Roikutteko vanhempienne tai appivanhempienne rahapussissa?

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
En todellakaan roiku.

Minusta on aika pateettista että yli 25-vuotiaat on taloudellisesti riippuvaisia omista vanhemmistaan. Toki saamme usein avustusta vanhemmilta isompiin hankintoihin, mutta normaalin elämisemme, asumisen, autot, matkat, vaatteet ym. kustannamme itse.
Ja sä et näe mitään ristiriitaa tossa kirjoituksessas? :D :D
 
juos
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
En todellakaan roiku.

Minusta on aika pateettista että yli 25-vuotiaat on taloudellisesti riippuvaisia omista vanhemmistaan. Toki saamme usein avustusta vanhemmilta isompiin hankintoihin, mutta normaalin elämisemme, asumisen, autot, matkat, vaatteet ym. kustannamme itse.
Ja sä et näe mitään ristiriitaa tossa kirjoituksessas? :D :D
mä ainakin nään ja paljon!! tyhmää jos joku ei nää mihin tää tyyppi oikeesti pyrkii... roikkuu ite kukkarossa... kateutta, katkeruutta.
 
Finttu
En roiku, kun ovat kaikki kuolleet jo vuosia sitten. Enkä roikkuis, vaikka eläisivätkin. Mut on kasvatettu niinpäin, että tässä iässä (yli 30v) mä jo ostelisin tarvittaessa vanhemmilleni ja appivanhemmilleni juttuja.
Tosin isän kuolinpesä tuottaa kyllä vieläkin rahaa, että sieltä kyllä otan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
En todellakaan roiku.

Minusta on aika pateettista että yli 25-vuotiaat on taloudellisesti riippuvaisia omista vanhemmistaan. Toki saamme usein avustusta vanhemmilta isompiin hankintoihin, mutta normaalin elämisemme, asumisen, autot, matkat, vaatteet ym. kustannamme itse.
Ja sä et näe mitään ristiriitaa tossa kirjoituksessas? :D :D
Oletko vähän yksinkertainen?

Emme ole vanhemmista RIIPPUVAISIA, vaikka joskus saammekin heiltä pientä extraa. Tulisimme oikein hyvin toimeen ilman mitään avustuksiakin.

 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
En todellakaan roiku.

Minusta on aika pateettista että yli 25-vuotiaat on taloudellisesti riippuvaisia omista vanhemmistaan. Toki saamme usein avustusta vanhemmilta isompiin hankintoihin, mutta normaalin elämisemme, asumisen, autot, matkat, vaatteet ym. kustannamme itse.
Jos auto ei ole isompi hankinta, niin mikä sitten? Sanot, että saatte usein avustusta isompiin hankintoihin. Ei niitä isompia tarvitse mun mielestä hankkia usein. Siis jos esimerkiksi matkat ja autot on niitä "pikkuhankintoja".
 
vieras
Kamalaa seurata vierestä kun eläkeläispariskunta kustantaa ainoan lapsensa (30v.) perheelleen ruoat, vaatteet yms. Tuttavani haluaa pyyteettömästi tyttärensä perheen parasta ja tytär kiitollisena vastaanottaa kaiken. Tietääköhän tytär edes että vanhempansa kituuttavat viimeisiä pennejään, luopuvat omista haaveistaan tyttärensä perheen hyväksi, jossa kumminkin molemmat töissäkäyviä. Vanhemmat totuttaneet tyttärensä perheen avokätisyyteen toisen vielä töissä ollessa ja nyt kun eläkeläisiä ovat molemmat rahat ovat jo tiukemmalla, eivätkä varmaan enää tiedä edes konstia kuinka tavasta luopua. VArsinkin kun toinen häikäilemättömästi käyttää vanhempiaan hyväksi, vaivihkaa siirtyy kauppareissulla pakkaamaan ja jättää mummon maksamaan , tai pyytää vanhempiaan tuomaan tarvitsemiaan asioita kaupasta (tarvittais pyörä, luistimet jne.) Tuntuu kurjalta isovanhempien puolesta, luopuvat omista haaveistaan, kun eivät saa sanottua tyttärelleen että oma elämä on jo rahallisesti tiukkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
[
Oletko vähän yksinkertainen?

