?

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!
 
mari78
Tänään sain hyviä uutisia,tulos oli negatiivinen ja tämä lääkäri sanoi että huhti-ja toukokuussa vielä otetaan verikokeet ja jos pysyvät negana niin seuranta lopetetaan ja saadaan ruveta uuteen yritykseen.

Ihan kaikkia juttuja en ehtinyt lekea mutta olikos se niin että jollain muullakin oli raskauskielto ohi?

Meninpä hieman asioitten edelle tuossa,siis minullahan tuo kielto ei vielä ole ohi mutta jollain se taisi olla??
 
Nasu79
Moi mari78 +muut

Juu, minulla kylläkin on raskauskielto ollut ohi jo reilun vuoden mutta raskautunut en ole ja
nyt odotellaan mitä labrakokeet kertoo. Olen jotenkin tyydyttynyt siihen etten
raskaudu ilman apuja, en enää ees jaksa laskea kiertopäiviä ja oon välillä aivan sekasi
että millon menkkojen pitäs alkaa. Katkerana katselen odottavia äitejä ja pieniä vauvoja. Naapurin 2 vuotias lapsikin on ihana vaikka välillä huutaakin kurkku suorana.. =)
Adoptiokin olisi yksi mahdollisuus mutta pitäisi ensin mennä naimisiin..ja toisaalta haluaisin
tuntea todella olevani raskaana=) En ymmärrä tuota naimisissa olemis sääntöä sillä itse olen yhtälailla sitoutunut kihloissa kuin olisin naimisissa. Ja nykyään eroaminenkin onnistuu niin helposti että noita adoption sääntöjä pitäis mielestäni muuttaa..Korjatkaa jos olen väärässä tuosta naimissa olosta.
Olen aina toivonut että saisin lapset alle 30 mutta uhkaavasti se lähenee vuosi vuodelta... vielä pari vuotta armonaikaa.
Nyt pakko jatkaa työtä...
Aurinkoisia päiviä kaikille!
 
Tullero
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Nasu79, tervetuloa mukaan keskustelemaan! Sinullakin on ollut rankka kokemus molan kanssa. Onneksi karenssiaika on jo ohi (on muuten tuo 2v tosi pitkä aika!), vaikka tietysti raskautumattomuus pitkän yrityksen jälkeen on tosi kuluttavaa. Toivon lämpimästi, että teillä tärppää pian. Mutta niinkuin itsekin kirjoitit, niin onhan toki paljon vaihtoehtoja jäljellä, lapsettomuushoidot ja adoptio etupäässä.

Kotihiiri - miten keskustelut lääkärin kanssa ovat edenneet?

mari78, hienoa, että karenssiaika lähestyy loppuaan! Me päästään ilmeisesti aika samoihin aikoihin "vapaaksi" karenssista. Mullahan suunnitelma on toukokuun loppupuolella, jos kaikki on sujunut hyvin. Kaavinnasta olisi silloin kulunut 10.5kk.

Itselleni ei kuulu mitään uutta. Nautin kyllä elämästäni, mutta kun vauvakuume on niin iso, niin tuntuu, että se on pääasiassa mielessä. Lähitulevaisuus pelottaa siinä suhteessa, kun eihän se raskautuminen / raskauden onnistuminen ole itsestäänselvää molan jälkeenkään. Mutta positiivistä mieltä yritän ylläpitää.

Hyviä pääsiäisen jälkimaininkeja kaikille!
 
mari1978
Lähitulevaisuus pelottaa siinä suhteessa, kun eihän se raskautuminen / raskauden onnistuminen ole itsestäänselvää molan jälkeenkään. Mutta positiivistä mieltä yritän ylläpitää.

Hei kaikille.Samoissa tunnelmissa Tulleron kanssa,mielessä pyörii sama asia.Eniten pelottaa että jos se uusiutuukin ja entä jos en tulekkaan raskaaksi??Tämä kevät on kyllä ollut oikeata tunteitten vuoristorataa,vuoroin ylä-ja alamäkeä.Itkua on saanut pidätellä kun on pieniä vauvoja nähnyt.

