röntgenhoitaja ei aluksi voinut pitää sylissä meidän tyttöä...

Alkuperäinen kirjoittaja pohtii:
Alkuperäinen kirjoittaja kasvatus!:
En mäkään kyllä haluaisi syövälle altistua moisen takia. Joko lapsi on yhteistyökykyinen tai sitten ei oteta kuvia.

Eihän kaksi vuotias vielä tollasessa tilanteessa ole yksin paikallaan. Kaksi vuotias on vielä pieni.
Mites sitten sellasessa tilanteessa, kun on yksinhuoltaja ja raskaana (ei mitenkään mahdottomuus), mites lapsi sitten saadaan kuvattua?

Mun 2 v oli yksin nätisti paikoillaan, kun nilkkaa kuvattiin :D. Hiekkapussien ja tyynyjen avulla tukivat jalan.

Mutta se, että lapsi tarvitsee avustajaa, ei todellakaan ole poikkeuksellista.

Se raskaana oleva tukiverkoton yh ottaa sitten vaikka vastaanottotiskin takaa tai vuodeosaston puolelta jonkun vapaaehtoisen avukseen, he kun eivät altistu työssään päivittäin säteilylle. Mutta ei jäkätä röntgenhoitajalle, jos tämä ei halua itseään säteilylle altistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ne rongen-hoitajat ihan oikeasti altistuu sille säteilylle joka päivä, monta kertaa ja työohjeisiin varmana kuuluu se, että niiden pitää aina suojautua niiltä säteiltä. Aika tyhmää alkaa vaatia sitä hoitajaa altistumaan niille säteille, varsinkaan, jos miehen reissut on noin tärkeitä. Kuitenkin kyseessä oli teidän lapsi ja asian pitäs olla tärkeä TEILLE.

Ja aika törkeetä, jos sulle jäi paska maku suuhun, vaikka röntgenhoitaja oli niin kiltti, että otti lapsen syliinsä, vaikka hänen ei kuuluisi altistaa itseään yhtään sille säteilylle.

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ap taitaa olla aika vahvasti oman ja lapsen napaan tuijottelija?

JOo, pitää pistää nikki ylös. Voidaan vaan miettiä, et onks näiden tyyppien pakko päästä lisää sikiämään.

Mä olisin voinu tehdä samanlaisen aloituksen. Mä myönnän, että mä en tiennyt että niistä röntgen laitteista olis niin paljon terveydellistä haittaa. Toki tiedän että raskaana ei edes päästetä röntgeniin.

En mäkään kyllä haluaisi syövälle altistua moisen takia. Joko lapsi on yhteistyökykyinen tai sitten ei oteta kuvia.

Eihän kaksi vuotias vielä tollasessa tilanteessa ole yksin paikallaan. Kaksi vuotias on vielä pieni.
Mites sitten sellasessa tilanteessa, kun on yksinhuoltaja ja raskaana (ei mitenkään mahdottomuus), mites lapsi sitten saadaan kuvattua?

Joskus tilanteet on hankalampia, mutta aika monella yh:n lapsella on ei-raskaana oleva isä joka voi mennä mukaan tutkimukseen. Tai joku muu sukulainen, ystävä, kaveri tms. Luulisi että tuossakin tilanteessa olisi mahdollsita löytää edes se yksi ihminen tuttavapiiristä jolla sattuisi oleman sen verran aikaa.

Jos nyt sitten ei millään ketään saa niin varmaan yrittävät sitten rtg-osaston kautta löytää jonkun.

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Mä olisin voinu tehdä samanlaisen aloituksen. Mä myönnän, että mä en tiennyt että niistä röntgen laitteista olis niin paljon terveydellistä haittaa. Toki tiedän että raskaana ei edes päästetä röntgeniin.

Eihän ns. maallikon kuulukaan tietää, mutta olisi suotavaa kuunnella jos henkilökunta yrittää asiaa selittää, tai esittää asiallisia kysymyksiä jos jokin asia askarruttaa :)
(sen sijaan että vetäisi herneet nenään)

Alkuperäinen kirjoittaja just:

No eiköhän yh:llaki ole ystäviä. Ja omat vanhemmat ja yleensäkin jotain tukiverkkoa. Jos ei ole, niin sitten on asia erikseen. Sitten voidaan EHKÄ HARKITA, että hoitaja istuisi tässä.

