Chala, olen hyvinkin samaa mieltä, että asiat eivät todellakaan ole mustavalkoisia. Ja tästä aiheesta on miehen kanssa paljon keskusteltu. Pettää voi monella muullakin tavalla kuin yhdistämällä niitä sukuelimiä, eikä se tosiaan ole läheskään se pahin mahdollinen tapa. Lähinnä tässä ketjussa kai haettiin nimenomaan puolison reaktiota sellaiseen yksittäiseen seksin harrastamiseen vieraan kanssa, jota se tekijä katuisi ja haluaisi virheensä jälkeen oman parisuhteensa korjata. Tällaiseen skenaarioon lähinnä viittasin tuolla omalla valinnalla mennä hölmöilemään.
Jos lähdetään laajemmin pohtimaan erilaisia pettämis skenaarioita, niin niistä onkin todella paljon vaikeampi sanoa mitään tietämättä tilannetta kokonaisuutena. Kuten sanoit joskus se syy tosiaankin voi olla siinä osapuolessa joka ei ole se pettäjä. Jos minä esimerkiksi päättäisin, että en enää halua harrastaa seksiä lainkaan, kyllä minun silloin pitäisi myös olla se joka joko antaa miehelle luvan käydä vieraissa tai jos siihen en pysty, niin suoraan lopetan suhteen kokonaan, koska en minä voi päättää myös mieheni puolesta sitä, että hän ei enää saa seksiä harrastaa. Tällaisissa tilanteissa avain asemassa on toki kommunikaatio, mahdollinen pari tai yksilö terapia ja yhteiset sopimukset siitä miten toimitaan eikä silloinkaan tarvitse 'turvautua' pettämiseen (koska jos on lupa ei kyse enää ole pettämisestä). Mutta valitettavan usein ihmiset tällaisissa tilanteissa sulkeutuvat, eivätkä yritä tilannetta selvittää ja sitten petetään ja syytetään sitä toista, että siksi petin kun sinä pihtasit.
Toinen esimerkki jonka annoit on jos puoliso ihastuu johonkin toiseen. Ihastumiselle ei mahda mitään. Ihastuminen on kuitenkin asia joka menee pian ohitse. Kyse on nimenomaan siitä, mitä asialle tekee. Minä en pidä pettämisenä sitä, jos puolisoni ihastuisi johonkin toiseen. Mitä kuitenkin pitäisin jonkun asteisena pettämisenä on se, jos kumppanini tarkoituksella alkaisia hakeutua ihastuksensa seuraan, jutella tämän kanssa ja siten ei edes yrittäisi karistaa ihastustaan vaan nimenomaan antaisi mahdollisuuden ihastuksen kehittyä pidemmälle. Koska silloin jälleen kerran kyse olisi omasta valinnasta.