Raskausajandiapeetikot missä??

Ólipa kiva lytää tälläinen pino, jospa täältä saisi tietoa ja tukea tähän raskauteen ja sokereiden mittaukseen :)
Sen verran taustaa että nyt 4. raskaus menossa ja jokaisella kerralla on ollut sokerit seurannassa. Pistämään ei ole tarvinnut alkaa koskaan, mutta dietillä olen ollut. Aikaisemmissa raskauksissa on syntynyt aivan normaalikokoisia/pienehköjä vauvoja 1. rv37+6 2980g, 2. rv38+6 3070g ja 3. rv´38+6 3070g.
Nyt rviikko 17 menossa ja viikolla 9 tehdyssä rasituksessa kaikki arvot koholla (0h 5,5 1h 12,0 ja 2h 10.8) kotona nyt mittailen ja ihan hyvin ovat arvot toistaiseksi pysyneet rajoissa. Olen itse sellainen "pilkun viilaaja" että mietin asian suheen oleellisia ja epäoleellisia asioita, joten olisi kiva saada vinkkejä ja tietoa asiaan liittyen. neuvolassa eivät ole ihan kaikkeen osanneet antaa vastausta.
Jatkan vähän myöhemmin lisää :)
Elise2 rv 16+3
 
Pauzi
Heippis hei.

Mulla vissiin kanssa on tuo rd. Historia siis sellainen että ensimmäinen raskaus v. 04, yksi arvo oli raja-arvo (en muista mikä ) ja siitä sit alko kotimittaus. Arvot oli ok, joten ei siinä sen enempää. Poika syntyi rv 40+4 ja painoi 3280g.
Toinen raskaus v. 07, rasituksessa kaikki ok ja tyttö syntyi rv 39+5 ja painoi 3220g.

Nyt sit kolmas raskaus, rv 21+2 menossa, ja rasituksessa rv 13 oli paasto arvo koholla 6.2. Nyt oon mitannut kotona, ja mulle ei kukaan ole vaivautunut selittämään että mitä niiden pitäis olla. Olen myös ihmetellyt sitä, että esim. tänä aamuna ennen aamupalaa arvo oli 4.7, tunti aamiasen jälkeen 4.3. Onks tää normaalia et ruuan jälkeen matalampi kun paasto? Voiks näistä päätellä jotain? Joka mittauksella arvot on ollu suunnilleen samat.
 
Hei, ja tervetuloa Elise ja Pauzi!

Pauzille en osaa noista arvoista sanoa sikäli, että rajat vaihtelevat kunnittain. Joka tapauksessa noi paastoarvot on takuulla alle minkä tahansa sairaanhoitopiirin käytäntöjen, hieno homma! :wave:

Tässä linkki virallisiin Käypä hoito -suosituksiin, jotka ovat monessa paikassa Suomessa käytössä (ei kuitenkaan kaikkialla):
http://www.kaypahoito.fi/

Suoraan artikkeleihin ei pysty linkittämään, mutta laita hakusanaksi raskausdiabetes ja pääset eteenpäin!

Elise, mulla myös tuota pilkunviilaustaipumusta :whistle: ja olen myös pohtinut ja selvitellyt välillä ihan hullun tuntuisiakin juttuja tän raskauden aikana. Varmaan saat aika moniin kysymyksiin vastauksia jos vaan jaksat kahlata vanhoja viestejä tästä pinosta, mutta kysy toki jos jokin mieltä askarruttaa, melkein aina löytyy joku jolla on asiasta kokemusta :)

Grynna 41+4
 
Nostellaan pinoa...

Tervetuloa uudet mukaan!

Grynnalle Suuren,suuret onnittelut tyttövauvasta! Hyvänkokoinen pikkuinen tuli :heart: :flower: =) Mä olen käynyt sua tuolla joulukuisissa vakoilemassa :p .

