Lauantaiterveiset kaikille!
Kuinka kotihiiri jakselet?
Minäkin tuon korteni kekoon mari78:n esittämään kysymykseen. Kaivoin esille terveysportista saamani artikkelin "trofoblastitaudit - ryhmä harvinaisia sairauksia" (Duodecim 2001; 117(24):2539-2546), jossa kerrotaan, että
a) täydellisessä molassa trofoblasti (=alkiorakkulan uloin solukerros, josta muodostuu istukka) on liikakasvuista ja nukkalisäkkeet ovat epämääräisesti turvonneita. Tämän vuoksi kohdun sisältö näyttää rypälemäiseltä. Sikiötä ei kehity.
b) Rypäleraskauksista 3% on osittaisia ja niissä trofoblastin liikakasvuisuus on lievempää kuin taudin lievemmässä muodossa ja vain osa nukkalisäkkeistä on turvonneita. Sikiö tai ainakin tumallisia punasoluja sikiön verenkierron merkkinä voidaan havaita.
Artikkelissa kerrotaan lisäksi kromosomi-asioista, josta Inkkukin kirjoitti. En ymmärrä tekstiä täysin, koska en tiedä, mitä sana "dispermia" tarkoittaa. Kirjoitan tekstin tähän, jos teille on siitä apua, tai tiedätte, mitä tuo sana tarkoittaa.
"Täydellisessä molassa kromosomisto on kokonaan isältä peräisin, koska äidiltä tulevat kromosomit eliminoituvat munasolusta. Karyotyyppi on silti diploidinen; se muodostuu 90-95% tapauksissa siittiön DNA:n jakautumisen seurauksena, harvoin dispermian jälkeen. Osittaisessa molassa karyotyyppi on triploidinen ja ylimääräiset kromosomit ovat isältä peräisin. Osittainen mola syntyy useimmiten dispermian seurauksena. Vaihtoehtoisesti munasolun voi hedelmöittää siittiö, jossa ei ole tapahtunut normaalia kromosomien vähennysjakautumista".
Yleinen käytäntö näyttää ainakin olleen, että osittaisessa molassa raskauskarenssiaika on (kuten kotihiirikin kirjoitti) 6kk ja täydellisessä molassa vähintään vuosi. Tässä näyttää aivan viime aikoina tulleen uutta käytäntöä ja se kiinnostaa etenkin minua, koska mulla on siis täydellinen mola. Olen kuullut, että esim. Jorvin sairaalan uusin ohjeistus täydellisessä molassa on 6kk:n karenssi, mutta esim. KYS:ssä ja omassa sairaalassani aika on 12kk! Toki tähän vaikuttaa hCG:n laskunopeus. Haluaisin NIIN kovasti, että pääsisimme yrittämään vauvaa jo ennen tuota 12kk, vaikka ymmärrän, että eivät lääkärit kiusallaan tätä karenssiaikaa määrää. Tuntuu vaan niin oudolta, että samassa taudissa on monen kuukauden heitto hoidossa...
Pitää vielä yhtyä Inkun ajatukseen sytostaattien käytöstä. Itselleni tieto niiden mahdollisesti käytöstä oli täysi järkytys ja lisäsi paniikkiani kaavintapäivänä. Tosiaan myöhemmin olen saanut tietää, että niitä käytetään "monessa" muussakin asiassa kuin syövässä, esim. kohdunulkoisessa raskaudessa ja selkärankareumassa. Tämä tieto olisi helpottanut omaa ahdistustani kaavintapäivänä.
Itselläni mieliala kohenee koko ajan. Nyt vasta tajuan, miten väsynyt ja osittain masentunutkin olen ollut alkusyksystä. Onneksi tilanne on siitä mennyt jo eteenpäin. Välillä on tosin vielä itkupäiviäkin, kuten tänäänkin. Ensi viikolla tulee jo 5kk kaavinnasta - äkkiä aika menee kuitenkin vaikka eteenpäin ajateltuna karenssi tuntuu pitkältä. Teidän kaikkien tuella ja "seuralla" on ollut suuri merkitys minulle tässä toipumisprosessissa. Kiitos siitä!
Hyvää vointia kaikille ja kuulumisiin!