Raskausoireiden arvuuttelijat!

  • Viestiketjun aloittaja Arvuutteija =)
  • Ensimmäinen viesti
peikkolainen
Viveca78: jos tää ihme tuhruntuhru jatkuu vaan, teen testin. Ens viikolla. Pakko kyllä saada varmuus. Ja kerron kyllä sitten, tuli mitä tuli :D

Maalainen: Tervetuloa! Mullakin alkoi tarkoilla kierroilla, kunnes nyt päätti heittää härän pyllyä. Mitään oireita ei ole ollut, paitsi alaselän juilinta, joka on jatkunut varmaankin jo kierron alusta.
Aiotkos itse vielä testailla?
 
Maalainen
Viveca78: jos tää ihme tuhruntuhru jatkuu vaan, teen testin. Ens viikolla. Pakko kyllä saada varmuus. Ja kerron kyllä sitten, tuli mitä tuli :D

Maalainen: Tervetuloa! Mullakin alkoi tarkoilla kierroilla, kunnes nyt päätti heittää härän pyllyä. Mitään oireita ei ole ollut, paitsi alaselän juilinta, joka on jatkunut varmaankin jo kierron alusta.
Aiotkos itse vielä testailla?
Kirjoitin sit pitkän vistin ja painoin väärää nappulaa!! Joo siis aion testata, kun tuli ostettua kaksi testiä eilen. Mites itse? Ja millä olet testannut? Mulla on ollut noita First Signaleita ja sit ihan Prismasta jotain kapeita liuskoja missä piti pissiä kippoon ja upottaa sit siihen se liuska, sellaisella tuli se mukamas plussa. Tietty olis ihan järkevää ostaa joku muu testi, jos noi ei vaan pelitä mulla.
Niin muuten mä lueskelin tuosta raskaushormonista, hCG:stä ja se voi olla jopa viikolla kuusi saakka niin matala, että nämä 25jotain jossain testit eivät näytä. Mut viikon kuusi aikana/jälkeen sen pitäis nousta jopa johonkin tuhanteen, joten sit pitäis näkyä! Eli sullahan raskausviikko kuusi pitäis alkaa ihan just olisko tänään... Mut mä meinasin, et jos ei kuukautisia kuulu viel ensi viikollakaan ja testit näyttää miinusta niin sit haluan päästä ultraan. Jouluksi haluan tiedon, kun mennään meidän sähköttömälle mökille keskelle korpea. Siel sit kun jotkut megavuodot alkaa tai jos onkin joku kohdunulkoinen raskaus niin "jippii..." Meil on vaan terkkarissa sellai ultra, et henkilökunta sanoo sitä commodoreksi, on samalta aikakaudelta... Sillä ei erota sykettäkään kuin vasta joskus viikolla 10!
 
Viimeksi muokattu:
peikkolainen
..blaah, heti kun marmatin, tuhru paheni... eli kai tää sitten täti on, hyvin veemäinen sellainen. ja outo.

Maalainen: testailin molemmat kerrat apteekin omilla. tässä vaiheessa vielä pihistelen noissa testeissä, kyllä niissäkin parhaimmillaan on hintaa aika kiitettävästi.

no teillä siellä kehitys kehittyy :D oon kyllä kuullut muualtakin noista "commodoreista" :)

on se vaan parempi saada selvyys, onko raskaana vai ei. muuten sitä miettii asiaa koko ajan, ja kroppa alkaa varmaan reistailemaan jo silkasta stressistä.

toivotaan, että meillekin se plussa pärähtää ja pian, jollei nyt tällä kertaa.
Ilmoittelehan sinäkin, kuinka käy!

Neela: voi, toivon parasta!!!
 
Sifaka82
Hei kaikki... en tiedä pahoittaako joku mieltään, jos laitan tänne sivuille pitkähkön vitsi-viestin. Vitsi sai minut nauramaan vedet silmissä ja ajattelin että kaiken sen arvuuttelun ja ressauksen keskellä pieni nauru ei tee pahaa.

Plussia kehiin kanssasisaret ja toivottavasti kirvoittaa edes pienen hymyn jokaisen huulille!

Nuori pappi oli kirkossa niin hermostunut ensimmäisen ehtoollisen kanssa, ettei voinut edes puhua kunnolla, vaan änkytti koko ajan. Ennen toista ehtoollistaan, seuraavana sunnuntaina, kokenut arkkipiispa kertoi niksin, miten voisi rentoutua.

