Rivitalossa asumisen hyvät puolet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Leea";30159865] Lisäksi meillä on "sanaton sopimus" naapureitten kanssa, että jos toisilla esim. juhlat ja juhlavieraita omalla takapihalla, niin silloin annetaan juhlarauha, eikä mennä sinne omalle pihalle grilliä käryttämään tai viedä lapsia sinne rääkymään. On toiminut hyvin puolin ja toisin. [/QUOTE]

Just tällasten sanattamien tai sanallisten sopimuksien takia en haluaisi asua rivarissa. Omassa talossa kun asuu, niin ei tarvi keneltäkään kysellä mitään juhlalupia ja saa mennä pihalle grillaamaan, vaikka naapurilla olisi vieraitakin.

[QUOTE="Leea";30159865]Ei mulla ole mitään moitteen sanaa tästä meidän rivarista. Naapurit on todella mukavia; kaikki osallistuvat talkoihin, autellaan toisiamme ja lainaallaan työkaluja jne, lastenvaatteet ja tarvikkeet kiertävät, kahvitellaan toistemme luona tai muuten vaan kokoonnutaan juttelemaan yhteiselle leikkipihalle, kaikki tervehtivät toisiaan, nurmikonleikkuut jne hoituvat vapaaehtoisvoimin...toisaalta kaikilla on oma rauhansa ja ei puututa toisten tekemisiin mikäli se ei kohtuutonta häiriötä aiheuta. Lisäksi meillä on "sanaton sopimus" naapureitten kanssa, että jos toisilla esim. juhlat ja juhlavieraita omalla takapihalla, niin silloin annetaan juhlarauha, eikä mennä sinne omalle pihalle grilliä käryttämään tai viedä lapsia sinne rääkymään. On toiminut hyvin puolin ja toisin.

Mutta joo, hyviä puolia mun mielestä rivariasumisessa on se, että sopivasti omaa rauhaa ja yhteisöllisyyttä. On tosi kiva, että lapsilla on kavereita, on yhteinen leikkipiha jne. Pihaa on juuri sopivasti, mutta ei liikaa, eli pihatöitä ja lumenluontia on vähemmän kuin omakotitalossa. Ja toki huoltoyhtiö hoitaa isoimmat lumityöt. Ollaan miehen kanssa laskettu, että meidän vastike on suurin piirtein saman suuruinen kuin mitä omakotitalon ylläpitoon menisi, joten en koe että tämä ainakaan kalliimpi asumismuoto olisi.[/QUOTE]

Meillä samanlaisia kokemuksia. Aivan mahtavat naapurit osuneet koko kadulle (asutaan siis rivarissa). Lapsilla paljon seuraa, yhteistä tekemistä, autetaan toisiamme kaikessa mahdollisessa, grillaillaan yhdessä ja tehdään matkoja/retkiä monien naapureiden kanssa. Äideillä ja iseillä myös yhteisiä omia juttuja. Miehet käy urheilemassa, naiset milloin mitäkin. En osaisi enää asua kyhjottää yksin missään omakotitalossa.

Jokaisella kuitenkin myös omaa rauhaa ja melko isot pihat. Omat autokatokset ja pihavarastot.

Meillä samanlaisia kokemuksia. Aivan mahtavat naapurit osuneet koko kadulle (asutaan siis rivarissa). Lapsilla paljon seuraa, yhteistä tekemistä, autetaan toisiamme kaikessa mahdollisessa, grillaillaan yhdessä ja tehdään matkoja/retkiä monien naapureiden kanssa. Äideillä ja iseillä myös yhteisiä omia juttuja. Miehet käy urheilemassa, naiset milloin mitäkin. En osaisi enää asua kyhjottää yksin missään omakotitalossa.

Jokaisella kuitenkin myös omaa rauhaa ja melko isot pihat. Omat autokatokset ja pihavarastot.

:laugh: "kyyhöttää yksin missään omakotitalossa" Just, toihan se on se ainoa vaihtoehto, yksin kyyhöttäminen. :D Toisaalta voisi ajatella vaikka niinkin, että nyt olen jo useampia vuosia asunut okt:ssa, niin en osaisi enää asua missään kolhoosissa ja kysellä lupia jokaiseen pikku remonttiin jne.

Viimeinen vaihtoehto meille. Kalliit vastikkeet, pienet pihat, surkeat varastotilat, helvetistä olevat pihatalkoot ja nurmikon leikkausvuorot. Lisänä oli kiinteä vesimaksu joka maksoi niin järkyttävästi, että samalla summalla maksaa kahden kuukauden vedet omakotitalossa. Siinä tosiaan yhdistyi kaikkien muiden asumismuotojen huonot puolet.

Viimeinen vaihtoehto meille. Kalliit vastikkeet, pienet pihat, surkeat varastotilat, helvetistä olevat pihatalkoot ja nurmikon leikkausvuorot. Lisänä oli kiinteä vesimaksu joka maksoi niin järkyttävästi, että samalla summalla maksaa kahden kuukauden vedet omakotitalossa. Siinä tosiaan yhdistyi kaikkien muiden asumismuotojen huonot puolet.

