röntgenhoitaja ei aluksi voinut pitää sylissä meidän tyttöä...

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
[Mä olen käyny -90 luvulla melkein koko peruskoulun. Ikävä kyllä ei meille opetettu. Joten tätä ketjua kun olen lukenut, niin mä sain nyt vasta tietää, että se vaaraksi on. En ole ikinä tullut ajatelleeksi että vaarallista on, kuitenkin niin paljon ihmisiä kuvataan päivittäin.
Mutta nyt olen hieman viisaampi. :)

Mä oon käyny peruskoulun 80-luvulla ja kyllä meillä on opetettu röntgenin haitoista. Kas kun yks vuosikymmen välistä on jääny oppia paitsi.
Ettet vaan olis lintsannu niiltä tunneilta? ;)

Minäkin olen peruskouluni suorittanut 90- luvulla ja meille ainakin opetettiin näitä röntgen- juttuja. Ainut uusi tieto olikin tuo lomien lopettaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
ketju on niin täyttä huumoria, että tosiaan kannattaa tämä lukea. Aloitus siitä kuinka jollain on tylsää.

ei,mulla ei todellakaan oo tylsää ;)

tän ketjun aloittajasta ajattelen, että täytyy olla todella tylsää tai sitten vain ei osaa ajatella näin kauniisti sanottuna. Mutta mitä olen tämän palstan juttuja lukenut, niin samalla kotiäiti tasolla mennään.

olen peruskouluni käyny 80-luvulla joten meillekki opetettiin röntgenistä yhtä sun toista.

ja tämän ketjun lukeneena minun täytyy vaan ihmetellä ja olla hiljaa. sen kuitenki sanon että eikö tosiaan käyny mielessäkään semmonen asia että röntgenissä pelataan säteillä? ja jos on säteilyä niin voiko se olla turvallista jos sille jatkuvasti altistuu? :o

Alkuperäinen kirjoittaja pah:
tän ketjun aloittajasta ajattelen, että täytyy olla todella tylsää tai sitten vain ei osaa ajatella näin kauniisti sanottuna. Mutta mitä olen tämän palstan juttuja lukenut, niin samalla kotiäiti tasolla mennään.
Mä taas ajattelen, että ap on ollut vain tietämätön. Mulla on sairaanhoitajan koultus ja miltei 20 vuoden työkokemus yliopistosairaalasta takana, mutta en mäkään kaikista potilaille tehtävistä toimenpiteistä tiedä tämän päivän käytäntöjä. Ja toivon, että jos potilaan tai omaisen ominaisuudessa johonkin toimenpiteeseen joudun, henkilökunta ei multa sitä tietoa odotakaan vaan selittää mulle, miten homma menee ja etenee.

Kyllä sitä säteilyä saattaa raskaanakin joutua kokemaan. Itse jouduin röntgeniin kun kuvattiin lantion mitat viimeisilläni raskaana olessa. Lyijyessu mahan päälle ja kuviin.
Enkä usko että siitä yhdestä kerrasta vauvalle mitään haittaa oli.

Olen samalla kannalla suurimman osan kanssa. Sinun olisi itse pitänyt pukea se essu päällesi ja mennä lapsesi kanssa. Onhan se lapsellekin turvallisempaa jos vieressä on tuttu ihminen kuin ventovieras kiukkuinen hoitaja.

fakta on että raskaana ei saa ottaa rtg-säteitä kuin äärimmäisessä hädässä esim. kolari tms ja toinen on että lyijyessut ei suojaa täysin ihmistä säteiltä ja kolmas että rtg-hoitaja altistuu uransa aikana paljonkin säteille ja kaikkea turhaa säteilyä tulee välttää

Minä ainakin ymmärrän hoitajia täysin... miksi heidän pitäisi altistaa itsensä säteilylle jatkuvasti koska muilla on kiireitä ja ovat raskaana yms. Ihme kiittämätön asenne vielä koska he kuitenkin auttoivat sinua.

Jos sä, raskaanaoleva, et voinut mennä röntgeniin säteilyriskien takia, niin miksi ihmeessä kuvittelet että ne säteilyriskit olisivat sen vähäisemmät sille röntgenhoitajallekaan? Ei niitä hoitsuja ole otettu duuniin testaten, että "tämä yksilö sietää röntgensäteitä -meille duuniin"...

Pitäkääs nyt mielessä semmoisetkin asiat, että ette tiedä miten kaukaa ap tuli röntgeniin: kiva tulla uudestaan jostain 300km päästä kun ei yksiä kuvia saada otettua. Toisekseen röntgenhoitajalla oli täysi oikeus kertakaikkisesti kieltäytyä menemästä kuviin, ja kuitenkin hän suostui ihan vapaaehtoisesti, oma valinta. Ja ap kiitti, joten ei siinä mitään.