Emme ole vanhemmista RIIPPUVAISIA, vaikka joskus saammekin heiltä pientä extraa. Tulisimme oikein hyvin toimeen ilman mitään avustuksiakin.
En tietääkseni ole yksinkertainen... :whistle: Jos kerran olet sitä mieltä, että yli 25 vuotiaan on pärjättävä omillaan, miksi otat edes noita pieniä avustuksia vastaan? Vai oletko alle 25? :saint:
 
Meillä on molemmilla työsuhdeauto...

Olemme saaneet avustusta seuraaviin asioihin:

-Kesämökin hankinta (appi lahjoitti siihen tontin)
-Piharemontti (isäni vaati saada kustantaa sen)
-Vene (katsotaan ennakkoperinnöksi)
-Ihan ensimmäinen asuntoni (jonka sain 18 v.) oli vanhempieni ostama

Kaiken muun olemme itse hankkineet ja maksaneet. Nuo edellä mainitut olisimme hyvin voineet jättää hankkimatta, en näe niitä mitenkään välttämättöminä, vaan extra-juttuina.

Olen 28 v.

 
harmaana koska en halua vittupään mainetta
Paljon kateellisia täällä näkyy olevan.. Sanompa saman minkä joku jo kirjoittikin että tulemme mieheni kanssa oikein hyvin toimeen ilman vanhempieni ja appivanhempieni rahoja, mutta joka vuosi ne haluaa meille rahaa antaa. Joskus joulun tienoilla tulee 500e tilille ja ne käytetään lapsiin. Harrastuksiin..vaatteisiin.. säästöön. Kerran ne halus antaa enemmän ja maksettiin asuntoa sillä pois.
Kateellisia ne on jotka pitää siivellä eläjänä tämmöstä.
Ei olla paljon estelty kun kerran haluavat "auttaa".
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana koska en halua vittupään mainetta:
Paljon kateellisia täällä näkyy olevan.. Sanompa saman minkä joku jo kirjoittikin että tulemme mieheni kanssa oikein hyvin toimeen ilman vanhempieni ja appivanhempieni rahoja, mutta joka vuosi ne haluaa meille rahaa antaa. Joskus joulun tienoilla tulee 500e tilille ja ne käytetään lapsiin. Harrastuksiin..vaatteisiin.. säästöön. Kerran ne halus antaa enemmän ja maksettiin asuntoa sillä pois.
Kateellisia ne on jotka pitää siivellä eläjänä tämmöstä.
Ei olla paljon estelty kun kerran haluavat "auttaa".
Mun paappa antoi joskus kaikille aikuisille lapsilleen (kaikilla kyllä rahaa ) ja lapsenlapsilleen joululahjaksi rahaa. Ei kukaan olisi sitä tarvinnut, mutta paappa nyt halusi muistaa kaikkia tuolla tavalla.
 
minäpävaan
No emme roiku. Omilla vanhemmilla pienet eläkkeet, pikemmin yritän sinnepäin jeesata. Ja appivanhempien pussilla elää miehen siskon perhe, ettei sieltäkään tänne enää mitään liikene. Ei silti, omilla toimeen tullaan, mutta voisi sitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan kohdella tasapuolisesti!

Sinänsä on järkevää vanhempien laittaa maallista omaisuuttaan eteenpäin kiertoon lapsilleen jo elinaikanaan jos sitä kerran liikaa on, säästyypä todennäköisesti pieni omaisuus perintöveroilta!
 
sini
No meillä mun vanhemmat ostavta lähinnä lapsille joulu ja synttärilahjoja ei muuta extraa sieltä kyllä heru.
Miehen vanhemmat taas haluaisivat rahaa antaa ja ostaa kalliita juttuja mutta en halua ottaa sitä vastaan.
 