Mullakin tuo karenssin loppuminen menee toukokuun loppupuolelle jo nyt vaan vapauttava tuomio tulee.Positiivista mieltä yritän ylläpitää mutta pelottaa kyllä niin paljon että oksat pois.

Aurinkoista kevättä kaikille ja positiivista mieltä!



 
Kotihiiri1
KP1 eli karenssipäivä 1!

Eli kävin eilen taas verikokeessa ja sain tänään tuloksen, joka oli puhdas nega eli 0!!! Eli tänään pyörähti karenssiaika käyntiin, joka on nyt lääkärin mukaan vuosi. Ei siis onneksi 2 vuotta, niinkuin jossain vaiheessa meinasi. Olivat kuulemma nyt keskustelleet asiasta ja tulleet tulokseen, että vuosi riittää.

Ja samalla lääkäri sanoi, että sitten kun saa alkaa yrittämään ja jos lasta ei kolmen kierron jälkeen ala kuulua, aletaan asiaa selvittämään heti eikä tarvitse odottaa sitten sitä vuotta taas ennen tutkimuksiin pääsyä. Meillähän tätä viimeisintä raskautta yritettiin yli vuosi.

Mutta tänne kuuluu siis pitkästä aikaa hyvää!
 
Tullero
Heipsis kaikille!

Onnea kotihiiri hyvistä tuloksista! Onneksi arvo laski itsestään nollaksi, eikä lääkitystä tarvinnut aloittaa. Sulla on ainakin erittäin hyvä tulos, kun on puhdas nolla! Minähän en tiedä arvostani muuta, kuin että se on alle 2.

Onneksi karenssiaikakin lyheni vuoteen. Kaksi vuotta kuulostaa kyllä tosi pitkältä ajalta, vaikka ymmärrän kyllä lääkäreitä, että he eivät halua ottaa riskiä, että liian lyhyt karenssi aiheuttaisi molan uusiutumisen. Olen tosin aiemminkin kirjoittanut, että en ole löytänyt tutkimuksia siitä, miten karenssin pituus vaikuttaa seuraavan raskauden onnistumiseen.

Nyt vain karenssivuotta kuluttamaan! Elämä on ihanaa karenssin aikanakin, vaikka ajatukset tietysti ovat siellä vauvan yrityksessä. Toisaalta kaikkein tärkeintä on se, että pahin on ohi ja sinä olet kunnossa ja terveenä. Siitä on hyvä lähteä eteenpäin! Ja tällä palstalla on "onneksi" muita kohtalotovereita, joiden kanssa purkaa karenssin ja vauvanyrityksen iloja ja suruja.

Ihanaa huhtikuun loppua kaikille!
 
Nasu79 -harmaana-
Onnittelut Kotihiirelle tuloksesta, nyt toivotaan että vuosi menee nopeasti. Pitää keksii joku mukava projekti joka vie aikaa ja ajatukset lapsenteosta muualla. Ei oo helppo juttu mutta yrittää kannattaa. =)
Itsellä tuntuu että elimistö/hormoonitoiminta on lopulta täysin sekaisin. Menkat on nyt kahdessa kierrossa alkanu ensinnäkin 5pv myöhässä ja kestäneet kokonaiset yhden päivän jos sitäkään. Raskaana en ole, sen olen jo testannut..=I
Nyt odotellaan soittoa tuloksista ja pääsyä lääkärille, voi kyllä käydä niin että menee lääkäriaika ensi syksyyn. HUSiin kun soittelin ja kerroin tilanteestani he lupailivat että voisin päästä jonottamatta ja nopeammin hoitoihin jos tarvetta löytyy. Sanoivat että oon kärsinyt jo tarpeeksi ensinnäkin 2 vuoden raskauskielto ja nyt sitten en tuu raskaaksi vaikka päällään seisoisi.. =) Ja sanoivat että ne sytostaattihoidot on syy siihen etten tuu raskautuisi... (kuka tietää) Mutta voi olla pelkkää puhetta, pitäs saada tuo paperille niin sit mä uskosin sen.
Muutenkin on paska fiilis kun 4 tuttuani saa puolen vuoden sisällä lapsen ja sitten he kyselevät jokos teille on tulossa. Eikö ne yhellä sanomisella ymmärrä että kaikille se lapsen saaminen ei ole niin helppoa. Välillä tekis mieli sanoa ja pahasti mutta olen nieleskellyt sanani ja puhissut itsekseni.
Nyt on pakko jatkaa viel töitä jonkin aikaa!
 
