Rokottamaton vauva kuoli :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mammeli";30623788]Meidän tyttärelle tuli ikuinen sairaus MPR-rokotteesta, joten ei kannata suu vaahdossa puolustella myrkkyrokotteita.[/QUOTE]

Aha. Mikä sairaus?

[QUOTE="Mammeli";30623788]Meidän tyttärelle tuli ikuinen sairaus MPR-rokotteesta, joten ei kannata suu vaahdossa puolustella myrkkyrokotteita.[/QUOTE]

Kertoisitko minkä sairauden sai, ja miten todettiin että se johtui MPR-rokotteesta?

[QUOTE="pah";30623881]Minun 2kk vanha vauva sairastui saatuaan rotavirus rokotteen suun kautta. Eipä auttanut muu kuin ambulanssilla sairaalaan meno kun ei oksentelu ja ripulointi lakannut ettei vauva kuivu.
Eikä niillä rokotteilla 100 % suojaa näitä tauteja vastaan saa. Ei meinanneet lääkärit uskoa että oli rotavirus tullut rokotteesta.

Miten sitten se että myös rokotteen saanut voi olla taudin aiheuttajan kantaja vaikkei itse sairastukaan?!??[/QUOTE]

Rota rokotetta annetaan muistaakseni 3 annosta. Jos lapsi sairastuu ensimmäisen rokoteannoksen jälkeen ei syy ole rokote vaan se että ei ole vielä ehtinyt kehittää rokotteen suomaa suojaa ja näin ollen on sairastunut aivan normaalisti rotaan saatuaan tartunnan ennen vastustuskyvyn kehittymistä.

Sekoitat sitten vielä influenssarokotteen tähän tuossa lopussa. Jos ottaa influenssarokotteen sen hyöty on siinä että vaikka kantaisikin influenssavirusta ei saa vakavaa tautia eikä näin ollen ole runsasoireinen influenssa kyseessä, ehkä täysin oireeton jopa. Influenssa leviää yskimisen ja nenäeritteiden kautta pääasiassa ja jos näitä oireita ei ole ei sitä myöskään levitä kovin tehokkaasti ympäristöönsä.

Hinkuyskä on kamala tauti. Tautia tuodaan idästä Suomeen. miehen entisellä työpaikalla joutui koko tehtaan väki testeihin kun heidän idän tehtaan työntekijät sairastuttivat hinkuyskää tehtaassa. Itse olen lapsena sairastanut kurkkumädän ja vaikka olin kolme muistan sen kuin eilisen. Olisin menehtynyt siihen jos eräs sairaanhoitaja ei olisi minulle kurlattavaa puudute ainetta saanut puhuttua. Me joiden lapset on rokotettu ei tarvitse paljoa pelätä noita tauteja onneksi. Oli miten vain niin me vanhemmat joudumme elämään niiden valintojen kanssa mitä lapsiemme kanssa teemme. Jos lapset kuolevat tauteihin niin se on valinta jos kuolee rokotteeseen on se valinta.

Kaikki normaqalit rokko ym rokotteet kuuluu ottaa ja muita tarpeen mukaan. Aivan hullua olla ottamatta. Nimenomaan nuo rokotevastustajat uskovat THL:n salaliittoon, tutkittu tieto ei käy vaan uskotaan omiin luuloihin. Chef varmaan lukee Magneettimediaa yms sontaa.

Kaikki normaqalit rokko ym rokotteet kuuluu ottaa ja muita tarpeen mukaan. Aivan hullua olla ottamatta. Nimenomaan nuo rokotevastustajat uskovat THL:n salaliittoon, tutkittu tieto ei käy vaan uskotaan omiin luuloihin. Chef varmaan lukee Magneettimediaa yms sontaa.

No eipä ole moinen sivusto mulle tuttu. Olisi ihan kiva kuulla jokunen perustelu sille, että miksi otaksut mun lukevan moista sivustoa? Googletin sen äsken, eikä se ollut kyllä sisällöltään sellainen, että sinne vaivautuisin enää toiste palaamaan.