Millipidetär
Minun oma sydämeni ainakin särkyisi jos lapseni ei aikuiseksi kasvettuaan haluaisi otta minulta enää mitään apua vastaan. Minun äitini elää pienillä tuloilla mutta haluaa silti auttaa meitä lapsiaan silloin tällöin, olen yrittänyt kieltäytyä mutta se ilo minkä hän saa siitä tunteesta että on vielä tarpeellinen olisi inhoittavaa kieltää se toiselta.
Isot rahasummat lainaamme miehen vanhemmilta ja maksamme ne aina takaisin. En koe etten olisi itsenäinen aikuinen.
 
mä muutin 17vuotiaana kotoa ja sen jälkeen en ole pyytäny keneltäkään mitään rahaa.isommat hankinnat ostan osamaksulla tai säästän pikkuhiljaa.miehen vanhemmat kerää lapselle jotain säästötiliä jonne laittaa synttäreinä 10-30e,muuten ei osta mitään lahjoja yms.omat vanhempani tuo kyllä synttäri ja joululahjat ja äitini aika usein jotain pientä tuo pojalle kun tulee käymään.
 
**
Vanhempani ovat rikkaita, molempien tulot lähentelee 10 000 euroa/kk (matkatyö, joten päivärahoja on paljon). ovat maksaneet lainansa pois.

ostivat vauvallemme vaunut ja silloin tällöin avustavat isoimmissa hankinnoissa, mutta vaatteet, ruuat jne. maksetaan itse. en ymmärrä mitä pahaa siinä on, jos suurituloiset vanhemmat haluaa avustaa lapsiaan/lapsenlapsiaan. ei heillä ole käyttöä itsellään tuolle kaikelle rahalle.
 
Kaija
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
En todellakaan roiku.

Minusta on aika pateettista että yli 25-vuotiaat on taloudellisesti riippuvaisia omista vanhemmistaan. Toki saamme usein avustusta vanhemmilta isompiin hankintoihin, mutta normaalin elämisemme, asumisen, autot, matkat, vaatteet ym. kustannamme itse.
Ja sä et näe mitään ristiriitaa tossa kirjoituksessas? :D :D
on kyllä tosi naurettava! on muka pateettista olla riippuvainen ja sitten kuiteknkin kaikki isot hankinnat maksattaa vanhemmilla!!! ON todella naurettava tyyppi ja älytön ristiriita!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Meillä on molemmilla työsuhdeauto...

Olemme saaneet avustusta seuraaviin asioihin:

-Kesämökin hankinta (appi lahjoitti siihen tontin)
-Piharemontti (isäni vaati saada kustantaa sen)
-Vene (katsotaan ennakkoperinnöksi)
-Ihan ensimmäinen asuntoni (jonka sain 18 v.) oli vanhempieni ostama

Kaiken muun olemme itse hankkineet ja maksaneet. Nuo edellä mainitut olisimme hyvin voineet jättää hankkimatta, en näe niitä mitenkään välttämättöminä, vaan extra-juttuina.

Olen 28 v.
Tuommoista lasta en avustaisi ollenkaan kuin sinä. Ohimenen viimeisenä mainitset asunnon ja se ei ole mielestäsi välttämätön vaan ekstrajuttu.

eli maksoitko takaisin rahat siitä kun ostit seuraavan asunnon, vai rahoititko seuraavan asunnon ostamista eka asunnosta saamillasi rahoilla?

Ei voi puhua että tulisi omillaan toimeen jos on saanut asunnon. Jos rahoitit seuraavaa asuntoa siitä saaduilla rahoilla, asuisit tod.näköisesti paljon vaatimattomammin ilman ilmaista ensimmäisät asuntoa.
 

Yhteistyössä