Tässä ei ole kyse siitä, vaan siitä että mies ei viitti töistä käydä naperoa käyttämässä röntgenissä eikä ap viitti hankkia sinne jotain muuta siihen hommaan. Ja siihe nhommaan siis näemmä ois niitä muita. Eli on kyse laiskuudesta, ku ei viittitä tulla uudestaan sit ku siihen hommaan on joku, joka saa ipanan paikoilleen. Eli pysytään tässä aihetapauksessa.

Ei tarvi päälle hyökätä. Mä vaan pohdin, että tälläinenkin voi olla mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Ja sit vielä pakko sanoa, että jos on yh ja on taas paksuna..niin voi kattoo vähä peiliin, et onks hommalle edellytyksiä. Siis jos ei mitään tukiverkkoa ole, eli röntgeniin apuria. Eli jos ei uudelle tulevalle lapselle ole isää ja edellinen isäntä on kuollut tai ei kiinnosta..niin ehkäpä tosiaan voidaan miettiä, pystyykö kahta lasta elättämään ja muuta -ilman mitään tukiverkkoa.

Toi nyt on väärin sanottu. Yh:t pärjää hyvin lasten kanssa. Eikä voi mitään sille jos lapsen isä lähtee tai vaikka kuolee.

miksi et muka sinä sit voinut mukisematta mennä pitämään tyttöäs, suojaliivien kera?

minut on kuvattu rv 28, lyijykasa mahanpäälle. eikä ees pelottanut, enkä kieltäytynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja voisi vähän miettiä:
Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Ja sit vielä pakko sanoa, että jos on yh ja on taas paksuna..niin voi kattoo vähä peiliin, et onks hommalle edellytyksiä. Siis jos ei mitään tukiverkkoa ole, eli röntgeniin apuria. Eli jos ei uudelle tulevalle lapselle ole isää ja edellinen isäntä on kuollut tai ei kiinnosta..niin ehkäpä tosiaan voidaan miettiä, pystyykö kahta lasta elättämään ja muuta -ilman mitään tukiverkkoa.

Toi nyt on väärin sanottu. Yh:t pärjää hyvin lasten kanssa. Eikä voi mitään sille jos lapsen isä lähtee tai vaikka kuolee.

No ei se ole väärin sanottu. Miten eri mielipide nyt on väärin? Eihän se väärin ole, vaan on ihan fiksua miettiä kantsiiko olla yh usealle lapselle..siis jatkuvalla syötöllä? Tätä itse hain takaa. Nykyään kun tuntuu, että lapsia tehdään hetken mielijohteesta. Tätä itse ajan takaa. Toki voi olla tapaus, että on vaikka lapsi ja raskaana ja mies esmes kuoli just. Mutta nämä ovat asiakkaissa kuitenki sitä harvinaisempaa sakkia. Ja vielä se, että just nyt sit tää lapsi ei suostukaan istumaan..niin se on jo sattumaa myös. Että eiköhän näihin tapauksiin löydetä joku, joka voi pitää lasta. Tai tämä yh itsekin löydä. Ite en nimettäin tiiä yhtään yh:ta, jolla ei olisi hyvä tukiverkko. Se on tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Kuinkahan montaa ketuttas jos sattuis omalle kohdalle..
Ymmärrän ap:n ajatuksen. Muaki ketuttas. Eikä kaikilla ole aina mahdollista saada sitä toista osapuolta käyttää

Voihan se ketuttaa, mutta silloin pitäisi olla kettuuntunut itselle ja omalle tilanteelle (sille että on ymmärtänyt asian väärin, ei ole älynnyt pyytää ketään mukaan), ei missään tapauksessa sille hoitajalle. Varsinkaan kun tämä vielä meni ylittämään omat velvollisuutensa työssään.

