Rokottamaton pikkulapsi sairastui tuhkarokkoon Kainuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nnnnn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä olen myös itse pienenä sairastanut tuhkarokon, joka itsessään oli mulle ihan vaaraton, sain vaan lääkityksestä pahan allergisen reaktion, et kyllä mäkin sen rokotteen kannalla olen..
tosin rokotteetkaan ei aina ole vaarattomia, kuten ei noi tauditkaan.
vahingoniloinen en silti ole, toivottavasti lapsi paranee eikä saa mitään ylimääräisiä jälkitauteja.

MEillä esikko sairasti vihurirokon 8kk iässä, eikä tarvinnut edes ulkomaille matkustaa, eikä kukaan kaverikaan ollut ulkomailla käynyt. eli -kauppareissullatarttui-
kakkonen ei tule saamaan mpr-rokotteen toista piikkiä kun eka piikki aiheutti tuhkarokon.
sas nährä kui kolmosen käy, tosin hää saa piikin vasta joskus vuodenvaihteen tienoilla.

[QUOTE="jee";23465385]Tautihan on edelleen olemassa, vaikka se hämääkin kun meillä sitä ei esiinny - juurikin rokoteiden vuoksi. Hieman se kauhistuttaa jos tämä "totaali rokotuksista kieltäytyjen"-kasti kasvaa, kun noita vakavia tauteja kuitenkin edelleen pörrää ja vaikka ei varsinaisesti ole suomesta lähtöisin niin kyllä ihmiset sen verran liikkuu että oma kantakin tänne maahan saadaan.[/QUOTE]

Hieman kauhistuttaa, että yksi tuhkarokkotapaus edes ylittää uutiskynnyksen... ja kauhistuttaa myös se, että heti ovat mammat hysteerisenä täällä vouhkaamassa, vaikka kyse on melko vaarattomasta taudista.

[QUOTE="vieras";23467621].

Muistutaan siis vain, että tuo niin "hyvä sairastaa" vesirokko on ihan sama juttu kuin tuhkarokko eli itse tauti ei ole niin paha, mutta siinä on mahdollisuudet vakaviin jälkitauteihin.[/QUOTE]

Mutta ymmärrätkö sitä, että jos lapsesi ei sairasta yhtään mitään tauteja, niin hänen vastustuskykynsä on olematon. Tällöin aivan normaalikin flunssa helposti aiheuttaa näitä vaarallisia jälkitauteja.

[QUOTE="essi";23467993]No tavallisiin flunssiin ja oksennustauteihin ei ole rokotteita.
Jos siis meinaat, että vaihtoehto tahallaan tartuttamiselle on sinun mielestäsi rokotus.
Ja koska yleensä lapsille ei vesirokosta tule vakavia seuraamuksia, niin lapsuusiässä olisi toivottavaa se sairastaa.
Vai mikä sinulla olisi vaihtoehto? Sitä et kertonut.[/QUOTE]

Meillä 2lasta on saaneet vesirokon juuri tarkoituksella altistetuna. Ja kyllä, edelleen olisin halukas saamaan kuopukselle rokon, mutta kahdesta altistuksesta huolimatta ei rokko ole tullut. En pidä vesirokkoa rokottamisen arvoisena asiana perusterveellä lapsella, mutta tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni ja jokaisen täytyy toimia niin kuin itse parhaakseen näkee. kun kävimme kuopukseni kanssa leikkimässä vesirokkoperheessä ei tyttö saanut rokkoa, mutta rokon sai sieltä sellainen hlö joka oli rokotettu ja ei olisi missään nimessä saanut rokkoon sairastua.

Tuhkarokko on sen verran inhottava sairastaa, että siinä olisi jo perustetta rokotukselle. Ystävä sai jälkikomplikaationa ykköstyypin diabeteksen "harmittomasta" tuhkarokosta. Tämä siihen aikaan, kun rokotusta ei vielä ollut. Iselleni ei kai tullut mitään, mutta muistot karseasta sairastamiskokemuksesta jäi, vaikka olin kai jotain 4v.

[QUOTE="vieras";23465623]Olen itse n. 50-v ja minun lapsuudessani kaikki sairastivat tuhkarokon. Enpä nyt osaa tuota kovin kauhistella.[/QUOTE]

Minä olen reilu 40v. ja sairastanut tuhkarokon. Ja koko muu perhe myös. Hengissä ollaan edelleen!

Mutta ymmärrätkö sitä, että jos lapsesi ei sairasta yhtään mitään tauteja, niin hänen vastustuskykynsä on olematon. Tällöin aivan normaalikin flunssa helposti aiheuttaa näitä vaarallisia jälkitauteja.

Näiden tartuntatautien (rokot sikotauti ym.) sairastaminen ei kyllä yhtään auta immuniteetin tai vastustuskyvyn kehittymiseen muita kuin sitä kyseisen taudin aiheuttajavirusta vastaan. Rokotus toimii niin, että siinä elimistö kehittää vastustuskyvyn virukselle ilman sairastamista.

Eli lopputulos sen vastustuskyvyn kannalta sama. Vähän kannattaisi perehtyä asioihin.

En ymmärrä, millä logiikalla rokottaminen huonontaisi kenenkään vastustuskykyä. Muita haittoja ehkä voi olla, mutta vastustuskyky paranee. Se on niinku sen rokottamisen idea...