RD odottajat 2012

PTT Mulle terkka sano et ei voi kieltää syömästä herkkuja, mut mielellään vaan yks päivä viikosta karkkipäivä (yleensähän söisin lähes päivittäin jotain makeeta). Tänään söin yhen jätskin ja vaikka mun ei tarvi joka päivä mittailla sokereita niin mittasin sen tunnin jälkeen ja arvo oli 4,0 :O nyt söin irtokarkkipussin 140g, saa nähä mitä on arvot sen jälkeen..(*muoks* Se olikin sitten 8,4, hups!) Mut tämän nyt soin itselleni kun esikoinen kiukkuili oikein kunnolla tänään ja koin sen ansaitsevani myös tän 1 1/2 viikon hyperterveilyn jälkeen ;) aion myös vappuna syödä munkin ja juoda simaa, ei se satunnainen herkuttelu kai pahasta oo jos muuten on terveelliset ruokailut eikä sitä makeeta ihan hirmusti mätä. (toivotaan et se myös jää satunnaiseksi..)

Sisko muuten kerto kaveristaan joka ekassa raskaudessa joutu loppupuolella insuliineille ruokavaliosta huolimatta ja nyt tässä toisessa ei edes jaksa noudattaa sitä koska 'joutuu kuitenkin taas loppuvaiheessa piikittään'. Aika käsittämätön asenne musta : /

Mutta näillä mennään, hauskaa viikonloppua arvon naiset!

Pikkuapina 28+2
 
Viimeksi muokattu:
mymosa
Tsemppiä kaikille! Koettakaahan vaikeuksista huolimatta jaksaa.. Meil tämä takana päin ja heti ekana iltana vauva matkusti teholle sokeritippaan. Sain tänään vierelle ja tipasta pois.

Oma paastokin oli 5.0 (normirajois ei-raskaana olevalle), joten rauhas syön iskän tuomia irttareita.
 
mymosa oli pahakin tunne kun pikkunen vietiin? oliko kauan tipassa?

Mun tekis mnieli niiiin sairaasti irtokarkkeja!! oon aina ollut irtokarkkien suursyömäri,yleensä joka vkl ostanut.

Herkuttele sä nyt mymosa siel:p

pikkuapina okei,eli kerran viikossa jos sais pitää herkkupäivän,söin kyl tnäkin jätskin,taidan sit hu ostaa suklaata tai irtokarkkeja:ashamed:

Mulla jäätelö ei ole kans nostanut sokruja ollenkaan,kun oon mitannut pari krt syömisen jälk. eikä tosiaan tuo tumma suklaa(fazerin)

pikkuapina jos ei se kaveri jaksanut noudattaa tiukkaa ruokavalioo,toisilla saattaa olla kovinkin tiukka,esim.mun siskolla oli,se ei pystynyt syömään yhtään mitn.hiilari pitosta,ja sit joutuikin piikitteleenn,ja hälle se jäi pysyväx,diabetes.
 
Mä oon yrittäny ajatella sillai positiivisesti, että kun en nyt syö mitään herkkuja, niin eipä sit painokaan nouse loppuraskaudessa pahasti. Voisin kuvitella, että muuten tässä ensin saikulla ja sitten äippälomalla möllöttäessä tulis kovastikin naposteltua kaikkee hyvää. Normisti syön irtokarkkeja kerran viikossa kunnon pussin ja sit tietty jos töissä tai muualla on jotain kakkua tai pullaa, niin sitä tulee otettua. Kotiin en yleensäkään oo ostanu mitään keksejä tms., koska en voi olla niitä sitten syömättä, vaan vedän koko paketin kerralla! :p

Siispä oon vetäny nyt aika tiukkaa linjaa, en ota yhtäkään keksiä tai karkkia (paitsi tummaa suklaata on jonkin verran syöny, se on se mun sallittu herkku). Siksipä ärsyttääkin se, että ns. ohjeistettua dieettiä noudattamalla sokrut silti nousee. Ihme on, jos en pistelemään kohta joudu, kun viimeisistä viiden päivän mittailusta lähes kaikki ruokailun jälkeiset arvot on rajalla tai yli. Paastoarvot vaan aina ok. Pelkään tietty eniten sitä, että tosiaan tulis sitten raskauden jälkeenkin diabetes ongelmaks. :(

