röntgenhoitaja ei aluksi voinut pitää sylissä meidän tyttöä...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mun mielestä se hoitaja ois voinu ottaa ihan hyvin sen muksun syliinsä eikä alkaa yhdestä kerrasta urputtaan. Tai sitten säätää tilanteen niin että lapsi ois voinu olla kuvauksessa ilman syliäkin. Ei yks kerta sitä hoitajaa tapa.

Yhdestä kerrasta niin, mutta arvaapa, kuinka paljon näitä pyytäjiä siellä on? Jos antaa yhdelle periksi, sitten pitäis antaa toiselle ja kolmannelle...

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mun mielestä se hoitaja ois voinu ottaa ihan hyvin sen muksun syliinsä eikä alkaa yhdestä kerrasta urputtaan. Tai sitten säätää tilanteen niin että lapsi ois voinu olla kuvauksessa ilman syliäkin. Ei yks kerta sitä hoitajaa tapa.

Yhdestä kerrasta niin, mutta arvaapa, kuinka paljon näitä pyytäjiä siellä on? Jos antaa yhdelle periksi, sitten pitäis antaa toiselle ja kolmannelle...

Ei ne jokainen raskaana ole ja isä reissussa juuri kuvaus hetkellä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

Ei ne jokainen raskaana ole ja isä reissussa juuri kuvaus hetkellä :D

Kyllä siellä riittää avustettavia muutenkin. Heikkokuntoisia vanhuksia yms.

Saat ap kaiken sympatiani. Ei aina voi oikeasti tietää, jaksaa ja osata, etenkään raskaana ja pienen muksun kanssa.

Käsitin, että miehesi oli reissutöissä sillä hetkellä ja vielä parina seuraavana päivänä, minkä vuoksi ei ollut mahdollista siirtää aikaa lähipäiville. Ymmärrän hyvin, jos tukiverkostojakaan ei siinä tilanteessa ollut käytettävissä. Itse en ainakaan asu samalla paikkakunnalla vanhempieni tai appivanhempieni kanssa, eikä oikein muitakaan ole.

Itse sanoisin, että parempi ohjeistuslappunen kotosalle, että tietää jo ennakolta varautua tällaisiin tilanteisiin. Itseäni ainakin kyrsisi ravata sairaalalla monena päivänä röntgenissä, etenkään kun emme asu ihan siinä naapurissa. Olisiko siihen voinut pyytää joltain osastolta sairaanhoitajaa tms. lastasi kiinni pitämään?? Ehkä se ei käynyt mielessä. Ymmärrän tietenkin ettei röntgenhoitaja itse olisi halunnut siihen mennä kiinni pitämään. Tilanne oli vaikea.

Ja jos tänne asiaa tulee ihmettelemään saa vain kaikenmaailman haukkuja niskaansa. Lapset haukutaan kasvattamattomiksi jne. Todella asiatonta.

Sääliksi käy 2vuotiaasi, kun on pitänyt röntgenissä käydä niin usein ja altistua niille paljon parjatuille säteille.

Olen oikeasti pahoillani saamastasi kohtelusta tällä palstalla.

no just joo, onpas siinä taas ajattelematon omaa turvonnutta mahaansa tuijottava MAMI :D ei hitto oikeasti voisi muutakin ajatella kuin tuollaista itsekeskeistä hupatusta, siis SINUN takia pitäisi hoitajan ottaa säteilyä koska SINÄ haluat niin ja SINUN lapsi ei osaa istua paikallaan?

yllätys yllätys, maailma ei pyöri sinun ja lapsiesi ympärillä. Eikä se mene niin että jos nyt sinun takia tehtäisiin poikkeus koska miehesi on muualla ja itse olet raskaana.

noh, itsekkyys on inhoittava luonteenpiirre. toivottavasti et siirrä sitä tapaa lapsillesi

miten voi olla näin huono yleistieto ihmisillä? kerrassaan käsittämätöntä ettei ymmärretä/tiedetä että röntgensäteily on vaarallista eikä sitä vuosittaista annosta pitäisi kartuttaa tarpeettomasti.

Kyllä se koulun(peruskoulu/amis/lukio/amk) fysiikantunneilla saa tietoonsa jos siellä vaan istuu ja kuuntelee. Itsekkin 90-luvulla peruskoulun käyneenä useita kertoja koulussa moiseen aiheeseen törmäsin.

Sekä lähes mahdoton olla törmäämättä ennenpitkää jos pitää yhtään silmiään auki telkkaria katsellessa/lehtiä lukiessaan/muuta informaatiota sisältävää puuhastellessaan.