Perässä tullaan, vauva ei ole antanut mitään merkkejä vielä ja tuskin antaakaan ennen laskettua. neuvolassa kävin maanantaina ja kauhulukemat sai sijainen siihen ikivanhaan punnusvaakaan. Olisin saanut massaa viikossa 3,2kg, juu..näit oikein. Turvotusta ei ole, että joko oli vaakassa vika tai sitten on jotain todella ihmeellistä tapahtunut :/ . Verenpaineet ja pissa oli kuitenkin ok...Mun paino ei tosin ole lokakuun jälkeen noussut kuin 300g, joka mitattiin viikko sitten, nyt olis sitten tullut vähän enempi..

maanantaina taas neuvolaan ja uudelleen vaakalle ja oma terkka silloin taas töissä... mitähän lukuja lie saadaan... vauvan koostakaan ei mitään tietoa, kuulemma lasketunajan tietämillä pääsen ultraan jossa vauvan kokoa tarkistetaan juurikin edellisten raskauksien sokerien takia...juup, nyt syömään.

eema 38+3
 
Hei, nosto ja vauvailmoitus! =) Kiitoksia Eemalle onnitteluista :flower:

Eli tyttö siis syntyi su 4.1. illalla, mittaa 54 cm ja 4092 g. Iso tyttö siis mutta hoikka. Synnytys oli karmea kokemus, ihan hyvin meni kaikki lopulta vaikka välillä kolmeen eri otteeseen meinasi käydä kuten esikoisen kanssa, eli supparit alkoivat hyytyä. Onneksi tällä kertaa kivunlievityksen pois jättämisellä oli vaikutusta ja synnytys ei pysähtynyt kokonaan. Alakautta siis tuli tyttömme, vaikka ei se kyllä mitään kivaa ollut. Helpotus on silti suuri kun ei tarvitse nyt leikkaushaavan kanssa miettiä, miten esikoinen hoidetaan.

Vauvan sokereita seurattiin sairaalassa, ja valitettavasti ne pari kertaa putosivat alle kolmen. Ehkä mun rd:llä sitten kuitenkin oli vaikutusta, vaikka sainkin arvoni pidettyä kurissa? Tai sitten johtui vain siitä, kun yritin pärjätä ilman lisämaitoa (sitä sitten ruvettiin kyllä antamaan kun sokerit laskivat). Tämän teorian puolesta puhuisi se, että 3 ekaa mittausta verensokeri oli yli 3, vasta just se neljäs (jolloin ikää jo toista vuorokautta) alle rajan. Tiedä sitten, mutta lopulta asia saatiin kuntoon, päästiin vaan kotiin päivää myöhemmin kuin olin toivonut.

Kovasti tsemppiä kaikille dieettien ja odotusten kanssa, ja ihan hirveän iso kiitos kaikille tästä yhteisestä matkasta, tästä pinosta on ollut niin iso apu!

Grynna & tyttö 5 vrk
 
Onnea Grynnalle "pikkuisesta" tytöstä!!

Täällä käytiin tänään taas äitipolilla. Otin jo sairaalakassin mukaan jos vaikka oisin saanut jäädä sinne, mut ei ne huolineet.
Vauvan koko näyttää käyrän mukaan menevän keskellä ja paino arvio tänään 40+1 oli 3,6kg.
Oon nyt aika luottavaisin mielin että tuo pitää paikkansa. Ensi viikon torstaina onkin sitten seuraava ja viimeinen käynti, silloin aletaan käynnistellä jos ei ole ennen sitä itsestään lähtenyt syntymään. hui, ei siihenkään enää monta päivää ole.
 