Tänään syötiin miehen vapaapäivän kunniaks pekonia ja munia aamiaiseks, niin eipä noussu sokerit sen jälkeen.
 
mymosa
PTT, kyl siin itku tuli ja itsesyytökset. Mut lohduttivat kyl, et aika normaalia on ja sellasillaki joil ei rd:tä oo..
Ti-to oli tipassa ja pe viel hetken tarkkailussa. Nyt aletaan vähitellen katselee imetysrytmejä..
 
armi74 no saahan siinä kait vapaasti syödä,jos insuliinille joutuu..mut mäkin yritän kovasti tsempata itteeni et noudattasin tuota "diettiä".
Käyppä kattoon karppaus.net,(olikohan) sivuilla on vaikka mitä ohjeita! tavallisista ruoista vaan muokattuna..

Tänään aattelin itekin käydä ostaan jtn.raaka-aineita herkkuja varten,et saa sit tehtyä...aikas moneen herkkuun tulee jtn.makeutusainetta,suklaata tummaa,rasvaa,kermaa,ja partajogurttia..

Esim.tein tuossa viime vkl.pitsa pohjan,oli tosi helppo,munia,rahkaa,juustoraastetta,leivinjauhe,suola,ja tulikohan muuta? siis eikä ollenkaan maistunutkaan ihmeelliseltä,eikö noussut sokrut sen jälök.kun mittasin,söin viel tummaa suklaata perään!
 
Mulla poksui tänään rv 36+0 ja olen jo pidemmän aikaa (olikohan rv 16) seurannut sokruja radin vuoksi. Toistaiseksi olen selvinnyt ruokavaliolla ja toivottavasti vielä nämä viimeisetkin viikot. Vauva kasvaa keskikäyrällä, joten jättivauvaa ei ole tulossa. Painoa mulle on tullut tässä raskaudessa +3kg, mutta olen siitä huolimatta syönyt myös ns. epäterveellistä ruokaa. Olen nimittäin huomannut minäkin, että rasvainen ruoka pitää sokrut hyvinä. Jos on "huonon sokerin" -päivä, niin syön lounaaksi nakkimunakkaan (3munaa+2kevytnakkia) ja sokrut pysyy hyvin aisoissa proteiinin+rasvan vuoksi. Myös kaupan tavalliset pakastepitsat käyvät minulle suolaiseen herkutteluun. Valitsen silloin suosikkini tomaatti-mozzarella -pitsan ja sokrut ovat pysyneet silti tavoitearvoissa. Oletan mozzarellan olevan niin rasvaista, että se pitää sokrut tavoitearvoissa. Jogurteista pystyn syömään A-jugurtin laktoositonta puolukkaa tai näitä kermamaisia jogurtteja (turkkilainen, kreikkalainen) makeutusaineen kanssa. Karkeista mulle ei käy mikään muu kuin suklaa :) ja epäilen, että siinäkin on rasva "taikana". Kala on mulle sopivaa ja se ei nosta sokruja. Saatan syödä perunankin kalan kanssa, jos lisukkeena on kermajuustokastiketta. Muutoin olen jättänyt perunan syömisen ihan minimiin ja riisiä/makaronia/pastaa en syö oikeastaan missään muodossa. Valmisruuista olen pystynyt syömään lihapulla+muusi -aterioita, vaikka muusin luulisi nostavan sokereita.