Tämä ehdotti seuraavaa: "Ensi kerralla pistä pari tippaa vodkaa vesilasiin ja juo se. Näette sitten, miten parin lasillisen jälkeen olo on rentoutunut".

Seuraavana sunnuntaina pappi teki kuten neuvottua ja tunsi heti, miten rennoksi olo muuttuikin. Ehtoollinen sujui hienosti ja puhe oli erinomaisen sujuvaa. Nuori pappi oli oikein ylpeä lämpimästä, hartaasta ja välittömästä tunnelmasta, jonka hän oli kyennyt kirkkoväkeen puheellaan luomaan.

Ehtoollisen jälkeisenä päivänä pappi löysi huoneestaan kirjeen arkkipiispalta:

'Hyvä pastori Jussilainen!

Seuraavan kerran pistäkää pari tippaa vodkaa vesilasiin - ei pari tippaa vettä vodkalasilliseen. Älkää etenkään laittako paria vodkalasillista ehtoollisviinin sekaan. Kerron teille muutamista huomioista, jotta samat erheet eivät toistuisi ensi sunnuntaina:

Vodkan lisäksi sitruunaviipaleet, jääpalat, aurinkovarjot ja pillit ovat ehtoollisviinimaljaan kuulumattomia asioita.

- Se pieni koppi siinä alttarin vieressä ei ole vessa.
- Pidämme liperejä kaulan, emme otsan ympärillä, vaikka Jeesus joskus otsapantaa käyttikin. Ei ole myöskään tapana taitella lipereistä hassuja jäniksen korvia.

Yrittäkää välttää Pyhän Marian patsaaseen nojaamista, ja etenkin Hänen halaamistaan ja rintojen kourailua.

- Vaikka alttarin viereisillä enkelipatsailla onkin siivet, ei ole soveliasta yrittää ratsastaa heillä taivaaseen Jeesusta "moikkaamaan", etenkään
tuohuksella piiskaa takapuolelle antaen. Edellä mainitun epäonnistuminen ei myöskään anna aihetta repiä kattokruunua alas ja vaatia "Jeesus the man":iä tulemaan alas kansansa keskuuteen.

- Käskyjä on 10, ei 12. Suosituksia, kehotuksia tai uhkauksia ei ole ainuttakaan.
- Apostoleja oli sen sijaan 12, eikä seitsemän. He olivat, aivan oikein
kalastajia, mutta Lähi-idästä ei tiettävästi löydy valaita. Kukaan opetuslapsista ei ollut kääpiö.
- Me emme viittaa Herraamme Jeesus Kristukseen ja opetuslapsiin "JC' and the boys" tai "Jesse ja likainen tusina".
- Daavid löi Goljatin maahan kivellä ja heittovälineellä, ei "näyttänyt mistä kana kusee" tai "laittanut läskiä tummumaan".

Emme viittaa Juudakseen "vitun kyylänä". Raamattu ei vastaa kysymykseen, jättikö Juudas arvonlisä- ja tuloveron maksamatta Jeesuksen kavaltamisesta saamastaan hopeasta.
- Bin Ladenilla ei ollut mitään tekemistä Jeesuksen kuoleman kanssa.
- Älkää rukoilko messua kirkon portailta eikä ainakaan jalka Raamatun päällä.

- Vanhempi rouvashenkilö, jota yrititte ihmeparantaa, kyllä kaatui, mutta ei parantunut. Hänen lonkkansa murtui.
- Öylätit tulee jakaa ehtoolliseen osallistuville, ne eivät ole alkupaloja ehtoollisviinin kanssa.
- Urkuja soittavaa henkilöä kutsutaan kanttoriksi, ei "pillipiipariksi".

Kanttorin mäyräkoira jonka yrititte uhrata, selvisi, mutta kolmijalkaisena silmäpuolena ja ilman häntää. Alttari joudutaan pesemään.
- Synnintekijät menevät Helvettiin, eivät "hevonvittuun".

Kolehdin antamatta jättäminen ei riitä tekemään seurakunnan jäsenestä synnintekijää. Kirkko ei ota vastaan luottokortteja, joten palauttakaa kaupunginjohtajalle hänen Visansa.
- Isä Meidän tulee lukea kädet ristissä, ei tekemällä "aaltoja".