pauzi omalla mittarilla mitatessa tai siis sormenpäästä raja-arvot ovat erit kuin laskimosta käsivarresta.
mulle annettiin mittarin mukana ohjeet arvoista näin.
paastoarvo alle 5,5
1 tunti ruuan jälkeen alle 7,8


itsellä kans kolmatta kertaa rd ja olen mukana radiel tutkimuksessa. Sokrurasituksessa vika-arvo koholla ja nyt on paastokin eli uudestaan sokrurasitukseen. Kotona mittailen arvoja jatkossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nara:
pauzi omalla mittarilla mitatessa tai siis sormenpäästä raja-arvot ovat erit kuin laskimosta käsivarresta.
mulle annettiin mittarin mukana ohjeet arvoista näin.
paastoarvo alle 5,5
1 tunti ruuan jälkeen alle 7,8


itsellä kans kolmatta kertaa rd ja olen mukana radiel tutkimuksessa. Sokrurasituksessa vika-arvo koholla ja nyt on paastokin eli uudestaan sokrurasitukseen. Kotona mittailen arvoja jatkossa.
Miekin oisin halunnut mukaan tuohon tutkimukseen mutta olin jo liian pitkällä raskaudessa. :(
 
Jospa minäkin liityn tänne, viikkoja tänään 33+5 ja joulukuulle asti asuin Hki:ssä ja siellä tehdyn rasituskokeen mukaan kaikki ok marraskuussa. Joulun alla muutin takaisin kotipaikkakunnalle(500km Hki:stä pohjoiseen)ja siellä sain sitten mittarin kouraan koska rasituskokeen paastoarvo heillä on raja-arvo ja siten tarkkailtava, muut oli kyllä ihan hyvät. Nyt tässä viikon mittaillut ja joka päivä onnistun nostamaan jotain arvoa vaikka kuinka yritän tarkkailla, tänään kylläkin hölläsin vyötä ja otin suklaata :ashamed:
Tiistaina tarkastellaan jo ekan viikon tuloksia, sitten mietitään lähetettä sairaalaan, kävin kyllä jo keskellä viikkoa verenpaineen mittauksessa(mikä oli onneksi ok)ja samalla katsottiin mitä olin sokruista merkinnyt ja niistäkin jo sanoi et jos koko viikolta tämmöisiä tulee niin aika varma db on. Esikoista odotan ja suvussa ei muilla ole ollut raskauden aikana(ne onkin ollu sutjakoita naisia jopa odottaessaan), kova sukurasite db2 on kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammakoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Nara:
pauzi omalla mittarilla mitatessa tai siis sormenpäästä raja-arvot ovat erit kuin laskimosta käsivarresta.
mulle annettiin mittarin mukana ohjeet arvoista näin.
paastoarvo alle 5,5
1 tunti ruuan jälkeen alle 7,8


itsellä kans kolmatta kertaa rd ja olen mukana radiel tutkimuksessa. Sokrurasituksessa vika-arvo koholla ja nyt on paastokin eli uudestaan sokrurasitukseen. Kotona mittailen arvoja jatkossa.
Miekin oisin halunnut mukaan tuohon tutkimukseen mutta olin jo liian pitkällä raskaudessa. :(
On kyllä hyvä tutkimus. Saa monenlaista tietoa ja mittareita omaksi. On vähän paremmassa syynissä kuin aiemmissa raskauksissa.
Just tuossa mittasin 1h ruuan jälkeen arvon 10,5

:/ täytyy mittailla tarkempaan vaikka vasta rv 26 ois pitänyt aloittaa, mutta kun lukemat tuota pakkohan tässä on tarkailtava ja kiinnittää huomiota entistä enempi syömiseen. Eihän ne noissa lukemissa saa olla jos kerran alle 7,8 pitäs olla ...itsellä tulee myös huono olo ja huippaa.
 
Pikainen käynti...

Onnea kaikille ihanuuksille tyttö ja poika nyyteistä....

Meille syntyi täydenkuun yönä varttia vailla 6 niin valtavan ihana rakkaus pakkaus...Ihmelapsi...
Tyttö 3755g ja 51cm...36.5cm pipo.Paksut mustat hiukset...ja aivan kuin nukke...niin kaikki ihailiat haltioissaan huokailivat.
Niin on äitin ja isän ja sisaruksien sydämet vallattu...että...
Meillä siis sunnuntai lapsi...pikku peikko tyttö
Synnytys oli hallittu kokonaisuus...pelkän yhden kipupiikin voimalla.Kätilö tuumasi että ei kauniimpaa synnytystä voi olla...ei repeämiä ja vuoto 200ml.Ja niin hyvin hallittu kokonaisuus...ja kaunis loppu tulos.
Mulla paikat hyvin parantuneet...paitsi vatsalihakset o ihan hellänä.
Tyttö voi mainiosti...nukkuu isäsä rinnan päällä tuolla sohvalla. Ihana näky...
Voin kertoo synnytyksestä myöhemmin tässä...joku kerta...kun saan itteni irti tuosta nökkösestä...oon niin in siihen.Ja onnellinen tästä...tunteet pinnassa voisin pillittää onneani ihan täysillä...

