RD odottajat 2012

Hei!
Ajattelin jotta uusi pinoutuminen nyt 2012 vuodelle ois kiva, suurin osa ilm. edellisestä RD pinosta on kai poksahtanu :D joten ois kiva vaihtaa kuulumisia ja kirjoitella vaikka niitänäitä :)

Joo, eli oon 4:ttä lastani odottava äiti, la 9.5. (jonkin laskutavan mukaan 12.5., mut aivan sama), aikaisemmissa raskauksiisa ei ole ollut ongelmia sokereiden kanssa, vasta tässä raskaudessa. kuukautta ennen sokerirasitusta valittelin neuvolassa huonovointisuuttani aamupalan jälkeen, johon ei silloin sanottu juuta eikä jaata, mut epäilin sokereita hyvin vahvasti.. ja oikeassa olin. Nyt alkuun mennään ruokavaliolla, jonka olen jo huomannut auttavan :) mutta seuraillaahan nyt noita arvoja...
 
Moikka!
Täällä ois kans yks sokereiden kans kamppaileva :D eli toinen raskaus nyt menossa ja la 18.6. Mittailen kanssa nyt sokereita kotona kun riski on suuri et tulee rd tässäkin raskaudessa. sokerirasituksessa kävin alkuviikoilla mutta sillon ei viellä ollut häikkää
niissä mutta viime raskaudessakin alkoivat heitteleen puolenvälin jälkeen vasta. olis kiva
vaihtaa tosiaan kuulumisia muiden kanssa :)
 
Ja radi myös täällä! Olin sokerirasituksessa jo rv 15 (suunnilleen) ylipainoni vuoksi. Paastoarvoni oli 5,3 eli radidiagnoosi tuli :( Sain mittausvälineet kotiin ja kahden vkon mittailujen jälkeen minulla oli neljä arvoa, jotak ylittivät sallitun. Sain lähetteen Taysiin diabeteskätilön luokse ja siellä päädyttiin siihen tulokseen, että ainakin toistaiseksi arvoni pysyvät kurissa ruokavaliolla. Laskettu aika on 26.5. ja nyt on meneillään rv 25+ , joten voi olla, että arvot lähtevät vielä nousemaan. Tosin huomasin parisen viikkoa sellaisen asian, että sokerimittarini antaa välillä kaikenkirjavia tuloksia. Kun otin itseltäni 5min aikana 4 tulosta, niin sokerit vaihtelivat 7-5,1 välillä. Tein jokaiseen mittaukseen uuden reiän enkä siis puristellut siitä yhdestä ja samasta. Kerroin asiasta neuvolassa ja sain uuden mittarin. Nyt arvot ovat olleet matalampia kuin aikaisemmin, joten kai tuossa mittarissakin jotakin vikaa oli. Mun säkällä se viallinen mittari varmaan antoi ne liian korkeat tulokset siellä alkuvaiheessa :( No, ihan sama. Paino on ainakin pysynyt kurissa tällä radi-ruokavaliolla eli n.2kg on tullut plussaa. Tosin viimeisen viikon aikana ruoka on maistunut vähän liian hyvin :popcorn: Niin ja mulla on kaksi edellistä raskautta mennyt ok sokerienkin suhteen (lapset vm.97 ja vm.99), mutta nyt tämä ikä(39v) varmaan lisäsi vielä riskiä.
 
mymosa
Täällä kurkin uuteen pinoonkin.. edelleen insuliineilla mennään ja loppuun asti.
Päiväarvot on pysynyt hyvin kurissa, pientä nostoa pitänyt tehdä. Iltainsuliinia sen sijaan on joutunut nostamaan enemmän.. Toki auttoi paljon, kun pistän illalla vasta 21-22 aikaan.

