Riisipuuron haudutus, miten se käytännössä tapahtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli Myllyn paras puuroriisin ohjeessa luke: kiehuata vesi kattilassa, lisää riisit ja anna kiehua n. 5 min. Lisää maito ja hauduta puuro kypsäksi noin 40 min.

Tarkoittaako hauduttaminen sitä että laittaa kannen päälle ja levyn 1-2? Vai olenko hakoteillä?

Ja kuinka usein sitä pitää sekoittaa ettei pala pohjaan jne?

Mulla kyllä on teflonkattila, mutta aika ohutpohjainen.

Haudutuskattila olis kyllä paras, mutta jollei ole niin tosi pienellä lämmöllä välillä sekoittaen. Jos olis semmonen rautanen pannunalusritilä niin sekin kävis laittaa levylle ja kattila sen päälle.

et ole hakoteillä. Ite en laita kantta kyllä ihan tiiviisti, tai saatan jättää sen jopa pois. Levy on kakkosella ja sekoitan n.10-15 min välein, vähän sen mukaan miltä se näyttää... En ole itsekään mikään "riisipuuron" keittelijä, harvoin sitä teen. Kyllä sen pitäs onnistua teflonkattilassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
et ole hakoteillä. Ite en laita kantta kyllä ihan tiiviisti, tai saatan jättää sen jopa pois. Levy on kakkosella ja sekoitan n.10-15 min välein, vähän sen mukaan miltä se näyttää... En ole itsekään mikään "riisipuuron" keittelijä, harvoin sitä teen. Kyllä sen pitäs onnistua teflonkattilassa.

Ok, kiitos :)

Mä olen aina tehnyt uunissa, mutta nyt teen karjalanpiirakoita ja siinä käskettiin tekemään puuro hellalla.

Mä tapaan laittaa tollasen metakkiverkkoritilän kattilan alle ja levy jollain 2-4:lla.

Tai sitten laitan eka vettä isompaan kattilaan silleen että puurokattilan pohja on vedessä ja tuuppaan sen puurokattilan siihen isompaan kattilaan muhimaan kun olen maidot laittanut ja kiehauttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Mä olen aina tehnyt uunissa, mutta nyt teen karjalanpiirakoita ja siinä käskettiin tekemään puuro hellalla.
Eihän sun tarvi totella, voit ihan hyvin tehdä puuron sillä tavalla kuin osaat sen tehdä :)

Täällähän on hyviä vihjeitä. Mä onnistun aina polttamaan riisipuuron pohjaan silloin kun n. kerran vuodessa teen. Etenkin kun käytössä laktoositon maito. Viime jouluna teinkin pikahiutaleista ;)

Itse teen riisipuuron aina teflonkattilassa, tykkään enemmän kun tuosta haudutuskattilasta.
Elikä riisin ja veden kiehautuksen jälkeen lisätään maito ja aloitetaan haudutus kannen alle pienellä lämmöllä (1-2), välillä voi sekoittaa ja suolaa lisätä halutessaan sitten kun puuro valmista. Ei ole ikinä palanut pohjaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Eihän sun tarvi totella, voit ihan hyvin tehdä puuron sillä tavalla kuin osaat sen tehdä :)

Se on uunissa muistaakseni 3 tuntia...vähän pitkä aika...tai siis haluaisin niitä piirakoita jo tänään, enkä vasta vappuna :D

Mulla on levy kakkosella, eikä ole palanut pohjaan...puuron pitäisi olla valmis 5-10 yli, mutta ei taida kyllä olla. Ei ole silloin vielä varmaan riittävän saostunut. Mutta kattellaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Se on uunissa muistaakseni 3 tuntia...vähän pitkä aika...tai siis haluaisin niitä piirakoita jo tänään, enkä vasta vappuna :D

Mulla on levy kakkosella, eikä ole palanut pohjaan...puuron pitäisi olla valmis 5-10 yli, mutta ei taida kyllä olla. Ei ole silloin vielä varmaan riittävän saostunut. Mutta kattellaan :)

Yleensä siinä menee vähän kauemmin. Itse otan lopussa kattilan pois levyltä ja annan hautua kannen alla jonkun aikaa, niin tulee ihanan paksua.