mari1978
Kotihiirelle onnea negasta,hieno juttu!Onneksi karenssiaikasikin on vuosi,2 vuotta tuntuu todellakin iäisyydeltä.Toki pitkähän tuo vuosikin kyllä on mutta jotain kivaa tekemistä kun keksii niin kyllä sekin menee.

En jaksanut noita tekstejä taaksepäin lukea, mutta mitenkäs Inkku64 sun kohdalla tuo raskausseuranta molan jälkeen?tarkoitan siis kun tulit raskaaksi molan jälkeen niin oliko tiuhempaan ultria,verikokeita tms?ja mitenkä synnytyksen jälkeen?
Nämä kaikki nyt mielessä myllertää,pelottaa tosiaan ruveta uuteen yritykseen.Aikamoisia painajaisia on myöskin tullut nyt kun tuo karenssi näyttäisi piakkoin päättyvän,taitaa mielikuvitus tehdä tepposiaan kun on liikaa tuota asiaa ajatellut.

Nasu79:myös minulla on samanlaisia fiiliksiä,kukaan tuttuni ei kylläkään ole raskaana mutta silti kirpaisee kun näkee pieniä vauvoja tai odottavia äitejä.Tokihan sitä itse toivoisi olevansa siinä tilanteessa hyvinkin pian.Kaikkein eniten satuttaa kun kysellään että no jokos on pikkusisarus tulossa tai tehdäänkö me toinen?juu ei ole eikä niitä tehdä vaan saadaan.Tuttavapariskunnalla kuoli vauva kohtuun viime marraskuussa niin sukulaiset olivat heti kyselleet parin kuukauden jälkeen että no jokos on uutta tilauksessa??ajattelematonta.

Onneksi meillä kuitenkin on jo tuo poju,hän pitää arjessa kiinni ja sitten vielä tuo talonrakennus.Niiden avulla onneksi on saanut muuta ajateltavaa.

Pirteätä kevättä ja lämpimiä ajatuksia,kyllä me selvitään.

 
Inkku-64
Täällä sormet täristen kirjoittelen viestejä, sillä olen ollut pari viikkoa nettipimennossa ADSL-purkin hajottua :)

Kotihiiri on päässyt karenssiajalle asti, hyvä juttu. Siitä se alkaa.

Mari kyseli uuden raskauden seurannasta. No se oli niin kuin kaikki muukin tässä jutussa eli lääkäristä riippuvaista. Eka lääkäri NKL:llä sanoi, että uudessa raskaudessa on otettava alussa hcg-arvo, mutta molan jälkitarkastuslääkäri ei tiennyt mitään tällaisesta. Otatin sitten työterveydessä kahteen otteeseen arvon ja hän konsultoi NKL:n lääkäri, että kaikki oli kunnossa. Ja niinhän oli.

Raskauden jälkitarkastuksessa gyne ei tehnyt ultraa, vaikka sitä erikseen kysyin. Ei kuulemma ole tarvis. Kävin sitten neljän kuukauden päästä eri gynellä tarkastuksessa, koska minulle tuli yht'äkkiä pientä jälkivuotoa uudelleen. Hän taas oli sitä mieltä, että raskauden jälkeen tulisi tarkastaa ultralla, ettei kohtuun ole jäänyt istukkakudosta, joka olisi sitten taas riehaantunut rypälemäiseksi. Mene ja tiedä, kuka on oikeassa. Minulla on kuitenkin kaikki mennyt hyvin, eikä molasta ole ollut sen koommin mitään merkkejä. Mutta vaikeaa on tietää kenen mielipiteeseen luottaa milloinkin.
 
