Roikutteko vanhempienne tai appivanhempienne rahapussissa?

No en roiku, mutta en voi sanoa vastaankaan jos jotain tahtovat ostaa - sen verran loukkaantuvaa sorttia. Ja miehen vanhemmilla vielä se, että kun muille ovat ostaneet/antaneet sitä tätä ja tuota niin pitää meillekin...siis heidän omasta mielestään!

ei roikuta
Molemmat on saaneet kotoaan sen periaatteen, että omillaan on pärjättävä. Siksi yritetään opettaa lapsillekin järkevää rahankäyttöä ja opettaa että esim. kotitöitä tekemällä voi ansaita hieman rahaa, sitä ei tule ilmaiseksi. Tietysti jos jokin katastrofitilanne tulisi, niin toki omaa lastaan auttaisi. En ole ikinä ymmärtänyt niitä, jotka kehuvat "pappa betalar"... Minunkin isäni voisi maksaa, mutta en ottaisi rahaa vastaan.

En roiku. Systerin lompakossa sitäkin tiiviimmin :LOL: :LOL: :LOL:

Ei vaan, kyllä tässä kitkutellaan. Vastaan otetaan kun annetaan, lapsille vaatteita tms. kun omasta halustaan ostavat.
Appiukko usein antaa rahana, kun ei tiedä mitä ostaisi mutta haluaa osallistua. Siitäkään en kieltäydy.

Enpä muista koska olisi tarvinnut pyytää rahaa vanhemmilta.
Systeriltä tosiaan lainasin hetki sitten heräteostokseen rahaa (Kiitti muru, jos satut lukemaan, maksan kyllä =) :hug: ) , korko kun on vähän pienempi kuin pankissa :D
Ja sekin siksi, että se osui kohdalle mahdollisimman huonoon saumaan taloudellisesti.

Mämmäm
ei roikuta, joskus erittäin tiukassa tilanteessa LAINATAAN rahaa mun tai miehen äidiltä. otan vastaan jos ostavat lapsille tai meille jotain mut ikinä en pystyis pyytämääm et ostaisko meidän lapsille esim. vaatteita, mun mielestä se on vanhempien tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei roikuta:
Molemmat on saaneet kotoaan sen periaatteen, että omillaan on pärjättävä. Siksi yritetään opettaa lapsillekin järkevää rahankäyttöä ja opettaa että esim. kotitöitä tekemällä voi ansaita hieman rahaa, sitä ei tule ilmaiseksi. Tietysti jos jokin katastrofitilanne tulisi, niin toki omaa lastaan auttaisi. En ole ikinä ymmärtänyt niitä, jotka kehuvat "pappa betalar"... Minunkin isäni voisi maksaa, mutta en ottaisi rahaa vastaan.

Mun mies saattaa heittää vitsillä näin... Eikä tosiaan se isi ole maksamassa. Varaa olisi, mutta ei haluja. :D

Ei roikuta.
Jos vanhemmat haluaa jotain kustantaa meidän lapsille niin ok tietty.
Myös itse otan vastaan rahalahjoja esim. lahjakortteja yms. oon saanut.

Myös joskus mulla oli lainaa vanhemmiltani, mutta oon maksanut sen aika päivää sitten takaisin. Siivellä siinä mielessä että laina oli koroton.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja musta harmailee:
Alkuperäinen kirjoittaja otan ja saa muutkin..:
Yleensä se, jota ärsyttää tällainen on kateellinen sille joka saa kun itsellä ei ole samaa onnea. Sitten se asia käännetään päinvastoin, ettei kateus paistaisi täydeltä taivaalta.
Tältä minustakin tuntuu. :\ En ymmärrä, että mitä pahaa siinä on, jos isovanhemmat/vanhemmat haluavat ostaa jotain lapsenlapselleen/lapselleen? Tai sitä miksi itse ostettu olisi jotenkin arvokkaampi.
Itse en missään nimessä arvostele sitä jos vanhemmat haluavat lapsiaan auttaa ja nämä ottavat avun vastaan.

