RASKAUSMYRKYTYS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskausmyrkytys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskausmyrkytys

Vieras
Haluaisin kuulla muiden kokemuskia raskausmyrkytyksestä ja siihen liittyvistä muista komplikaatioista ja siitä miten pitkälle se kehittyi ja miten synnytys meni?

Itsellä verenvuotoa johon ei sairaalassa reagoitu, paha turvotus ja verenpaine mutta ei proteiinia pissassa. Myöhemmin siis viikkoja myöhemmin verikokeissa selvisi raskausmyrkytys ja jäin heti sairaalaan jossa synnytystä alettiin käynnistämään kohtuun laitettavilla pillereillä rv 37. Synnytys käynnistyi vasta 7 päivää sairaalaan tulosta ja myrkytys eteni pahaksi ja synnytys pyhsähtyi kesken kun laitettiin epiduraali vaikka en sitä halunnut. Synnytys kesti 36 tuntia ja loppuvaiheessa alkoi kouristella. Pitkän ponnistusvaiheen jälkeen lapsi syntyi ja sain kouristuksiin magnesiumsulfaattitipan ja vauva vietiin hoitajille yli vuorokaudeksi kun olin niin heikossa kunnossa.

Merkillistä oli ettei neuvolassa reagoitu heti oireisiin raskausmyrkytyksenä, sillä yksioire eli valkuainen virtassaa puuttui ja myrkytys eteni siksi niin pahaksi. Sairaalassa kätilöt ja lääkärit eivät tienneet sairaudesta paljoakaan. Oireiden perusteella minulla oli HELLP-oireyhtymä josta kukaan ei tiennyt mitään. Synnytyksestä on jo 8 kk enkä tunne itseäni vieläkään terveeksi, vaikka olin ennen synnytystä terve, söin terveellisesti, ei ylipainoa eikä sairauksia. Nyt en jaksa kunnolla kantaa vauvaa, hikoilen koko ajan ihan pienistäkin askareista. Olen käynyt lääkärissä mutta ei siellä mitään muuta saa kun burana-reseptin.

Mulle tuli poikaa odottaessa vuonna 2003 paha raskausmyrkytys rv:lla 27. Normaalilla neuvolakäynnillä huomattiin että valkuainen oli +++ ja verenpaine hieman koholla. Laittoivat lähetteen keskus-sairaalaan äitiyspolille ja sinne jäin osastolle. Viikon makasin siellä kunnes päättivät siirtää kuopion yliopistolliseen sairaalaan, siellä makasin viikon kunnes päätös sektiosta tehtiin vauvan ja minun huonon voinnin takia. Poika syntyi sektiolla rv:lla 29+5(970g ja 36cm). 2kk oli teholla. Nyt on kohta 4v terve poika. :)

Tyttö syntyi 2kk sitten rv:lla 35+5(2kg520g ja 45,5cm). Estolääkityksenä söin koko raskausajan Aspirin Cardio 100mg. Varsinaista myrkytystä ei kehittynyt mutta virtaukset huonontui taas ilman muita oireita. Joten taas tehtiin sektio. Tyttö pääsi heti vierihoitoon osastolle ja viikon päästä päästiin kotiin. :)

Hei!

Itellä ei oo kokemusta raskausmyrkytyksestä mutta teksistäsi pisti heti silmään tuo maininta, ettet koe olevasi kunnossa vieläkään. Onko sinulta otettu kilpirauhaskokeita? Jos ei niin pyydä, että ne tarkistetaan sillä kilpirauhasen sairaus voi puhjeta juuri synnytyksen jälkeen kuten itselläni aikoinaan. Kesti kauan ennenkun diagnoosi selvisi sillä oireet olivat toisaalta niin samanlaisia kuin synnytyksen jälkeen yleensäkin: hikoilu, tykyttely, uniongelmat, kiukkuisuus, haluttomuus ym ym ym.....

Minulla on ollut koko raskauden ajan alusta asti valtava turvotus heti aamusta alkaen, proteiinia pissassa välillä hieman, välillä yhdellä plussalla, näköhäiriöitä ja nyt verenpaine on alkanut nousta. Alussa paine oli 116/60, nyt jo 148/88, välillä yläpaine on käynyt jopa 155:ssä.

Sama juttu kuitenkin täälläkin: neuvolassa ei reagoida asiaan mitenkään, koska enemmät proteiinit pissasta puuttuu. Terkkarikin vain sanoi viime neuvolakäynnillä, kun proteiineja oli 1+, että "laitetaan tähän korttiin mieluummin miinus". Että näin Oulussa.

Muutoin tilanne on se, että kohtu on jo avautunut sormelle, kanavaa on jäljellä 2cm ja vauva on laskeutunut.

Piipa rv 36+0

Yhteistyössä