Mahtoikohan tälle kyseiselle hoitajalle jäädä ketutus ja kakan maku suuhun tuon potilaan jälkeen... :/

Alkuperäinen kirjoittaja marika:
miksi et muka sinä sit voinut mukisematta mennä pitämään tyttöäs, suojaliivien kera?

minut on kuvattu rv 28, lyijykasa mahanpäälle. eikä ees pelottanut, enkä kieltäytynyt.

Miksi sinua kuvattiin? tehtiinkö mahdollisesti pelvimetria tai oliko sinut PAKKO kuvata ennen lapsen syntymää?

tässä ei ollut kyse ap:n kuvauksesta vaan hänen lapsestaan ja jos on raskaana, niin silloin ei kuvata/altistuta säteilylle ellei ole PAKKO. lääkäri arvioi tilanteen potilaskohtaisesti ja jos kuvauksesta saatava hyöty on suurempi kuin sen aiheuttama haitta, niin silloin kuvataan.

Ymmärrän ap:n ajatuksen. Muaki ketuttas. Eikä kaikilla ole aina mahdollista saada sitä toista osapuolta käyttää

ei ketuttaisi todellakaan. En yksinkertaisesti kehtaisi edes ajatella, että joku altistuisi työssään lisäsäteilylle minun tai lapseni takia.

Kyllä muakin ketuttaisi, mutta syyttäisin vain itseäni, etten ollut tullut ajatelleeksi asiaa, enkä haukkuisi sitä hoitajaa.

Siis miten niin ketuttaa? Tämä hoitaja uhrasi oman terveytensä Ap:n lapsen takia. Mikä tässä nyt siis ketuttaa? Kuvat otettu ja hoitaja teki työt, jotka eivät hänelle kuuluneet. Aivan, ap valittaa täysin turhasta. Kyllä. Lukisit koko ketjun.

Katsositte vähän muuta ku sitä omaa napaanne. Miksette itse sitten mee vaikkapa äitiyslomallanne istuskelemaan sinne röntgenosastolle, jos joku raskaana oleva äiti tarttis apua pienen lapsensa kuvaukseen? Aivan, nytkö se homma ei taaskaan kiinnosta..oma piltti ku kuvattiin just, hoitajan terveyden kustannuksella.

Ku sen suun saa auki, niin apuaki saa. VArmasti löytyy lähipiiristä tuttavia, jotka voivat tilanteessa auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Voihan se ketuttaa, mutta silloin pitäisi olla kettuuntunut itselle ja omalle tilanteelle (sille että on ymmärtänyt asian väärin, ei ole älynnyt pyytää ketään mukaan), ei missään tapauksessa sille hoitajalle. Varsinkaan kun tämä vielä meni ylittämään omat velvollisuutensa työssään.

Mahtoikohan tälle kyseiselle hoitajalle jäädä ketutus ja kakan maku suuhun tuon potilaan jälkeen... :/

miks oisin omalle tilanteelle kettuuntunu jos raskaana ollessa raahautuisin 2v kanssa kuvattavaksi. Mä luultavasti oisin istunu itse siihen..kun en ymmärrä aina sitä 110% hysteriaa asioista kun on raskaana. Mutta mielestäni henkilökunnan pitäisi ottaa huomioon että on erilaisia ihmisiä ja tilanteitakin olemssa.
Enpä jaksa asiaa jaaritella enempää.sanoin vaan OMAN ajatukseni :)

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Kyllä muakin ketuttaisi, mutta syyttäisin vain itseäni, etten ollut tullut ajatelleeksi asiaa, enkä haukkuisi sitä hoitajaa.

Nimenomaan, tässä ei oo mitään mistä pitäs olla veetuuntunut. Kun kuvat otettiin, koska hoitaja suostui tähän. Eli siis ap ruikuttaa nyt sitä, kun ei hoitaja vielä hypännyt kaivoon hänen puolestaan.

Uskomattoman kiittämätöntä sakkia!