Mä kun en tietääkseni ole sanonut, ettei a)normaaleja rokotteita kannattaisi ottaa b) muitakaan ei kannattaisi ottaa c) että olisin rokotevastainen d) uskoisin salaliittoon...niin millä perustein voidaan olettaa, että moinen sivusto kiinnostaisi mua edes sitä määrää, kuin kilo kakkaa? :D

Meille opetettiin jo lukiossa rokottamisen riskeistä simppelillä esimerkillä (se oli pernaruttokirjeiden ym biologisen terrorismin pelon aikaa 2001):
Suomella on varastossa isorokkorokotetta. Sitä ei käytetä huvin vuoksi, koska osa rokotetuista saa haittoja ja 1 miljoonasta kuolee rokotuksen seurauksena. Jos koko Suomi rokotetaan niin on odotettavissa että n. 5 ihmistä kuolee rokotuksen takia.
Isorokkoon kuolee pahimmillaan 30 % sairastuneista. Ja ok, oisko huippuhoidoilla vaikka 10 %. Se on hyvin tarttuva. Jos ihan koko Suomi sairastaa sen niin 500 000 ihmstä kuolee. Jos puolet sairastaa niin 250 000 kuolee.
Tosta on aika helppo laskea kannattaisiko epidemiatilanteen alussa rokottaa suomalaiset vaikka ne viisi siihen kuoleekin. (en vastaa tuon esimerkin lukujen oikeellisuudesta kun lukiosta on aikaa...)

Sama logiikka pelaa pohjimmiltaan kaikissa rokotteissa - rokottamisen haitat pitää panna vastakkain vapaasti liikkuvan taudin haittojen kanssa. Käytännössä laskeminen on tietysti monimutkaisempaa koska on niin paljon muuttuvia tekijöitä, esim. osa rokotteista (hinkuyskä, tubi, influenssa jne) ei ole riittävän tehokkaita estämään kaikkia tartuntoja.

Ydinoivallus on että tää on soveltavaa matematiikkaa, tässä lasketaan riskejä. Ihan niinkuin vaikka teollisuudessa tai vakuutusyhtiöissä. Tää ei oo mitään eettistä pohdintaa missä mietitään tuntuuko musta että rokottaminen on oikein tai väärin. Taudit ja rokotteet on erilaisia ja jokaisen kohdalla asiantuntijat laskee näitä riskejä ja hyötyjä, ja tietty kun kansaa lähdetään rokottamaan niin hinta on myös yksi iso tekijä.

Laskeminen on vaikeaa, ja siksi suurimman osan meistä pitää luottaa pienen ammattilaisporukan taitoon ja tahtoon tehdä oikeat suositukset. Tietty tuota tahtoa voi epäillä (THL on lahjottu jne). Mutta terveen kriittisyyden ja huuhaa-poukkoilun välillä on iso ero. Suhteellisuudentajulla pääsee pitkälle.

Pienet lapset ovat joukoittain kuolleet rokkoihin. Ohessa esimerkki Längelmäen seurakunnan kuolleiden ja haudattujen kirjasta 1881. Vuosi 1881 oli aivan hiljattain näitä tauteja ajatellen.

Isorokko ja tuhkarokko on vienyt monta lasta: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10009725

Minä olen niin vanha, ettei minun lapsuudessani ollut rokotteita lastentauteihin ollut. Olen sairastanut niin vesirokon, sikotaudin, vihurirokon kuin tuhkarokonkin.

Luultavasti et kuitenkaan niin vanha, että et olisi saanut rokotetta tuberkuloosia, poliota, hinkuyskää ja kurkkumätää sekä jäykkäkouristusta vastaan.

Tai sitten olet todella todella vanha... ihme että osut näppiksille.

Myös rokotetut sairastuvat hinkuyskään ja tartuttavat muita. Tämän taudin kohdalla on ihan turha teilata rokottamattomia syypäinä, niin kauan kuin Suomeen saa matkustaa kuka tahansa mistä tahansa ja tuoda mitä vain mukanaan.