Hävetkää, oikeasti. Erittäin typerää valittaa huonosta palvelusta jos se johtuu siitä ettei itsellä ole edes peruskoulutasoista yleissivistystä.

Noh, onko tämä sitä nykyaikaa? kuunnellaan musiikkia tunnit ja vapaa aika vietetään kännäten&pyöräytetään mukula heti koulun loputtua ja eletään kuplassa.

Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:
Saat ap kaiken sympatiani. Ei aina voi oikeasti tietää, jaksaa ja osata, etenkään raskaana ja pienen muksun kanssa.

Käsitin, että miehesi oli reissutöissä sillä hetkellä ja vielä parina seuraavana päivänä, minkä vuoksi ei ollut mahdollista siirtää aikaa lähipäiville. Ymmärrän hyvin, jos tukiverkostojakaan ei siinä tilanteessa ollut käytettävissä. Itse en ainakaan asu samalla paikkakunnalla vanhempieni tai appivanhempieni kanssa, eikä oikein muitakaan ole.

Itse sanoisin, että parempi ohjeistuslappunen kotosalle, että tietää jo ennakolta varautua tällaisiin tilanteisiin. Itseäni ainakin kyrsisi ravata sairaalalla monena päivänä röntgenissä, etenkään kun emme asu ihan siinä naapurissa. Olisiko siihen voinut pyytää joltain osastolta sairaanhoitajaa tms. lastasi kiinni pitämään?? Ehkä se ei käynyt mielessä. Ymmärrän tietenkin ettei röntgenhoitaja itse olisi halunnut siihen mennä kiinni pitämään. Tilanne oli vaikea.

Ja jos tänne asiaa tulee ihmettelemään saa vain kaikenmaailman haukkuja niskaansa. Lapset haukutaan kasvattamattomiksi jne. Todella asiatonta.

Sääliksi käy 2vuotiaasi, kun on pitänyt röntgenissä käydä niin usein ja altistua niille paljon parjatuille säteille.

Olen oikeasti pahoillani saamastasi kohtelusta tällä palstalla.

Samaa mieltä tämän kanssa.

Täysin inhimillistä, ettei tiennyt säteilyn vaaroista. Mitään ohjeistusta etukäteen ei ilmeisesti edes saatu ja aiemman röntgenin takia oli helppo ajatella, että röntgenhoitaja pitelee lasta. Ilmeisesti tämä hoitaja ei edes kieltäytyessään selittänyt miksi kieltäytyy niin ymmärrän kyllä hämmästyksen.

Toki röntgenhoitajalla on oikeus kieltäytyä ja ap tässä on ollut "väärässä", mutta kyllä taas sataa paskaa niskaan ihan harmittomasta tietämättömydestä. "Itsekäs akka, paskat penikat blaablaablaa". Voisivat näidenkin kommenttien heittelijät vähän katsoa sinne peiliin.

Ja onhan se yleistieto niin huono :D. Minä voisin alkaa vähän testailemaan näiden nalkuttajien yleissivistystä, veikkaanpa kuule, että sieltä löytyy jos jonkinmoista aukkoa. Ainakin jonkunlainen aukko käytöstavoissa löytyy kun pitää lytätä toisia ihmisiä ja itseään korotella.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ja multa on lantio kuvattu raskaana ollessa :O, altistin itseni ja 2 lasta säteilylle, paska mutsi siis

Täälläpäin lantion kuvaus tehdään onneksi magneettikuvauslaitteistolla, jolloin ei synny säderasitusta. Itse en olisi suostunut lantion röntgenkuvaukseen.

Röntgenhoitalla ei ole oikeus, vaan VELVOLLISUUS kieltäytyä potilaiden kiinnipitämisestä röntgentutkimuksissa.

Röntgenhoitajat eivät saa olla kiinnipitäjinä, sillä he saavat säteilyä työssään muutenkin ihan tarpeeksi. Huom, Työssään! kenelläkään ei ole velvollisuutta altistaa itseään säteilylle työaikana, mutta on velvollisuus välttää altistumista työssä. Säteilyturvakeskuskin puuttuisi asiaan, kun dosimerti keräisi epätavallisen paljon säteilyä säteilytyöluokkaan B kuuluvalta henkilöltä.

Työn lisäksi he saavat säteilyä käydessään omissa tutkimuksissaan ja ollessaan kiinnipitäjinä omille lapsille.

Tyttäreni toimii röntgenhoitajana, ja en todellakaan ymmärrä, miksi hänen pitäisi altistaa itsensä /terveytensä jonkun toisen lapsen käden takia? Työssä jo normaalisti säteilyriski, joten eiköhän se hoitajien puolelta riitä, ottakoot lapsen vanhemmat vastuun lapsestaan, ja hoitaja kuvan ottamisesta! Ja haloo, kyseessä käsi, eikä ilmeisesti kovin akuutti, senkö takia muiden pitäisi vielä ottaa ylimääräisiä riskejä?