Kaikkien vastoin käymisien jälkeen meidät palkittiin maaliman sulosimmalla ja kauneimmalla rinsessalla.Äiti ja isi on hyvin kiitollisia tästä aarteesta.

Ei voi ihminen kiitollisempi olla...

Rakkain terveisin...
Daizz perheineen...

Kauhean paljon pitkää pinnaa kaikille odottaville.tekin saatte pian kokea sen onnen.Se onni on...on niin ihana tunne...mä ainakin halkeen tästä...
Menee varmaan ilta pillitäessä...

Neiti ei oo yhtään sokerilapsi.ei yhtään.sokerit oli syntymän jälkeen oikeen hyvät ja tasaset.Niin ja mulla myös...Vetäsin sit suklaata koko raskauden edest...sairaalassa.Vähä m oon... :ashamed: Nooh tilanne rauhottuneen täs...

Pitkää pinnaa nyt kaikille odottajille...sokerien kanssa kamppaillessa...se todellakin kannattaa kun kahtoo tuota neitiä minkä siitä palkinnoksi sain. ;) :heart:
 
Grynna, memmu ja daizz PALJON ONNEA!! :heart:
Eilen oli sitten se ä.poli ja insuliinit sieltä lähti mukaan. Illaksi pitkävaikutteinen ja aamupalan yhteyteen lyhytvaikutteinen. Kattoo nyt sitten kuinka alkaa auttamaan. Tosin mulla on jonkun verran laskenut nuo arvot jo itsestäänkin ja niin kai se onkin, että sokerit on "pahimmillaan" raskausviikoilla 28-32. Ultrassa vauvalla oli kaikki hyvin, teki kovasti hengitysharjoituksia. =) Paino oli tällähetkellä n. 2kg josta lääkäri totesi että on "ehkä hieman sokerivauva". Kuulemma 75% tämän viikkoisita sikiöistä on pienempiä ja 25% suurempia.
Nyt pitäis vielä karsia ruokavaliosta Elovenan pikapuuro, jugurtit (oon syönyt ProFeel jugurtteja, niissä ei ole rasvaa eikä sokeria mutta eivät siltikään käy :'( ) ja leivät joissa vaaleita jauhohja. Ihastuin sellaseen uuteen KuituKunkku-leipään, jossa on kuitua 14% ja ajattelin sen olevan ihan terveellistä, mutta ei kuulemma saisi syödä kun siinä on mukana vaaleita jauhoja. Onneks olen jossain mielestäni nähnyt kyseisestä leivästä myös tumman version. Vähän jäi sillai tyhmä olo, kun en ole mitään kummempaa ruokavalio-ohjausta saanut. Neuvolasta hiilihydraatti-vihkosen ja tuolta ä.polilta tuli kutsun yhteydessä jonkinlaiset kirjalliset ohjeet. Eli ihan omalla "järjelläni" oon tota ruokavaliota rukannut, mutta vielä oli parannettavaa.
Onko teillä ruokavaliota noudattavilla paino tippunut? Mulla on nyt kilon pari paino tipahatanut ja ainakin neuvolan TH oli sitä mieltä että paino EI saisi tippua. Ä.polilla eivät sanoneet mitään muuta kun että ei saisi kauheasti lisää enää tulla.

Riine ja Pallopää 31+1
 
Löysin tämän ketjun ja ajattelin suoraan vaan kopioida oman juttunu, jos tätä kautta sais paremmin tietoa...

