Mä en pidä Jutan dieetistä sen takia, että siinä tuputetaan ihan liikaa proteiinia (josta valtaosa on maitotaloustuotteista -> ihan ok proteiininlähde, mutta ei välttämättä anna kaikkia tarvittavia aminohappoja), siinä on liian vähän energiaa ja aivan liian vähän hyviä rasvoja. Kyllähän se toki laihduttaa ja jos sen yhdistää kunnon kuntosalirääkkiin niin voi olla ihan ok pienellä muuntelulla.
Jos tolla Jutan dieetillä yrittää kuitenkin vain laihduttaa ja kuntoilu jää koirankusetus-tasolle niin huonosti käy. Oon joskus naputellut jonkun Jutan ohjeen mukaisen ruokavalion laskuriin ja se antaa energiaa 1300 kaloria, proteiinia aivan järkkypaljon ja rasvaa liian vähän. Tässä nyt pitää huomioida sellainen kehon toiminnallinen juttu, että jos syöt proteiinia liikaa niin se paitsi rasittaa munuaisia, myös kehosi muuntaa kaiken ylimääräisen proteiinin sokereiksi, jotka taas varastoituvat kehoosi energiaksi = läskiksi... eli tuollaisen proteiinintuputtamisen lisäksi pitäisi myös rikkoa lihaksiaan (kuntoilla kunnolla -> liikkuessasi lihakseksi "kärsivät" -> se kipuilu kunnon rääkin jälkeen -> kroppa korjaa -> käyttää proteiineja) jotta ne ylenpalttiset proteiinit tulisi käytettyä. Proteiininlähteetkin pitäisi olla vähän monipuolisempia kuin maitorahka ja kuiva kananrinta. Kroppa tarvitsee niitä rasvojakin ja ennenkaikkea myös energiaa jotta se voisi poistaa kehostaan ylimääräisiä varastoja todetessaan, ettei niitä tarvita. Rasva, kun ei ravinnosta varastoidu ensimmäisenä kehoon vaan ensimmäisenä varastoituu helpoimmin työstettävät hiilihydraatit, sitten ylimääräinen proteiini ja sitten vasta se ylimääräinen rasva jota ei hormoneiden rakentamiseen tarvita.
Okei aika kärjistettyä ja asiavirheitäkin voi tekstissäni vilistä, mutta näin minä ajattelen.
Voi olla ja onkin varmasti ihan yhtä hyvä dieetti-idea kuin mikä tahansa muukin, mutta omaan makuuni ihan liian rajoittunut, yksitoikkoinen ja anteeksiantamaton dieetti.
Itse tykkään noudattaa sellaista kultaisen keskitien linjausta, jossa on vähän viitteitä inhoamastani THL:n mussutuksesta (esim. lautasmalli), vähän karppaamis/hiilihydraattitietoisuuden fiiliksiä, kunnollista kotiruokaa sillä volyymilla johon on varaa, hyviä rasvoja, hitaita hiilihydraatteja ja sopivasti proteiineja + vitamiineja ja hivenaineita purkista (D-vitamiini, omega 3). Tähän olen vain tehostajaksi ottanut pätkäpaastoilun.
Ja mitä tulee tuohon vedenjuontiin niin runsas kylmänjuominen voi tosiaan lisätä kehon energiankäyttöä (veden lämmitys ruumiinlämpöön), mutta ruoan yhteydessä vettä ei kannata nauttia suuria määriä jos ollenkaan. Runsas vedenjuonti ruokailun yhteydessä laimentaa mahahappoja, jonka myötä ruoka ei välttämättä sula niin helposti joka taas voi vaikeuttaa imeytymistä suolistossa = ripuli/ummetus.