Omasta tuttavapiiristä joskus vaan kummastuttaa kolmekymppiset perheelliset ihmiset jotka katsovat että vanhempien velvollisuus on elättää heitä. Siis hankkia kaikki isommat asiat autoista ja kodinkoneista aina lasten vaatteisiin ja harrastusvälineisiin, sekä tietty maksaa jokakuukaisista talousrahaa. Jos vanhemmilla tekee itsellään tiukkaa tai eivät muuten halua (vaikka jonkun oman isomman hankinnan varjolla) johonkin osallistua niin siitä nostetaan iso meteli. Kiitosta ei sanota oikeastaan koskaan mistään. :/

Mielelläni siis haluaisin tulevaisuudessa omille lapsilleni ja lapsenlapsilleni jotain hankkia, mutta en niin että heidän elättämisensä jäisi velvollisuudekseni.
tuo onkin tympeää. mä en oleta että autetaan mutta mä tiedän apua saavani jos sitä tarvitsen. mä osaan kyl kiittääkin. takaisin mula ei ole varmaan ikinä rahaa maksaa kaikkea sitä mitä olen saanut, mut annan sit takaisin erilailla. käyn siivoamassa vanhemmillani välillä, laitan ruokaa sielläkin, auttelen pihahommissa jne.

kuupas
mutta miehen veli vaimoineen maksattaa kyllä kaiken vanhemillaan/appivanhemmillaan.. ruuat ostattavat, liittymät, osari teeveet, tietokoneet jne, kun ei ole omia luottotietoja ja pyytävät jopa vanhempiensa maksava heille bensat jos tulevat kylään.. ikää molemmilla 30.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Yleensä se, jota ärsyttää tällainen on kateellinen sille joka saa kun itsellä ei ole samaa onnea. Sitten se asia käännetään päinvastoin, ettei kateus paistaisi täydeltä taivaalta.
Omat vanhempani eivät ole olleet tekemisissä kanssani sen jälkeen kun täytin 16v. ja siitä olen monelle kateellinen ja katkera.
Mutta sitä pikkasen miettii mikä on soveliasta ottaa vastaan ja mikä ei.
No mutta mitäs se kademieli ja katkeruus auttaa? Ja sitä paitsi vaikka monilla näyttäisi päälle päin onnelliselta, et koskaan voi tietää, mitä tragediaa siellä taustalla piilee. Ja sitten on myös ihmisiä, joilla on asiat vielä kurjemmin kuin sulla.
Siis mä olen kade ja katkera niistä vanhemmista, en rahasta tms krääsästä.

Ja jos mun ukko sanois isälleen et isi mun pitäis päästä töihin eikä oo vara kävellä tai käyttää julkisia, joten ostatko skootterin. Niin varmasti kyseenalaistaisin hänen kykynsä toimia perheemme päänä.

Tältä minustakin tuntuu. :\ En ymmärrä, että mitä pahaa siinä on, jos isovanhemmat/vanhemmat haluavat ostaa jotain lapsenlapselleen/lapselleen? Tai sitä miksi itse ostettu olisi jotenkin arvokkaampi.
Sano mitä sanot, mutta tässä tapauksessa lapsi on 3kymppinen, joka roikkuu ja jättää isänsä varaan taloutensa!! Ja se normaalia?

Ja ite todellakin mietin mitä heiltä on soveliasta ottaa vastaan (vaikka kyseessä onkin heidän tulevat lapsen lapset), koska ei lasten tarvikkeet mitään halpoja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Itse en missään nimessä arvostele sitä jos vanhemmat haluavat lapsiaan auttaa ja nämä ottavat avun vastaan.

Omasta tuttavapiiristä joskus vaan kummastuttaa kolmekymppiset perheelliset ihmiset jotka katsovat että vanhempien velvollisuus on elättää heitä. Siis hankkia kaikki isommat asiat autoista ja kodinkoneista aina lasten vaatteisiin ja harrastusvälineisiin, sekä tietty maksaa jokakuukaisista talousrahaa. Jos vanhemmilla tekee itsellään tiukkaa tai eivät muuten halua (vaikka jonkun oman isomman hankinnan varjolla) johonkin osallistua niin siitä nostetaan iso meteli. Kiitosta ei sanota oikeastaan koskaan mistään. :/

Mielelläni siis haluaisin tulevaisuudessa omille lapsilleni ja lapsenlapsilleni jotain hankkia, mutta en niin että heidän elättämisensä jäisi velvollisuudekseni.
No, mutta oliko tässä nyt kyse siitä, että isovanhemmat itse HALUAVAT ostaa vaiko siitä, että odotetaan isovanhempien elättävän.
Tässä oli kyse siitä, että "lapsi" 3kymppinen jätkä olettaa isin kustantavan elämistään milloin mitenkin. Viimeksi skootterin muodossa, että pääsee töihin. Heille kun ei 1 auto riitä.