Kaikille tulee joskus uusia asioita eteen.. Joten ihmeellistä tämmönen ap:n lapsien haukkuminen kakaroiksi ja muu haukkuminen. Mutta ei hoitajaa mitenkään olisi voitu velvoittaa pitäjäksi, eikä häntä kieltäytymisestä olisi voinut moittia.

Alkuperäinen kirjoittaja pah:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
ketju on niin täyttä huumoria, että tosiaan kannattaa tämä lukea. Aloitus siitä kuinka jollain on tylsää.

ei,mulla ei todellakaan oo tylsää ;)

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sä, raskaanaoleva, et voinut mennä röntgeniin säteilyriskien takia, niin miksi ihmeessä kuvittelet että ne säteilyriskit olisivat sen vähäisemmät sille röntgenhoitajallekaan? Ei niitä hoitsuja ole otettu duuniin testaten, että "tämä yksilö sietää röntgensäteitä -meille duuniin"...

minä luulin että raskaana ollessa ei voi mennä rtg:hen,luulin että tavalliset kansalaiset voi mennä ku kerran tämmönen keksintö on ja sitä vielä työkseen tekee.
itse se hoitaja mulle sanoi että MINÄ EN VOI MENNÄ MUKAAN!

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
olen peruskouluni käyny 80-luvulla joten meillekki opetettiin röntgenistä yhtä sun toista.

ja tämän ketjun lukeneena minun täytyy vaan ihmetellä ja olla hiljaa. sen kuitenki sanon että eikö tosiaan käyny mielessäkään semmonen asia että röntgenissä pelataan säteillä? ja jos on säteilyä niin voiko se olla turvallista jos sille jatkuvasti altistuu? :o

kai mä vissii ajattelin että se ei kohdistu hoitajiin,nehän on toisessa huoneessa painamassa sitä nappia ku kuva otetaan,en tiennyt sen menevän seinien läpi,sori vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä taas ajattelen, että ap on ollut vain tietämätön. Mulla on sairaanhoitajan koultus ja miltei 20 vuoden työkokemus yliopistosairaalasta takana, mutta en mäkään kaikista potilaille tehtävistä toimenpiteistä tiedä tämän päivän käytäntöjä. Ja toivon, että jos potilaan tai omaisen ominaisuudessa johonkin toimenpiteeseen joudun, henkilökunta ei multa sitä tietoa odotakaan vaan selittää mulle, miten homma menee ja etenee.
No voi että, henkilökuntahan selitti ap:lle että he eivät säteilyn takia sitä voi/halua/tarvitse tehdä. Kuulosti että ap ei halunnut uskoa henkilökuntaa, kun tuli tänne ihmettelemään, mutta ihan sama.

Eli kaikkea ei tarvitse tietää etukäteen, mutta sitten voisi uskoa, kun asiantuntija sanoo miten asia on.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

kai mä vissii ajattelin että se ei kohdistu hoitajiin,nehän on toisessa huoneessa painamassa sitä nappia ku kuva otetaan,en tiennyt sen menevän seinien läpi,sori vaan.

No siis ei siinä vaiheessa ole kun lapsen kanssa röntgenissä istuu, vai mitä. Ja miksi ovat toisessa huoneessa? Säteilyn takia? Olisko ehkä epäterveellistä niin siks?

Ei se säteily niin pahasti kohdistukaan siihen kuvaa ottavaan hoitajaan. Siksihän ne hoitsut onkin siellä viereisessä huoneessa lyijyseinän takana. Mutta kiinnipitäjä on samassa tilassa potilaan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kyllä sitä säteilyä saattaa raskaanakin joutua kokemaan. Itse jouduin röntgeniin kun kuvattiin lantion mitat viimeisilläni raskaana olessa. Lyijyessu mahan päälle ja kuviin.

Olen samalla kannalla suurimman osan kanssa. Sinun olisi itse pitänyt pukea se essu päällesi ja mennä lapsesi kanssa. Onhan se lapsellekin turvallisempaa jos vieressä on tuttu ihminen kuin ventovieras kiukkuinen hoitaja.

En sano muuta kuin että viimeisillään raskaana olevaa kuvataankin usein just mittoja varten eikä se ole silloin enää lainkaan niin vaarallista kuin raskauden aikaisemmissa vaiheissa kun elimet ja rakenteet kehittyy. Raskaana olevia EI kuvata EI kuin pakon sanelemana.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja peesi:
toisaalta en kyllä ymmärrä, että vanhusten takia vaarantavat oman terveyden, eikö nyt joku raja siihen hyysäykseenkin voisi olla?