Ei vissiin kehtaa ap ite enää nokkaansa täällä näyttää, kun ei viitti edes kommentoida omaa mokaansa. En ite ainakaan kehtais haukkua hoitajan ammattitaitoa, jos hän uhraa terveytensä. Ihan aiheesta hoitaja huomautti, ite en ois menny vehkeeseen istumaan että saadaan ranne kuvattua.

miks oisin omalle tilanteelle kettuuntunu jos raskaana ollessa raahautuisin 2v kanssa kuvattavaksi. Mä luultavasti oisin istunu itse siihen..kun en ymmärrä aina sitä 110% hysteriaa asioista kun on raskaana. Mutta mielestäni henkilökunnan pitäisi ottaa huomioon että on erilaisia ihmisiä ja tilanteitakin olemssa.

Kannattaisko ottaa asioista selvää ennen kun tulee laukomaan noita asioita? Säteily voi aiheuttaa sikiölle esim. kehitysvamman tai myöhemmin syöpää tms. Se ei todellakaan ole hysterisointia. Eli vieläkö olisit noin välinpitämättömänä vaan menossa säteilytykseen? Ei niissä pukuhuoneissa turhaan ole niitä lappuja joissa pyydetään kertomaan hoitajalle jos on raskaana...

Itse olisin ainakin itselleni kettuuntunut jos en olisi tajunnut että 2v lapseni tarvitsee pitelijän rötgeniin. Minun mokahan se on eikä hoitohenkilökunnan. Itse en olisi raskaana mennyt pitelijäksi, vaan olisin tuossa tilanteessa pyytänyt anteeksi aiheuttamaani häiriöä ja työajan menetystä todeten että täytyy sitten ottaa uusi aika jolloin mies tai joku muu pääsee lasta pitämään. Kiittänyt henkilökuntaa ja lähtenyt kotiin vaikka itseäni harmitellen.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:

Siis miten niin ketuttaa? Tämä hoitaja uhrasi oman terveytensä Ap:n lapsen takia. Mikä tässä nyt siis ketuttaa? Kuvat otettu ja hoitaja teki työt, jotka eivät hänelle kuuluneet. Aivan, ap valittaa täysin turhasta. Kyllä. Lukisit koko ketjun.

Katsositte vähän muuta ku sitä omaa napaanne. Miksette itse sitten mee vaikkapa äitiyslomallanne istuskelemaan sinne röntgenosastolle, jos joku raskaana oleva äiti tarttis apua pienen lapsensa kuvaukseen? Aivan, nytkö se homma ei taaskaan kiinnosta..oma piltti ku kuvattiin just, hoitajan terveyden kustannuksella.

Ku sen suun saa auki, niin apuaki saa. VArmasti löytyy lähipiiristä tuttavia, jotka voivat tilanteessa auttaa.

en jaksa lukea koko ketjua vaan kommentoin noin yleensä asiaa et omalla kohdalla asia ketuttas jos vielä joutusin palamaan kotiin ettei kuvattas.
en ole väittänytkään missää kohdassa että hoitajan OLISI PAKKO pitää sylissä.Lukisit itte kunnolla tekstit

[quote="Beijja]

[/quote]

Aivan, mutta miks tässä pitäs olla kettuuntunu..sepä se. Kun hoitaja hoiti laitteessa istumisen, vaikke ois tarvinnut. Kyllä ne hoitajat ymmärtää, että kaikki eivät oikeen ymmärrä yksinkertaisia asioita. Mutta eivät he oikeesti voi joka päivä niissä laitteissa istua. Ajattelitkö tätä nyt ollenkaan? Ei ne liivit suojaa koko kehoa. He joutuvat muutenkin olemaan huoneessa, jossa tätä röntgensäteilyä on, sen kuvauksen oton jälkeenkin. Tätä päivittäin siis. Ei siihen kaivata enää lisäistuskelua laitteessa.

Kyllä tässä nimenomaan pitäis sen asiakkaan tajuta, että hei...hankkii jonku pitäjän lapselle. Voi olla, että ens kerralla penska istuuki siinä jo ite kiltisti, kun äiti ois tajunnu selittää että se on ihan vaaratonta hommaa. Monesti pienellä ajatuksella lapsetkin rauhottuvat. Sitten ei tarttekaan kenenkään muun kuin itse asiakkaan olla röntgensäteilyssä.

Yhteistyössä