Kutsu yleisön saapua tanssimaan Jumalalle oli hyvä, letkajenkan tekeminen ei.

- MUUTA HUOMIOITAVAA: Se tyyppi, joka istui siinä alttarin nurkalla, johon te viittasille sanoilla "hinttari", "tuhkamuna" ja "hameasuinen
transvestiitti", olin minä. Toivottavasti nämä erheet tulevat korjatuksi ensi sunnuntaihin mennessä.

Kunnioittavasti Teidän,
Arkkipiispa.'
 
Saisi tulla, 28v.
Siirryn nyt tänne tuolta odottajien puolelta. Oon vielä lueskellut miten siellä ihmisillä menee, mutta kun oma tilanne on mitä on, niin ehkä on parempi olla kiduttamatta itseään.

Viime keskiviikkona (rv 11+5) siis todettiin viikolla 9 kuollut sikiö. Tämän viikon maanantaina soitin naistentautien polille, kun sieltä ei ollut kuulunut mitään lähetteestä huolimatta. Ei oikein tuntunut hyvältä odotella viikkoja sitten kuollut sikiö kohdussa, kun muutenkin tilanne raskas. No, sain ajan tälle päivälle. Ultrassa todettiin tilanteen olevan selvä, joten sain kohdunsuuta pehmittävän lääkkeen ja perjantaina menen osastolle kohdun lääkkeellistä tyhjennystä varten.

Paska fiilis, mutta lääkäri lohdutteli, että uusi raskautuminen on mahdollista. Nopeastihan meillä tärppäsi, neljännessä kierrossa pillereiden lopettamisen jälkeen. Jotenkin nyt vaan on niin negatiivinen olo, että varmasti ei enää jatkossa käy niin hyvä tuuri, että raskautuminen tapahtuisi niin nopeasti! No, mutta kunhan saisi tämän tilanteen hoidettua, ja ensimmäiset menkat tulisi, niin voisi alkaa taas yrittämään.

Sellaista täällä.
 
Olivia_
Saisi tulla, 28v: Jos pillereiden jälkeen tärppää neljännellä kierrolla niin sehän on ihan supernopsaa! Ihan varmasti teillä pian tärppää uudelleen. Kurjaa, että tilanteen hoitamiseen menee noin kauan, ei varmasti ole mukavaa odotella. Paljon lämpimiä ajatuksia täältä sinne, toivottavasti voit paremmin pian!

Sifaka: Kiitos vitsitstä. =) Toivottavasti siellä jakselee hyvin äiti ja vauva!

Olivia & Vauveli 8+3
 
peikkolainen
Saisi tulla, 28v.: pahoittelut. tosiaan kurjaa, että tuo homma polilla noin venyi.
Olivian tavoin uskon, että teillä tärppää pian uudelleen. Tsemppiä ja voimia sekä paljon halauksia sinne!

itsellä sitten täti pyyhälsi hieman selvemmin paikalle. tosin vuoto on aivan outoa :( ennemminkin rusehtavaa, ja sellaista en oo koskaan kokenut :( jokos mun paikat on jo näin seonneet toiveilusta?!?
 
Maalainen
Voimia sinulle Saisi tulla!

Peikkolainen: Täti täälläkin paikalla. Keskellä prismaa tuntui äsken, että nyt kotiin ja HETI. Niin oli kaunis joulun punainen viiru pikkusiteessä, että näin. Tavallaan surku, kun näin, mutta hyvä, kun tuli varmuus asiaan. "Turhan" äkkiähän se oliskin onnistunut, tarkistin meinaa, että kierukka otettiin pois 22.10, ei 9:ttä... Nyt vaan mielen sekoittti tämä 35päiväiseksi venynyt kierto ja se viikko sitten tehty haalea plussa. Nyt en osaa itse edes laskea milloin seuraava ovulaatio olis, jotta sais sen hyödynnettyä "varmasti". Entinen kierron pituus kun oli taattu 28, ei edes päivän heittoa... Nyt jos ton mukaan laskee niin Uutena vuotena jännättäis seuraavien testien mukaan, mikäs siinä, sattuu olemaan hääpäiväkin just silloin :)
 
Sifaka82
Saisi tulla, 28v: Jos pillereiden jälkeen tärppää neljännellä kierrolla niin sehän on ihan supernopsaa! Ihan varmasti teillä pian tärppää uudelleen. Kurjaa, että tilanteen hoitamiseen menee noin kauan, ei varmasti ole mukavaa odotella. Paljon lämpimiä ajatuksia täältä sinne, toivottavasti voit paremmin pian!