Kohtalotovereita, neuvoja ja tukea kaipaisin tähän asiaan. Mulle tehtiin sokerirasitus uudestaan ja paastoarvo oli koholla. Diabeteshoitajan kanssa keskustelu ens viikolla, mutta haluisin ennen sitä teiltä tietoa ja vertaistukea.

Onko mulla odotettavissa, että vauvani kasvaa liian suureksi. Viime ultrassa oli 2,5kg arvio (siis rv 34)? Pelottaa jos en pystykkään sitten synnyttämään alakautta...

Alustavasti sain tietooni, että ruokavaliohoito riittää mulle hyvin, kun näin pitkällä jo raskaus. Jos ne antaa jonku mittarin kotiin lainaan, niin onko se joku sellainen jossa joutuu pistämään itseään piikillä? (mulla piikkikammo )

Jos vauva alkaa kasvaa liian suureksi, niin mikä on se painoraja tai viikkoraja milloin aloittavat käynnistyksen aikaisintaan, vai meneekö se aina sektioksi ja antavat olla loppuun asti?

Miten teillä muilla, kellä todettu raskausdiabetes, millä viikoilla olette synnyttäneet (käynnistys vai normaalisti käynnistynyt synnytys vai sektio), minkä kokoisia vauvoja tullut ja onko ollu ihan terveitä, eli siis verensokerit ollu palleroilla ok?

Kiitos jo etukäteen =) =)
 
sisero: ei se vauvan paino sitä suoraan kerro että sektioidaanko vaan sinun oma lantiosi että mahtuuko se tulemaan. Itsellä on ollut 3krt rd lapset ovat olleet molemmin puolin 4kg yksi on vain sektioitu koska mulla on ahdaslantio. Käynnistyksetkin ovat aloitettu n. viikkoa ennen laskettua riippuen painosta. Mulle lekuri on sanonut, että sokerivauvoja ei hirveän aikaisin edes käynnistellä tiedä sitten onko se vain yhden lekurin mielipide riippuu varmaan koosta ja äidin kunnosta. Kaiketi myös sitä että vaikka sokerivauva painaa paljon ei se ole silti välttämättä muilta osin valmis syntymään. Joillainhan on tosi paha rd ja lapsi voi painaa jo kuukautta ennen laskettu sen 4kg mutta ei ole vielä valmis syntymään.
Vauvalla on ollut sokerit suht ok! lisämaitoa on määrätty kuitenkin.
Verensokerimittarin piikki on varmaan pienempi kuin hemoglobiinin mittauksessa käytetty "piikki" heh..sitäkin voi itse säätää tuleeko verta pikku tippa vai isompi tippa.
Voisko sun vauva olla noin 4kg kieppeillä jos laskettuun pääset eiks se vauva voi kasva maksimissaan 250g/vko...vaikeahan näitä on arvioida kun ultratkaan ei aina varmaa painoa näytä. Itsellä ei ole mitään 5kg vauvoja tullut vaikka kaikki arvot ovat olleet koholla enkä ole dieettiäkään orjallisesti noudattanut nyt tosin yritän tarkemmin.
Sekin vielä jos paasto on koholla voi sekin johtua pelkästään edellisen päivän syömisestä. Yleensähän ainakin vanhojen sääntöjen mukaan rd on vasta sitten kun 3. arvosta vähintään kaksi koholla?? Tiedä sitten uusista käypähoito suosituksista.
Tsemppiä ruokavalioon.
=)
 
Vihdoinkin vauvan kanssa kotona.
Torstaina aloitettiin käynnistellä ja pieni mies sitten syntyi perjantai yönä.
Pikkuinen ei sitten ollutkaan niin pikkuinen vaan, 4525g ja 51cm. Päänympäryskin mukavat 37cm.
Nopeasti kyllä tuli kun kalvot puhkaistiin ja ponnistusvaihekin kesti vaan muutamia minuutteja. Ei onneksi tarvinnut tikkejä eikä mitään muutakaan.
 
