Ratkaisu työttömyyteen: toinen vanhemmista kotona hoitamassa lapsia

[QUOTE="seppä";28820501]Taasko tää tarttee kerrata. Miinustahan tosta kustannuksest pois ne saamattomat verotulot jos puolet vanhemmista jää vaikkapa 10 vuodeksi pois töistä (kaksi lasta kouluikään saakka, kolmen vuoden ikäerolla). Ai niin, kuka maksaa heidän eläkeet? Valtioko takaa senkin? Täytyy olla puolison kovin hyvä tuloinen että kykenee maksamaan kaikki kulut + vapaaehtoisen eläkeen vaikka valtio tarjottimellakin tarjoaisi rahaa ihmiselle ei tuota sitä mitä kuluttaa.

Työttömyyttä on ja samalla työvoimapula. Työtä on. Aloilla joiden tuloilla ei yksi ihminen elätä perhettään...[/QUOTE]

Laske se kustannus per päivähoitolapsi kuukautta kohden. Työntekosi ei hyödytä taloudellisesti yhteiskuntaa yhtään.
 
niinjoo
Et ehkä oikeasti ole tuota mieltä, mutta jatketaanpa ajatuskuviota. Pitäisi luoda järjestelmä, että omaa lastaan hoitaen eläisi edes 2 vuotta! Kotona oleville maksettaisiin se, mitä päivähoitokustannukset nyt ovat. Se summa on n. 1000 euroa/lapsi. Sillä summalla ainakin pienipalkkainen uskaltaisi harkita kotiin jäämistä.

Työpaikkatakuun avulla voisi päästä samaan työpaikkaan parin kotivuoden jälkeen.
Mä en tule IKINÄ ymmärtämään miksi OMAN LAPSEN hoitamisesta pitää maksaa valtion "palkaa". Miksi mä en sitten saa palkaa kun siivoan kotini? Saahan siivoojatkin palkaa,ihan siinä missä vieraiden lapsia hoitavat ihmiset.

Ja sinultakin puuttuu kyky ymmärtää verotulojen merkitys....eli tosta 1000 pitäisi miinustaa se mitä valtio menettää veroina kun jäädään kotiin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820522:
Samalla tavalla kuin lapsilisätkään ei lapsettomia koske.
Mutta otsikossa puhut työttömyydestä, moni lapsetonkin on työtön, muutenkin he ovat osa yhteiskuntaa, vaikket ilmeisesti ole huomioinut asiaa sieltä silmälappujesi suojasta.
 
Mä en tule IKINÄ ymmärtämään miksi OMAN LAPSEN hoitamisesta pitää maksaa valtion "palkaa". Miksi mä en sitten saa palkaa kun siivoan kotini? Saahan siivoojatkin palkaa,ihan siinä missä vieraiden lapsia hoitavat ihmiset.

Ja sinultakin puuttuu kyky ymmärtää verotulojen merkitys....eli tosta 1000 pitäisi miinustaa se mitä valtio menettää veroina kun jäädään kotiin.
Joo, laskepa paljonko vaikkapa 1200€/kk bruttona tienaava yksinhuoltaja niitä veroja maksaa? Mulla on kaksi maisterin tutkintoa, ja tulot on tuota luokkaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820535:
Joo, laskepa paljonko vaikkapa 1200€/kk bruttona tienaava yksinhuoltaja niitä veroja maksaa? Mulla on kaksi maisterin tutkintoa, ja tulot on tuota luokkaa.
Olisiko sinun kannattanut tehdä joku järkevämpi suunnitelma ammattiurasi ja opiskelujesi suhteen, sen sijaan että tahdot yhteiskunnan maksavan elämäsi (ja kenties virheesi)?
 
"okei"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820527:
Tai sitten veloitettaisiin 1000€/kk (per hoitolapsi) vanhempia päivähoidosta, mulle kävisi sekin :) alkaisi mieli muuttumaan ihmisillä.
Mulle kävisi myös se että niiden kotiin jäävien lapsilta otetaan koulusta sama kustannus. Ainoastaan verorahoja tuovat ovat oikeutettuja ilmaiseen kouluun. Niille joilla on varaa olla kotona eikä kerryttää yhteistä kassa koulut ja terveyspalvelut maksullisiksi.

