Raskausajandiapeetikot missä??

Grynna sullehan melkoinen lääkäri on kohdalle sattunut, tsemppiä ja jaksamista vielä loppuun. :hug:
Maarith sulla taita olla viikonloppuna jo vauva kainalossa :heart: . Mullahan on molemmat edelliset käynnistetty tai kakkonen ei oikein lähtenyt käyntiin lääkkeillä. Lääkärin tekemällä sisätutkimuksella kuitenkin. Kovasti jaksamista tulevaan koitokseen! :hug:

Kyllähän meitä sokeri ongelmaisia mahtuu joukkoon vaikka minkälaisia ja niin pitääkin. Sen RD diagnoosin olen kaksi kertaa saanut ja insuliineilla toisen raskauden loppuajan olin, vaikka oli vain paastosokeri jossa ongelma. Ilmeisesti lääkärin mielestä se oli sen verta "vakavaa" että insuliinit siihen antoi...

Ja kun kerran olet sen RD:n saanut, se kyllä seuraa perässä seuraavissakin raskauksissa. Itse odotuksessa vauvan kokoa seurattiin äitipolilla säännöllisesti, verensokereita piti mitata päivittäin. Synnytyksessä jouduin välillä mittaamaan sokereita, samoin osastolla. Myös vauvalta niitä mitattiin, itse piti käydä 6kk synnytyksestä sokerirasitustestistä jne.. Seuraavissa raskauksissa testeihin joutuu 2 kertaa, jopa 3. Että vaikka olisikin vaan paastosokerin kanssa ongelmia, niin silti se näyttää aiheuttavan monenlaisia toimenpiteitä.
Ja kaikkihan me haluamme, että sokeriarvot pysyisivät hyvinä raskausajan ja sen jälkeenkin, siksi niitä vinkkejä täällä kerrotaan ja jaetaan.

Mutta joo, en minäkään näillä sivuilla kaikkia ketjuja voi lukea, enkä haluakaan. Mutta onneksi me kaikki voimme itse päättää minkä ketjun avaamme. Varmasti kaikille löytyy se mieluisin sellainen.

jep, täällä esikoinen vesirokossa.. kuopukselle sitä myös odotellaan tulevaksi. Taitaa joulu mnennä siis sairastaessa. Toisaalta hyvä, että saivat sen nyt pieninä ja sekin vielä, että ennen vauvan syntymää. Täytyy miettiä tälle kolmoselle sitä vesirokkorokotetta.. on kyllä kurjaa katseltavaa tuo pikkupotilas :ashamed: . Onneksi sen voi sairastaa vain kerran =)

eema rv 35+1
 
Heippa vaan kaikille.
Tässä pikkuhiljaa tutustun tähän pinoon, kun luulen että mullekin jonkin asteinen RD-diagnoosi tulossa. Rasituksessa paasto ja ekan tunnin arvo koholla ja nyt kolmas päivä kotiseurantaa menossa ja joka ikinen aamu ollut arvot yli kuuden... Myös jotkut ruokailun jälkeiset arvot on yli sallittujen. Nuo raja-arvot on täällä 5.5 ja 7.8. Seurantaa siis vielä torstaihin asti ja sitten neuvolaan ja tod.näk. äippäpolille lähete. Mitä siellä muuten tehdään?? Kun tuntuu jotenkin tyhmältä ja vähän nöyryyttävältä mennnä sinen kuuntelemaan ohjeita terveellisestä ruokavaliosta ja lautasmallista, kun ne kyllä on ihan hyvin tiedossa. Toteutus ei vaan ole ihan kympin luokkaa... :saint: Mutta, siis tehdäänkö siellä jotain kokeita vielä yms.?
Onko teillä RD aiheuttanut mitään muita oireita kuin vaan veressokerien sekoilua? Liittyykö tähän tautiin edes mitään "konkreettisia" fyysisiä oireita? Vauvan painoarviosta ei ole tällä hetkellä mitään tietoa, seuraava ultra on vasta uuden vuoden aattona. Viimeks neuvolassa mitattiin sf-mitta, mutta luulen että terkka mittas sen jotenkin ihan väärin. Olis muuten kasvanut n. kolmessa viikossa 10 senttiä, mennen ihan yli käyrien! :eek: Eikä TH kiinnittänyt asiaan mitään huomiota...
Mutta sellasta, palailen taas tähän pinoon paremmalla ajalla. Mukavaa alkuviikkoa kaikille! =)

T:Riine ja pallopää 26+6
 
Riine tervetuloa mukaan vaan. Itse kun olen kahdesti saanut lähetteen äitipolille niin siellä on ensin käyty diabeteshoitajan juttusilla ja hän on kartoittanut sun syömiset ja juomiset ja ohjeistanut syömään oikein. Eli ne ruoka-ajat pitäs olla säännölliset =) kertonut sitten mitä ruokia kannattaa välttää jne. Sitten on otettu pissa, paino, verenpaine ja sydänääniä kuunneltu. Lisäksi lääkäri on ultrannut vauvan ja mitannut kokoa. Viikoista riippuen on mulle tehty sisätutkimus. Eli jos neuvolassa se on vasta tehty niin tuskin äpolilla sitä tehdään.
Loput lääkärikäynnit on sitten hoidettu äpolilla ja omassa neuvolassa olen käynyt vaan vaakalla ja antamassa pissanäytteen ja kertomassa kuulumiset. Mutta nämäkin käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain, että teillä voi olla toisin. Kysäse neuvolassa miten heillä on tapana.