"Rokotettujen lasten pitkittynyttä yskää hoidetaan oireenmukaisesti yskänlääkkeillä. Ongelmana on, että pitkittyneeseen hinkuyskään eivät antibiootit juurikaan auta ja taudin paranemista joudutaan odottamaan viikkojenkin ajan. Yskän syy voidaan paljastaa verikokein, ja usein tieto siitä, että kyse on ohimenevästä yskästä, helpottaa sekä yskijää että perhettä. Niin tyypillistä kuin epätyypillistä hinkuyskääkin hoidetaan antibiootein aiheuttajabakteerin hävittämiseksi ja lisätartuntojen ehkäisemiseksi."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00129

Vähän jäitä hattuun ennen kuin lynkataan viattomia.

[QUOTE="Miisa";30624569]Myös rokotetut sairastuvat hinkuyskään ja tartuttavat muita. Tämän taudin kohdalla on ihan turha teilata rokottamattomia syypäinä, niin kauan kuin Suomeen saa matkustaa kuka tahansa mistä tahansa ja tuoda mitä vain mukanaan.

"Rokotettujen lasten pitkittynyttä yskää hoidetaan oireenmukaisesti yskänlääkkeillä. Ongelmana on, että pitkittyneeseen hinkuyskään eivät antibiootit juurikaan auta ja taudin paranemista joudutaan odottamaan viikkojenkin ajan. Yskän syy voidaan paljastaa verikokein, ja usein tieto siitä, että kyse on ohimenevästä yskästä, helpottaa sekä yskijää että perhettä. Niin tyypillistä kuin epätyypillistä hinkuyskääkin hoidetaan antibiootein aiheuttajabakteerin hävittämiseksi ja lisätartuntojen ehkäisemiseksi."

Hinkuyskä :: Terveyskirjasto

Vähän jäitä hattuun ennen kuin lynkataan viattomia.[/QUOTE]

No just!
Fimea

[QUOTE="paula";30624601]No just!
Fimea[/QUOTE]

"Apuaineet
Kuiva-aine:
Natriumglutamaatti.
Liuotin:
Magnesiumsulfaattiheptahydraatti
Dikaliumfosfaatti
Sitruunahappo, monohydraatti
L-asparagiinimonohydraatti
Ferriammoniumsitraatti
Glyseroli 85 %
Injektionesteisiin käytettävä vesi."

Vastatakseni omaan kysymykseeni:
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2275444

Ainakin ääkiseltään näytti ihan pätevältä tutkimukselta. Ei edelleenkään kaksoissokkotutkimus, mutta lienee riittävän sokko menetelmä kuitenkin.

Ainoa mikä itsellä tietämättömänä pisti silmään oli että jos äkkilukemalla oikein ymmärsin niin kohteita seurattiin vain 5 ikävuoteen saakka, mikä oli outoa. Etenkin kun toinen annos kerta annettiin vasta siinä vaiheessa. Luinko väärin, vai todetaanko nuo ASD-taudit (autismi, asperger jne.) nykyään jo tuohon mennessä aina, kun itse olen kuvitellut että monet lievemmät (asperger) huomataan vasta koulussa koulun käynnin yhteydessä.

Jokatapauksessa. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä rokotteiden vastustajat tuumaavat tästä tutkimuksesta. Aiempia tutkimuksia vastustajat ovat ilmeisestikin pitäneet huonoina kun tutkitut ryhmät ovat olleet niin pieniä - ilmeisesti vain muutaman kymmenen hengen kokoisia. Mutta tässähän on lähes 100 tuhatta seurattavana. Joten onko tässä tutkimuksessa vielä jokin oleellisesti pielessä, vai onko nyt niin että tämä rokote on nyt varmasti turvallinen?

[QUOTE="Uskovainen";30624579]Se vauva olisi kuollut, vaikka se olisi rokotettukin, sillä sen kuolema oli Jumalan tahto.[/QUOTE]

Ja kun oma lapsesi kuolee, olet vain tyytyväinen, koska Jumalan tahto on tapahtunut.

Yhteistyössä