Sitten kun teet niitä piirakoita ja riisipuuro tuntuu liian tömäkältä jäähdyttyään "liikaa", niin ÄLÄ lisää maitoa puuroon ja notkista vaan mieluummin notkista 1-2 kananmunalla. Uunissa nimittäin tuo lisätty maito kiehuu pois täytteestä. Jos sulla on aikaa ja haluat ehdottomasti notkistaa maidolla, niin silloin pitää puuro kiehauttaa uusiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
And here we go again.. :D

*näyttää kieltä* :D

Mulla palaa kattilassa aina riisipuuro pohjaan. :ashamed: Huonon kattilan, ei emännän syytä.. :whistle: Siksi mä teen aina uunissa, mutta sunhan on laitettava sinne ne porkkanapihvit. :D Mä laittaisin ne paistamisen jälkeen 180 astetta ja kunnes hyvältä näyttää. =) Ja riisipuuro sitten miedolla lämmöllä.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
And here we go again.. :D

No mitäs. Chef on just mainio. Hakisin heti vaimokseni jos voisin.

No Chef on ihana. :heart: Suosittelen lämpimästi, mutta sillä on jo mies. :o eeeeeiiii se sitä vaihda. :D Tuolla se kilometrin päässä kokkailee... :heart: Taidan mennä huomenna kylään herkkuja syömään.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mlii:
Haudutuskattila olis kyllä paras, mutta jollei ole niin tosi pienellä lämmöllä välillä sekoittaen. Jos olis semmonen rautanen pannunalusritilä niin sekin kävis laittaa levylle ja kattila sen päälle.

Heiii!!
Voisko sinne levyn ja kattilan väliin laittaa vaikka kolme kymmenen sentin kolikkoa siinä haudutusvaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Mlii:

Heiii!!
Voisko sinne levyn ja kattilan väliin laittaa vaikka kolme kymmenen sentin kolikkoa siinä haudutusvaiheessa.

Voi vaikka 4, käytän aina riisipuuron keitossa. Kattilana on paksupohjainen teräskattila.

Chef lisää kanamuna jäähtyneeseen puuroon, saat kauniimman värin puuroon uunissa. Jos tarvitsee löysyttää puuroa niin käytä kylmää vettä.

Nyt on puuro valmis...eli se kesti yli puoli tuntia pidempään, kuin piti.

Mutta ei haittaa :) Jännittyneenä odotan että miten mahtoi sen pohjaanpalamisen kanssa käydä. Ihan hyvältä se vaikuttaa, mutta lopullisen varmistuksen saa vasta kun alan sitä enempi kaapimaan :)

Kohta pitäisi alkaa kaulimaan sitä karjalanpiirakkapohjaa ja sitten sovitella puuro siihen päälle. Mutta se on taas projektinsa erikseen :laugh:

Ei se oo niin vakavaa vaikka vähän olis palanut pohjaan, ei vaan kannata heti kaapia ihan pohjia myöten :) Oot kyllä aika hurja kun alat karjalanpiirakoita itte väsäämään, onneks mulla on anoppi joka hoitaa tuon homman :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Ei se oo niin vakavaa vaikka vähän olis palanut pohjaan, ei vaan kannata heti kaapia ihan pohjia myöten :) Oot kyllä aika hurja kun alat karjalanpiirakoita itte väsäämään, onneks mulla on anoppi joka hoitaa tuon homman :laugh:

Mulla on nyt tämmönen projekti meneillään...koitan säästää rahaa ja ruokkia perheen samalla terveellisemmin joka tarkoittaa käytännössä einesten kauppaan jättöä.

Jos mä haluan karjalanpiirakkaa, mun on tehtävä ne itse. Joten tässä sitä nyt sitten ollaan ja yritetään kovasti :p

Anoppia vähän hirvitti (tietää etten ole mikään kokkauskuningatar) kun kerroin tästä mun karjalanpiirakkaprojektista sillä hän sanoi ettei niissä itsekään onnistu ikinä. Mutta aika näyttää...tunnin päästä jo tiedetään että miten mun käy :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

Mulla on nyt tämmönen projekti meneillään...koitan säästää rahaa ja ruokkia perheen samalla terveellisemmin joka tarkoittaa käytännössä einesten kauppaan jättöä.

Jos mä haluan karjalanpiirakkaa, mun on tehtävä ne itse. Joten tässä sitä nyt sitten ollaan ja yritetään kovasti :p

Anoppia vähän hirvitti (tietää etten ole mikään kokkauskuningatar) kun kerroin tästä mun karjalanpiirakkaprojektista sillä hän sanoi ettei niissä itsekään onnistu ikinä. Mutta aika näyttää...tunnin päästä jo tiedetään että miten mun käy :laugh:

Muistat vaan kaulia piirakkataikinan tarpeeksi ohueksi, niitä paksuja ei syö kukaan :p

Yhteistyössä