Tiuhti ja Viuhti
Heippa kaikille!

En ole kirjoitellut kuulumisiani sitten ketjun alkupään (nimimerkki Tiuku, joka on nyt varattu), mutta nyt taitaa kyllä olla siihen aihetta: sain tänään viimeisen kontrollilabran tuloksen, ja se on negatiivinen. Olo on ihanan kevyt ja helpottunut! Monesti tämä päivä tuntui olevan niiiiiiin kaukana -ja nyt se on kuitenkin tässä.

Toivottavasti tarinani voi tuoda lohtua jollekin kohtalotoverille:

Odotimme esikoistamme, ja ensimmäinen raskauskolmannes alkoi olla lopuillaan. Olin reilun kuukauden ajan voinut todella pahoin aamusta iltaan ja oksentamisen seurauksena paino senkun laski. Vaikka olin jo alipainoinen, vauvan kuitenkin todettiin olevan kunnossa, sydänäänetkin kuuluivat niin selvästi. Raskaushormoniarvo 96 000 ei viitannut minkään olevan pielessä. Lopulta jouduin kotikaupunkimme sairaalaan ja sieltä edelleen isompaan sairaalaan, jossa todettiin, että istukkavillus on hyperplastista eli tukahduttaa kaiken muun mitä kohdussa on. Kellään ei riittänyt minulle aikaa tai edes sympatiaa, mutta sen verran kanssani keskusteltiin, että ykskantaan ilmoitettiin seuraavaksi päiväksi varatun kaavinnan. Yön itkin yksinäni ja seuraavana päivänä minut pistettiin uneen ja toimepiteeseen.

Raskauskieltoa annettiin 6 kuukautta ja alkoi raskaushormonin seuranta verikokein. Pitoisuus laski hyvin hitaasti, kunnes kolmantena kuukautena se lähti nousuun. Taas nukutus, ja tällä kertaa imukaavinnan sijaan mekaaninen kaavinta. Kolme viikkoa tilannetta seurattiin, mutta koska arvo ei vieläkään laskenut, pääteltiin istukkakudoksen tunkeutuneen kohtulihaksen läpi ja etenevän nyt jossain kehossani. Keuhkot kuvattiin ja todettiin, ettei siellä ole muutoksia (etäpesäkettä). Alkoi sytostaatihoito, jota sain 12 kertaa, koska arvo ei vähemmällä negaksi muuttunut. Solumyrkkyjen sivuvaikutukset tuntuivat hirveille. Tuli todella kipeät ja isot nestekystat munasarjoihin, ja suun ja nielun limakalvot vaurioituivat niin, että jouduin sairaalaan ruokintaan, ja sitten sain vielä lopulta epilepsiakohtauksenkin, minkä vuoksi päätä tutkittiin jos jonkinlaisin keinoin. Mutta kasvainta ei onneksi löytynyt sieltäkään -aivojen sähköisen toiminnan häiriö kuitenkin. Se osoittautui ohimeneväksi, eli epilepsiadiagnoosia ei tarvinut asettaa -6kk ajokieltoa kuitenkin sain.

Sytot loppuivat vähän ennen ennenkuin oli esikoisemme laskettu aika. Loppumisesta alkoi vuoden pituinen karenssi, joka on nyt vihdoin ohitse. Toistaiseksi emme vielä jätä ehkäisyä pois, sillä haluamme antaa vielä pölyn laskeutua, mutta toivottavasti kesä korjaa meidät niin, että syksyllä uskaltaisimme uudestaan lähteä tähän riskaabeliin yritykseen... Aika näyttää. Emme ota paineita -mielenrauha on kaiken aa ja oo ennenkuin voimme uudestaan yrittää. Siitä on kyllä suuri huoli, että onnistuuko raskautuminen -olenhan nyt sytojakin jo saanut. Lääkärit tosin väittävät, etteivät nämä metotreksaatit tule vaikuttamaan asiaan, vaan päinvastoin historia on osoittanut, että raskaaksi pystyn tulemaan ja mieheni pystyy tekemään minut raskaaksi. Mutta mutta.