Ruisleipä ja murot on parhautta, muroja tosin koetan välttää aamulla, kun nostavat arvoja liikaa, mutta ruisleipä on onneksi ollut vain hyväksi. Syön muutenkin aika vapaasti ja herkuttelen iltaisin.. toki insuliineilla on vähän vapaampaa tuo syöminenkin :)
 
Niin piti sanoo viellä että mulla tosiaan ei oo ylipainoo eikä ikääkään hirveästi mutta suvussa kun on niin vahvana
tuo 2tyypin diabetes niin heittelee sokerit sitten mullakin.
Tänään ekaa päivää mittailen kotona sokereita ja heti ruoan jälkeen liian korkea arvo, laittaa kyllä ärsyttään vaikka viime raskaudessakin niitä tuli mutta että nyt jo sitten.

Huomasin kans viime raskaudessa että jos roskaruokaa tekee mieli eikä pelkkää
salaattia halua niin kebab salaatin kans oli ainakin sillon hyvä vaihtoehto :)
 
Hei!
mulla arvot pysyy aisoissa vaan tälläsellä ruokavaliolla, heti kun poikkeaa niin johan pomppaa :/ Eli aamulla kaksi riusleipäviipaletta, oivariinillä, juusto- ja kinkkuviipaleella ja tomaattia tai kurkkua ja kuppi teetä. Neljänviljanpuuro voisilmällä ei käynyt, heti mittari näytti 8.0.. :/ Päivällä syön itämaisia wokkivihanneksia ja kanaa (paisti suikaleita) pannulla paistettuna tai uunissa wokit, kanasuikaleet ja ruokakerma :p ja lisänä raejuustoa, tomaattia ja leipäviipale oivariinillä ja lasi rasvatonta maitoa. Illemmalla joko samaa evästä tai sitten kanasalaattia (itse tehtynä) ja sen lisukkeena rasvaton viili ja hedelmä. Välipaloina päivällä syön joko hedelmän, leivän, juotavan (rasvattoman ja sokerittoman) jogurtin tai lasillisen (sokeritonta ja vähäkalorista)mehukeittoa. Täysjyväpaahtoleipä, peruna, puurot, tavalliset jogurtit, maustetut viilit, makaroonit, riisi jne ei näkyisi sopivan... Herkkuja en syö, eli karkit, leivonnaiset ja sipsit sai jäädä kokonaan pois ilman kokeiluja.. uskon että tää loppuaika menee näillä eväillä ja jos ei arvot pompi miten sattuu niin toivottavasti ei tarvii alkaa piikittää insuliinia. :) olo on nyt selvästi jo parempi kuin ennen "tietoa" raskausdiabeteksestä.

äitijapojat ja masussa iita :) rv 27+6 :D
 
Täältä tullaan taas mukaan. Edellisessä raskaudessa siis todettiin Radi ja ruokavaliolla selvittiin. Nyt ekassa rasituksessa narahti paastoarvo, oli juurikin sen 5.3 ja eikun taas mittailemaan. Nuo paastoarvot ovat kyllä semmosta salakieltä, että mikä niihin oikeen vaikuttaa, ruoanjälkeisissä mulla ei mitään ongelmia kun vähähiilarista ruokavaliota syön. Pitää vissiin syödä desilitra kuitua iltapalaks ja kattoo miltä aamu näyttää :p

Tammiska ja pieni 12+5
 
mymosa
Minua ärsyttää kovasti tuo ennen ateriaa arvon raja.. Toki paastoarvo on ymmärrettävä, että raja on 5.5.. mutta päivällä, kun minä ainakin napsin millon mitäkin ja saatan hetki ennen ateriaa huomata, että hups, olen juonut tuopin mehua tai napsinut karkkia.. siinähän se hyvä ennen ateriaa arvo sitten menikin..
 
Paastoarvoista tulin taas jauhamaan :ashamed: Se aamun eka arvo, onko teillä aina se 12 h paasto ennen mittausta? Mulla tuli taas se 5.3, kun heti mittasin ko heräsin. No eihän siinä ollut ollut vielä 12h ja mittasin sit puolen tunnin päästä uudelleen (ei sillonkaan kyllä vielä sitä 12h, mutta ko hirvee nälkä jo...) niin sillon oli 4.6 Voi olla, että mulla alkaa patteritki kyllä jo olla vaihdon tarpees tos mittaris, pitäs ne vaihtaa, ettei sit siitä vaan johdu noi heittelyt. Vaikka kai ne sokeritkin voi puolessa tunnissa laskea, kun ylhäällä on ja touhuaa. Ota näistä selvää...