Mukavaa odotusta =)
 
Tervetuloa mukaan Riine! Eemalta (jaksuja teille vesirokon keskelle!) saitkin jo hyvät vastaukset, ja tosiaan paljon riippuu kunnastakin. Jossain syynätään tosi tarkkaan ja jossain ei sitten paljon ollenkaan.

Ja tietenkin olet tervetullut mukaan Pålla myös, jos haluat. Minä ainakin olen yksi niistä, joita kirjoituksellasi tarkoitit. Olen pahoillani että olet loukkaantunut, mutta itse olen kokenut tarvitsevani tukea ja neuvoja koska niitä neuvolasta en ole saanut, ja siksi kirjoittelen täällä edelleen vaikka dieetin aloittamisen jälkeen arvot ovat pysyneet kurissa. Sitä ennenhän ne eivät olleet, joten en minä nyt ilman syytä tai varsinkaan kenellekään kiusallani tähän pinoon ilmoittautunut.

Kuten Eema sekä Maarith:kin totesivat, meitä on täällä monenlaisia - kellä ongelma on paastoarvo, kellä ruokailunjälkeiset; toisilla sitten dieetti on purrut (kuten minulla) ja toisilla ei, eli osa on insuliinilla ja osa (kuten minä ) on ruokavaliohoitoisia raskausdiabeetikkoja. Kaikkia meitä kuitenkin yhdistää terveydenhuollon ammattilaisten tekemä rd-diagnoosi.

Ymmärrän kyllä, että se painaa mieltä jos sokereiden kanssa on toistuvasti ongelmia. Tänne saa kuitenkin aina tulla purkamaan jos siltä tuntuu! Jos vain haluat siis. Tiedän kyllä tunteen, itselläni imetys ei esikoisen kanssa onnistunut (maitoa ei vain tullut) ja vieläkin imettävien äitien näkeminen tekee pahaa, muistan sen oman taistoni ja suruni ja katkeruuteni niin hyvin. Eli osaan kuvitella kyllä tuntemuksesi, vaikka en kyllä koskaan olekaan kenellekään imettäjälle ruvennut rähjäämään, mutta itsekseni joskus ajatellut kaikenlaista.

Grynna 38+6
 
Heippa taasen ja kiitos tiedoista! :flower:
Olenkin tässä kotiseurannan aikana pitänyt ruokapäiväkirjaa ihan mielenkiinnon vuoksi. Tuo syömisten ylöskirjaaminen myös kummasti pitää kurissa herkkujen (lue: suklaan :D ) syömistä yms. Tänään kyllä yllätyin kun söin lautasellisen mannapuuroa aamupalaksi, niin sokerit oli pompsahtanu tunnin päästä arvoon 9.0. :| Ja kyllähän siellä diapeteshoitajan luona käyminen on hyvä juttu, vaikka hyvin tiedossa on terveellisen ruokavalion ja säännöllisen ruokailurytmin tärkeys... Nyt pitää tosissaan ottaa itseään niskasta kiinni, kun ei tässä ole vain minusta kyse, vaan myös meidän pikkusen terveydestä. Onko teillä RD vaikuttanut lapsen kokoon kuinka dramaattisesti? Mullahan ei siis nyt ole kokoarviota vielä ollenkaan. Ja siihen viimeseen SF-mittan en luota ollenkaan... Kun eka mitta oli ihan keskikäyrällä ja tuo sitten huiteli ihan yläkäyrien yläpuolella. Noissa oli eri mittaajat ja mittaustyylit aivan eri luokaa...
Ja kyllä minusta tälläinen palsta on hyvä, oli ongelman laajuus sitten mitä kokoluokkaa tahansa. Täältä saa sitä tärkeää vertaistukea, mitä ei välttämättä mistää muualta voi saada.
Mutta sellasta, palaillaan.

Riine ja Pallopää 27 tasan :heart:

Ps Eemalle jaksamista vesirokon kanssa.
 
Nimra
riine Kyllä tosiaan kannattaa ottaa tämä rd vakavasti, sillä kuten sanoit niin se vaikuttaa juurkikin siihen omaan vauvaan siellä masussa mitä rakkaudella kasvattaa ja kannatta siis seurata kyllä syömisiä tarkoin :wave:

Mulla rd varmasti jonkin verran vaikutti vauvan kokoon, kun oli 3780 g päivää ennne LA:ta (sektiolla syntyi siis päivää ennen LA:ta ) , joten jos tyttö olis saanut kasvaa sinne viikoille 42...niin olis varmaan ollut jo hurjan kokoinen... :snotty: eli uskon, että omalla kohdalla vaikutusta oli, mutta ei ehkä mitään ihan älytöntä :whistle: Muuten kyllä ihan täysin terve ja hyvinvoiva tyttö :heart:

En tiedä..., mutta mullahan oli istukan paino vajaan 800 g, että kaippa tuostakin voisi jotain päätellä...? Tosin en tiedä kyllä., kun ei minulle ainakaan lääkärit sanoneet mitään, että ois ollut liian iso, mutta kuulosti kyllä omaan korvaan isolta :eek:

 
Hei!