Nasu-79: Tunnen oikein luissa ja ytimissä tuon tuskasi, kun ympärillä "lisäännytään" ja siitä pitää tietysti heidän kanssaan riemuita. Kyllä tekee kipeää! Joka kerta. Minä en osaa olla muuten kuin ottamalla vähän etäisyyttä näihin ihmisiin, sillä en kerta kaikkiaan kykene myötäelämään tavalla, jota he toivovat. Itse päätin työni luonteen vuoksi kertoa lähimmille työtovereilleni miksi olin niin kauan pois töistä. Nyt tuntuukin aivan käsittämättömälle, että vaikka he tietävät mitä elän, eräs 5-kymppinen työtoverini on alkanut aivan ylettömästi hehkuttaa vauvajuttuja. Lähdinpä tälläkin viikolla kahvihuoneesta hippulat vinkuen, kun hän hekumoi Tanskan uutta prinsessavauvaa (!) ja miten ihana posket ja tuutuluu, katsokaa nyt tekin, ai ai kyllä vauvat on ihania...

Mutta summa summarum: Monesti elimistö korjaa itse epätasapainotilansa, ja jos ei korjaisikaan, sitten kaavitaan uudestaan. Ja jos sekään ei auta, ryhdytään lääkitsemään, josta siitäkin loppujen lopuksi selviää vielä ihan fyysisesti ehjäksi ihmiseksi. Tässäkään vaiheessa ei vielä puhuta istukkasyövästä, vaan se on edelleen mola. Ja jos tila rypäleraskauden hoitamattomuuden vuoksi etenisikin istukkasyöväksi asti, se on maailman parhaiten hoidettavissa oleva syöpä -paranemisprosentti ei ole kovinkaan kaukana sadasta. Ja lopulta se pitkän pitkän pitkä karensiaikakin on kulunut! Itse olemme nyt taas samassa pisteessä kuin 2 vuotta sitten: vauvasta haaveilemassa.

Meillä taitaa tökkiä nettiyhteys vai onkohan vika sivustossa, mutta toivottavasti tämä sama viesti ei nyt tule montaa kertaa...


Myötätuulta elämäänne!
 
mari1978
Hieman apeissa vapputunnelmissa ollaan,tänään sain tietää että kaveri odottaa vauvaa ja se kirpaisi ja kovaa.Nyt on mieli maassa ja itkettää.Ei pysty iloitsemaan toisen raskaudesta.Mielessä pyörii se että itsellä olisi kolmisen viikkoa laskettuun aikaa ja kuinka tuntisi vauvan liikkeet.Kyllä varmaan tulee sekin aika kun pystyy iloitsemaan kaverin raskaudesta ja onnittelemaan mutta ei ainakaan nyt.Nyt hetkittäin maailma romahti ja täytyy purkaa paha mieli pois.

No jotain hyvääkin sentään kuuluu,sain eilen 7.verikokeen tuloksen ja se oli nega.Ensi kuussa on vielä verikoe ja jos on nega niin seuranta loppuu siihen ja saamme alkaa uuteen yritykseen.Hieman valoa näkyvissä tunnelin päässä:)

Täytyy yrittää reippain mielin eteenpäin ja ajatella että toivottavasti meillekkin vielä vauva suodaan.

Aurinkoisia päiviä odotellen
 
Tullero
Heippa hei!

Ihanaa toukokuuta kaikille! Olen odottanut tätä kuukautta kuin kuuta nousevaa, sillä tammikuussahan gyne lupaili, että jos kaikki menee hyvin, niin toukokuun menkkojen jälkeen käyn ultrassa ja siellä annetaan lupa yrittää raskautta. Mulla tuo ultra menee touko-kesäkuun vaihteeseen, sillä menkat sattuu pahasti loppukuulle, mutta ei sille mitään voi. Huhtikuun hCG oli taas nega. Alkaa jännittää jo tosi paljon. Toisaalta mielessä on kauheasti pelkoja tulevaisuutta kohtaan - varmaan ymmärrätte sanomattakin millaisia.

