röntgenhoitaja ei aluksi voinut pitää sylissä meidän tyttöä...

Toivottavasti ap ei ole mennyt lentokoneella minnekkään raskautensa aikana koska sikiö on saanut siinä enemmän säteilyä kuin jos ap olisi mennyt pitämään kiinni lapsestaan lyijyliivi päällä. Eli yksittäiset käden tavallisessa rtg-kuvauksessa tulevat annokset eivät olisi todellisuudessa olleet edes sikiölle vaarallisia etenkin jos äiteellä olisi ollut lyijyliivi mahan päällä. Toistuvaa rasitusta tulee tietysti välttää kuten rtg-hoitaja aluksi oikein tekikin. Rtg-hoitaja ei ole lapsen kiinnipitäjä vaan kuvaaja.

Mutta kyllä, kuviin lähettävän yksikön olisi pitänyt informoida ap:ta etukäteen että saattaja ei sääntöjen mukaan voi olla raskaana vaikka kiinnipitäjän saava säteilymäärä on siis minimaalinen.

kuka näitä vanhoja aina nostelee?

Mutta todettakoon taas, että ap oli pässi ja pässimäksi muuttui keskustelun edetessä ja jankutuksella" hoitsu oli vanha" jne.

Miksei joskus vois olle, että oikei, tein tyhmän avauksen, nyt ymmärrän ja kiitos kun valistitte.

Toki, en tosiaan tajua miten voi olla että EI tiedä röntgensäteiden haitallisuudesta.....

Mitä tulee tuohon että vanhuksia autetaan..
Monesti kun osastolta tulee vanhus röntgeniin, osastolla työskentelevä hoitaja on mukana ja ohjaa vanhusta (liivit päällä) kuvauksen ajan. Hoitajalle se ei ole niin vaarallista koska hän ei päivittäin altistu säteilylle.

kaikki ei tiiä kaikkien ammatista kaikkea,esim.ap ei välttis tienny et toi lapsen pitäminen ei kuulu röntgen hoitajan tehtäviin.mutta siinä tapauksessa ap olis voinu soittaa etukäteen ja kysellä että miten homma toimii kun hän on raskaana.tai sitten niellyt ylpeytensä,ottanu uuden ajan ja menny kotiin ja hankkinut toisen viejän kun uusi aika koittaa.törkeää vaatia paikan päällä että mun tyttöllä oli nyt aika ja jonkun teistä pitää pitää kiinnni ku en ite pysty...

Ne liivit ei kyllä estä koko säteilyä. Jos menisin työni puolesta ksaikkien tarvitsevien lasten kanssa siihen, syöpä olisi varma nakki. En kai mä nyt hullu ole!
Ei kuulu heidän työhön todellakaan ottaa vastaan vaarallista säteilyä! Samoin kuin kätilöille jatkuvasti ilokaasun hengitteleminen. Kyllä se työntekijäkin on ihminen ja hänellä on oikeus turvalliseen työympäristöön...mutta ei "meidän muksu" menee kaiken yli...

Kyllä siellä ihan samoissa lyijyliiveissä voi olla raskaana oleva äitikin. Otetaahnan äideistäkin kuvia silloin kun ovat raskaaa. joten en käsitä mikä ongelma sinulla oikein oli siellä?

Hoitajan ominaisuudessa en itekkään menisi sinne jotain penikkaa kiinni pitämään. Se on vaan sovittava että sit kuvataan myöhemmin jos et itse voi vaivautua.
Aika lepsu oli kl tyuo hoitaja ku sinua sitten auttoi.

Alkuperäinen kirjoittaja oletpas outu äiti;22434149:
Kyllä siellä ihan samoissa lyijyliiveissä voi olla raskaana oleva äitikin. Otetaahnan äideistäkin kuvia silloin kun ovat raskaaa. joten en käsitä mikä ongelma sinulla oikein oli siellä?

Hoitajan ominaisuudessa en itekkään menisi sinne jotain penikkaa kiinni pitämään. Se on vaan sovittava että sit kuvataan myöhemmin jos et itse voi vaivautua.
Aika lepsu oli kl tyuo hoitaja ku sinua sitten auttoi.

Ja raskaana olevistahan ei oteta röntgenkuvia ellei ole suunnilleen elämästä ja kuolemasta kyse. Ei edes pientä hammasröntgeniä vaikka kuinka kituisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22434175:
Ja raskaana olevistahan ei oteta röntgenkuvia ellei ole suunnilleen elämästä ja kuolemasta kyse. Ei edes pientä hammasröntgeniä vaikka kuinka kituisi.

