RD odottajat 2012

Alkuraskauden (nyt viikko 12+1) sokerirasitukseen oli eilen ja paastosokeri oli sitten siinä rajalla 5.3, eli dieetti siis alkaa. Muut arvot ok (1h 5.4 ja 2h 5.2). Hiukkasen hirvittää, koska toi paasto taitaa olla tosiaan vaikein kurissa pidettävä. Edellisessä raskaudessa ei paastonnut kanssa ollut koskaan ongelmaa, mutta nyt näköjään sitten ja vieläpä näin varhaisessa vaiheessa. Oletteko muut mitanneet sokeria illalla? Onko teillä siis aamulla verensokeri korkeampi kuin illalla? Diabeetikollahan maksa saattaa ruveta nostamaan sitä verensokeria, jolloin aamupaastoon ei oikeestaan auta muu kuin syöminen yöllä tai tosi myöhään illalla.. Noh, aika näyttää miten itselle käy. Nyt on kyllä takana selkeästi huonompi liikuntajaksokin ja söin sit iltapalaksi ennen sokerirasitusta lakritsijäätelöä.. Toki siinä oli se 12h paasto. Miksi muuten toi raja on noin tiukka (5.3), kuvittelin että se olis se 5.5? Ei tässä taida auttaa muu kuin kaivaa verensokerimittari esiin ja pistää mitaten. Eipä taida sitten olla tarvetta mennä uudelleen sokerirasitukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mittailin nyt viikon ajan sokereita 4kertaa joka päivä ja tulokset lähetetään taysiin katottavaks... saa nähdä joudunko sinne. Neljä arvoa oli yli viikon mittauksissa että varmaan vähän liikaa.
neuvolantäti sano että nykyään alotetaan insuliinit aika helposti et saas nähdä
miten käy. Ite en kyl semmosta haluisi pistellä ainakaan viä nyt rv 24 mutta jos
muu
ei auta niin kai se sitten on parempi.
Mää en kyllä varmaan uskaltais syödä mitn munkkeja ku hyvä et pystyy perunaa
vähän syömään ettei arvo nouse liian korkeeks.
 
Mulle tulee heti liian korkeat arvot jos syön valkoisia viljoja, perjantaina äitipoli ja toivon etteivät enää tässä vaiheessa insua ehdota. Heti jos jotain ei niin terveellistä ni sokerit noussu luvattomiks. Onneks nää ongelmat alkoivat vasta 35+ viikolla et helpolla pääsin keskiraskauden.

Minnarun&pikku-ukko 38+0
 
mymosa
Vähän olin iloinen, kun söin töissä 2 perunaa, ison kasan broilerikastiketta, salaattia ja 2 näkkileipää.. tunnin kuluttua sokerit kuitenkin vain 7.3 :)

Eilen illalla söin pussin sipsejä ja 1,5l omenalimpparia, aamulla paasto 5,4.. Ihan ihmeellisesti välillä heittää, kun sitten toisinaan ruisleipä iltapalan jälkeen arvo voi olla yli 6.
 
Samaa miettinyt kuin mymosakin. Välillä kun oon illalla herkutellut (suklaa tai sipsi tai munkkia niin paasto arvo aamulla ok..

Mutta sitten kun on jotain muka terveellistä syönyt niin lukema bongahtaa yli sallitun..

On nää sokerit vaan vaikee juttu :)
 
Mulla epäterveelliset jutut kuten pitsa ja suklaa eivät nosta arvoja yli sallittujen rajojen. Sen sijaan ruisleipä voi nostaa arvot hyvin lähelle ylärajoja. Tässä radi-ruokavaliossa on mun mielestä vaikeaa juuri se, että jos syö epäterveellisemmin eli enemmän rasvaa, niin arvot pysyy alhaalla. Jos taas ottaa sitä ruisleipää kevytlevitteellä ja muilla kevytpäällisillä, niin arvo nousee :p