Tiuhti ja Viuhti (Tiuku), oli kiva kuulla kuulumisesi ja paljon onnea raskauskarenssin loppumisesta! Sulla on ollut erittäin rankat kuukaudet, mutta nyt olette taas puhtaan pöydän äärellä. Oikein sydämen pohjasta tulevat onnentoivotukset uuteen yritykseen, sitten kun siihen ryhdytte.

mari78, ymmärrän täysin tunteesi ystäväsi raskautta kohtaan. Minunkin lähipiirissä vauvoja syntyy ja onneksi kaikki on mennyt heillä hyvin. Välillä tulee kuitenkin "epis"-tunne, että miksei meilläkin voinut sujua noin helposti. No, toisaalta yritän muistaa senkin, että huonomminkin olisi voinut käydä. Meidänkin vauva olisi noin 3-kuinen, jos kaikki olisi mennyt suunnitellusti. No, ajatus siitä, että tällä oli joku tarkoituksensa, on auttanut minua valtavasti selviytymään.

Oikein aurinkoisia ja onnellisia päiviä teille nyt kesän kynnyksellä. Pidetään yhteyttä!! =)
 
mari1978
heippa kaikille,paremmalla mielellä ollaan nyt on taas itketty pahimmat murheet:)Ihanaahan tuo on että kaverille tulee vauveli,ehkä mekin jo piakkoin ilmoitellaan vauvauutisia....
Tänään sain tietää seuraavan verikokeen päivän,se olisi sitten 30.5 ja tulokset saadaan 31.5 eli ihan loppukuulle ryökäleet sen laittoivat:)nyt sitten jännitellään sinne asti.

Aurinkoista kevättä.
 
Inkku-64
Terkkuja kaikille! Kiva, että olette kirjoitelleet ja erityisesti nyt lämpimiä ajatuksia Tiuhtille ja Viuhtille, mari78:lle sekä Tullerolle. Tiedän, että noita "takapakkeja" tulee aina silloin tällöin ja uudet vauvauutiset ovat tosiaan yksi koetinkivi, vaikka niistä tietysti iloitseekin. Vaikka minullakin on ihana pikkupoika, niin silti toissa iltana vuodatin kyyneleitä ensimmäisen lapsemme takia. En kertakaikkiaan pysty kuuntelemaan Maaritin laulua lapselleen itkemättä. Suru lapsen menetyksestä ei mene noin vain pois, vaikka iloitsen täysillä Toivostakin.

Mukavaa toukokuun jatkoa ja ennen kaikkea sen loppua :)
 
mari1978
Hei kaikille.Täällä kirjotellaan sekavissa tunteissa,verikoe tulokset sain siis tänään ja negahan se oli.Nyt siis karenssi kohdallani on ohi ja vauvanyrityslupa saatu:)Ei tätä kyllä vielä todeksi tahdo uskoa,lääkäriäkin rupesi jo naurattamaan kun varmaan viidettä kertaa kysyin että nyt tämä karenssi siis on ohi ja lupa saatu...juu,ei tahdo uskoa.Jos ja kun uudelleen raskaudun niin eka ultra on aikaisemmin mutta jos siinä kaikki hyvin niin muuta seurantaa ei ole.

Inkulta olisin vielä semmosta kysäissyt tai muiltakin, onko teille kukaan puhunut että rypäleraskaus vaikuttaisi seuraavassa raskaudessa siihen että on suurempi riski saada kromosomihäiriöinen lapsi tai siis että kromosomeissa olisi jotain?sekavaa mutta toivottavasti ymmärrätte.

Aurinkoisia päiviä kaikille,kertokaa kuulumisianne!
 
