RD odottajat 2012

Mä en vielä tota puuroa koittanut, nyt koitin kahta leivän palaa ja sokrut oli 5,2 ku eilen oli 1 leipäpalan jälkeen 5,8. On tää vaan aika kokeilua, mut ainakin nyt näyttäis siltä et tuon 2 siivua uskaltaa syödä
 
Mun kun "käskettiin" sitä leipää (ja muutenkin hiilareita) syödä, niin kokeilin aamulla kahta jälkiuunileipäpalaa, josta nousi yli kaheksan. Yhdellä leivällä (+ rahka + mansikat + maitolasi) on pysyny arvot sopivina. Sikäli ok, että mahakaan ei enää vedä kovin isoja annoksia... Illemmalla taas kun kokeilin, niin ei noussu arvot juuri mihinkään, vaikka söin kaks leipää. Samoin puuroa voin syödä (voisilmällä) puoli annosta esim. lounaaks, aamulla en oo viittiny ees kokeilla, kun aamuarvot tuntuu nousevan helpoimmin. Mutta kuten sanottu, kokeiltava on kaikki, eikä sekään aina auta, kun joskus ne sokerit vaan elää omaa elämäänsä!
 
onnex saan ja pysytyn syömään ruisleipää,ja nyt oon syönyt niitä karppinen leipiä,yhtä viipaletta kohti 3g hiilareita.
Äsken söin makaroni-jauheliha mössöä,eikä siitä ainakaan tuntunut heittävän sokrut yhtään,tunnin jälk.oli 5.3,ja nyt söin jäätelön,mut en aio mitata.

ootteko muut käyny kerran vai monta sokerirasituksessa?
 
Mäkin ihmettelin, että täysjyväpasta ei pahasti nostanu arvoja. Tosin syön kyllä tosi pieniä ruoka-annoksiakin, isommat annokset varmaan nostais pahemmin.
Ei oo tehty kuin yksi sokerirasitus, eikä ilmeisesti oo tarkoitus tehdä toista ennenkuin sitten 6-12 kk synnytyksen jälkeen.
 
Yks sokerirasitus tehty raskauden/raskauksien aikana. Esikoisesta sokerit eivät olleet koholla, toisesta ne oli jolloin ruokavaliolla sain pidettyä kurissa ja vuosi toisen synnytyksen jälkeen olin siinä kontrollissa jolloin arvot olivat ok. Nyt sitten taas tästä raskaudesta oon kerran ollut siinä rasituksessa, toivon että saan pidettyä ruokavaliolla arvot kurissa, joten sitten ilmeisesti taas vuosi synnytyksen jälkeen mentävä rasitukseen.
 
Täällä ilmoittautuu mukaan yksi sokerirasituksessa narahtanut. Arvoja en vielä tiedä, meen tänään terkalle, mut kaks ylitystä oli kuulemma ja nyt sit pääsen mittaileen kotona sokereita ja lähetteen laittaa Tyksiin.

Ekassa raskaudessa kävin kerran rasituksessa ja se oli ok, nyt kävin jo alkuraskaudessa sukurasitteen takia ja nyt sitten viikolla 27, jolloin siis arvot ylittyi.

Oon googlannu rd:n ja yrittäny selvittää mitä kaikkea siitä voi seurata lapselle, ilmeisesti ei kuitenkaan niin hirveen vakavaa, lähinnä synnytyksen jälkeinen sokereiden heittely, isosta koosta johtuvat synnytyskomplikaatiot ja mahdollisesti suurempi riski sairastua diabetekseen myöhemmin. Oliko jotain muuta?
Oon ollu täällä ihan hulluna huolesta välillä ja potenu huonoa omaa tuntoa kun tähän asti oon syöny mitä huvittaa ja erityisesti karkit ja muu makea on maistunu (niinkun aina.. :ashamed: ) Synnytys on ruvennu pelottaan jos vauva onkin iso ja jos tulee komplikaatioita tai repeen pahasti tms. (esikko synty rv39+4ja paino 3220g) ja on
koko juttu vieny vähän iloa tästä odotuksesta..

Kuva et löysin tän ryhmän, vertaistukea ja muiden kokemuksia on kiva saada :)

Tsemppiä kaikille!