Riine kyseli vauvan koosta. Mulla epäillään isoa vauvaa, olisi nyt 40. viikolla vähän yli 3,9 kg jos ultrat pitävät paikkansa (mutta sitähän ei voi varmasti tietää ). Minä narahdin sokerirasituksessa paastoarvosta ja se 1 tunnin arvo oli melkein rajalla. Sen jälkeen kun aloitin ruokavalion, arvot ovat pysyneet kurissa ellen ole lipsunut (esim. yksi viikonloppu vedettiin pizzaa ja kyllä näkyi heti selkeänä pompsahduksena paastoarvossa).

En siis osaa sanoa, kuinka paljon mulla rd on kasvattanut vauvaa vai onko muuten vaan iso. Olen nyt 3 kuukautta syönyt tiukasti ohjeiden mukaan, viime viikon lipsumisia lukuun ottamatta herkutellut hyvin harvoin, ja onnekseni dieetti on riittänyt pitämään sokerit kurissa. Nyt ihan lopussa on ollut jopa laskusuuntausta, eli olen kestänyt vähän mässäilläkin, mutta se on kuulemma tavallista että loppuvaiheessa sokerit voivat tasaantua vaikka välillä olisivat olleet koholla. (Tosin joskus joillekin käy just toisinpäin, eli lopussa mikään ei enää pidä sokereita kurissa - on tämä kyllä mielenkiintoinen tauti!)

Kyselit aikaisemmin myös fyysisistä oireista. Niitä nyt diabeetikoilla voivat olla tihentynyt virtsaamisen tarve ja huono olo / väsymys ruuan jälkeen jos sokeri pomppaa turhan ylös. (Tuosta pissaamisesta vaan raskaana ollessa ei kyllä voi oikein juuta eikä jaata sanoa, pissattaa sitä muutenkin vaikkei sokereissa olisikaan mitään :D.)

Mannapuuro tehdään maitoon, joten se tosiaan voi nostaa sokeria! Itse olen jättänyt lähes kaikki (nestemäiset) maitotuotteet pois, kahviin laitan maitoa ja joskus syön sitä rasvatonta jugurttia jossa osa sokerista on korvattu makeutusaineilla. Olen muutenkin jättänyt yhtä sun toista pois, vaikka mittarin hankkimisen jälkeen uskaltanutkin hieman vapaammin syödä, mutta tosi tarkkana olen kyllä ollut. Se on tietty harmi, että kaikilla ei sekään auta, mutta onneksi on sitten muitakin konsteja jos tarvitaan. Mutta kannattaa noista ruokavalioasioista jutella myös sen diabeteshoitajan kanssa, ja ahkerasti mittailla niin näkee mitä itse sietää ja mitä ei, ettei turhaan jätä jotain tarpeellista pois. Niin ja vielä hyvä vinkki, jota itse olen aamiaisen suhteen noudattanut: jos sulla on usein aamiaisen jälkeen korkeat arvot, kannattaa jakaa aamupala vaikka kahteen osaan. Syöt vaikka ensin palan moniviljanäkkäriä (kuitu!) tai kananmunan tms. ja siitä jonkun puolen tunnin kuluttua vasta varsinaisen aamiaisen. Tuo pieni varhaisaamiainen potkaisee insuliinintuotannon käyntiin mutta on hiilari-/kalorimäärältään sen verran vähäinen, ettei heitä sokereita taivaisiin. Ja minivälipaloja kannattaa muutenkin harrastaa pitkin päivää jos on sitä ongelmaa, että ruokailuvälit meinaavat nostaa sokruja.

Kiva kuulla että Nimralla tyttönen jakselee hyvin! Seuraillaanko sulla vielä sokereita nyt raskauden jälkeenkin?

Mammakoo, onko sulla tapahtunut muutoksia tässä raskauden välissä, oletko pitänyt ruokaremonttia ja/tai laihtunut? Mietin vaan, kun ainakin kakkostyypin diabeteksen ensisijaiset hoitomuodot ovat painonpudotus ja ruokavalio, joten jos sulla esim. on paino pudonnut sitten edellisraskauden, niin sehän voi todellakin vaikuttaa sokereihin tässä raskaudessa. Itse ainakin olen epäillyt, että mulla painon putoaminen on ruokavalion ohella vaikuttanut tässä että sokerit ovat nyt loppuraskauden ajan olleet niin hyvät. Mulla on jotain viitisen kiloa pudonnut tässä melkein 3 kuukauden dieetin aikana, ja vauvahan koko ajan kasvaa eli minusta itsestäni on lähtenyt vielä enemmän.

Grynna 39+0
 
Maito tosiaan nostaa herkästi verensokeria, siinähän on sitä maitosokeria. Mulle ohjeena oli, että esim. ruokailun yhteydessä 1 lasi maitoa ja sitten vettä jos vielä janottaa =) . Kahviin käytän maitoa ja jugurteista syön niitä danonen 4 paketissa olevia esim. vanilja, mansikka on hyviä! ne on makeutettu niillä sallituilla eli aspartaamilla ja asesulfaami K:lla, joita diabeteshoitaja käski suosimaan.