Niin ja se hyvä puoli... meni ensinäytöllä ja pyyntihinnalla.

Hyvää on se, että esim. meillä tuli vesivahinko kylppärissä. Myyjä ei kertonut, että ammeen tulpan kohta tms vuotaa, jolloin lattian alta löytyi lopulta melko vakavia kosteusvaurioita. Ei lopulta riittänyt uskallus oikeuteen, mutta onneksi taloyhtiö korvasi rakenteet, joten periaatteessa tuli tehtyä kylppärin ehostus samalla. Omakotitalossa olisi tullut tuhottoman kalliiksi tehdä kaikki itse.

Me asutaan vuokralla rivarissa. Itse pitää tehdä lumityöt ja hiekoittaa pihat omalta kohdalta. Samoin ruoho pitää leikata itse. Minä en tykkää noista hommista, sain tarpeeksi kun koko lapsuuden asuin omakotitalossa ja vanhemmat pisti meidät kakarat ruohonleikkuu ja lumenkolaus hommiin.
Mies hoitaa nuo meillä. Mutta onhan se ihan kiva kun on oma pieni piha.
Naapurit hiljaisia, ei kuulu meteliä. Se vaan häiritsee ettei ole sitä omaa rauhaa sillä puolella mistä naapurit pääsee kulkemaan ikkunan alta. Ja vuokrakämppä niin ei saa rempata esim. keittiötä tälle vuosituhannelle.

En haluaisi omistusasuntoa rivarista, koska pitää maksaa niitä vastikkeita ja ne on aina niin isoja.. Mieluummin omakotitalo mutta siinä on kamalasti hommaa ja jos joku hajoaa ei voi vaan sanoa talonmiehelle että tuuppas katsomaan miksi hana vuotaa.

Meidän rivariyhtiössä on yli 50 asuntoa ja ollaan tykätty. Mielenkiinto/rahat ei riitä omakotitaloasumiseen ja kerrostaloon verrattuna asumisviihtyvyys on ollut paljon parempaa. Tässä yhtiössä valtaosa on kahden kämpän pätkiä, joten suurimmalla osalla on päätykämppä :D

Anopilla taasen viiden asunnon rivariyhtiö ja siellä mikään ei toimi kun yksi ei suostu jne. Eli liian pieneen yhtiöön en muuttaisi.

Mun mielestä yleistäminen on pyllystä mihinkään suuntaan, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä.

Olen asunut kahteen kertaan ok-talossa ja ne on ihan hirveitä työleirejä. Pihaa on hehtaaritolkulla eikä sillä tee mitään, paitsi niitä iänikuisia pihatöitä, lunta sinne ja nurmikkoa tänne, kitke, kitke ja kitke, raada niska limassa. Lämmitä takkaa, kunnosta sitä ja tätä ja seikin pitäisi kunnostaa, mutta kun kaikki aika menee sen perkeleen talon palvomiseen eikä mistään voi nauttia. Juu, ei kiitos.

Asun vuokralla rivitalon päädyssä. Tässä on rauhallista ja sen verran suojaisa että takapihalla voi ottaa alasti aurinkoa. :) Naapureista ei häiriötä ja hommat hoituu. Yhteisten alueiden ruohonleikkuu vuoron päältä, ja jokainen hoitaa tietysti oman pienen pihan. Lumitöitä jää tuollanen 3m pätkä. Siinäpä ne "ylimääräiset" työt.
Tie menee tuossa ihan lähellä joten melusaastetta tulee kyllä. Sen kestää kun sijainti on muuten hyvä.

Ok-talossakin olen asunut. Siinäki on omat hyvät puolensa, mutta työn määrä on isompi.

Hyvää on se, että esim. meillä tuli vesivahinko kylppärissä. Myyjä ei kertonut, että ammeen tulpan kohta tms vuotaa, jolloin lattian alta löytyi lopulta melko vakavia kosteusvaurioita. Ei lopulta riittänyt uskallus oikeuteen, mutta onneksi taloyhtiö korvasi rakenteet, joten periaatteessa tuli tehtyä kylppärin ehostus samalla. Omakotitalossa olisi tullut tuhottoman kalliiksi tehdä kaikki itse.

Tosi hyvä, taloyhtiö korvasi rakenteet... Mistäköhän se taloyhtiö ne rahat saikaan :D Joudut maksumieheksi myös joka kerta, kun naaupriasunnoissakin rempataan taloyhtiöön piikkiin ;)

Oon nyt asunut rivarissa aikani ja alkaa tosiaan riittää. Ehkä syy on tämä meidän taloyhtiö, joka ei tee mitään ei mitään. Kellään ei mikään yhteinen hyvä kiinnosta. Itse sais olla aina leikkaamassa ruohot muiltakin. Jne jne.