Ja sitten oli kyse siitä, että minkä verran minä kehtaan ottaa vastaan tavaraa tms. tämän 3kymppisen vanhemmilta, he kun ovat appivanhempani.

Mitä jos harmaa lukisit aloituksen uusiksi!!

asian omainen
tuuppa sille "30v" ihan päin naamaa sanomaan tuo kirjoituksesi!!!

ootte itekkin pesutornit ja pelit saanu ja hyvin kelpas!! että eipäs jeesustella.

että näin sitä taas netistä saa lukea... kiva kiva. e

En nyt varsinaisesti "roiku" mutta kyllä isi rahaa antaa kun osaa pyytää oikeella tavalla. Ja välillä antaa ihan muuten vaan rahaa että saan ostaa itelleni jotain, kuten tatskan... =) Isovanhemmat antaa mielellään rahaa lasten isompiin hankintoihin kuten polkupyörään tai istuimiin kun eivät viitsi leluja ostaa kun niitä tulee muualtakin ja on niitä kyllä aika paljonkin tässä huushollissa..

Miehen suku on sen verran MATERIALISTEJA, että sieltä vaan tulee sekä rahaa että muuta avustusta. :eek:
Ilman pyytämättä... Tai tarvitsematta... Hyvä kun kehtaa "ei kiitos" sanoa, kun olet sitten kiittämätön ja hävytön jne. kun ei apua huoli eikä tavara kelpaa... :eek:

En vaan ole tottunut kalusteita vaihtamaan parin vuoden välein, enkä verhoja monta kertaa vuodessa...
Sellainen sopiva vaihtuvuus on ok, mutta LIIKA ON LIIKAA (mutta, hys hys sellaisia ei puhuta, hyi tuhma miniä )... :|

Pesutorni saatiin kihlajaislahjaks. Ja te saitte pyykkärin? Ja mitä muuta on saatu?? Skootterin sai kun sinäkin sait. Se on vanhempien puolelta oikeuden mukaista. Toisin kuin omat vanhempani. Ja voin sanoa suoraan. Kukahan halusi puhua vain mun toisen puoliskon kanssa??

Luulet tosissas mun nauravan paskasia sun tai teidän "tilanteen" takia?? Lueppa KOKO aloitus uudelleen. Kyseessä oli myös se, että minkä veran on ok ottaa vastaan mun appivanhemmilta. Tiedän, että kukaan mun puolelta ei ota osaa yhtään mihinkään millään tavoin. Joten onko ok et appeni ostaa esim; vaunut meille ja sen perään teille jotain yhtä kallista vain koska joutui ostamaan meillekin??

darkstarmama
Taitaa olla nyt tää ketju hyvä esimerkki siitä että miks ei kannata rueta lähipiirinsä ärsyttävyyksiä ruotimaan netissä. :(
Ja tuosta rahapussista roikkumisesta sen verran että kaikki otan vastaan mitä annetaan mutta ruikuta en. :D

nyt harmaana
en tiedä roikutaanko..saadaan rahaa jonkin verran. Ehkä satasen verran kuussa. Ovat ostaneet pyöriä ja maksaneet huvireissuja lapsillemme. Myös autostamme maksavat vakuutukset ja verot sekä korjaukset. Kun lapset olivat vaippaiässä niin ostivat melkein kaikki vaipat ja vellejä ja tuttelia myös. Joka kerta kun käyvät niin tuovat ruokaa mukanaan. Mutta meillä vain toinen töissä ja toinen opiskelee niin onkin tiukkaa.

Niin. Tässä ketjussa ei sentään arvostella kenenkään mielenterveyttä, kasvatustapoja tai lapsia, parisuhdetta tai luonnetta.

Kerro "asianomainen" kuinka opetat lapsesi tulemaan toimeen pääsääntöisesti omillaan, jos omat vanhemmat eivät sitä pysty opettamaan? Minulla tuskin tulee ikinä olemaan varaa kustantaa jokaisen lapseni elämää saati vielä lasten lasteni elämää.

Mutta ainahan voin odottaa perintöä saapuvaksi, omilta vanhemmiltani..

Kuinka vain tämä kirjoitus otti teidän silmään? Ei muut tuolla nimimerkillä kirjoitetut, kummallista. Tai sitten kolahti?

Yhteistyössä