Raskausmyrkytyksestä kysyn minäkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyn vaan

Vieras
Onko raskausmyrkytys yleensä ensisynnyttäjien vaiva ja niiden, joilla se on ollut aiemmissa raskauksissa?

Onko siis harvinaisempaa, että raskausmyrkytys paukahtaisi esim. kolmannessa tai neljännessä raskaudessa yhtäkkiä, jos ei aiemmissa ole ollut mitään ongelmia?

Mulla oli paha raskausmyrkytys ed. raskaudessa. Sektio tehtiin rv26. Mulle sanottiin, että vaiva on yleensä nuorilla ensisynnyttäjillä tai iäkkäämmillä. Myös tässä raskaudessa myrkytys kuulemma tulee, kun taustalla on rr-tauti, mutta myöhemmillä viikoilla toivottavasti. Ilmeisesti on harvinaisempaa, että se puhkeaa monisynnyttäneille, jos synnytysten välillä ei ole kovin montaa vuotta. Joku lääkäri sanoi, ettei viittä vuotta kauempaa kannata odottaa, kun sitten on periaatteessa "ensisynnyttäjä".

Oikeessa olet. Ensisynnyttäjien vaiva (yleensä) ja voi toistua suuremmalla todennäköisyydellä jos kerran on ollut. Mutta ei tarkoita myöskään sitä että tulee jos oli kerran, jos ymmärrät:) Mulla oli ekassa muttei tokassa.

Joo tiedän, että ei automaattisesti tule seuraavissa raskauksissa vaikka ekassa olisikin ollut. Mutta että lisää riskiä kuitenkin. Lähinnä mietin tosiaan tuota, että miten todennäköistä on sellaista saada enää myöhemmin jos ei ole ennenkään ollut.

Itse odotan nyt kolmatta ja edelliset 4v ja 2v eikä ole ollut raskausmyrkytystä tai mitään muitakaan ongelmia ja tuli vain mieleen, että onkohan juuri riskiäkään.

Yhteistyössä