Pikkuapina 27+6
 
Pikkuapina, mulla ei esikoisesta ollut näitä ongelmia ja esikko olikin syntyessään 3170g. Toisesta jo oli ja ruokavaliolla sain arvot pysymään kurissa, toinen painoi 3,8kg eli kuitenkaan varsinainen sokruvauva ollut. Nyt tarkkailen sokereita taas ja toivon että saisin tuolla ruokavaliolla pidettyä kurissa, välillä vaan tuntuu että tämä on tähtitiedettä jotta saa arvot pysymään kohdillaan. Tsemppiä! Ei kannata vaipua epätoivoon, sieltä tyksistä saat varmaan kullanarvoista tietoa, tod.näk. ultraavat ja katsovat miltä vauva vaikuttaa sekä miltä sun sokeriarvot vaikuttavat.

Maijamehi ja katkarapu rv 28+5
 
No niin, terkalla käyty eilen ja eihän ne sokerirasitusarvot ihan huimia ollu, paasto 4,9, tunti 10,2 ja 2 tuntia 8,9, eli noi kaks viimestä himpan verran suositusten yli. Sain siis sen mittarin ja lähetteen Tyksiin, sekä ajan ravitsemusterapeutin ryhmävastaanotolle (vapaaehtoinen). Mitäköhän mahtaa olla mieltä mun epäsäännöllisistä ruoka-ajoista ja kunnon lounaan skippaamisesta..

Tänään sokeriarvot oli aamulla 4,4 ja aamupalan jälkeen 5,0. Lounaan jälkeen oli 6,0. Aikas hyvältä vaikuttaa, mutta jatkan ohjeiden mukaista dieettiä (paitsi jugurttini syön täysrasvaisena :p). Joku täällä kirjottikin et se on kaikki tai ei mitään, niin mulla on sama juttu, ei vaan pysty syömään vaan vähän makeeta tai sillon tällön :ashamed:

Onko teillä muilla kokemuksia et olis ruokavaliolla arvot ollu hyvät mut siitä huolimatta olis noussu raskauden loppua kohti?

Hieman helpottuneempi Pikkuapina 28+0 :whistle:
 
täällä olisi sit taas 6päivän mittaukset takana,hu soitan terkalle,voinko vaatia pääsyä äippäpolille näytille..koska viimeksi sf mitta meni yli keskiviivan,ei kuitenkaan liian suuri,ja toisex kun kävin 4d ultrassa,sanoi et vaavi voipi syntyä jopa n.5kg:O sanoi ja kyseli silloin jo onko sokerit ok,enkä olllut käynyt vielä silloin rv22.

terkalle en ole tuosta vielä maininnut,mut hu kun soitan sanon..ja kysyn jos pääsis näytille,insuliinia väälttelen loppuunsaakka!

mulla arvot on olleet ihan ok nyt tässä toisessa 6päivän seurannassa,kerran ylittyi kun söin nalle puuroa,oikein tarkoituksella.
Mutta siis ihan tavallista ruokaa olen syönyt,perunaa,täysjyväspagettia,makaronia,valmisperunamuusia,ja jopa fazerin tummaa suklaata:D
ja tnä söin välipalalla banaanin light mehua lasin ja ruissämpylän,eikä noussut.

sillä tämä muksu menee varmasti yli 4kg! esikoinen oli 3,2kg,kuopus 3,7kg,ja kummassakin oli sokrut tosi hyvät,ei lähelläkään raja arvoa.
PTT 28+0
 
Hohhoijaa, taas kahtena aamuna on se ykskin ruisleipä nostanu arvot liian korkeiks (7,8 ja 8,0), ja tänään myös lounas (= tomaatti-sipulikeitto + ruisleipä) nosti arvon (8,2). Kai ne tällä menolla mut laittaa insuliinille... :( No, mittailen vielä tän viikon ja lähetän arvot hoitajalle ja sitten odotan "tuomiotani".
 