Potilaan vointi ratkaisee...eli se, miten tärkeää on saada kuvat otettua.

Oho :o Potilaan vointi ratkaisee joutuuko hoitaja ottamaan säteilyannoksen?? Ei helvetti, luulisi että silloin jäisi ottamatta röntgenkuvat jos potilaasta ei saada kuvia ilman että hoitaja altistuisi.
Mä en haluaisi saada säteilyannosta en lapsen enkä vanhuksen takia.
Oman lapsen takia äitinä voin ottaa.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En sano muuta kuin että viimeisillään raskaana olevaa kuvataankin usein just mittoja varten eikä se ole silloin enää lainkaan niin vaarallista kuin raskauden aikaisemmissa vaiheissa kun elimet ja rakenteet kehittyy. Raskaana olevia EI kuvata EI kuin pakon sanelemana.

Ja sillä, onko se raskaanaoleva potilas vaiko ei, on erittäin olennainen merkitys silloin, kun on säteilynkäytöstä kyse :attn:

Hyödyt vs. haitat.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
[Mä olen käyny -90 luvulla melkein koko peruskoulun. Ikävä kyllä ei meille opetettu. Joten tätä ketjua kun olen lukenut, niin mä sain nyt vasta tietää, että se vaaraksi on. En ole ikinä tullut ajatelleeksi että vaarallista on, kuitenkin niin paljon ihmisiä kuvataan päivittäin.
Mutta nyt olen hieman viisaampi. :)

Mä oon käyny peruskoulun 80-luvulla ja kyllä meillä on opetettu röntgenin haitoista. Kas kun yks vuosikymmen välistä on jääny oppia paitsi.
Ettet vaan olis lintsannu niiltä tunneilta? ;)

eipä oo ollu koskaan tapana lintsailla. vasta ammattikoulussa tuli lintsailtua. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Vieras ihminen altistuu Ap:n vaatimuksesta hänen lastensa takia turhalle säteilylle ja täällä Ap sitten haukkuu tätä ihmistä, kun ei välittömästi halunnut itseään altistaa turhille riskeille... Just joo, mene Ap itseesi ja mieti vähän!

Yhdyn tämän kommentin joka sanaan. Itsekään röntgenhoitsuna en altista itseäni säteilylle turhaan. Sitä saa päivittäin kuitenkin jonkin verran ja yhtään enempää en kaipaa KIITOS.

En ihan koko ketjua ehtinyt lukea, mutta pakko kirjoittaa kun jotenkin niin pöyristyttävä aloitus! Olen aivan täysin hoitajan puolella tässä! Miksi ihmeessä ap ei alunperin lähettänyt miestään tyttönsä kanssa lääkärille?? Miksi ihmeessä hän meni kun kerran on raskaana, vai eikö hän tajunnut etukäteen ettei raskaana ole hyvä altistua rtg-säteille? Jos et tuota itse tiennyt niin turha syyttää hoitajaa... oikeasti voisivat ihmiset vähän ottaa selville asioita mitä EI saa tehdä raskauden aikana etteivät tällaiset tulisi sitten ihan yllätyksenä.

Siis miksei miehesi voinut alunperin viedä tyttöä lääkärille, miksi sinun piti mennä jos tyttö ei itse osaa pitää kättään laitteessa ilman avustajaa? Ei kai kukaan odota että hoitajat hoitavat tällaiset asiat ja saavat mahtavat extrasäteilyannokset päivittäin? Oikeasti, järki käteen ap, toivottavasti et nyt ole mennyt valittamaan ko. hoitajasta tai jos olet niin toivottavasti ovat sulle takoneet järkeä päähän. Voi vähän ajatella muitakin kuin itseään...

Mun mielestä se hoitaja ois voinu ottaa ihan hyvin sen muksun syliinsä eikä alkaa yhdestä kerrasta urputtaan. Tai sitten säätää tilanteen niin että lapsi ois voinu olla kuvauksessa ilman syliäkin. Ei yks kerta sitä hoitajaa tapa.

Mun mielestä se hoitaja ois voinu ottaa ihan hyvin sen muksun syliinsä eikä alkaa yhdestä kerrasta urputtaan. Tai sitten säätää tilanteen niin että lapsi ois voinu olla kuvauksessa ilman syliäkin. Ei yks kerta sitä hoitajaa tapa.

*kikattaa*

Yhteistyössä