Otetaan...mä itse oon kuvannut mm. raskaanaolevan hieman kipuilevan jalkaterän.

Teoria ja käytäntö ei aina ihan kohtaa :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22434238:
Kumpi se teoria sit on? Musta ei suostuttu ottamaan vaikka pari olis ollut tarvis ottaa.

Teoria ja kaunis sääntö on se, ettei raskaanaolevaa kuvata ellei se ole ehdottomasti välttämätöntä. Mutta käytännössä taas raskaanaoleviakin kuvataan, esim. raajoja tai pään aluetta, ei sikiöön pääse käytännössä mitään kun kunnolla suojataan vatsan alue lyijykumilla.

Lähettävän lääkärin tehtävänä olisi varmistaa potilaan mahdollinen raskaus. Kovinkaan moni ei sitä tee, ja kun potilas sitten on röntgeniin asti tullut ja sanoo olevansa raskaana niin joskus kuvataan ja joskus ei, riippuu ihan henkilökunnasta (toiset on tosi tiukkoja, toiset ei oo).

Teoria ja kaunis sääntö on se, ettei raskaanaolevaa kuvata ellei se ole ehdottomasti välttämätöntä. Mutta käytännössä taas raskaanaoleviakin kuvataan, esim. raajoja tai pään aluetta, ei sikiöön pääse käytännössä mitään kun kunnolla suojataan vatsan alue lyijykumilla.

Lähettävän lääkärin tehtävänä olisi varmistaa potilaan mahdollinen raskaus. Kovinkaan moni ei sitä tee, ja kun potilas sitten on röntgeniin asti tullut ja sanoo olevansa raskaana niin joskus kuvataan ja joskus ei, riippuu ihan henkilökunnasta (toiset on tosi tiukkoja, toiset ei oo).

Kiitos. Täytyypä mainita asiasta seuraavalle sadistille hammaslääkärille. Toivotaan kuitenkin ettei tarvitse.

Ihan mielenkiintoista luettavaa, mutta hiukan on faktat hukassa. Röntgenhoitajan työtehtäviin ei kuulu olla kiinnipitäjänä, ei lapsilla eikä vanhuksillakaan. Tätä pyritään välttämään loppuun asti (stuk ohjaa ja valvoo työskentelyä röntgeneissä). Jos röntgenhoitaja on yksin työssään hän ei edes pysty olla kiinnipitäjänä, kuka silloin kuvan ottaisi kun kuvausta "ohjataan" säätökäytävältä? Tästä asiasta voisi höpötellä iät ja ajat, en jaksanut edes lukea koko ketjua loppuun, mutta jos hoitaja yrittää neuvoa ja ohjeistaa niin ei kannata aina heti ensimmäisenä ruveta haukkumaan ja syyttelemään ja "nyt minä kyllä teen valituksen". Kaikki asiat ei aina oo niin yksinkertaisia kuin luulisi olevan. Faktat kuntoon ennen ku avaa suunsa!

Alkuperäinen kirjoittaja Röntgenhoitaja;24094843:
Ihan mielenkiintoista luettavaa, mutta hiukan on faktat hukassa. Röntgenhoitajan työtehtäviin ei kuulu olla kiinnipitäjänä, ei lapsilla eikä vanhuksillakaan. Tätä pyritään välttämään loppuun asti (stuk ohjaa ja valvoo työskentelyä röntgeneissä). Jos röntgenhoitaja on yksin työssään hän ei edes pysty olla kiinnipitäjänä, kuka silloin kuvan ottaisi kun kuvausta "ohjataan" säätökäytävältä? Tästä asiasta voisi höpötellä iät ja ajat, en jaksanut edes lukea koko ketjua loppuun, mutta jos hoitaja yrittää neuvoa ja ohjeistaa niin ei kannata aina heti ensimmäisenä ruveta haukkumaan ja syyttelemään ja "nyt minä kyllä teen valituksen". Kaikki asiat ei aina oo niin yksinkertaisia kuin luulisi olevan. Faktat kuntoon ennen ku avaa suunsa!
Kyllä palstatantta tietää paremmin kuin alan koulutettu ammattilainen.