Täällä vielä ollaan :attn:

mammakoolle onnittelut pojasta, olipas painoarvio vähän heittänyt...mietin vaan kun itse sain tänään äitipolilla painoarvioksi ton saman 3,6kg, että kuinkahan pitää paikkansa :whistle: Nyt viikot siis 40+2. Vauva voi hyvin ja nyt vaan odotellaan, että alkas itseksen tulemaan.

eema rv 40+2
 
12.1 meidän neiti tuli tähän maailmaan RV 41+0. Kokoa oli 53cm ja 4270g...eli ei ihan kokoarvion mukainen (perjantaina 9.1 lääkäri meinas 4,5kg mötikkää meille). Kokoarvion jälkeen päätettiin käynistää synnytys, mutta kaksi päivää meni, ennenkuin mitään edistystä tapahtui.
Neidin sokerit laski syntymän jälkeen, joten hänen piti hakea vauhtia sokeritipalla. Tämä tietenkin hieman haittasi minun maidonnousua ja tytön rinnalle oppimista (pullo on niin helppo imettävä), joten nyt ollaan kotona pikkuhiljaa nostatettu maitoa ja opeteltu imemään. Ja kyllä sitä edistystä on tapahtunut. Lisämaitoa on annettu, mutta vähenenemässä määrin.

Ihana neiti on. Temperamenttia riittää - hyvä vain! :LOL: :heart:
 
Olen tässä raskaudessa (La 18.2.09) mitannut verensokereita jo elokuusta lähtien eli viikosta 14 lähtien...ed. raskaudessakin oli raskausdiabetes...Rukkasin jo alussa ruokavaliota vähän ja noin kuukauden arvot pysyi ok. Mutta syyskuun puolivälistä olen joutunut pikku hiljaa enemmän ja enemmän kontrolloimaan hiilareita. Nyt syön noin 120 g/pv, joka kai ehdoton minimi jonkin suosituksen mukaan. Rajaksi täällä pohjoisen eräässä kaupungissa annettiin, paasto alle 5 ja korkein arvo ruokailun jälkeen ei saa olla yli 7. Ko. korkein arvo tarkoittaa sitä, että mittailin sekä 1/2 tunnin että 1 h arvoja ja se joka on korkeampi arvo, otetaan huomioon . Eli tosi tiukat rajat täällä.
Helpoiten sokerit nousee aamupalalla ja lounaalla (7-7,8) ja parhaiten auttaa seuraavat konstit:

b) analysoidaan mikä on ollut syöty hiilarimäärä normaalisti ja lasketaan mihin sen voisi laskea, ilman että maailma kaatuu niskaan, normaalisti kai voi syödä hiilareita rd:n aikana 150-200 g/päivä...itse tosiaan syön nyt vain 120-130 g, ja jaan ne 6 aterialle....

b)karsitaan kaikki epäterveelliset paljon hiilareita ja nopeasti verensokeria nostavat ruoat POIS.
-pullat, kakut, keksit, karkit, limsat, hampparit,karjanlanpiirakat, lihapiirakat...
-ns. terveellisistäkin ruoista voi joutua karsimaan, itselläni esim. puurot, tavalliset murot, myslit, normaalisti sokeroidut jogurtit ja viilit (voin syödä vain n. 1dl kerralla aspartaamilla makeutettua jogurttia)
-rajoitetaan perunan, pastan, riisin,leivän määrää yhdellä aterialla, ettei tulisi yli 50 g per ateria hiilareita (itse olen jättänyt perunan ja riisin kokonaan pois, koska esim. perunamuusi nostaa hirveästi)
a) lasketaan hiilareiden ateria- ja päiväkohtaiset määrät ja tutkitaan verensokeri ko. aterioiden jälkeen. Siitä oppii itse, miten verensokeri reagoi mihin määrään ja mihinkin ruokaan.
esim. aamupala 1 ruisleipä+lasi maitoa 2dl = n 23-25 g.
c) jaetaan hiilarimäärä tasaisesti päivän eri aterioille. Syömään "joutuu" ehkä kuusikin pientä ateriaa päivässä:

-aamupala, hiilarit 15-30 g
-aamupäivän välipala, hiilarit 15-20 g
-lounas, hiilarit 30-60 g
-välipala,hiilarit 15-20 g
-päivällinen, hiilarit 30-60 g
-iltapala,hiilarit 15-30g
Hiilarit 120 - 220 g.
Itse olen pystynyt pitämään kurissa verensokeriarvot tiukalla dieetillä ja 2 viimeistä kuukautta olen käyttänyt myös Quarem rakeita. Olen tietoisesti laskenut hiilareiden määrän 120 grammaan, jotta minun ei tarvitse aloittaa insuliinia. Tiedän, että tuo arvo poikkeaa yleisestä ravintosuosituksesta, jonka mukaan ei ylipainoisen 1800 kcal ruokavaliolla hiilareita tulisi noin 200-240 g päivässä. Tämä on ollut minun ratkaisuni ja se on neuvolassa ja äitipolilla hyväksytty mukisematta. En ole kokenut viime aikoina enää kaipuuta hiilareiden perään, koska olen oppinut syömään vähähiilihydraattista ruokaa. Olen korvannut hiilarit proteiineilla ja osin rasvoilla, ja painoa raskauden aikana tullut vain noin 9 kg (kolme viikkoa laskettuun aikaan noin).

Päivän aikana syön hiilareita vain seuraavasti:
4 ruisleipäpuolikasta tai 2 ruisleipäpuolikasta ja 2 täysjyväpaahtoleipää, 52 g
2 hedelmää , 1 marja-annos 30 g
lasillista maitoa tai piimää 30 g
Vihreä salaatti yms. 10 g
Yhteensä 122 g
Loppuosa on proteiineja (lihaa, kanaa, kalaa, katkarapuja, kanamunia, juustoja, kinkkuja, jne. sekä rasvoja (yleensä kevytlevitteitä ja kevyitä salaatinkastikkeita, kevytjuustoja yms.)

En tiedä, onko tästä kellekään mitään apua, mutta olen kulkenut tämän asian kanssa pitkän tien ja tulokset hyvät (lapsi normaalipainoinen ultrissa, samoin edellinen lapsi 3,3 kg, oma painonnousu maltillinen, ei turvotusta jne.)
Kysykää jos joku mietityttää joku juttu !
 
...olen vielä kysynyt että miksi meillä niin tiukat rajat, johon eivät osaa sanoa mitään. On meidän paikallisen lääkärin ohjeistus ja hyviä tuloksia tullut eli lapset pienentyneet...
Minulla korkeimmat arvot olleet jotain 8,6 ja neuvolassa kysytty syytä noihin. Olen selittänyt että söin sitä ja sitä poikkeavaa jne. - Neuvolassa ympyröity kaikki raja-arvon 7 ylittävät arvot ja tutkittu että kuinka usein niitä on. Jos on ollut esim. joka 3 päivä yksi arvo, niin ei haittaa mutta jos rupeaa olemaan joka toinen päivä tms. niin heti reagoivat. Kaksi kertaa olen käynyt ultrissa ja molemmilla kerroilla äitipolilla arvojen ylityksiä vähätelty koska lapsen koko normaali. Itse olen käyttänyt maalaisjärkeä ja verrannut ylityksiä tuohon valtakunnalliseen suositukseen, 7,8 tunnin päästä.
 
Hei Riituli ja mimuli,

Mistä Riituli olet kuullut tuon että hiilarit ei saisi mennä alle 120 / vrk? Olen vähitellen karsinut hiilareita ruoastani, ensin kaikki makeat, sokerit, valkean viljan jne. ja nyt olen alkanut jo laskea tarkkoja hiilarimääriä kun en saa sokereita kuriin. Tällä hetkellä ruoassa noin 60-80g hh / vrk, ja silti sokerit kihahtelee joka kerran kun esim. syön palan leipää tms. Olen just yrittänyt netistä selailla tietoa että mitä haittaa on hiilareiden pois jättämisestä mutta mitään selkeää vastausta en ole mistään löytänyt. Äippäpolilla ei oikein osattu neuvoa eikä kauheasti neuvolassakaan, sanovat vain että tasaisesti pitkin päivää pieni annoksia jne.