Tullero
Moi kaikille pitkästä aikaa!

mari1978 - ONNEA, ONNEA, ONNEA! Nyt on odottamisen aika ohi ja pääsette tositoimiin! Jännitystähän varmasti on sittenkin edessä, mutta kyllähän tämä etappi on todella tärkeä! Ihanaa!!

Mietinkin jo tuossa, että onpas ollut palstalla hiljaiseloa... Itsekään en ole vaan saanut aikaiseksi kertoa kuulumisia - eipä silti, ei minulle ole mitään erikoista tapahtunut. Hcg-kontrolleissa käyn edelleen. Kesäkuussa olen menossa gynelle ja jos kaikki on kunnossa, niin lupa pitäisi tulla minullekin raskauden yritykseen. Odotan sitä malttamattomana. Heinäkuussahan rypäleraskauden toteamisesta tulee vuosi. Huh. Vuosi sitten tähän aikaan olin autuaan onnellisesti raskaana. Uuden raskauden yritys pelottaa kyllä ja saa nähdä uskaltaudutaanko heti hommiin. Vauvakuume on kyllä kova!

Selasin tässä muistin virkistämiseksi läpi koko kirjoittamamme ketjun ja huomasin, että meitä "rypäleitä" (toivottavasti ette pahastu termistä) on aika paljon! Mitä kuuluu teille, ketkä ette ole ihan viimeaikoina palstalla vierailleet (AiKo, Anu62, minä82 ja prinsessaäiti)?

Lämpimiä kesäpäiviä kaikille! Kirjoitellaan kuulumisia!
T. Tullero =)
 
Inkku-64
Eikö olekin upea tunne ja samalla niin epävarma. Itse mietin silloin , että mikä tänään nyt on toisin kuin eilen, mutten vastausta löytänyt. Mainitsemastasi kromosomihäiriöriskistä en ole kuullutkaan. Toki se riski minulla on jo iän takia suurentunut. Rypäleraskausriski on suurempi sen sairastaneilla, mutta siltikin häviävän pieni. Toki kannattaa siihen ultraan mennä ja itse suosittelen uusintaakin. Minullahan ei rypäleraskaudesta ollut tietoakaan rv 7+jotain, mutta rv 11sitten sikiö oli kuollut ja rypälettä runsaasti. En halua pelotella, mutta tiedän, että uusi raskaus tuntuu aluksi pelottavalta ja ultraus on niin helppo tapa päästä peloistaan. Uudessa raskaudessa olin alku-ultrassa rv 6+3 ja np-ultrassa joskus 12+jotain.

Onnea yritykseen ja mukavaa kesänalkua karenssiajassa kärvisteleville. Olisi muuten kiva kuulla täälläkin, jos tai siis kun joku "rypäle" plussaa.
 
mari1978
Kävin tuossa yhdellä keskustelupalstalla ja siellä oli äiti kenellä oli ollut rypäleraskaus ja hälle oli tuosta riskistä saada kromosomihäiriöinen lapsi kerrottu.En huomannut tuossa lääkäriltä kysäistä tästä mutta ei kyllä kukaan ole tuosta minulle puhunut.Muistaisiko joku sitä lääkäriltä kysäistä?

Mutta avoimin mielin eteenpäin,eipä sitä kannata tässä vaiheessa noista alkaa panikoimaan.Katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan:)

Tulen kyllä täällä vielä kirjoittelemaan kuulumisia ja seuraamaan miten teillä muilla menee.Jaksamista kaikille kenellä vielä karenssia jäljellä.

 
hile
Olen tällä hetkellä viikolla 9 sain tietää rypäleraskaudestani aamulla, kun olin ultrassa. Kai lunto teki tehtävänsä, koska lapsi ei ollut haluttu tähän elämäntilanteseen. Olen lukenut juttujanne,että n.1-2 vuotta tulee karenssia. Voisiko joku kertoa kaavinnasta? Olen ihan paniikissa..aikakin jo varattuna ensiviikolle.
 

Yhteistyössä