Sifaka: Kiitos vitsitstä. =) Toivottavasti siellä jakselee hyvin äiti ja vauva!

Olivia & Vauveli 8+3
Saisi tulla, 28v: voimia ja jaksamisia sinulle! Toivotaan että tyhjennys sujuu ilman ongelmia niin pääsette yrittämään!


Olivia: Ultra on ens maanantaina.. jännittää/kauhistuttaa/itkettää ihan hemmetisti. Tosin jos jotain menee vikaan niin sillehän ei sitten tasan mitään voi! Tuntuu että oireet on vähentyny, niin palstojen lukemisen perusteella tottakai aattelee pahinta!

Sifaka ja bebe 9+6 (huomenna 10+0!)
 
Viimeksi muokattu:
Olivia_
Olivia: Ultra on ens maanantaina.. jännittää/kauhistuttaa/itkettää ihan hemmetisti. Tosin jos jotain menee vikaan niin sillehän ei sitten tasan mitään voi! Tuntuu että oireet on vähentyny, niin palstojen lukemisen perusteella tottakai aattelee pahinta!

Sifaka ja bebe 9+6 (huomenna 10+0!)
Oireet vähenee kun raskausviikot kasvaa. :) Luin just, että joillakin alkaa helpottaa pahoinvointi jo viikolla 10. Toivon todellakin, että kuulun itsekin tähän porukkaaan! Sulla on ultrassa varmasti kaikki hyvin! Ei tosiaan kannata liikaa stressata sellaisesti, mihin ei itse voi vaikuttaa. (Samaa hoen tässä koko ajan itselleni).

Olivia & Vauveli 9+0
 
Viimeksi muokattu:
Sifaka81
Oireet vähenee kun raskausviikot kasvaa. :) Luin just, että joillakin alkaa helpottaa pahoinvointi jo viikolla 10. Toivon todellakin, että kuulun itsekin tähän porukkaaan! Sulla on ultrassa varmasti kaikki hyvin! Ei tosiaan kannata liikaa stressata sellaisesti, mihin ei itse voi vaikuttaa. (Samaa hoen tässä koko ajan itselleni).

Olivia & Vauveli 9+0
Olivia: Niinhän ne sanovat. Kyllä nuo vaan taitaa aaltoillakkin.. tuli meinaan kaikki kertaheitolla takas. Varsinaisesti ei ole ollut pahoinvointia, mut jotkut hajut yökkäyttää.. nyt vaan ihmettelin ku kissanruoka haisee taas vahvasti nenään MUTTA tällä kertaa tuli yökkimisen sijaan tuli nälkä ku tuoksukin samalle ku hyvin muhinut lihapata! Voi jumpe.. ota tästä nyt sit selvää :D. Tänään sitten ultra... ja lupaan, et jos nyt kaikki hyvin niin sitten voin siirtyä tuonne odottajien puolelle.. Jännittää aivan kamalasti!

Sifaka ja Bebe 10+2
 
Viimeksi muokattu:
vieras
Ajattelin kysellä mitä mieltä olette omasta tilastani :D

Elikkä mulla "raskaus" oireita on ollut jo muutaman viikkon verran, tai mitä nyt olen ainakin itse päätellyt.
Esim, etovaa oloa, jos ei syö muutamaan tuntiin, paleltaa välillä hirveästi ja sitten onkin hirveän kuuma, pyörryttää, tänään huomasin että rinnat ovat hieman kipeät, on koko ajan turvonnut olo, hajuaisti parantunut, väsyttää jne.

Jos olen oikein tutkinut niin olisin tullut raskaaksi niin että olisin noin viidennellä viikolla.