Tää on jotain ihan salatiedettä tää mun sokeriarvomeininki. Täsmälleen saman aamiaisen vaikka syö, niin jonain päivänä nousee sokeri vain noin kuuteen, jonain toisena yli kaheksan! Paastoarvot on lähes aina hyvät, vähän yli neljän yleensä. Sen kyllä huomaa, että jos karppimeiningillä syö, ei nouse arvot ainakaan, mutta sitähän ei tietenkään suositella... Pitäis vaan kuulemma syödä "normaalisti" ja hyviä hiilihydraatteja, ja jos sillä dieetillä nousee arvot, niin sitten aletaan pistämään insuliinia. Jotenkin ärsyttävää, kun sain noottia siitä, että ruokapäiväkirjassa oli parina päivänä 20 g tummaa suklaata, vaikka ei se niitä sokereita nosta, vaan esim. just toi ruisleipä. Painohan mulla ei oo noussu juuri yhtään viimeisen parin kk aikana, eli sekään ei pitäis olla ongelma. No, ei tässä voi kuin mittailla ja ihmetellä ja odottaa mitä viisaammat sitten päättää. Hyvää on se, että jos insuliinin pistämiseen joutuu, ei sitä kuitenkaan joudu kuukausikaupalla pistelemään, kun raskaus alkaa olla jo loppusuoralla.

Armi ja Pulla (33+3)
 
Armi, ootko koittanut jotain muuta leipää. Tai vaikka kaurapuuroa (sitä ne mulle ehdotti)? Tää on kyllä yhtä salatiedettä tää ruokailu (nyt kun ollaan oltu täällä päin mahataudissa ni en oo pahasti sokereita miettinyt vaan yrittänyt vaan saada porukkaa kuntoon).

Ens viikolla olis neuvola, tahtoisin kanssa lähetteen äippäpolille just sen takia ku epäilen et tästä tulee iso vauva ja toinen on se että luulen että toinen ainakin vielä on poikittain, vaikka onhan tässä aikaa kääntyä.

Maijamehi ja katkarapu rv 29+0
 
maijamehi mä kokeilin siis kerran sitä vispipuuroa ja siitä nousi sekä nalle puuroa ja nousi,molemmista oli 8.8,söin niiden kanssa jtn.muutakin.

ja puurohan on pelkkää hiilaria..en kyllä muuteskaan syö puuroa kun ehkä 3 krt vuodessa.

armi74 mullakin yleens aamun paastot on sen alle 5,kun raja on 5.5
mulla ruisleipå ei ole nostanut sokruja,voin syödä sitä pitkin päivää aamulla 2 ja illalla pari.

eikä mulla ne normi ruoatkaan ole nostaneet,paitsi se maksalaatikko+puolukkahillo 8.8

Soitin siis tnä neukkutädille,ja kyllä niillä tuntuu olevan vaan vähän hällä väliä asenne..sanoi vaan et okei,no noudatat samaista diettiä ku tähän asti,ja pari krt viikossa pistelet ja katot mitä näyttää. sanoin et haluisin painokontrolliin äippäpolille,sillä pelkään et tulee päälle 4kg,ja kuinka sitä jaksaa puskea semmosen ulos..koska 4d ultraajakin veikkasi lähemmäs 5kg:O

No mulla on ensviikon perjantaina aika neuvolaan,joten siellä puhun sit.
Mut nyt loppu mittaamiset vähäx aikaa...sormen päät onkin jo pienillä pisteillä kaikki!
PTT28+0
 
Paria erilaista ruisleipää oon kokeillu, myöskin karppiruispaloja. Hoitaja suositteli jälkiuunipaloja (100% ruista). Vaaleita leipiä en edes kuvittele kokeilevani. Kaurapuuroa voin lounaaksi syödä pikkuisen annoksen (puoli annosta normimikropuuro-ohjeesta), ja senkin jälkeen nousi sokerit aika lähelle ylärajaa. Mulla on toi aamu selvästi ongelmallisin, eli silloin en uskalla kauheesti riskeerata mitään. Munia ja pekonia jos vetäis joka aamu, niin ei nousis sokerit! :) Sehän tässä on se tasapainottelu, kun rasva ja proteiini estää kyllä sokereiden nousut, mutta sitten hoitaja on vihainen, jos syö liikaa rasvaa eikä tarpeeks hiilihydraatteja... Tänä aamuna paistoin yhden munan ruisleipäni päälle, ja sokerit pysy just ja just rajoissa.