Eli veroja kerryttävät saavat ilmaisia palveluja. Ne jotka eivät sitä tee, maksakoot sitten vaikka puolet itse. Kun ei se niin mene että yhdet ottaa ja toiset maksaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="vieras";28820530]Mutta otsikossa puhut työttömyydestä, moni lapsetonkin on työtön, muutenkin he ovat osa yhteiskuntaa, vaikket ilmeisesti ole huomioinut asiaa sieltä silmälappujesi suojasta.[/QUOTE]

Totta kai on lapsettomia työttömiä. Mutta jos vaikkapa 150 000 työssäkäyvää sekä työtöntä jää pois työmarkkinoilta, niin helpottuuhan se tilanne.
 
no joo
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820518:
Laske se kustannus per päivähoitolapsi kuukautta kohden. Työntekosi ei hyödytä taloudellisesti yhteiskuntaa yhtään.
Se pk-kustannus on yli 3veestä vajaa 1000€/kk ja alta 3veesta n. 1200€/kk.
Me ollaan ihan keskituloinen perhe. MInä maksan tuloveroa vajaat 1000€/kk, mies reilut 1000€/kk. Lisäksi maksamme suoraan kunnalle pk-maksuina 500€/kk. Siinä on jo 2500€/kk kasassa. Lisäksi molempien työpanos on alv-alaista työtä -> vero valtion kassaan + yrityksen maksamat verot. Kiitos keskitulon kulutamme useamman tonnin kuussa -> veroja valtiolle.

Väännäpäs siitä laskelma, joka näyttää miinusta valtiolle, kiitos.

Ja miten kaikki päiväkodit säilyisivät, jos vanhemmat hoitaisivat itse pääsääntöisesti lapset kotona?
 
[QUOTE="vieras";28820543]Olisiko sinun kannattanut tehdä joku järkevämpi suunnitelma ammattiurasi ja opiskelujesi suhteen, sen sijaan että tahdot yhteiskunnan maksavan elämäsi (ja kenties virheesi)?[/QUOTE]

Teen yhteiskunnan ja lapsiperheiden kannalta tärkeää työtä, sitä ei vain arvosteta sen vertaa, että se näkyisi palkassa. Raha ei ole tärkeintä elämässä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820535:
Joo, laskepa paljonko vaikkapa 1200€/kk bruttona tienaava yksinhuoltaja niitä veroja maksaa? Mulla on kaksi maisterin tutkintoa, ja tulot on tuota luokkaa.
Kaks maisterintutkintoa ja sanot, ettei yhteiskunta hyödy taloudellisesti työssäkäynnistä jos lapsi on hoidossa? Jokin tässä nyt mättää, joku tässä nyt valehtelee ja kirkkain silmin, tai sitten ne tutkinnot ei vaan ole tehneet susta mitenkään fiksumpaa.

Oletkohan koskaan kuullut ostovoimasta? Käsitätkö sinä yhtään, miten tämä yhteiskunta toimii? Missä helvetin 50-luvulla sinä haluaisit elää?
 
Se pk-kustannus on yli 3veestä vajaa 1000€/kk ja alta 3veesta n. 1200€/kk.
Me ollaan ihan keskituloinen perhe. MInä maksan tuloveroa vajaat 1000€/kk, mies reilut 1000€/kk. Lisäksi maksamme suoraan kunnalle pk-maksuina 500€/kk. Siinä on jo 2500€/kk kasassa. Lisäksi molempien työpanos on alv-alaista työtä -> vero valtion kassaan + yrityksen maksamat verot. Kiitos keskitulon kulutamme useamman tonnin kuussa -> veroja valtiolle.

Väännäpäs siitä laskelma, joka näyttää miinusta valtiolle, kiitos.

Ja miten kaikki päiväkodit säilyisivät, jos vanhemmat hoitaisivat itse pääsääntöisesti lapset kotona?
Harva tienaa kuitenkaan tuon vertaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820546:
Totta kai on lapsettomia työttömiä. Mutta jos vaikkapa 150 000 työssäkäyvää sekä työtöntä jää pois työmarkkinoilta, niin helpottuuhan se tilanne.
Anteeksi, en kyllä saa kiinni tästä sinun ajatuksestasi. Tosin olen kyllä hoitanutkin itse lapseni ja silti käynyt työssä, yhdessä puolison kanssa hoitaneet niin perheen kuin sen elatuksenkin.

Koitan hahmottaa sitä, että mahdatko tarkoittaa jonkunlaista yhteiskunnallista vastuuta muistakin kuin itsestä. Eli jos minä jäisin pois työstä, joku työtön saman ammatin omaava saisi työpaikan. Mutta miten se auttaisi yhteiskuntaa? Minulle maksettaisiin sitä saman sammion rahaa, kuin ensin maksettiin sille työttömälle? Työn (omassa ammatissani) määrä ei ole kasvamaan päin, enemmänkin päinvastoin. En oikein koe, että minun tulisi jonkun toisen, minua myöhemmin tähän ammattiin valmistuneen, eduksi luopua ammatistani.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"vieras"
[QUOTE="okei";28820545]Mulle kävisi myös se että niiden kotiin jäävien lapsilta otetaan koulusta sama kustannus. Ainoastaan verorahoja tuovat ovat oikeutettuja ilmaiseen kouluun. Niille joilla on varaa olla kotona eikä kerryttää yhteistä kassa koulut ja terveyspalvelut maksullisiksi.