Kunhan on tarpeeksi rahaa säästössä, niin pois ja äkkiä. Omaan kotiin, vaikka siihen postimerkin kokoiselle tontille, mutta oma olis ja oma lupa.

Ei joka asiaan tarvis kysellä lupia.

Ok... eli keskustelu koskee vain ghetto-Suomen ulkopuolisia alueita, joissa rivareissa ei ole hyviä puolia?

On kai niissä, riippuu keneltä kysyy.

Ei omakotitontit aina ole mitään pieniä, vain uusimmat kaavoitukset jossa on paritaloja ja "OK-taloja".
Meilläpäin on ihan kaupungin keskustan lähemmän rivareita ja noin 1000m2 vanhoja puutarhatontteja. Toki niitä ei sinänsä voi verrata, onhan esim. 60 vuotta vanhassa talossa hommaa, mutta niin siellä voi tehdä muutakuin astua rivarin takaovesta 30m2 takapihalleen.

Eli onko kotitaloudessa sittenkin olemassa miesten ja naisten töitä? Ne erilaiset pikkukunnostukset yms. ovat vissiin niitä töitä, joihin naisten ei tarvitse kajota? Mitä sitten ovat ne työt, joihin miesten ei tarvitse kajota?

Meillä mies ei pese vessoja ja hoida lasten vaatehankintoja & -huoltoa ja muita juoksevia asioita. Näihin muuten menee huomattavasti enemmän aikaa kuin niihin miehen pikkunikkarointeihin.

Olen asunut kahteen kertaan ok-talossa ja ne on ihan hirveitä työleirejä. Pihaa on hehtaaritolkulla eikä sillä tee mitään, paitsi niitä iänikuisia pihatöitä, lunta sinne ja nurmikkoa tänne, kitke, kitke ja kitke, raada niska limassa. Lämmitä takkaa, kunnosta sitä ja tätä ja seikin pitäisi kunnostaa, mutta kun kaikki aika menee sen perkeleen talon palvomiseen eikä mistään voi nauttia. Juu, ei kiitos.

Ei kuulosta ollenkaan tutulta. Meillä pihaa ei ole hehtaaritolkulla, vaan juuri sopivasti, jotta siihen mahtuu hyötypuutarhaa, lapsille temmellystilaa, grillausterassi ja auringonottopaikka. Lumitöitä ei ole pariin vuoteen tarvinnut tehdä ja runsaina lumitalvinakin vain vähän, koska ainoastaan etupihan autopaikat pitää kolata. Takkaa lämmitetään 1-2 kertaa vuodessa. Isommat remontit ollaan teetetty ulkopuolisilla ammattilaisilla.

En haluaisi omistusasuntoa rivarista, koska pitää maksaa niitä vastikkeita ja ne on aina niin isoja.. Mieluummin omakotitalo mutta siinä on kamalasti hommaa ja jos joku hajoaa ei voi vaan sanoa talonmiehelle että tuuppas katsomaan miksi hana vuotaa.

Omakotitalossakin voi sanoa putkimiehelle, että tuuppas katsomaan, miksi hana vuotaa. Yhtälailla siitä palvelusta joutuu maksamaan jokaisessa asumismuodossa.

Ihmettelen noita viestejä rivariasumisesta, missä leikataan vuoroissa nurmikoita jne. Onko sellaisia oikeasti olemassa? On varmasti :) mutta ei meidän rivarikadulla kyllä ole mitään yhteistä nurmikkoaluetta. Jokaisella on omat isot pihat missä itse leikataan tai ei leikata nurmikkoa. Asutaankin aika unelmapaikassa!

Täh?! Mitäs järkeä tällaisessa vertailussa on? Tietenkin vaikka nyt 25m2 yksiön kulujen kokonaisumma jää pienemmäksi kuin 150m2 5h+k, mutta ei siinä vertailussa mitään järkeä ole.

Noista korjauksista ja lumitöistä sun muistahan te maksatte joka ikinen kuukausi. Sitä maksua kutsutaan yhtiövastikkeeksi. :)

Tähän oli pakko tulla vielä kommentoimaan. Mitä järkeä on verrata, että 180m2 omakotitalon kustannukset on vain 25€/m2, jos vertailukohteena on n. puolta pienempi rivari? Kaikki eivät edes halua omakotitaloon, emme mekään. Osalla vain ei ole varaa, kun ne kokonaiskustannukset kuitenkin ovat se mikä ratkaisee.

Ja tosiaan, omakotitalossa on itse vastuussa remoteista. Siksi maksan ihan mielelläni vastiketta, jottei tarvitse itse tehdä! Tähän mennessä meillä on ollut varsin kohtuullinen vastike neliössä, reilusti alle 300€/kk. Nyt pompsahti jopa 350 euroon, kun alkaa isompi remontti yhtiössä.

Yhteistyössä