Esim. tänään aamiaisella oli ehkä vain 1-2hh, ja arvot oli sen jälkeen hyvät. Äsken otin välipalana yhden näkkärin, hiilareita ehkä max. 10 ja arvo nousi heti 8.3. ja olo on huono. On tosi epätoivoinen olo kun tuntuu että mitä tahansa syö niin väärin menee. Guaremia yritän nieleskellä minkä pystyn mutta se alkaa tulla jo ulos - se siis todella oksettaa mua. Onneksi huomenna on neuvola niin kysyn että pitäiskö mun vaan suosiolla ruveta insuliinille kun en saa tätä juttua toimimaan...
 
Kovasti onnitteluja nyyteistä Memmu, Daizz ja Tavia! :flower:

Toivottavasti Eemakin on jo omansa saanut!

Ja tsemppiä kaikille vielä odottaville sokereiden kanssa taisteluun, lopussa palkinto odottaa! :heart:
 
Grynna täällä ollaan edelleen yhdessä koossa..huoh, alkaa jo hiukan tympiä tää odotus... perjantaina on yliaikaiskäynti ja varmaan laittavat kotiin vielä muutamaksi päiväksi... että jos vaikka viikon päästä ois meilläkin se vauva..

eema 41+2...
 
Gromit: En varsinaisesti muista, olisinko juuri netistä lukenut tuosta 120 g hiilarisuosituksesta raskausaikana. Yhden linkin löysin äsken, jossa puhuttiin hiilaritietoisten ja ns. karppaajien ruokavaliosta ja joku oli ottanut otteita vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksesta sikiöön (sen mukaan ei selvää näyttöä siitä, että sikiölle olisi haittaa lähes hiilihydraatittomasta ruokavaliosta):
http://74.125.77.132/search?q=cache:tzhIZ4pLqI0J:www.foorumi.info/hiilaritietoiset/viewtopic.php%3Fp%3D13762%26sid%3D04d24570eb7efcaf4911ccde4da35245+raskaus+ketoosi&hl=fi&ct=clnk&cd=14&gl=fi&client=firefox-a

Olen myös ns. järkeillyt, että ilman hiilareita tai vähän hiilareita=laihdutus päällä ja mahdollisesti joku epätasapaino elimistössä ehkä ketoosi tms. Senpä takia olen ajatellut, että syön kuitenkin sen verran hiilareita, mitä voin, ilman että sokerit menee överiksi.
Sinun kohdalla kuulostaa kohta siltä, että insuliinit tulis kehiin, koska yksikin leipäpala nostaa sokerit yli. Itse pystyn syömään Quaremin avulla aamulla yhden täysjyväruisleivän (Vaasan ruispalat tms) ja sokerit ko. syönnin jälkeen korkeimmillaan 6.5-7. (leivän päälle kauheasti kasviksia, kevytjuustoa, kinkkua..., juomana kahvi)
Lounaalla voin syödä vähän enemmän hiilareita (2 pussia Quaremia), ehkä 1,5 leipää+lasin maitoa (lisäksi lihaa, kalaa+salaattia yms. yms). ja sokeri pysyy 7 tasossa tai alle 7. Jne.
Kerrallaan voin syödä myös esim. yhden mandariinin, pienen omenan, yhden profeel jogurtin ilman että sokerit menis yli, mutta jos söisin jogurtin kera esim. vähänkin mysliä tms. niin yli paukkuisi heti.
Vielä: onpa outoa, ettei äitipolilla osata sanoa tuosta hiilareiden määrästä mitään, ehkäpä alueesi keskussairaalan diabeteslääkäri/hoitaja osaisi sanoa ? Olen soitellut milloin mihinkin ja kysynyt neuvoa ja myös saanut hyviä vastauksia.
 

Yhteistyössä