Mullakin lapset olleet 3,3kg ja 4kg, että mikä ollut sokereiden vaikutus heidän kasvuun niin esikoisen kohdalla oli insuliinit käytössä ja siitä varmaan selittyy hänen pienempi painonsa..tai sitten ei.. jos tytöt on vaan pienempiä :LOL: .. Vaikea sanoa...

Painosta sen verran, että kaikkien näiden kolmen odotuksen alussa olen painanut saman verran ja sitäkin on liikaa 10kg. Siksikin ihmettelin, millähän se sokeriongelma on korjaantunut,kun keventynyt en ainakaan ole.. :LOL:

Juu, tänään oli lääkäri neuvola ja vauva tuntuu normaalin kokoiselta, mitähän sekin sitten meinaa, kasvaa tasaisesti käyrällään. Oma painoni oli taas tippunut 600g viikossa. SF 31.. paikat kiinni, vähän pehmenneet.

Aika iso istukka ollut sulla nimra. Eilen katselin aikaisempia äitiyskortteja ja mulla oli esikoiselta istukka vajaa 500g ja kuopukselta reilu 600g...

:whistle:

mitäs vielä..ei tule nyt mieleen, palaillaan siis!

eema 35+2
 
Aika lailla tuo paino on pysynyt samana ku esikoistakin odottaessa. Ruokavaliota olen kyllä pyrkinyt muuttamaan, mut nyt siinäkin lipsunut.

Esikoisen kohdalla kans istukka painoi jotain 900g (vauva oli 3700g) tokassa istukka painoi vähän päälle 700g (vauva 4100)
 
Nimra
Grynna Hhmmm... Ei minulle ainakaan vielä olla sanottu mitään, että sokereita vahdittais, mutta.... Olen kyllä kuullut, että niitä saatetaan tarkastaa muutaman kuukauden jälkeen...
Joten jään odottamaan, josko kutsu tulee.

eema Joo, mulla ei tosiaan ole tietoa mikä on istukan normaali paino..
mut itse vaan arvelin isoksi tuota omaa...

Mä kävin poistatattamassa sektiosta jääneet tikit maanantaina ja samalla kävin vaa´alla niin IHANAA, mun paino on tippunut jo melkein samoihin lukemiin mitä oli ennnen raskautta
Nyt on raskauskiloja jäljellä enää 2,9 kg ja tippumaan päin on loputkin :wave: Ihana uutinen oli kyllä ja nyt kun oma olo on suht hyvä eli liikkuminen OK ja vointi hyvä...eli ei enää kipuja enkä ole ottanut lääkkeitäkään oikeastaan ollenkaan niin.., kohta saan aloittaa sit taas laihduttamisen, kun tuota omaa painoa on muutenkin LIIKAA


Mulla on kyllä vielä noita sokerimittarin neuloja ja muita tikkuja ..niin taidanpa "huvikseen" mittailla noita arvoja ja katsoa, että heittääkö enää :whistle: Olis kai siinä(kin ) jo osviittaa siihen, että kannattaako mennä edes siihen rasitukseen, jos laittavat raskauden jälkeen..

Nimra
 
Oli ihan pakko tsekata, mun esikoisen istukka painoi 760 g. Vauvan koko oli 4404 g.

Niin ja mä kävin esikoisen syntymästä n. 6 kk kuluttua paastoverensokerin mittauksessa, kun mulla se siinäkin odotuksessa oli ollut lähellä rajaa vaikkei diagnoosia sillä kertaa tullutkaan. Tosin silloin vielä mulla ne 1 ja 2 tunnin arvot olivat hyvät, paljon paremmat kuin nyt, joten en sit edes kysynyt pitäisikö koko rasitus tehdä. Ja itse kysyin tuotakin, että pitäisikö se paastosokeri ottaa, mitään kutsua ei tullut. Nyt en tiedä, kun on viralliset diagnoosit, että meneekö eri tavalla.

Nimralle onnittelut raskauskilojen häipymisestä! Ja tosi hieno juttuhan se on, että teillä Eema ja Mammakoo on nyt sokereiden kanssa asiat paremmin, olipa syy mikä vaan :). Toivottavasti pysyykin näin loppuun asti!

Missäköhän muuten Daizz ja Ihmelapsi luuraavat, vieläkö olet yhdessä kasassa vai erikseen? Ja onko insuliiniongelmat yhtään helpottaneet?
 
Nimra
Grynna Mä jo oon huhuillut Daizzia toisessa pinossa, mutta ei ole kuulunut mitään...toivottavasti heillä kaikki kunnossa :hug: :heart:

Saattaapi siis olla, että meikä joutuu tuohon rasitukseen... :snotty: Toicottavasti siinä ei enää sit ole mitään ongelmaa!!! Hitsi, ihan alko jo valmiiksi mietityttään :kieh:

 
Olen kanssa käynyt molempien synnytysten jälkeen uudestaaan sokerirasituskokeessa. Siellä otettiin paasto ja 2h arvo, eli se 1h arvo jätettiin välistä. En tiedä miksi. Ja neuvolasta laittoivat lähetten testiin. Neuvolassa siitä sanoivat raskausaikana, että muista tulla itse sitten sanomaan, että varataan aika. Molemmissa testeissä sokerit palautuneet normaaleiksi. Että ihan hyvähän se on käydä katsomassa jatkuuko ongelmat vai palautuuko ennalleen.