Mulla oli eilen käynti Taysin diabeteskätilön luona. Mun arvot on pysynyt hyvin kurissa ruokavaliolla eli ruokavaliolla jatketaan edelleen. Olen muuten huomannut sellaisen asian, että jos mulla on ollut migreeni, niin arvot nousevat heti yli sallittujen rajojen. Vauva oli kooltaan täysin "normikäyrillä", joten ainakaan toistaiseksi radi ei ole vaikuttanut kasvuun. No, toisaalta ei niitä ylityksiä noissa arvoissa ollutkaan kuin yksi ainoa ja sekin liittyi migreeniin.

t. Eemas 26+4
 
Viimeksi muokattu:
mymosa
Mä en ees käytä kevyttuotteita, muutakuin light limpparia :D ruisleivän päälle tosin margariinia 60%, kermajuustoa, paprikaa, kurkkua :heart:

Saapa nähä miten on kasvanut tyyppi, kun ens viikolla taas moikataan..
 
Mä en myöskään käytä ligh tuotteita..
Vaikka mun limppari pepsi max siinä ei taida olla sokeria =)

Mut sit mä ihmettelen että miks mun vauvasta tulee kauhee mega möhkö :) Nii no miksköhän kun herkkuja lähes joka päivä vetelen kaksin käsin :D
 
Olen myös huomannut, että aiemmin esim. sipsit ei nostanut aamupaastoa yli rajojen. Mutta kun yrittää terveellisemmän iltapalan vetäistä, niin johan nousee..Ei sitä vaan viitsisi joka ilta vetäistä sipsipussia.. =/

Laitoin äsken meiliä diabeteshoitajille, saa nähdä, mikä on vastaus..Reiluun viikkoon ei ole ollut YHTÄÄN arvoa sallituissa rajoissa aamuisin.. =( Olen aikaistanut ja myöhäistänyt iltapalaa, syönyt kevyemmin ja tuhdimmin..kaikkea olen koleillut, mutta ei. Arvot heittelee 5.6-6.4 välillä aamulla. Plääh! Insuliinia olen myös nostanut jo kahteen otteeseen tässä viikon sisällä, nyt menee 18ky ja illalla tod.näk. 20ky..On tää kyl niiiiiin hanurista! Ärsyttää!!!!!!!! =(

moomin 35+0
 
Dodiin äippäpolilta soittelivat ja olivat tyytyväisiä että olin saanut pidettyä arvot hyvinä ( mun tapauksessa siis enimmäkseen seuraavat noita paasto arvoja kun ne olleet mun kompastuskivi. Kuulemma noilla muilla oo mitään merkitystä mun tapauksessa kun ne olleetkin lähes hyviä joulukuusta asti.

Eli ei tarvinnut aikaistaa ultra päivää eikä siis vielä ainakaan insuliinejä. seuraava käynti sitten 7.3

Tänään taas ihmettelin kun toissa päivänä söin munkki kaffit paasto arvo 5,4
eilen illalla enkä koko päivänä mitään herkkuja syönyt ja normi terveys ruoka niin tänään paasto arvo 5,4 Näyttää olevan sama vetääkö sokerista vai terveys ruokaa ni ihan samat lukemat :) En tajunnut puhelimessa tuosta kysyä mut jos muistan ni pitääpä kysyä kun oon paikanpäällä. Sama oli että oli 12h syömättä niin oli 4,9 kun joissain tapauksissa taas pitkäväli syömättä niin arvo olikin 5,9. Ota näistä oikeesti selvää =)
 
Mulla kans ongelmia että miten saan aamupaaston pysymään alle 5.5 joka mittaus on hieman yli. Pistän nyt vasta 10 yksikköä iltaa vasten. Kokeilen nyt sitä aamuyön syömistä ja eka kerta meni hyvin että turkkilaista jugurttia vedin mansikoilla noin 6 tuntia pistämisestä aamu oli 5.4

Poika kasvaa eilisen käynnin jälkeen edelleen yläkäyrällä joten tiukka ruokavalio on pitänyt sen verran kutinsa että samoilla linjoilla mennään. Herkkuja en vedä yhtään. Viljat poissa muutenkin kun olen gluteeniton. Ei sokeria missään muodossa mutta rasvaa ja steviaa käytän sitäkin enemmän.

Lääkäri arveli että jos näillä kasvuilla mennään lasketun ajan kohille niin poika olis 4.5kg.