Edelleen flunssa ja migreeni sekoittavat mun sokrut. Oikeastaan pystyn jo edellispäivänä sanomaan sokrujen perusteella, että huomenna olen tavalla tai toisella kipeänä.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmottaudun mukaan tähän ketjuun. Eli RD todettiin jo rv11 ja aikaisempien RD-diagnoosien vuoksi jo noin aikaisessa vaiheessa rasitukseen jouduin. Ymmärtääkseni ei ole tarkoituksena tehdä uutta rasitusta nyt raskausaikana. Eli vain tuo yksi, jossa aiempien tapaan vain yksi arvo meni yli ja "vain" 0,1:llä yli. Jännää on myös se että joka raskaudestani on ollut eri arvot jotka menneet yli (ekasta meni kahden tunnin arvo hieman yli, tokasta meni tunnin arvo yli ja nyt tästä kolmannesa paastoarvo meni sen 0,1 yli).
Aiemmat lapseni ovat 11 ja 9 vuotiaat ja silloin ei täällä mitattu sokereita kotona, vaan RD-diagnoosi tarkoittii paria ylinmääräistä ultraa ja käyntiä diabeteshoitajalla. Eka vauva painoi syntyessään n. 3600g eikä ollut sokerivauva ja toinen n. 3000g eikä myöskään ollut sokerivauva. Molemmat RD:t meni loppuun saakka ihan ruokavaliohoidolla.
Nyt sitten ekaa kertaa olen mittaillut kotoa noita sokereita ja jostain syystä rv28 alkoivat sokerit hettelemään, vaikka siihen mennessä vain yksi mitattu arvo oli mennyt yli. Nyt siis samalla ruokavaliolla mitta-arvot ovat välillä esim. täysin saman aamupalan jälkeen 5,8 tai 7,9 enkä yhtään tiedä mistä tämä johtuu. Samoin paasto-arvot heittelevät välillä 4,4 ja välillä 5,8...
Keskiviikkona olisi neuvola ja pelkään kovasti että insuliinille joudun, toivon kuitenkin että saisin vielä yrittää löytää oikeamman ruokavalion.
Mullakaan noissa sokereissa ei ole ollut mitään "järkeä", kun olen testaillut että mikä nostaa ja mikä ei, esim. suklaa ei nosta sokereitani yhtään mihinkään, mutta sitten taas banaani tai mandariini saattaa nostaa ihan kunnolla...
Toisaalta noi mun arvot on aina "vain ihan vähän" yli eli maksimissaan olen mittaillut 7,9 arvoja, en vielä koskaan yli 8,0 arvoja. Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä, ainakin aiemmin neuvolasta sanoivat, että yli kuin yli ja sillä siisti...

SweetDeam 30
 
no niin tnä aamuna paasto sokrut oli sit 6.1,ja nälkä jo tuntui,joten en voinut olla syömättäkään:|
Entiedä johtuiko illan syömisistä,söin illalla siis kebabin salaatilla,ja oltiin kylässä jossa söin parikin palaa kakkua,ja muutaman karkin.mittasin sen illan aikana sokrut kahteen kertaan ja normaalit arvot olivat,jopa vaikka söin kakkua:O

ja tnä pitäisi mennä särkkään,jossa menee koko päivä kuiteskin iltaan asti..otanko ruisleipäpaketin mukaan:D

no onneksi on perjantaina neuvola,jossa aion vaatia äippäpolilla käyntiä painokontrollissa siis vauvan,ja vois diabeteshoitajallakin poiketa...

sweet dream suklaa on sen verran kaakaomaista ja rasvaista ettei nosta,varsinkin siis tumma suklaa,ja hedelmät ne nostaa kun taas hedelmäsokeria,ite oon kyl voinut hedelmiä syödä.
munkin mielestä sen ei ole väliä arvon,jos menee yli 0,1 niin sillon se on heti tuomittu!