Jos stressi vielä vaikuttaa sokereihin, niin yhtälö on jo selvä :p
 
Joo täälläkin RD ja loppu suoralla raskaus...missään nimessä ei kannata 12h taukoa syömisistä pitää ne kostautuu ainenkin minulla käy niin jos esim. sokerit on päässy ennen ruokaa laskemaan alle neljään on varma et ruoan jälkeen ne on 8, miulla sokerit on pysyny kotiruoalla rytmitys 3 tunnin välein viidesti päivässä ni kaikki kunnossa. Ruokvalio ei kestä mitään herkkuja yhtään heti menee okserit ihan poskelleen. Esim ystävänpäivänä palasuklaakakkua sokerit taivaissa.Paahtoleipää ja ruisleipää voi syödä ihan hyvin tietysti kohtuudella. Kaurapuuro ei sovi lainkaan vaikka alku raskaudesta vielä sopi. Kasvisten lisäys ruokaan hillitsee minulla ainenkin hyvin sokereiden nousua syön paljon omenoita välipalalla leivän kanssa sokerittomat keitot kovassa käytössä teen niitä itse. Paljon tsemiä kaikille.

Minnarun&pikku-ukko 37+1
 
Heips! Täällä kans yks radi ilmottautuu. Menossa nyt 31+jotain. Viimeisellä kolmanneksella oli sokerirasitus jossa kaks ekaa arvoa koholla. Joulukuussa valittelin neuvolassa miten olen niin väsynyt. Mutta eipä tosiaan kukaan hoksannut että sokerithan sen tekee. Ekassa raskaudessa kun ei ollut mitään häikkää.

Nyt pistän insuliinin iltaisin, yksikköjä jo nostettu kun pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla aamut ei laskenu. Jotenkin tuntuu että ihan sama millä keinolla saa tämän kamalan väsymyksen pois...
Syön vähähiilarisesti ja olen gluteeniton. Mitään herkkuja päivällä ei sovi ottaa muuten aterian jälkeen pilvissä. Nukun todella hyvin yöt kun aloin pistää iltaa vasten joten iltapalasta tulee useimmiten 12 tuntia :whistle:
Kait sekin voi vaikuttaa noihin koholla oleviin aamusokereihin mutta en viitsi herätä aamusta sen takia että syön kun tiedossa on parin kuukauden päästä (toivottavasti) heräämisiä yllin kyllin.

Se tympii kun olen mahdoton herkkuperse niin mitään ei kärsi syödä, poika oli jo kaks viikkoo sitten yli käyrien eli sokerilla kasvanut. Enkä todellakaan halua mitään kiinalaista seitsenkiloista :kieh:

Onneksi tässä on se hyvä puoli että painoa ei ole tullut kuin kaksi kiloa ja nekin alkuraskauden pahoivoinnnin seurausta :)

Piiper ja poika 31+jotain
 
piiper75 Se kiinalainen vauva 7kg oli aika jötikkä. Isä esitteli vauvaa ylpeänä ja äiti makasi hiljaa vuoteessa heikon näköisenä. Samaan tilanteeseen en halua minäkään :O

Mulla oli lounaan jälkeen sokrut taas yläilmoissa. Lounas oli kaksi ruisleipää+juustosiivut+kalkkunaleikkelesiivut ja se mikä sokerit nosti oli pienen pieni pala mustikkapiirakkaa. Sokrut oli 8,8 :headwall: Hermot menee, mutta lohduttelen itseäni, että ehkä se on tämä flunssa, mikä nostelee sokruja.

t. Eemas 25+6
 
Mua kans harmittaa tuo paasto arvo 5,5 tai niinkuin mymosa sanoi.
Eihän siinä esim tarvi kun ennen ruokailua maistaa kastikkeen tai esim perunamuussin sopiva maku ni sehän paukahtaa jo heti yli :(

Mulla on nyt menossa rv 21+3 alkuviikossa olin rakenneultrassa jossa ultrattiin ja mun sokereista puhuttiin. Sain vielä viikon armonaikaa eli köysi senkun kiristyy insuliien aloittamisen kanssa.
Eli ens viikon torstaina mulle soitetaan ja kysytään arvot.. jos heittoja (ja kun heittoja) niin insuliinin aloitus alkamassa =( Sain seuraavan ultra-ajan 3vk päähän (7.3) mutta ens viikolla kun nuo mun sokerit katotaan mietitään että aikaistetaanko vai pidetäänkö se tuolloin.