70-80 luvulla otettiin, mutta sen takia että t (ja tuberkuloosi on paljon vaarallisempaa kuin yksi annos säteilyä!

tätä keskustelua lukiessa rupee kyllä kauhistuttamaan, poikaa (ja samalla ja minua tai miestä) on kuvattu varmaan 100 kertaa ja poika on vasta 1,5 vuotias.

mun mielestä kyllä rtg-hoitajilla on juuri sitä varten ne säteily mittarit että voivat tarvittaessa auttaa, sitten jos säteily raja menee yli niin siirretään tehtäviin jossa ei altistu säteilylle

[QUOTE="joo";24095917]70-80 luvulla otettiin, mutta sen takia että t (ja tuberkuloosi on paljon vaarallisempaa kuin yksi annos säteilyä!

tätä keskustelua lukiessa rupee kyllä kauhistuttamaan, poikaa (ja samalla ja minua tai miestä) on kuvattu varmaan 100 kertaa ja poika on vasta 1,5 vuotias.

mun mielestä kyllä rtg-hoitajilla on juuri sitä varten ne säteily mittarit että voivat tarvittaessa auttaa, sitten jos säteily raja menee yli niin siirretään tehtäviin jossa ei altistu säteilylle[/QUOTE]
Siis mitä? Erikoistumisestaan pitäisi luopua, vai? :D

Ehdottomasti olen hoitajien puolella tässä asiassa! Kuulostat hyvin itsekkäältä nykyäidiltä jolle oma lapsi on koko maailman napa. Jos nyt hoitaja sairastuu myöhemmin liian säteilyn takia syöpään, mitä hänestä ja hänen lapsistaan...

Ap, sähän pelleilet nyt? Ja provoat? Sillä kukaan ei voi olla noin idiootti. Jos olet toissasi, niin juuri sun kaltaista aivotonta karjaa vihaan. Älä enää tuo lastasi tai itseäsi julkiselle puolelle hoitoon, sä et anasaitse sitä. Sä itse näyttäisit ansaitsevat vähintäänkin syövän.

No miks se laps ei voinu olla yksin siinä kuvattavana? Mun tyttö ainakin istui ihan reippaasti reilu kaks vuotiaana röntgenissä. Ei tullu mieleenkään mennä itse siihen sädetettäväksi. Silloin kun odotin esikoista mut kyllä kuvattiin lantiosta että mahtuuko se vauva tulemaan.

tämä ketju osui ihan vahingossa silmiin googlettaessa... olen itse 24-vuotias rtg-hoitaja. Tässä törmättiin nyt niin kliseiseen aiheeseen...

rtg-hoitajalla on tuo mittari eli dosimetri kyllä juu, mutta rtg-hoitajan tulisi olla se viimeinen, joka pitää kiinni potilasta.

sellaisissa paikoissa, joissa rtg-hoitajia on enemmän kuin yksi voi toki rtg-hoitajakin olla kiinnipitäjänä, mutta useimmiten vain jollei ketään muuta löydy mistään ja ellei aikaa vaihdeta. Totuus on se, että rtg-hoitajat saavat normaalia maantallaajaa nempi säteily. Paitsi poikkeuksena sellaiset maailmanmatkaajat lentokonehenkilökunta, jotka altistuvat melkoisellekin kosmiselle säteilylle.

röntgeneissä on saatavilla paikasta riippuen erilaisia lyijysuojia, joissa oleva lyijykerroksen paksuus vaihtelee suojittain. Raskaanaolevien säteilytystä on runsaasti viime vuosina tutkittu ja tänä vuonna on julkistettu, ettei sikiön säteilyrasitus normaalisti lyijysuojauksen kanssa pääse ylittymään... eikä taatusti jos kyseessä kiinnipito ja raskaanaoleva voidaan suojata kaulasta nilkkoihin ja sormiin. Itse olen muutaman raskaana olevaa naista kuvannut.. kyseessä on ollut raaja, muttei missään nimessä kyllä kiireellinen tutkimus... nämä lähetteet on tulleet yksityiseltä puolelta.

mutta yhteenvetona, röntgenhoitajalla on täysi oikeus ja suoja omaa turvallisuutta kohtaan kieltäytyä kiinnipidosta. Raskaana oleva voi hyvin olla huoneessa kuvattavan kanssa hyvillä mielin. Muistakaa myös se, että useimmiten se kiinnipitäjä suojataan kuvattaa paremmin, koska on ylimääräisenä henkilö tarpeettomassa säteilytyksessä.

Että näin. Ihmeen kauan tästä onkin jaksettu jutella. Hyvä kyllä, että opitaan uusia asioita. Kannattaa aina :) Hyvät jatkot kaikille!

Yhteistyössä