Tein yhden testin melkein pariviikkoa sitten joka näytti negatiivista ja minulla alkoivatkin menkat seuraavana päivänä, mutta ne olivat todella erilaiset kuin ennen ja minulla on aina ollut säännölliset. Elikkä alkoivat ajallaan mutta olivat niukemmat ja loppuivat aikaisemmin kuin normaalisti ja sitten muutaman päivän päästä alkoi tulemaa sellaista ruskeaa "tuhrua", jota tuli noin kahden päivän ajan.

Lisäksi minulla on alamahassa ollut samanlainen tunne kuin ennen menkkoja jo muutaman viikon ajan.

Emme siis ole lasta mitenkään yrittäneet vaan syön pillereitä mutta unohdin viime liukasta ottaa muutaman :s

Olen nyt tässä pitkitellyt uuden testin tekemistä. Mitä mieltä olette?
 
Sifaka82
Eli ultrassa näky 3cm 15 mm pää-perämitaltaan oleva pikkuinen :) Sydän jumpsutteli hyvään malliin ja la pysyi samana.. eli taidan jättää teidän seuran.. Lueskelen kuiten varmasti tottumuksesta palstaa aikasta usein..

Ja nyt oikein urakalla sitten plussaamaan tytöt!

Sifaka + little one 10+2
 
Minni83
Mä vähän aika sitten kirjoittelinkin tänne. Mulla tosiaan olisi pitänyt sunnuntaina alkaa menkat, mutta ei ole alkanut vieläkään. Tein sunnuntaina testin ja se näytti negaa. Voiko se vielä plussaksi muuttua jos se kerran negaa näyttää? Ajattelin tehdä uuden testin viikon päästä jos menkat ei ole alkanut. mulla on vieläkin lämmöt koholla 37.2 ja ihottumaa silmissä jota mulla oli viime raskaudessa. Ja rinnat ja nännit kauhean kipeät. alaselkään sattuu varsinkin kun on menossa nukkuun niin silloin tai jos istuu kauan. Ja jotenkin turvonnut olo rinnat tuntuu kauheen isoilta ja maha turvoksissa.
 
Haaveilija
Millaisia oireita ihmisillä on ollut reilun viikon päästä ovulaatiosta? Se on kovin varhaista ja paha varmaan sanoa mitään varmaa, mutta itselläni oli pari päivää pyyhkiessä vaaleanpunaista vuotoa n. viikko ovulaatiosta ja nyt, pari päivää myöhemmin on pinna ollut tosi tiukalla ja sellanen uneton väsymys kaiken aikaa. Ei siis nukuta, mutta tosi väsy olo koko ajan ja vaikea keskittyä mihinkään. Ja tosi tiukka pinna, eikä vielä pitäs olla pms:ääkään, kun niiden pitäs alkaa vasta tossa viikon päästä...
 
toiveikas
On menossa siis kp21/?, mitään tietoa kierron pituudesta ei ole kun ekoja luomumenkkoja ei ole vielä tullut pillereiden jälkeen. Minulla on siis ollut seuraavanlaisia "oireita" ehkäpä raskaudesta:

- normaalia väsyneempi
- välillä lievää menkkamaista kipua mahassa
- viinan haju etoi.. ennen ei ole etonut niin sekä mäkkärin ruuat haisi pahalle (ennen olen tuoksusta tykännyt :))
- nännit hieman kosketusarat

Ja sitten vielä yksi juttu mikä tuskin on raskauteen liittyvä oire ja kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta onko kenellähään ollut semmoista että ikenet vuotavat helpommin verta hampaita harjatessa? :D kuulostaa tyhmältä... :D
 
vakoilija
On menossa siis kp21/?, mitään tietoa kierron pituudesta ei ole kun ekoja luomumenkkoja ei ole vielä tullut pillereiden jälkeen. Minulla on siis ollut seuraavanlaisia "oireita" ehkäpä raskaudesta:

- normaalia väsyneempi
- välillä lievää menkkamaista kipua mahassa
- viinan haju etoi.. ennen ei ole etonut niin sekä mäkkärin ruuat haisi pahalle (ennen olen tuoksusta tykännyt :))
- nännit hieman kosketusarat

Ja sitten vielä yksi juttu mikä tuskin on raskauteen liittyvä oire ja kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta onko kenellähään ollut semmoista että ikenet vuotavat helpommin verta hampaita harjatessa? :D kuulostaa tyhmältä... :D

Hei,
Ystäväni on huomannut kaikki 3 raskauttaan vertavuotavista ikenistä, eli lykkyä tykö:)
 
Viimeksi muokattu:
ihmettelijä
Taustaa: Cilestejä käytin muutaman vuoden ennen kuin viime keväänä vaihdoin Cerazetteen. Edellisen kanssahan pidetään väliviikko, jälkimmäisen kanssa ei ja menkat saattaa hävitä kokonaan kuten kävikin muutamaksi kierroksi.