Eli veroja kerryttävät saavat ilmaisia palveluja. Ne jotka eivät sitä tee, maksakoot sitten vaikka puolet itse. Kun ei se niin mene että yhdet ottaa ja toiset maksaa.[/QUOTE]

Mahtavasti hokastu ja täyspeesi tälle!
 
[QUOTE="vieras";28820555]Kaks maisterintutkintoa ja sanot, ettei yhteiskunta hyödy taloudellisesti työssäkäynnistä jos lapsi on hoidossa? Jokin tässä nyt mättää, joku tässä nyt valehtelee ja kirkkain silmin, tai sitten ne tutkinnot ei vaan ole tehneet susta mitenkään fiksumpaa.

Oletkohan koskaan kuullut ostovoimasta? Käsitätkö sinä yhtään, miten tämä yhteiskunta toimii? Missä helvetin 50-luvulla sinä haluaisit elää?[/QUOTE]

Kyse on taloudellisessa mielessä ei hyödy. Kyllä minä tiedän miten tämä yhteiskunta toimii, vaikka mulle kelpaisi hyvin sosialistinen yhteiskunta :)
 
"seppä"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820535:
Joo, laskepa paljonko vaikkapa 1200€/kk bruttona tienaava yksinhuoltaja niitä veroja maksaa? Mulla on kaksi maisterin tutkintoa, ja tulot on tuota luokkaa.
Tuolla tutkinnolla luullisi olevan paremmat laskennan taidot ja kyky ajatella asioita paljon laajemmin.

Jos sinulla olisi nyt siinä puoliso niin ajattelitko elättää hänet, lapsen ja maksaa asumisenkin tuolla. Jos puolison tulot samaa luokkaa? Vai oliko se niin että teidän pitäisi tietenkin saada tukia. Sekä asumiseen että kotona oloon valtiolta. Koska lapsia ei sovi hoitoon laittaman ja suorastaan säästätte valtiolta rahaa kun hoidatte lapsen kotona. Taitaisi mennä miinuksen puolelle valtion kantilla teiltäkin. Jos taas molemmat raahaisitte luunne töihin saattaisitte jopa kyetä elämään ilman tukia ja lasten hoidostakin veroina osan kuittaisitte.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820570:
Kyse on taloudellisessa mielessä ei hyödy. Kyllä minä tiedän miten tämä yhteiskunta toimii, vaikka mulle kelpaisi hyvin sosialistinen yhteiskunta :)
Alkaa kuulostaa siltä, että ihannoit suorastaan kommunismiä. Sehän porskuttikin kivasti tuolla itärajan takana... :LOL:
 
lasten parhaaksi
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820527:
Tai sitten veloitettaisiin 1000€/kk (per hoitolapsi) vanhempia päivähoidosta, mulle kävisi sekin :) alkaisi mieli muuttumaan ihmisillä.
Kannatan :)

Töissä käyvät mollaavat kotona olevia yhteiskunna varoilla elämisestä, samalla kun maksavat vain mitättömiä roposia palvelusta, joka on suurimpia menoeriä kunnissa ja kaupungeissa.

Se kuka luulee omien verojensa menevän kokonaan päivähoitoon ja muka riittävän, on väärässä.
 
"vieras"
Kannatan :)

Töissä käyvät mollaavat kotona olevia yhteiskunna varoilla elämisestä, samalla kun maksavat vain mitättömiä roposia palvelusta, joka on suurimpia menoeriä kunnissa ja kaupungeissa.

Se kuka luulee omien verojensa menevän kokonaan päivähoitoon ja muka riittävän, on väärässä.
Tähän sopii hyvin tuon "okei":n kirjoitus:

Mulle kävisi myös se että niiden kotiin jäävien lapsilta otetaan koulusta sama kustannus. Ainoastaan verorahoja tuovat ovat oikeutettuja ilmaiseen kouluun. Niille joilla on varaa olla kotona eikä kerryttää yhteistä kassa koulut ja terveyspalvelut maksullisiksi.

Eli veroja kerryttävät saavat ilmaisia palveluja. Ne jotka eivät sitä tee, maksakoot sitten vaikka puolet itse. Kun ei se niin mene että yhdet ottaa ja toiset maksaa.
 

Yhteistyössä