Ruukaatteko tehdä ruokia pakasteeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakastaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakastaja

Vieras
Millaisia ruokia teette? Mikä pysyy hyvänä,mikä ei?
Teettekö siksi,että on joskus ottaa valmis ja lämmittää kun laiskottaa tehdä,tai kun on kiireinen päivä? Vai ostatteko esim. tarjoustavaraa enemmän kerralla, jonka haluatte tehdä ruuaksi?

Välillä teen... Tai en asioikseen, (paitsi ennen laskettua) mutta yli jääviä laitan. Jauhelihapihvejä, makaronilaatikkoo yms. Peruna kestää aika huonosti, joten sen pakastamista vältän. Joskus jotain riisijuttuja laitan myös tai sellasia liha-kasvispöperöitä, kun jää aterialta yli. Jauheliha ruskistettunakin on kätsy, kun tykkään tehä itelleni täytettyjä paprikoita (mikrossa) eikä aina viiti tonnikalan kanssa tehä. Pitsaa... Sitä laitan kans sillon, kun teen reilummin.

pakastamisesta En ikinä oo tehnyt mitään pakkaseen,miks pitäis?Pakastan vain ruoanjämät ja kaupan -30-50 % ruoat.Alennustuotteetkin pakkaseen ja kelpuutan kaupasta kotiini ylipäätään jos on sen näköistä tavaraa,et uskaltaa.Meillä pakkanen enemmänki jätskin,pullien,leivän,marjojen,ym.vihannesten säilytyspaikka.

Teen joskus lounasruokaa lapsille pakkaseen, laitan siis annoksina purkkeihin, niin että on helppo ottaa. Useimmiten se kyllä menee niin että teen ruualle ison annoksen ja loput annoksina pakkaseen, mutta joskus siis ihan tarkoituksella, jos on lounaat vähissä. Lounasta nimittäin en ala joka päivä kokkailemaan, vaan syödään tähteitä tai noita ruokia pakkasesta. Päivällisen teen sitten joka päivä luonnollisestikin. =)

En juurikaan tee pakkaseen ruokaa, vauvan ruokia olne tehnyt, mutta nyt ei ole enää sen ikäistä perheessä.
Miks muuten ennen laskettua aikaa ootte pakkaseen tehnyt? Meni pointti multa ohi :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
En juurikaan tee pakkaseen ruokaa, vauvan ruokia olne tehnyt, mutta nyt ei ole enää sen ikäistä perheessä.
Miks muuten ennen laskettua aikaa ootte pakkaseen tehnyt? Meni pointti multa ohi :ashamed:

Olisko vaikka siksi, että kun on uusi vauva, niin ei tarvi sitä safkaaa miettiä, vaan voi lämmittää pakkasesta... kun saattaa olla muutakin tekemistä ja totuttelua ;)

mä teen kyllä aika paljon tai esim jos teen ruuaksi makaroonilaatikkoo niin teen kerralla isomman satsin ja toinen menee sitten pakastimeen.

mä ainakin teen ruokaa pakastimeen ennen la.koska ei välttämäti kerkee/jaksa tehdä silloin ruokaa niin helppo ottaa pakastimesta ja lämmittää :D

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Välillä teen... Tai en asioikseen, (paitsi ennen laskettua) mutta yli jääviä laitan. Jauhelihapihvejä, makaronilaatikkoo yms. Peruna kestää aika huonosti, joten sen pakastamista vältän. Joskus jotain riisijuttuja laitan myös tai sellasia liha-kasvispöperöitä, kun jää aterialta yli. Jauheliha ruskistettunakin on kätsy, kun tykkään tehä itelleni täytettyjä paprikoita (mikrossa) eikä aina viiti tonnikalan kanssa tehä. Pitsaa... Sitä laitan kans sillon, kun teen reilummin.

miten sä teet tätä? Rupes just nyt tekeen mieli :p

Alkuperäinen kirjoittaja maria-s:
pakastamisesta En ikinä oo tehnyt mitään pakkaseen,miks pitäis?Pakastan vain ruoanjämät ja kaupan -30-50 % ruoat.Alennustuotteetkin pakkaseen ja kelpuutan kaupasta kotiini ylipäätään jos on sen näköistä tavaraa,et uskaltaa.Meillä pakkanen enemmänki jätskin,pullien,leivän,marjojen,ym.vihannesten säilytyspaikka.

Ei kai kenenkään "pitäis", mutta kummasti se helpottaa elämää töistä/hoidosta tullessa kun voi nakata pakkasesta valmista ruokaa mikroon.