Varmaan se istukka on ollut ihan norm. kokoinen, en mäkään tiedä mitä sen pitää olla. Mulla ollut sitten esikoisesta vähän pienempi.

nyt iltapalalle...
 
Ja siis 6kk synnytyksestä on ollut ohjeena käydä siinä testissä. Vissiin siinä ajassa pitäs sokereiden tasoittua normaaleiksi. Varmasti ne aiemminkin jo normalisoituu,mutta silloin pitäs vissiin olla jo "normaalitilassa". :xmas:
Ihanaa tänään päästään lasten kanssa jo ulos,kun tuo vesirokkolainen alkaa olla jo yleiskunnoltaan oikein hyvä. Ainakin ne jaksoi eilen juosta ja riidellä vanhaan malliin pikkumiehen kanssa :LOL: .
Kuumettahan ei ollut ollenkaan, vain niitä näppyjä.. Valostuisi vaan tuolla ulkona, niin viitsis lähteä.
 
Moikka moi.
Täällä mua huhuiltu...Grynna ja Nimra ainakin...
yhessä koossa ollaan vielä ja saadaan ihan rauhassa ollakkin ainakin tuonne 29.12 asti kun on seuraava poli...Ellei sitten lähe itsekseen syntymään ennen sitä.

Mä oon kovasti tuusaillut ja muuten huilaillu kun nuo nivuset on ihan tulessa aina sitten ku jotain tusailen.Enkä oo koneella juurikaan istunut.Tänä aamuna pätin lukea aamupalaks kuulumisia täältä.

Nimralle isot onnittelut ihanasta nyytistä ja hienosta alusta sen pikkuruisen Annin kanssa. :heart: :heart: :heart: Hienoa et on lähtenyt menemän hyvin.Ei tuosta imetyksestä kannatakkaa ottaa ressiä mulla esim on esikoinen kasvanut kokonaan korvikkeella halkion takia...aj hyvin terve on.On perheen vastustus kykyisin tapaus. :D Ja nuorin on reilun kaks kk tissitellyt ja sitten korvikkeella...hyvin on poika kasvanut.Ja ollut terve...samaan tyyliin ku siskonsakki.Sille ei mitään voi jos maitoa ei nouse...ei se lapsi nälässäkään voi raukka toinen olla.Ja noi korvikkeet on ihan hyviä nykyään.

Puhuitte noista jälkiseurannoista...en oo käyny kummankaa edellisen raskauden jälkeen rasituksessa...vaikka pojan(nuoremman) jälkeen ois pitänyt...Nyt pitäs kuulemma mennä ja se ottaa kupoliin jotenki ainaki tässä tilassa.Neuvolassa o täti sanonu et todennäköisesti tää tauti jää mulle...mutta ei missän muualla oo siitä maininneet ja ihan hyvä niin...oon nii kauhee hermoomaan tämmösis asiois...Hypin seinille hyvi helposti...
6-12 vko päästä synnytyksestä pitäs kuulemma mennä...saa nähä saako tätä jääräpäätä yhtää mihinkää jos olo on ok... :ashamed: Mä inhoon lekureita ihan liikaa...meen vasta sitten ku pää o kainalossa...(siis muussa tilassa kun raskaana ollessa)...mut raskaana ollessa hoijan itteni hyvin.Saas nähä kuinka ne saa mut reimastumaan :snotty:

Maidosta oli tuolla puhetta...mulla ei yhessä vaiheessa kestänyt yhtään...vaihoin sit light limsaan ja light mehuun enkä juonu maitoa...arvot tasottu.Nyt kestän jo maitoa lasillisen ruualla.Ja iltapalalla juon sitten puoltoista.Mä kun oon viel aikamoine maijo juoja :whistle: normaalisti.

PainostaMulla on pudonnu siit mikä oli paino korkeimmillaan yli viis kiloo.Nyt viimese vko aikaana opaino oli noussu 600g ja sitä edellisillä oli lähteny melkein kilo per vko...(3 vkossa) elikkä painoo on nyt reilu viis kiloo vähemmän ku aikasemmin...miinus sitten vauva jne...ni ei painoo pitäs jäähä juurikaan...ja vielä jos sais imetyksen onnistumaan ni ei kerääntys nesteet elimistöö...ja jäis sit painoo..lähtis vaa enenmpi.Oli tuo lähtö painoki aika kauhee. :ashamed:

Insuliini ongelmat on tosiaa kadonnut.Pistelen pienimpiä annoksia mitä määrätään...riippuen tietenkin aterian hiilari määrästä.Mutta kummiskin...olo on ihan ok.Niien suhteen...ja muutenkin oikeestaan.arvot on ihan hyvät ja tasapainossa suunnilleen...ellen sit mene ja syö tyyliin viittä piparia(niin kun yks aamu tein) ni sit arvot ol korkeel ku en laskenu niit hiilarimärään minkä mukaa aamupalalle pistin.

Nimra sä asut kuulemma sulussa...mä oon siellä koko lapsuuteni asunut... ;) Luin vaan tuolta toisesta pinosta... :whistle: ne seudut on toosi tuttuja...ja hyvin koluttuja.