Mulla siis kaikki jälkeen arvot hyviä ,ja pää säännöllisesti kaikki muutkin MUTTA aamupalan ensimmäinen arvo on lähes aina yli sallitun 5,5.
Siihen on annettu eri vaihtoehtoja mitä voisin syödä.. Mutta musta on niin outoo alkaa veteleen klo 22.00 jotain broileri pihviä tai tuhtia kanamunalla,kinkulla höystettyä voileipää.. Nyt on peräti 2päivää ollut aamu arvot normit (WOW!!)

´Masukki huitelee jo nyt yläkäyröjen yläpuolella ultran mukaan paino kuitenkin oli 430g joka oli viikkoihin nähden hyvin ( Mutta mitä edellistä neuvolakorttia pläräsin niin edellinen samalla viikolla oli 100g pienempi mutta siltikin syntyessään 37+6 (4,260) että saa nähdä mikä mega norsu masussa asustelee :)
 
Minulla oli ekassa raskaudessa radi, joten eiköhän se taas ole tuloillaan. Olen menossa ensi viikolla sokerirasitukseen, silloin 12+0. Olen jo hiukan kotona seuraillu ja toistaiseksi näyttäisi olevan ok. Saapa nähdä kuinka pitkälle pääsee. Viimeksi selvisin ruokavaliolla, mutta tosi tiukka sai olla. Eipä tullu silloin painoa lisää enää sen radin diagnosoinnin jälkeen. Taisin päin vastoin laihtua pari kiloa lopussa. Edellisessä raskaudessa en ollut ylipainoinen raskauden alkaessa ja silloin painoa tuli alkuraskaudessa ihan tolkuttomasti. Painonnousu saikin minut pyytämään sokerirasitukseen pääsyä ja 2 arvoaan siellä oli koholla. Paastosokerien kanssa minulla ei viimeksi ollut ongelmia, se tosiaan taitaa olla hankala juttu. Tsemppiä kaikille!
 
Mä oon nyt ihan yllättänyt että mkiten tää voi olla mahdollista.
Eilen herkuttelin sipseillä+ dipillä+limu ( eikä ees mitään pieniä määriä)
Tänään oli myös mun vuoro nukkua pitkään jolloin nukuin 10.00 asti. Eli syömis välikin oli 12h mutta siltikin paasto arvo näytti 4,8!!! Olin ihan saletti että paukahtaa tänään yli sallitun 5,5..
 
Mulla on aamupaastot heitelly koko ajan siitä joulukuusta, jolloin kävin rasituksessa. Paastoarvo oli siinä 6.0, muut ok. Ne aamuarvot siis olleet 5.3-5.7 välillä. PAITSI vikan viikon ajan paras on tainnut olla 5.6!! Mikään ei tunnu auttavan. Arvot siis viikon ajan olleet 5.6-6.2 aamuisin.. =/ Insuliinia on mennyt nyt n. kuukauden verran, ja annosta on koko ajan nostettu. Nyt menee 16ky. Eli varaa on vielä ilmeisesti nostaa. Paljon sulla Mymosa menee? Pistätkö kahdesti päivässä? Mulla siis vaan iltaisin. En kyllä enää tiedä, mitä noille aamuarvoille voi tehdä?!?! Muut arvot päivisin ok.

moomin 34+4
 
Oon alkanut tekeen pienen kävely/hiihtolenkin illalla ennen iltapalaa ja nyt on aamuarvot pysyneet alle 5 :) Mä syön ylensä puoli kahdeksan aikoihin illalla iltapalaa enkä kyllä pysty ajattelemaankaan mitään pekoni-iltapalaa kymmenen aikaan, kun en syö enää muutenkaan mitään siihen aikaan :O . Toivottavasti tuon lenkin avulla nyt saisin arvot pysymään ok!