Kävelemässä yritän käydä päivittäin mutta sillä en ole huomannut mitään vaikutusta aamu arvoihin. Aterian jälkeen mulla pysynyt kuuden molemmin puolin.

Piiper ja poika 32+5
 
Huh hah hei! Saattaa olla aikaista huokaista, mutta nyt kolme aamua arvot olleet taas parempia. 4.9, 5.5 ja 5.3. =) Olen noita edeltävinä iltoina vetäissyt munakkaita. En tiedä vaikuttaako, mutta tuopa ainakin vaihtelua iltapalaan. =) Syön n. 20.30. Laitan munakkaaseen 1-2 munaa (riippuen siitä laitanko sen leivän päälle vai syönkö pelkästään), tomaatin ja hieman kinkkukuutioita. Nam! =) Suolaa en lisää, koska turvottaa jo muutenkin.. =/ Herkkuja olen jonkin verran syönyt, mutta ajoitan ne iltapäivään.. =) Jos illalla syö, niin vaikuttaa aamuarvoon..
Insuliini nyt 20ky illalla 21.30-21.45 välillä. Toivottavasti ei enää paljoa tarvitse nostaa..

moomin 35+3
 
Oli tuossa viime vkl miehen kolmekymppiset ja väsäsin sinne kakun ja olihan sitä
sitten itekki pakko maistaa :) mittasin sokerit tunti sen jälkeen ja yllättäin oli
sallittujen arvojen sisäpuolella.. mutta ehkä sitä nyt ei silti kannata kauheasti
herkutella kun sokerit kuitenkin välillä heittelevät.

Vaikuttaako teillä muilla flunssa noihin sokeriarvoihin? Tänään ollut vähän koholla
vaikken oo mielestäni syöny mitn minkä niitä pitäisi kohottaa..
 
Mimskuliini Mulla sokerit nousevat, jos tulee flunssa. Samoin sokerit ovat korkealla, jos migreeni on iskemässä tai olen jo toipumassa migreenistä. Diabeteskätilö sanoi, että stressikin voi nostaa sokerit.
 
Jaahas jospa minäkin hyppäisin uuteen pinoon mukaan.. :wave:

Elikkäs RD todettu joskus rv 13+, joulukuussa otettu kaikki keinot käyttöön. Aloitettiin siis sekä pitkävaikutteinen -, että ateria-insuliini ja tablettihoito. LA on toukokuun loppupuolella. Vahva sukurasite diabetekseen ja reilu ylipaino kaatoi mut tässä taistelussa. Esikoista odotellaan, joten ekaa kertaa näitten sokrujen kanssa painiskellaan. Siihen kyllä jo etukäteen osasin varautua. :)

Mun ongelmani on koko ajan ollut just noi paasto-arvot ja aamupalan jälkeinen arvo. Nyt kun on inskat käytössä, niin oon saanu kaikki arvot hyvin kuriin ja päivisin saa syödä melko vapaasti. Iltaherkutteluun olen myös minä taipuvainen. Nyt viikkojen kasautuessa on isuliiniannoksetkin nousseet, mutta sentään vielä ihan järkevissä lukemissa. :D

Vauva on pysynyt hyvin käyrillä, jopa siellä pienemmässä päässä, joten toivoa on, ettei mitään jättiläistä tuliskaan! Tayssissa äippäpolilla juoksen kontrolleissa. Täällä taisi olla muitakin saman laitoksen asiakkaita, mä olen kyllä tykänny palvelusta kovasti!

Nyt on ollu semmonen parin viikon jakso, kun en oo jaksanu yhtään panostaa tähän rd-hoitoon. :headwall: Lähinnä kai siksi, että aika hyvin tiedän mitä voin syödä milläkin insuliini määrällä, että sokerit pysyy kasassa. Mittailuja olen siis laiminlyönyt hurjasti nyt. Pitää saada ehdottomasti itteensä niskasta kiinni, ennenkun karkaa koko homma käsistä!

Naive ja Sissi 29+0!
 