Oma pötsi siis voi ihan hyvin...joulua odotellessa.Mä oon ihan murheissani...enkö mä tosiaan saa syyä jouluna suklaata... :'( mä nyt jo kuolannu suklaan perään ihan tosissani...ja väkisin yrittäny hillitä...tosin vkoloppuna söin kaks palaa. :ashamed: Kaikki muut vetää koko ajan ympärillä suklaata levy kaupalla...Isäntä ennen kaikkee...ja mä nuolen näppejäni ja syön hitto rehuja...Jo ottaa päähän. :headwall: :headwall: :headwall:

Meillä siis saa syntyä sitten kun lähtee syntymään.Paitsi yli lasketun ei todennäkösesti päästetä noije hapetuksien takia...sokerilapsilla saattaa tulla happivajeita helposti yli lasketun menneinä.Elikkäs tammikuun 9 pvää mennessa meil pitäs olla nyytti sylissä... :heart: :heart: :heart:
Mä haluisin toisaalta heti tän ihan uuden mahasta pois..mut toisaalta mä en halua pois tätä pötsiä...hmmh...mitenköhän sitä osaaa elää iliman tota kauheen vilkkaan olosta pikkusta tuol pötsissä.
Eilen isännän kaa naurettiinki et jos tää on tyttö ni siit tulee oikee topakka maatalonemäntä oikee justiina. :LOL: liikkeet on ni topakkaat ja voimakkaat.Jos on poika ni selittää heti miten ne onkaa nii voimallisia noi liikkeet. =) Tuntuu et niissä on kauheesti voimaa.Niin pieneltä ihmiseltä... :D

Olo on jees...kulus vaan aika nopsaan.Tulis jo jouluaatto...pääsis siitäki.Vaikka mä kyl tykkään joulun tunnelmasta,kynttilöistä ja ruuista(mitä nyt ei tänä vuonna sais syyä mielin määrin)Niin oli viimejoulunaki...mutta se pieni menikin kesken heti joulun jälkeen... :'( Ja nyt on tämä ihanuus... :heart: Kraavilohta mä tahtoisin...se o ollu aina mun herkkua.Mellä on ite tehty aina tuoreesta kalasta kraavilohi ni uskaltaskohan sitä etes yhen leivän syödä... :p Mitä ootte mammat mieltä?? Mitenköhän tuo kinkku ja nuo laatikot sisältää kaikkee...kärsiiköhän niit syyä kuinkaki...hmmh..siin onki miettimistä..ja sit laskee ja mitata ja sen mukaan piikittää sitte... :headwall: et ei noi sokrut nii heittäs...hmmh...
Nooh ei ois enää montaa vkoa jälellä...IHANAA!!Mä ootan nii innolla sitä vauva arkea... :heart: Mä rakastan vauvoja... :heart: :heart: :heart:

Mutta niin semmosia meille...
Ihan hyvin menee.Kämppä on oojennuksessa.ens ti pitää tosin vielä siivota ennen joulu vieraita...mut muuten..tällä vkolla meinasin leipoo...tänää..jos leipos...hmm..torttuja tai pipareita.Leivin uunin tuossa juuri lämmittelen....jos siellä sitten...

Mutta mä katselen noit toisiaki pinoja...
Palataan...Pitäkäähän pino yllä kun musta on tullu laiska... :p

Daizz ja ihmelapsi sydänkäpynen mötkyn pötkylä 36+5
 
Olen muuten syönyt b-vitamiinia sekä kromia mitä en ole aikaisemmin syönyt.
Tuosta kromista löysin mm. tälläisen artikkelin kun etsin että voiko sitä raskaus aikana syödä

http://www.fit.fi/ravinto/ravintotieto/vitamiinit/_a14088/kromi/

Kromi auttaa insuliinia pitämään veren sokeri- ja kolesterolipitoisuuden sopivalla tasolla, ja näin se saattaa auttaa pitämään makeannälän aisoissa.

sekä
http://www.tohtori.fi/?page=5530281&id=0864673

ihan mielenkiintoista asiaa.

Kromia on ihan noissa raskaus monivitamiinivalmisteissakin, itse tosin syön pikkaisen enemmän mitä noissa purkeissa on.
 
Tais tulla kurja joulu. Nyt ainaki vaikuttaa, et ku lopetti työt, niin saa lopettaa syömisenkin... Eilen tuli ennätyslukemat, reilusti yli rajojen, samanlaisesta annoksesta, joka ei ennen teettänyt mitään ongelmaa. Mä oon kyllä saanu niin tarpeekseni tästä raskaanaolosta... Saa nähdä kuinka nopeasti unohtuu kuinka inhottavaa tämä on, mies haluais kuitenki monta lasta, eikä kovin suuria ikäeroja. Mäkin haluan lapsia, mutta en haluu olla raskaana. Ei taida nuihin sokereihin vaikuttaa ainakaan kävely. Nyt tänään siis kävelin noin 45 min ja ennen samanlaisia arvoja tullu vaik ois vaa kayttonu sen ajan telkkaria. Lauantaina tulee ekat jouluvieraat, ja sitä ennen valtavasti tekemistä, pari lahjaakin ostamatta, tä ei oo kivaa... Yks ilta ku tympäsi, ni lähin lypsylle, mut sit lehmä potkas mua käsiverteen, ni ei enää innosta sinnekään mennä sokeiarvoja laskemaan, vaik työ on kai ainu tapa mikä tehoaa.
 