Siskolta just kuulin et "normaali" ihminen pystyy syömäään herkkuja ym.vaikka kuinka,ja haima silti tuottaa sen verran insuliinia,että sokerit ei heittele..näin siis normaali tapauksissa,juuh...jotenkin on alkanut ottaan pannuun jo koko raskaus,vaikka mun piti nauttia nyt kun tuntuu liikkeetkin mukavasti,ja saa nauttia isosta mahasta..mut nyt tutnuu et tulis jo ulos,ja pääsis elään normaalielämää..:|
PTT 29+6
 
30+0,jee!

paastoarvo näytti aamulla 5.5,eli just rajalla,mulla ollut vain kerran kax se rajalla nyt kun oon mittaillut,johtuiko taas illan syömisistä,vaikka illalla mittasin vielä tunnin jälk.syömisen ni arvo ok?? ni ilmeisesti se ei aamusta tarkoita et paasto olisi ok...

no en juonut kuin vajaa lasin vettä,ja vein kuopuksen kerhoon,ja se oli noussut!! 5.8...siis täh???

No nyt mulla taas tekee loppuaan nuo neulat,mut pe onneksi on neuvola,jossa aion vaatia sitä äippäpolikäyntiä,ja diabeteshoitaja käyntiä...
 
Hei vaan kaikille!

Täällä odotellaan sokerirasituksen tuloksia, mutta jo pidemmän aikaa olen tätä ketjua lukenut. Mulla on menossa nyt 9. raskaus ja neljässä on ollut rd. Ruokavaliolla on pärjätty ja vauvatkin olleet ihan normikokoisia. Nyt olen jo noudattanut tuota ruokavaliota aika hyvin, koska olen huomannut, että se tosiaan tehoaa minulla.

Se, mitä minun piti tulla kommentoimaan on PieniTytönTylleröisen sokereita.
Kovasti tunnut syövän kaikkkea "ei niin sopivaa" vaikka sulla on ilmeisesti rd todettu. Voin sanoa, että loppua kohden nuo nuo sokeriarvot eivät ainakaan parane ellei sitä ruokavaliota ota tosissaan.

Ihmettelit tuota, kuinka verensokeri voi nousta vaikka joit vain vettä aamulla. Tiesitkö, että liian pitkä syömättömyys nostaa myös sokereita. Silloin alkaa maksa tuottaa sokeria elimistön tarpeisiin, siksi se säännöllinen ruokailurytmi ja oikean tyyppistä ruokaa, on tärkeää.

Rd-ei ole mikään pikkujuttu ja se vauvan koko on yksi osa sitä rd-seurantaa. Sokerivauvoilla on riski synnytyskomplikaatioihin (makrosomia, mahan ympärys isompi kuin pää), istukan toiminnasta johtuviin ongelmiin (hapenpuute), iso koko liian aikaisilla viikoilla, jolloin keuhkot eivät välttämättä ehdi kehittyä ennen kuin joudutaan käynnistämään. Lisäksi tulee sitten ongelmat synnytyksen jälkeen, sokeritippa tai vähintään lisämaito ja sokerimittaukset vauvalta.

En halua pelotella, mutta todellakin kannattaa nyt olla tiukkana syömisten suhteen. Nyt sinulla on juurikin ne riskiviikot, jolloin se vauva kasvattaa sitä painoaan.

Minä jään odottelemaan tunnin kuluttua tulevia verikokeen tuloksia.

Scala rv 12+5
 
Scala jep tiedn,mulla tosiaan venyy joskus mohottoman pitkiksikin ruokailuvälit..mutta kun alan miettiin heti et mitä sit söis..esim.aamupalan jälk,ennen ruokaa,jos ei ole ruokaa heti sit 3 tunnin päästä...ni mietin et ei en voi totakaan ottaa enkä tota.....kaikkea hiilaripitosta yritän välttää....

Nyt tää vappuaika meni kyl ihan muusix,mutta se sallittakoon.

Et mitä sitä saa ja pitäisi sit syödä..kun tavallisesti söisin ihan mitä vaan..ennen ruokaa jos nälkä tulisi...mut tuntuu olevan niin hankalaa miettiä et mitä suuhunsa saa laittaa....huoh...
 
Peruna, makaroni ja maitotuotteet nostaa sokerit aika helposti. Itse olen huomannut, että kun ottaa lautaselle 2-3 isoa salaatinlehteä kyytipojaksi, niin kummasti tasottaa sokereita.