Pitelin potilaita aikani sairastuin syöpään nyt odotan kuolemaa. Ei ainoastaan sinun lapsesi vaan sadat lapset joita jouduin pitelemään. Röntgenhoitajatkin saavat lapsia ja ovat raskaana. Syytä lapsesi isää kun ei halua osallistua elämäänne, työ on vaan keino paeta perheelämää. Ei ammattia valita sen takia, että uhraudutaan ja joudutaan sädetetyksi pikku rahan takia. Yritä saada perheelämäsi järjestykseen ja mieti pärjäätkö lasten kanssa `yksin.

"Röntgentutkimuksessa voidaan tarvita potilaan (esimerkiksi lapsen tai iäkkään henki-lön) auttajaa. Auttajan on oltava 18 vuotta täyttänyt, eikä auttajana saa käyttää raskaana olevaa naista. Auttajana olisi ensisijaisesti käytettävä vapaaehtoista henkilöä, esimerkiksi potilaan omaista, eikä röntgentutkimusyksikön henkilökuntaa. Jos tämä ei ole mahdollista, auttajana voi toimia henkilökohtaiseen annostarkkailuun kuuluva säteily-työntekijä (ks. ohje ST 1.6). Samaa työntekijää ei pidä kuitenkaan jatkuvasti käyttää auttajana, vaan tehtävää on kierrätettävä usean työntekijän kesken.

Röntgenhoitalla ei ole oikeus, vaan VELVOLLISUUS kieltäytyä potilaiden kiinnipitämisestä röntgentutkimuksissa.

Röntgenhoitajat eivät saa olla kiinnipitäjinä, sillä he saavat säteilyä työssään muutenkin ihan tarpeeksi. Huom, Työssään! kenelläkään ei ole velvollisuutta altistaa itseään säteilylle työaikana, mutta on velvollisuus välttää altistumista työssä. Säteilyturvakeskuskin puuttuisi asiaan, kun dosimerti keräisi epätavallisen paljon säteilyä säteilytyöluokkaan B kuuluvalta henkilöltä.

Työn lisäksi he saavat säteilyä käydessään omissa tutkimuksissaan ja ollessaan kiinnipitäjinä omille lapsille.

Eikös röntgenhoitajat kuulu säteilyluokkaan A. A luokkaa valvotaan mittareiden kanssa, ettei rajat ylity. Hoitajillahan on kaiketi maksimimäärät 5 vuoden perioideissa, sekä erikseen vuoden annokset ja kerta-annokset.

Säteiluluokkaan B kuuluvat ne työntekijät, jotka eivät saa juuri mitään annoksia eikä niillä ole mittareita.

Ainoastaan akuutti tilanteessa hoitajan tulee altistaa itsensä. Ja näitä tilanteitahan on lähinnä vain päivystyksessä.
Muuten ei voi lähteä yhtä lasta pitelemään koska potilaita ei saa asettaa eriarvoisiksi ja pitäisi päivittäin useita tai paikasta riippuen jopa kymmeniä kertoja altistua isoille annoksille säteilyä.

Anteeksi nyt vaan, mutta olet kyllä kohtuuttoman itsekäs. Miksi jonkun täysin ulkopuolisen pitäisi ottaa säteilyannosa ihan vain sinun tähden???
Mieti nyt vähän. Jos jokainen siellä olisi vaatimassa hoitajaa altistamaan milloin mistäkin syystä itsensä säteilylle, niin hehän kuolisivat syöpään alle kolmekymppisenä.
Jos tuo nyt on niin pikkujuttu, niin olisit itse mennyt siihen sylittelemään OMAA lastasi. Tai vaihtoehtoisesti kasvattaisit lapsesi niin, että ne tottelisivat edes hetken ajan.

miten voi olla näin huono yleistieto ihmisillä? kerrassaan käsittämätöntä ettei ymmärretä/tiedetä että röntgensäteily on vaarallista eikä sitä vuosittaista annosta pitäisi kartuttaa tarpeettomasti.

no ei kai se olekaan, mutta kun sitä ollaan niin spesiaaleja, että kyllähän mulle täytyy tehdä ja mun lapsi ja mun aikataulut jne. jne. ai että oliko niitä muitakin...? no ei väliä, ei kiinnosta, kun kuulitko MULLA menee homma vaikeaksi jos pitää tulla uudestaan jne. voi vittu sanon minä.

Yhteistyössä