Kysynpä täältäki...
Eli mulle ei oo diagnosoitu RD:tä, mutta rv 38+1 rasituksessa 1tunnin arvo oli koholla, minkä takia joudun nyt pari päivää mittaan sokereita kotona, ja oottaan tuleeko ä-polilta kutsua sinne, joten .....
Mitenhän luotettavia nuo sokerimittaukset on, ku äsken mittasin arvon, ja heti perään huvikseni kokeilin uudestaa samasta sormesta, verestä ja reijästä, ja toinen arvo oli 0.9 enemmän ku se ensimmäinen :eek: :eek: :eek: ...Eihän tuo voi olla yhtään luotettava tulos, tai yleensäkkää mikään noista tuloksista!!!...

vauvis neiti 38+4
 
vauvahaaveita heh, ne sitten antoi sulle vielä mittarin, siis en ois uskonu... Onkohan sillä sun terkalla joku kiintiö,mikä pitää täyttää enen loppuvuotta :LOL: .

mutta pikaisesti tohon sun mittaukseen, että huomattu on että samasta sormesta uudelleen otettu näyte antaa aivan toisenlaisen lukeman. Jos jaksat sivuja selata takaisin päin niin tästä on käyty keskusteluja. Mutta heittoja siis tulee, parempi kun mittaa vaan sen kerran :p .
Muistat pestä kädet ennen näytteen ottoa ja ekan veripisaran pyyhit pois ja seuraavasta sitten se näyte. Mutta luulen, että sulla on ihan sama mitä tuloksia saat,kun kohtahan sä jo synnytät ja tuskin ne alkaa mihinkään toimenpiteisiin enää. Korkeintaan saat ultran ja vauvan tän hetkisen painon, joka ei mikään huono asia tietty ole =)

eema 35+4
 
Nimra
Grynna Kaunis kiitos raskauskilojen lähtemisen onnitteluista. On se kyllä ihanaa, että niitä ei tosiaan ole (vielä ) jäänyt kuin 2,7 kg ja varmasti on taas(kin ) tippunut, kun niin monelta olen kuullut, että melkein kaikki on jäänyt... :eek: ja mullahan tuota omaa makkaraa on liikaa, joten ei mulle sais jäädäkään :whistle: ja pian kun tyttö vielä vähän kasvaa ja pääsee pihalle vauvuilemaan ja oman kunnon vielä liikkumisen kannalta paremmaksi, kuin mitä se nyt on niin sit aloittelen (taas ) laihdutusta, kun tosiaan viimeksi keskeytyi raskautumisen takia..., vaikka voihan silloinkin laihduttaa, kun tekee ohjeen mukaan, mut mä en vaan jaksanut :ashamed:

memmu84 Mä olen kyllä huomannut, että mulla raskausaikana liikunta kyllä auttoi :snotty: mutta tietenkin kaikista parhaat arvot oli tosiaan silloin, kun olin vielä työssäni, joka on raskasta rakennustyötä... Tuntui, että sai syödä melkein ihan mitä vain, niin arvot eivät olleet yhtään rajaoillakaan.. :eek: laski aina tosi nätisti..., mut tosiaan kotiin jäädessä (hiukka normaalia aiemmin ) niin oli kyllä selvä, että ruokamääriä ja aineita piti tarkemmin laskeskella :D mut ihan hyvin meni, joten tsemppiä sinullekin :hug:

Daizz Mukavaa kuulla sinustakin pitkästä aikaa - Mä jo meinasin ihan vähän olla huolissani.. :snotty: mutta ihanaa, että olet vielä täällä =)

Joo, mä muutin Jyväskylään 2005 nykyisen miehen luokse ja tässä Kangaslammen rannalla ollaan asuttu koko ajan, kerran muutettu ja silloin asuttiin lammen toisella puolella :LOL: Mun äidin puolihan on täältä Jyväskylästä... niin ihan tuttua on täällä kaikki itsellekin, vaikka välillä tuntuu, että tää kaupunki muuttuu koko ajan :eek: :eek:

Tuosta... suklaan, lohen ja laatioikoiden syömisestä.. :) Mähän en siis raskausaikana saanut insuliinia, mutta kyllä mä uskalsin ihan huoletta syödä kaikkea, kunhan en eläny tpelkästään gravilohella tai suklaalla, vaikka arvo saattoi olla hiukan yli niin söin :ashamed: mutta ei pikkuiselle siitä tullut mitään ongelmia ja ne mun raja-arvojen ylitykset oli siis luokkaa 0,1 mmol ja ehkä 2 x raskausaikana ;) joten kaippa sinäkin uskallat daizz maistaa niitä ja suunnilleen, kun saat sen insuliinin laskettua...tosin onhan se varmaan tuolla insuliinihoidolla ehkä hiukkan eriasia....?