Noniin mulla oli tänään taas ultra.
Heta-Einari vai uskaltasko jo puhua Hetasta <3 Oli 629g (eli paino toistaseksi ok) Mutta kasvuhan alkaa tapahtuun vasta rv 30 jälkeen.

Mulla oli sokereissa 3 huonoa arvoa ja sit 5,5 arvoja ja jouduin aloittamaan insuliinit (rv 24) Sanoivat että ovat todella tarkkoja että 1-2 huonoa arvoa saa olla.
No nyt mennään sit pitkävaikutteiselle insuliinillä ja aloitetaan 4 yksiköstä. jos 3pv:n päästä edelleen paastot huonoja niin sitten 6 yksikköön.
 
Äitipolila tänään käyty ja ateria insuliinin sain iltaisin pistettävän pitkävaikutteisen rinnalle. Ketoaineet pissassa +++ ja siitä syystä nyt pitää syödä enemmän hiilareita sekä juoda. Onko kellään muulla tuota keto vaivaa?
Karpannut olen liikaa :ashamed:

Illalla menee 18 y ja ateriainssiä alotellaan yhdellä yksiköllä.

Aamut seilaa mulla edelleen 4,5 ja 6,1 välillä. Siihen että miksi niin vastausta ei löytynyt vieläkään. Olen kaks kuukautta jo pistänyt ja arvot ei ole menny minnekkään. Ne ei vain laske. Enempää ei nosteta kun vauva voi hyvin eikä kuitenkaan ole jatkanut suurta kasvua vaan menee tasaisesti ylä käyrällä.

Pissaa joudun kiikuttaa viikottain neuvolaan.
Pelkäänpä että nyt se painonnousu alkaa kun on syötävä enemmän kun tähän asti kiloja tullut yhteensä vain kaksi :O

Piiper 34+5
 
Kävin eilen sokerirasituksessa nyt toisen kerran (ekalla kerralla rv 13 ei ollut mitn
häikkää) kun viime raskaudessa oli rd. Soitin äsken tulokset ja ne oli paasto 4.4
1h 8,6 ja 2h 6,8 eli
mun käsittääkseni raja arvojen sisällä...mitä kyllävähän ihmettelen kun mittarilla
kotona oon mittailu niin on tullut joskus ylityksiä. Et voiskohan tossa rasituksessa
noi arvot olla ok sen takia että oon jo noudattanu tiukempaa ruokavalioo kun
normaalisti.. Tarvii vissiin neuvolantätille soitella :) mutta sama dietti varmaan
jatkuu kun arvot kerta heittelevät välillä.

mimskuliini rv 25+4
 
Moikkelis.

Insuliini loppumassa ja apteekista pitäisi hakea uusi..paljonkohan sellanen mahtaa maksaa??

Mä oon vaihtelevasti mennyt noiden insuliinien kanssa ylensä kuitenkin aamu arvot olleet hyviä (6 yksikköä pistän iltaisin) Huomenna olisi soitto aika jollon soittavat ja kysyvät nuo mun arvot ja 2vk päästä olisi taas masukin koko arvio ultra.

rv 27
 
auts onpa kallista :D No ei kai se nyt siis niin kallista mutta kun jos 5 kappaleen pakkauksissa myydään ni eikö siitä jää yli? Kun onkohan mulla toi yks kestänyt 3-4 viikkoa (siis sama merkki ainakin kun sulla mymosa) ja kun otan insuliiniä 6 yksikköä eli yllättävän vähän toistaseks (edellisessä oli 22 yksikköä) ni laskeskelin että jos kuudella meen ni mulle varmaan riittäis kaksikin niin mites ne 3 ylimäärästä..
 
mymosa
Joissain apteekeissa myydään yksittäinkin, oisko joku 10e/kpl.
Tosiaan jos pistät vain 6yksikköä/päivä niin 2 kynää riittää kyllä.

Mä tosiaan pistän rutkasti enemmän ja 2x päivässä, kun on aika tihee tuo nostamistahti ollut :( Niin yksi kynä riittää sen 2vkoa. Tosin nyt tarvii enää 3 kynää, eli etittävä jostain apteekki joka myy yksittäin, täällä kaupungissa ei myydä.
 

Yhteistyössä