Muissa arvoissa ei onneksi ole ollut nyt häikkää, mutta ateriavälit on kyllä oltava säännölliset eikä mitään maisteluja/naposteluja väleissä. Mulla pitää olla tämmönen on/off järjestelmä tai muuten menee het överiks. Parempi siis, etten syö yhtään herkkuja, kun sitten se herkuttelu jää päälle. Ja lyhyt aikahan tää raskaus loppujen lopuksi on, herkutellaan sitten taas, kun vauva on onnellisesti sylissä :heart:

Tammiska ja pieni 13+3
 
mymosa
Mulla menee iltaisin 18ky ja aamulla 16ky.. Mutta heittelee arvot silti, välillä auttaa kun syö tuhdisti (ruisleipää ym tosin pari kertaa syönyt pussin hotrodeja ja aamuarvot 5.3) iltapalan (8-9 aikaan), joskus taas arvot hyvät vaikkei ois juuri illalla syönyt.
Auttoi myös kun aloin pistää juuri ennen nukkumaan menoa, mutta ei sekään kauheesti.
 
Syökä täällä jotku muut myöhään siis esim hitu ennen nukkumaan menoa? Mitä syötte?

Mulla siis aamun paasto arvo ollut säännöllisesti koholla joulukuusta asti. Ja sanottiin että vähän ennen nukkumaanmenoo pitäs syödä eli n. 21.30-22.00 Mä ite vähän vierastin sitä kun en oo tottunut noin myöhään syömään. No aloitin hedelmällä mutta koska hedelmässä on omaa sokeria niin eikös ne aamulla olleet koholla.Käskettiin syödä tuhdinpaa eli nyt oon esim syönyt ruisleipää kera kinkun ja paistetun kananmunan, no aamuarvoihin se on toden totta auttanut ja mulla on jo monta päivää ollut paastoarvot hyvät. Mutta mitäköhän muuta uskaltaisi syödä kun tuota ruisleipää?? Rahkastakin puhuivat mutta mitä rahkaa (ei kovin makeeta ainakaan)

Toinen ootteko luopuneet herkuista? Vai pidättekö herkkupäivän? Vai syöttekö pitkin päivää.
Mulla on tuo karkki pahin kaikesta ja oonkin rajottanut. (koittanut rajottaa) Eilen söin 6 suklaa palaa mutta arvot pysy ihme kyllä hyvinä.
Tai sit herkuttelen niinä päivinä kun tiedän ettei tarvitse mittailla. Mutta nyt on menossa teho mittaukset torstaihin asti eli ei parane paljoo herkutella ruokailujen välissä. Mutta ehkä perjantaina suon itselleni herkkupäivän.

möhköpantti + Heta-Einari 21+6
 
mymosa
En oo luopunut herkuista, ehei.. en pystyis :D mutta insuliini onneksi hieman antaa vapautta syödäkin.

iltapalalla saatan syödä lihapiirakkaa, ruisleipää ym.. varmaan mun onni, kun olen muutenkin tällanen iltasyöppö :D
Mutta ennen insuliineja vaikka söin ja tein mitä niin ei aamupaasto pysynyt rajoissa. paitsi jouluaattona, kun söin yölläkin vielä kinkkua.
 
Menin ja söin sit eilen ehtoolla munkki kaffit (2 munkkia vieläpä)
Aamu paasto oli nipin napin alle sallitun 5,4!!! (huh)

Huomenna soittelevat sieltä äippäpolilta katotaan miten käy. (puhe oli jos viikon aikana nyt huonoja arvoja niin insuliinit alkaa) mutta multa löytyy 1 huono arvo et saa nähä miten käy,humenna sen kuulee :)
Mut en haluais tässä vaiheessa (rv 22) vielä aloittaa insuliiniä. Kun pääsis ees sinne viikolle 30 asti missä edellisissä aloitettu insuliinit.
 

Yhteistyössä