Hyvä juttu, että teilläkään (kuten ei meilläkään ) anneta mennä kovin yli lasketun. Se on jotenkin lohdullista tietää, että ei tarvii kanniskella pikkuista masussa enää vko 42.. :D vaan nyytti onkin silloin jo sylissä :heart:

Olishan se kiva, että teille tulis sellainen kunnon maatalon emäntä - Ne on aina niin ihanan topakoita ja tosiaan jos on poika niin sitten on varmaan tosi napakka :LOL: Onnea jo etukäteen :wave: Muksaa joulun odotusta, ellet käy täällä enää.. :xmas:

vauvahaaveita Mä olen joskus myös itse törmännyt tuohon, että saattaa arvot heitellä, kun mittaa eri sormesta.., mutta enpä ole koskaan samasta mitannut kahdesti.. :snotty: kaippa sekin voi olla mahdollista ? :whistle: No, siis en mä uskokaan, että nuo kotimittaukset nyt ihan niin tarkkoja on muutenkaan, mutta aina suuntaa antavia.. Tosi myöhään antavat sulle tuon kotimittauksen.. :eek: ja miten tuo rasitus on noilla viikoilla tehty ? Mulla se tehtiin jo joskus rv 26 =) vai oliko tuo ihan satunnainen mittaus ?

Nimra
 
eema näin se terkka mut pisti vielä viimeseen vitutukseen :LOL: :LOL: ...Saa nyt nähä tuleeko sieltä polilta mitää, ku terkka eilen laitto sinne postia vissii...kiva vaan jos joutuu jouluna siellä "turhaan" käymään..just näiden viikkojen takia ku niitä on jo sen verran paljon, että oisko sama antaa mennä nyt vaan....
Ja tuoki arvo on noussu ihan vsta koska pari kuukautta sitte rasituksessa kaikki oli Ok....
 
nimra mä kävin lokakuussa ekassa rasituksessa, ja sillon kaikki ok. Ja nyt sit terkka päätti viel laittaa loppuviihdykkeeksi uudestaa :LOL: ..ku oli painoo parissa edellisessä neuvolassa noussu 1.5kg/vko...*herkuttelua ollu*...ja nyt eilen ei ollu tullu ku 350g/vko.... :/
 
Nimra
vauvahaaveita On sulla kyllä varmaan terkalla se "kiintiö" vuoden loppuun mennessä :LOL: :LOL: :LOL: Niin uskomattomalta tuo kyllä kuulostaa :whistle: Noh, toisaalta onhan ylimääräinen ultra aina kiva, jos sellaisen saat ja painoarvioin polilta.. :D mut siis aivan outoa kyllä, että tuossa vaiheessa enää mihinkään rasituksiin laitellaan, kun sähän oikeasti jo kohta synnytät niin eipä muutamassa viikossa enää oikein mitään saa muutettua niin radikaalisti, kun mitä sun terkka ehkä ajattelee... :LOL:

Jaksamista vaan terkan kanssa :hug:
 
Nimra Mukava että joku ajattelee mua täällä :D
Mä asuin ensimmäiset 18v siel ja sit kävin välissä kääntymässä toisella puolella kaupunkia ja palasin takas ensi pupariin ja sitten lammelle...mä tykkäsin lammella asua.Ja oonki sanonut et jos johonki kaupunkii muuttasin ni muuttasin sinne ja lammelle.Siellä on niin mukavat puitteet asua...
joo tuolla polilla ne sanoi et silleen yritän suunnilleen laskea ne hiilihydraatit minkä mukaan insuliinia pistetään..ja arvot jos on vähän yli ni katotaan läpi sormien.Kuhan nyt ei oo ihan huimasti yli.Kyl mä tuumasin et yhen kraavilohi leivän taidan nautiskella.Ja rivin kaks suklaata...sillen et en kerralla mätä koko suklaa määrää.Vaan päivän aikana...Sanovat et kuhan se syöminen ei mene siihen et koko ajan jtn mussutetaan ni ok.Et pystyn sitten pistämään aterioille oikeemman määrän.Ei sitä kyllä ihan koko ajan jaksakkaan syödä sen oikeen aterian lisäks...Mutta kyyl mä siitä varmaan seleviän.Sano vaan et sillä varalla että jos tää meijä justiina :D päättää lähteä aattona syntymään ni sit voi pikkusen sokeerit heleposti heittää alussa...et sillä varalla kans.Sen ite tiedostaen.

Juu todella helpottavaa et antavat pikkusen olla pötsissä rauhassa laskettuun...on sitten paljon valmiimpi tähän maalimaan.Eihän tässä oo enää kun kolme vkoa laskettun aika tas...(huomenna 37 täys) et kyyl tää aika menee toivottavasti suht nopeesti kun on joulu uus vuos tuos...ja vieraita tiedossa...

Täällä maalla asuessa kyl talo kaipais oikeen kunnon emäntää.. :LOL: Mä kun oon aika pehmee lepposa luonne...Ni pieni tulinen täti ois jees pitämään jöötä tähän talouteen.
Justiina...heh...ihan omiaan ois tänne. :saint: Mut kyl pikku isäntäkin ois jees.kelepais...kunhan ois vaan terve...

Mulla huono pvä tänää...pillityttää nii maa kauheesti..enkä tiiä miks...jotenki väsyny...vaikka nukkunu.Herkillä...Kasassa meinaa pysyy...Isännän tarvii ku tökätä...ni pillitän...
Mä taidan poistuu peiton alle...rauhottuu...jos tää pääkoppa rauhottus...

Nimra...Ihanaa ja rauhaisaa joulunaikaa teillekkin pikkusen kanssa...

Daizz huomenna täys aikasia...jippii 36+6...
 

Yhteistyössä