Olen tässä raskaudessa (La 18.2.09) mitannut verensokereita jo elokuusta lähtien eli viikosta 14 lähtien...ed. raskaudessakin oli raskausdiabetes...Rukkasin jo alussa ruokavaliota vähän ja noin kuukauden arvot pysyi ok. Mutta syyskuun puolivälistä olen joutunut pikku hiljaa enemmän ja enemmän kontrolloimaan hiilareita. Nyt syön noin 120 g/pv, joka kai ehdoton minimi jonkin suosituksen mukaan. Rajaksi täällä pohjoisen eräässä kaupungissa annettiin, paasto alle 5 ja korkein arvo ruokailun jälkeen ei saa olla yli 7. Ko. korkein arvo tarkoittaa sitä, että mittailin sekä 1/2 tunnin että 1 h arvoja ja se joka on korkeampi arvo, otetaan huomioon . Eli tosi tiukat rajat täällä.
Helpoiten sokerit nousee aamupalalla ja lounaalla (7-7,8) ja parhaiten auttaa seuraavat konstit:
b) analysoidaan mikä on ollut syöty hiilarimäärä normaalisti ja lasketaan mihin sen voisi laskea, ilman että maailma kaatuu niskaan, normaalisti kai voi syödä hiilareita rd:n aikana 150-200 g/päivä...itse tosiaan syön nyt vain 120-130 g, ja jaan ne 6 aterialle....
b)karsitaan kaikki epäterveelliset paljon hiilareita ja nopeasti verensokeria nostavat ruoat POIS.
-pullat, kakut, keksit, karkit, limsat, hampparit,karjanlanpiirakat, lihapiirakat...
-ns. terveellisistäkin ruoista voi joutua karsimaan, itselläni esim. puurot, tavalliset murot, myslit, normaalisti sokeroidut jogurtit ja viilit (voin syödä vain n. 1dl kerralla aspartaamilla makeutettua jogurttia)
-rajoitetaan perunan, pastan, riisin,leivän määrää yhdellä aterialla, ettei tulisi yli 50 g per ateria hiilareita (itse olen jättänyt perunan ja riisin kokonaan pois, koska esim. perunamuusi nostaa hirveästi)
a) lasketaan hiilareiden ateria- ja päiväkohtaiset määrät ja tutkitaan verensokeri ko. aterioiden jälkeen. Siitä oppii itse, miten verensokeri reagoi mihin määrään ja mihinkin ruokaan.
esim. aamupala 1 ruisleipä+lasi maitoa 2dl = n 23-25 g.
c) jaetaan hiilarimäärä tasaisesti päivän eri aterioille. Syömään "joutuu" ehkä kuusikin pientä ateriaa päivässä:
-aamupala, hiilarit 15-30 g
-aamupäivän välipala, hiilarit 15-20 g
-lounas, hiilarit 30-60 g
-välipala,hiilarit 15-20 g
-päivällinen, hiilarit 30-60 g
-iltapala,hiilarit 15-30g
Hiilarit 120 - 220 g.
Itse olen pystynyt pitämään kurissa verensokeriarvot tiukalla dieetillä ja 2 viimeistä kuukautta olen käyttänyt myös Quarem rakeita. Olen tietoisesti laskenut hiilareiden määrän 120 grammaan, jotta minun ei tarvitse aloittaa insuliinia. Tiedän, että tuo arvo poikkeaa yleisestä ravintosuosituksesta, jonka mukaan ei ylipainoisen 1800 kcal ruokavaliolla hiilareita tulisi noin 200-240 g päivässä. Tämä on ollut minun ratkaisuni ja se on neuvolassa ja äitipolilla hyväksytty mukisematta. En ole kokenut viime aikoina enää kaipuuta hiilareiden perään, koska olen oppinut syömään vähähiilihydraattista ruokaa. Olen korvannut hiilarit proteiineilla ja osin rasvoilla, ja painoa raskauden aikana tullut vain noin 9 kg (kolme viikkoa laskettuun aikaan noin).
Päivän aikana syön hiilareita vain seuraavasti:
4 ruisleipäpuolikasta tai 2 ruisleipäpuolikasta ja 2 täysjyväpaahtoleipää, 52 g
2 hedelmää , 1 marja-annos 30 g
lasillista maitoa tai piimää 30 g
Vihreä salaatti yms. 10 g
Yhteensä 122 g
Loppuosa on proteiineja (lihaa, kanaa, kalaa, katkarapuja, kanamunia, juustoja, kinkkuja, jne. sekä rasvoja (yleensä kevytlevitteitä ja kevyitä salaatinkastikkeita, kevytjuustoja yms.)
En tiedä, onko tästä kellekään mitään apua, mutta olen kulkenut tämän asian kanssa pitkän tien ja tulokset hyvät (lapsi normaalipainoinen ultrissa, samoin edellinen lapsi 3,3 kg, oma painonnousu maltillinen, ei turvotusta jne.)
Kysykää jos joku mietityttää joku juttu !