Hyviä hiilihydraatteja -- no, mulle on suositeltu tietty kasvisten lisäks täysjyväpastaa, täysjyväriisiä tai sen tilalla ohraa, ruisleipää jne.

Vispipuuro on mulla sellanen ruoka, johon aina välillä tulee himo, mutta en oo sitä viittiny kokeilla, kun oon kuullu, että se monilla nostaa tosi reilusti sokereita. Löysin sitten karppisivuilta ohjeen "korvikevispipuuroon" ja se oli kyllä toosi hyvää ja nopeampi valmistaa kuin tavallinen vispipuuro. Ei nostanu yhtään sokereita myöskään! Siihen tulee tietty sitten kuohukermaa... (ja psylliumia, jota ei varmaan jokaisen ruokakaapista löydy, mutta meillä sattuu olemaan, kun joskus karpattiin jonkin aikaa aktiivisemmin)
 
no niin oltiin kaupoilla,ja en ollut syönyt aikoihin! oli siis kaamee kuoleman nälkä...heitin uuniin valkosipulimaustetut ranskikset,ja kalapuikkoja,ja sit otin perunasalaattia(saarioisten) johan pomppas sokrut 9.6|O varmaan johtui,ranskiksista,ja salaatista...muistaakseni oon kuiteskin kalapuikkoja joskus täs mittailun aikana syönyt...vai muistanko väärin.

Mut joo ei siis tuommoista:kieh:
 
Tai sitten teki se jos oli liian pitkä väli syömisessä ni nosti enemmän sokereita. tai sit tosiaan tuo perunasalaatti. Tsemppiä.

Mun piti tänään jo mittailla sokereita, mut vähän voimat vähissä noista muksujen sairastelusta.
 
joo oli kyllä aivan liian pitkä väli!! monta monta tuntia.
Ja mittasin sokrun ennen kun aloin syömään oli vaivaset 3.3:O

Mun sisko kell on diabetes sanoi et se olisi jo pyörtynyt tossa vaiheessa:|

maijamehi voimia sairasteluun!

juu aion kyl vaatia neukkutädiltä lähetettä äippäpolille ultraan,koska epäilen ja oikeestaan tiän et tästä tulee se päälle 4kg,ja musta tuntuu kans et tää majailee joko poikittain tai sit viistosti:D kuiteskin,ja jo sokrujen takiakin,jotkut pääsee heti ja saa lähetteen,jos poikkeavia arvoja...
Mut ei ite oon joutunut vaan pisteleen sormenpäät pisteille,jo 12päivän ajan.
 
PTT, en mäkään nyt saanut lähetettä äippäpolille ku vaan yks arvo sokerrasituksessa ylittyi. Viime raskaudessa ku ylittyi kaks arvoa ni jo pamahti samantien lähete äippäpolille, viikkoja tais olla silloin huimat 14 ku kävin äippäpolilla sokereitten takia, sit sen jälkeen en siellä käynyt ku rakenneultrassa ja sit vaan soittelivat niitä arvoja. Viimisellä neuvolalääkäri käynnillä lääkäri laittoi lähetteen ultraan ku hänen käteensä vauva vaikutti todella isolta. Pari viikkoa ennen laskettua aikaa pääsin ultraan ja painoarvio oli 3,7kg ja kun neiti syntyi ni painoi 3,8kg
 
no mulla oli ekassa 6päivän mittauksissa,yksi ylittävä arvo ja kaks just rajalla, ja nyt tässä toisessa 6päivän mittauksessa oli yks ylittynyt,ja muistaakseni yks rajalla.

Siis eihän sitä voi niinkus ollenkaan kesänkään aikana herkutella,tai kun meil on ainakin synttäreitäkin 2 tulossa toukokuussa,niin eikö muka saa kakkua ja muita herkkuja?:'(
Sekä juhannuksena kaikkea hyvvää......

Ja mun alkaa tekeen nyt jo kauheeeesti mieli irtokarkkeja!!!!!!!!
Oon ollut nyt jo 2 vkoa dietillä karkeista,paitsi sitä tummaa suklaata napostelin muutamat palat.
 

Yhteistyössä