PTT Tuolta aikaisemmin luin, että sulla oli siinä rasituksessa se viim. arvo aika reilusti koholla. Se viittaisi siihen, että sulla nousee hitaasti sokerit, ja tunnin mittaus ruokailun jälkeen ei välttämättä anna oikeaa tulosta. Mutta kannattaa todella pyytää, että pääsisit diabeteshoitajan luona käymään, ja saisit kunnon ohjeet.

Scala

Tietenkin th:lla oli tänään koulutuspäivä, ja joudun vielä jännittämään omia tuloksia huomiseen.
 
Mä oon yrittänyt kyllä syödä kans kaikkea, jos joudun ottamaan insuliinit käyttöön niin sitten ne vaan tarvii ottaa. Mut en yritä välttää hiilareita ku niitä kuitenkin tarvis syödä. oon yhä edelleen sitä mieltä että vanhan ajan ruokakolmio/ympyrä on se kaikkein paras ruuaan suhteen. Jep oon varmaan vähän vanhanaikainen:LOL:

Nyt itse huomasin et lounaallakin voin syödä muroja ja maitoa sekä sokeria kunhan annos ei oo mikään älyttömän iso.

Maijamehi ja katkarapu rv 29+6
 
no kaippa ne siellä neuvolassa tietää koska ja kuinka kuuluu mittailla,mä en niinkään arvoista ikinä oo mitn.tiennyt ennen tätä.

ja siskollani tuli raskausaikana diabetes,joka myös jäi sit synnytyksen jälk:( ja nythän joutuu insuliinilla pelaamaan...
oon siltä väliin kysellyt arvoista ja syömisistä..ja sen mukaan on tosi pienet luvut nuo esim.paasto 5.5 enne syöntiä,ja tunnin jälk.7.8

kerrankin mulla oli paasto 3.jtn..ja sisko sanoi vain et hän olis jo tehny melki kuolemaa,ja tärissy. kun mulla oli vaan kaamee nälkä!
ja siskokin aluksi toki yritti ruokavaliolla pysyä,mut se ei pystynyt yhtään syömään juuri mitn.hiilaripitoista,et ruokavalio oli vain raejuustoa ja tonnikalaa,eikä sillain kauaa jaksa: /

muroja en oo muutes uskaltanut vielä edes kokeilla..mulla enää kax piikkiä,ja hu aamulla otan paaston ja vaik pe aamusta paaston,ni sit onkin jo neuvola.
 
Hei vaan!
Vappu meni mukavasti, söin aattona munkin ja kaks lasia simaa ja sokerit oli kohdillaan silti. Mulla ainakin tuntuu toimivan peruslautasmalli, niinkun Maijamehikin suositteli. 1/4 lautasesta kalaa tai muuta proteiinipitosta, 1/4 perunaa, täysjyväpastaa tai riisiä ja loput vihanneksia ja kasviksia, yleensä pakastepussista (helppoa ja nopeaa) ja jotain tuoretta. Ja leipänä on 100% täysjyväruisleipä aamusin ja iltasin. Ja aika samalla lailla oon syöny kun ennenkin, paitsi pienentäny hiilariannoksen kokoa, lisänny kasviksia ja jättäny sokeriherkut pois. Etkö PTT saanu terkalta mittarin kanssa mitään ravinto-opasta? Mulle iskettiin käteen brosyyrit terveestä ruokavaliosta (juurikin lautasmallin mukaan) ja opas raskausdiabeteksesta. Lisäks sain ajan sinne ravitsemusterapeutille. Voisit sellaiselle kans aikaa pyytää neuvolasta.
Se täytyy tunnustaa että mullakin välillä ateriavälit venyy luvattoman pitkiks, kun on kiire eikä huomaa ajan kulua eikä nälkäkään ilmottele itsestään. Saattaa mennä viiskin tuntia syömättä, yleensä lounaan ja päivällisen välillä :ashamed: sokerit on silti ollu ok.

Mutta näillä mennään, ens viikolla on sitten se ravitsemusterapeutti ja neuvola, poliaikaa odottelen vielä.