Minä siis teen, meillä on pakkasessa aina vähintään paria-kolmea sorttia valmista ruokaa. Kastikkeita muusilla tai makaronilla, risottoa, makaronilaatikkoa, punajuuripataa, meksikonpataa, lihapullia, mitä milloinkin. Pottukin kestää pakastusta, kun on ruuan osana siellä, esim. kiusauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin minäkin:

Olisko vaikka siksi, että kun on uusi vauva, niin ei tarvi sitä safkaaa miettiä, vaan voi lämmittää pakkasesta... kun saattaa olla muutakin tekemistä ja totuttelua ;)

Aivan, ihan hyvä syy kyllä =)
Meillä piti mies meidät hyvässä ruuassa sen aikaa tai yleensäkin siihen aikaan, niin ei mulle tullut tuollainen mieleen silloin, kun pari vuotta sitten lasketun ajan tiimoilla mentiin.

Mä en kans oikein tota tajua että pakastimeen väännetään ruokaa ja leipomuksia kun la tulossa. Eihän se vauva nyt estä normaalia elämää kuten ruoanlaittoa,kaupassa käymistä jne. Tai ei ainakaan mulla ikinä estänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Mä en kans oikein tota tajua että pakastimeen väännetään ruokaa ja leipomuksia kun la tulossa. Eihän se vauva nyt estä normaalia elämää kuten ruoanlaittoa,kaupassa käymistä jne. Tai ei ainakaan mulla ikinä estänyt.

No, mulla kyllä esti, kun olin viikon synnytyksestä niin huonossa kunnossa, etten juuri sängystä ylös päässyt. Mut tosiaan mies sitten hoiti meidät ja kaupassakäynnit sun muut tavalliseen tapaan.

Heh, no eihän kukaan ole väittänyt että estäisi... mutta monet on aika väsyneitä alkuun ja hormonimyrsky on päällä, niin on ihan kiva, että ei tarvi sitä ruokaa miettiä ;) Ja leipomuksia sen takia, että porukkaa tunkee kylään ja ei jaksa ruveta leipomaan sen kaiken keskellä.

lihapullia/pihvejä tehen aina ison satsin kerralla ja pakastan. helppo sulattaa ja tehä potut ja kastike kaveriksi. j.lihaa ruskistettuna olen laittanu joskus, harvoin tosin. käristystä tehhää aina kauheat määrät ja pakkaseen loput, sulatus ja valmis kastike.

No jonkun toisen vauva voi estää, vaikkei sun vauva estänytkään ;) Äitikin voi olla synnytyksen jäljiltä aika heikossa kunnossa, vaikka juuri minä en ollutkaan. Mutta silti, onhan se kiva että voi keskittyä pelkästään siihen vauvaan ihan aluksi - ja jos talossa on muitakin lapsia, helpoimmalla ne ruokkii kun ruuat on valmiina.

Kyllä minä teen paljonkin. Tai teen aina isomman satsin kerralla ja laitan siitä pakastimeen kerta-annoksia. On sitten helppoa ja nopeaa ottaa valmista, ettei tarvitse aina alusta asti tehdä. Lisäksi mua itseäni inhottaa syödä monta päivää peräkkäin samaa ruokaa mutta kun pistää osan pakastimeen niin ei mene haaskuuseen.

Alkuperäinen kirjoittaja niina22:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

miten sä teet tätä? Rupes just nyt tekeen mieli :p

Ihan vaan halkasen paprikan, otan kannan ja siemenet pois, teen täytemössön (vaikka sitä jauhelihaa tai tonnikalaa, jotain mausteita ja vähän vihanneksia) ja täytän. Sit vielä vähän juustoo päälle ja toisiks isoimmalle teholle mikroon siks aikaa, että juusto sulaa kunnolla. Kerkee se paprika pehmetä vähän, mut pysyy sellasena raikkaana ja on purtavaa. Mä en tykkää siitä, että kasvikset menee kypsennettäessä mössöks... Niissä pitää säilyä mehevyys ja raikkaus.

Tuo on helppo ja nopsa ruoka sillon, kun ei o kauheesti aikaa kokkailla ja / tai ei haluu syödä kovin raskasta. Tein jossain vaiheessa viikottain itelleni miehen ollessä töissä... Nyt epäilen paprika-allergiaa, joten on tauolla. Täytynee testata vastaava tomaateilla.

En juurikaan tee valmiiksi ruokia pakkaseen, mutta puolivalmisteita kylläkin. Esim joulun aikaan saa yleensä tarjouksesta isoja säkkejä juureksia ja niitä keitän, soseutan ja pakastan. Helppoja ottaa pakkasesta ja käyttää esim sosekeiton pohjana. Leipää ja sämpylöitä leivon yleensä niin, että pakastimeenkin riittää. Jäätelöitä, jäädykkeitä ja sorbetteja teen pakkaseen. Joskus liotan ja keitän papuja isomman annoksen ja pakastan osan. Currytahnoja teen myös pakkaseen.

Joskus laitan pakkaseen kastikkeen ja keiton loppuja ( = yksi ateria). Kastikkeen loput voi hyödyntää vaikkapa wok-ruokiin. Tänään paistoin sipulin kanssa kanttarelleja kolme litraa pakkaseen talven kastikeaineksiksi.

Yhteistyössä