Tämä kierto alkoi 16.11 päivän mittaisella tiputtelulla, viimeisen pillerin otin lauantaina 28.11 eli melko tarkkaan puolessa välissä liuskaa ja seuraavasta yöstä lähtien pupuiltiin melkosen ahkerasti parin viikon ajan.

Heti maanantaina kroppa alkoi temppuilemaan oikein olan takaa: vatsalihakset tuntui häviävän kokonaan, alavatsa ja -selkä olivat kipeät ja milloin mistäkin kohtaa kroppaa olin vähän kipeä. Samalla viikolla tuli jaksoittaista etomista, mitä on joskus vieläkin. Migreeniä, johon syön estolääkettä ja joka yleensä poistuu kohtauslääkkeellä, olen saanut potea koko pillerittömän ajan (fysioterapiasta huolimatta) eikä kipu poistu vaikka koko resepti arsenaali on melkein päivittäisessä käytössä. Jostain syystä n. kahdesti viikossa olen myös ripuloinut kaiken pois.

Negan testasin tänään (kp 29/28-32, jos ois luomukierto), mutta edelleenkin varsinkin tänään alkoi tuntua, että turpoan vaatteistani pihalle, vaikka ei ole samanlainen nestevarasto-olo kuin menkkoja ennen. Samoin puuttuu menkkoihin kuuluva kestovitutus. Rinnat myös alkoivat tänään aristaa, tietty tätä tapahtuu myös menkkojen aikaan, mutta menkkamainen alavatsakipu puuttuu myös.

Joo kyllä tätä kirjoittaessa huomaa miten oireet suuntaan ja toiseen on samanlaisia vaikka itse tunteekin, että nyt ollaan ihan oudolla maaperällä. Mutta voiko noiden juttujen perusteella sanoa mitään muuta kuin, että odota ja testaa taas esim. ens viikolla (niin kuin meinasin tehdä, jos ei ala mitään tapahtumaan mihinkään suuntaan)?
 
toiveikas
Tänään tein malttamattomana jo testin (kp25/?)... negaahan se näytti. Liian aikaisin tein, mutta on silti vähän surullinen olo, kun tuntuu että jos vaikkapa viikon päästä tekee seuraavan niin jos sieltäkin nega tulee... :/ Milloinkohan olisi hyvä aika tehdä testi kun ei ole mitään tietoa kierron pituudesta..?
 
maalainen
Palailempa minäkin tänne ihmettelemään muiden oireita :)

Haaveilija: tuollainen vuoto voipi hyvinkin oll akiinnittymisvuotoa, sitä on tosi monella vaikka siitä ei juuri missään mainita noin niin kuin suureen ääneen. Täällä palstoilla se on ihan yleisesti huomattu asia kylläkin.

Olikohan se toiveikas joka siitä testauksesta kyseli... No 25 on tosiaan liian aikaisin :-( kun "yleensä" kierto on 28->, tai tätä pidetään yleisesti kierron mittana ja sen mukaan lasketaan paras hedelmöittymishetki ja laskettuaika jne jne (kuten varmaan tiedätkin) Jos sinulla ei ole mitään hajua kierrosta niin testaile vaikka kolmen päivän välein, se viikko on meinaa tosi piiiitkä aika odottaa! Mutta varaudu niihin miinuksiinkin... Itse kävin hakee prismasta niitä halpoja liuskatestejä pari pakettia (yhdessä paketissa kaksi liuskaa). Viimeksi oli kuukautiset viikon myöhässä ja mä olin tulla hulluksi odottaessa milloin alkaa kuukautiset vai olenko silti raskaana, nyt tästä kierrosta testaan varmaan joka toinen päivä ihan vaikka vain itseni kiusaksi. Tosin eipä vielä kahteen viikkoon tarvi testata, meinaa olis just tänään se laskennallisesti paras päivä "siementämiseen" ;-)
 

Yhteistyössä