Jaksamisia itse kullekin! :)

Pikkuapina 30+0
PTT Meillä poksuu viikot samoissa :)
 
Lisäilen vielä, että tosiaan ei oo tarkotus olla täysin hiilarittomalla vaan vaihtaa täysjyvätuotteisiin ja muihin ns. hyviin tai hitaisiin hiilareihin. Tässä duodecim artikkelin linkkiä: Nopeat ja hitaat hiilihydraatit – glykemiaindeksi :: Terveyskirjasto
Noissa ruisleivissä kannattaa olla muuten tarkkana, usein vaan 70% leivontaan käytetyistä jauhoista on ruisjauhoja, suosittelen noita Oululaisten täysjyväruis jälkiuunipaloja, ne maistuukin parhaalta :)
 
pienitytöntylleröinen (ja muutkin) tulin vaan diabeetikkona sanomaan että rd ja "tavallinen" diabetes ei ole ihan samoja asioita ja näin ollen ei kannata vertailla sokeriarvoja ym keskenään eikä niihin myöskään sama hoito päde. diabeetikko tarvii insuliinia koska oma haima ei toimi ja pelkällä ruokavaliolla kikkailulla arvot ei pysy. Diabeetikko tarvii hiilareita,jotta sokerit pysyy kunnossa ja siihen vastapainoksi pistetään insuliinia aterioilla.
rd taas voidaan pitää kurissa just hyvällä ruokavaliolla ja mittauksilla.

Tosiaan niin kuin joku siellä sano että kannattaa vaikka ennemmin se insuliini kuin olla syömättä hiilareita.

Tässä on tullu jo 16 vuotta itteään piikiteltyä niin alkaa olla jo aika tuttua puuhaa :)

tsemppiä vaan kaikille,se on alussa aika avaruustiedettä nuo hiilarit ja arvot ! :)
 
kaktuspiikki paljonko diabeteksessä sitten nuo sallitut arvot on? eli paasto ja tunnin jälkeinen`

No mulla huomenna neuvola aamusta,katsotaan sen jälk.mitä tapahtuu..taitaa päästä vielä kerran toukokuun aikana neuvolaan,jos nyt alkaa tiheempää tahtia tuolla käyminen.
 
no ne riippuu vähä potilaasta,jokaisella omat tavoitearvonsa. Ne yleiset taitaa olla että ennen ateriaa 4-6 ja pari tuntia aterian jälkeen 8-10.

Minun ei esimerkiksi tarvihe tunnin jälkeistä arvoa mitata,jos en halua,vaan kahden tunnin. Mielellään en myöskään saa näin raskausaikana päästää alle 4 menemään sokereita,eikä ne sais nousta yli 10,eli siinä välissä pitäs viilata.
 
Noissa sokeriarvoissa tosiaan kannattaa muistaa, että raskausdiabetes on aivan täysin eri asia kun 1. tyypin diabetes. Jos 1. tyypin diabeetikko mittaa arvon alle 3 voi olla jo insuliinishokissa ja sairaalareissu edessä, kun taas minä raskausdiabeetikkona oon mitannu välillä arvoja siinä 2,5 pintaan eikä se tunnu missään paits nälkänä ja pienenä käsien tärinänä. Verrattain ykköstyypin diabeetikko saattaa insuliineista huolimatta mitata aterian jälkeisen arvon huonona päivänä vaikka 20 tai 25, joka raskausdiabeetikolla käytännössä on mahdottomuus tai ainakin jo polisoiton arvonen juttu. Joten suosittelen kyllä tosiaan ihan hoitajien neuvojen kuuntelua! Eikä ne insuliinit ole mitenkään pahat raskausdiabetestä hoitamaan jos niikseen tulee, päin vastoin ne helpottaa stressiä siitä syömisestä ja aika lailla myös tehoaa kyllä vauvan riskeihin.

Nimim Naive insuliinit käytössä rv 13 lähtien ja vauvalla (eikä äidilläkään) mitään ongelmaa, vauvan painoarvio rv 36 oli 2,9kg.
 

Yhteistyössä