Raskausajandiapeetikot missä??

Lucelle isot onnittelut! :flower:

Mulla viime odotuksessa rd:tä ei todettu, kaikki arvot rasituksessa alle rajojen. Toki olen itse miettinyt, saattoiko jotain häikkää tulla siinä lopussa, kun poika oli aika iso. Painoa oli 4,4 kg MUTTA hän ensinnäkin syntyi vasta rv 42+3 ja toiseksi pituutta 55 cm eli suht hoikka kaveri, ja sitä on ollut koko pienen ikänsä, kaikissa neuvolamittauksissa pituus-painosuhde miinuksen puolella. Viimeisin mitta nyt 1 v 3 kk ja painoa 10,6 kg, pituutta 83 cm.

Kävin silti viime odotuksen jälkeen siinä paastosokerikontrollissa, kun rasituksessa paasto oli kuitenkin ollut lähellä (silloista) rajaa eli 4,9. Ja mullapa oli paasto silloin odotusten välisenä aikana korkeammalla, eli 5,5! Tosin söinkin kyllä ihan mitä sattui ja milloin sattui, esikon vauva-aika oli aika rankka eikä siinä tullut paljon syömisiä mietittyä, itse asiassa ei lainkaan. Siihen nähden siis ei niin korkea luku ;) ja ei-raskaana olevien rajojen sisällä, vaikka juu toki suunta väärä. Saapa nähdä mitä sitten joskus ensi kesänä mittaan :whistle:

Hellouta!
En ole pitkään aikaan käynyt koko palstalla ja nyt heti tän huomasin.
Itelläni takana jo kaks raskautta joissa kummassakin ollut RAD ja loppuvaiheessa esikoiselta viikotal 32 ja kakkoselta viikolta 30 alkaen vielä insuliinipistokset.
No nyt olen kolmatta kertaa raskaana, kotimittaukset aloitin heti jo alusta alkaen, nyt mennään jo viikolla 34 ja arvot pysyneet vieläkin tosi hyvinä. :eek:
Eka polikäynti on vasta kolmen viikon päästä eli 37 viikolla.

Onko kenellekään muulla käynyt näin että seuraavassa raskaudessa ei insuliineja tarvinnutkaan?
Alussa olin tosi tiukka ruokavalion suhteen, nyt lipsunut aika paljonkin, mutta silti arvot alle rajojen. Oon syönyt myös silloin tällöin Guaremia. (ns.kuitua pussista)
Painonkin olen kyllä saanut hyvin pidettyä, tähän mennessä tullut 7kiloa.
Mitä mieltä te muut olette?
Onko todettu aikaisemmissa raskauksissa RAD liian helposti? Aloitin jo insuliinit kun pari arvoa pikkaisen yli rajojen noin 0,1-0,3. Mittarit on muuttuneet tässä raskauksien aikana varmaan viisi kertaa??!
Nyt tuli taas uudet raja-arvot, sen mukaan esikoisen kohdalla ei ois ollu mitään RADia. :kieh:

Niin ja vauvojen painoista
esikoinen painoi 3700g syntyi 40+3
kakkonen painoi 4055g syntyi 39+6

Nimra
Siis APUA :wave: !!!! Mä olen nyt mittaillut noita paastoarvoja (mikä mulla siis heitti verikokeissa ) sallittu on 5,1 niin mulla oli 5,4.. No kuitenkin... Mä olen siis mitannut tuon paastoarvon samalla tavalla kuin sairaalassa, että 12 h päästä - No ei siinä sinällää mitään, kun kaikki arvot on olleet hyviä, MUTTA tänä aamuna mittasin sitten ihan muuten vaan aikaisemmin, kun 12 h päästä ja se arvo OLI 6,2 !!!! Siis APUA, olenko mä nyt prkl mitannut aivan väärin ja meille on tulossa ihan valtava sokerivauva ?!?!?!? Siis meillehän on tulossa isohko vauva niin mulla EI nyt ajatus oo hyvä... |O |O |O Onko hän nyt sokerivauva !?!? Siis olenko mä mitannut nuo arvot ihan väärin ?!? :eek: :eek: :eek: Mä olen täällä jo ihan jarkyttynyt enkä saa sanaa suustani..., kun tää aamuinen säikäytti!!! Mä olen siis jo viikolta 30 vai alle niin mitannut nuo arvot noin... Olenko mä nyt siis menettänyt täysin toivoni olla saamatta sokerivauvaa ? :'( :'( Mulla on niin PAHA OLLA :'(

Ei sillä ole väliä kuinka monen tunnin päästä tuon paasto arvon mittaa. Etkö ole saanut mitään ohjetta minkä mukaan mittaat? Heti kun heräät?

Itelläni olen huomannut sellaisen aamunkoitto ilmiön, että sokerit alkavat itsestään nousta tuossa 3-4 aikaan yöllä. Illalla nukkumaan mennessä arvo on pienempi kuin tuolloin aamuyöllä. Pari viipaletta vaikka omenaa ja aamun arvo on ollut taas ihan hyvä. Tää kikka saattaa auttaa monella noihin aamun paastoarvoihin jos ovat hieman koholla!

Riippuu tietenkin siitä milloin on viimeeksi illalla syöny. Itse mittaan aina kun herään, välillä on edellisestä ruokailusta 8h välillä 10 ja välillä 12h.

Mut itse olen myös huomannut kun olen pari kertaa mittaillut aamuisin useaan otteeseen niin esim. kello kuudelta arvo voi olla 5,8 kun jo tunnin päästä onkin 5,0.

Moikka!

Mulla oli sitä korkeampi tuo aamun verensokeri, mitä pidempi paasto. Eli jos olin syömättä 12h niin paasto oli taatusti yli rajan. Sainkin ohjeet, että ei saa olla niin pitkää syömättä, kun elimistö tosiaan alkaa yöllä sitä sokeria itse sitten tuottamaan ja aamun arvot on sitten korkeat..
Eli mä söin "iltapalan, iltapalan" siinä 22.30 ja aamulla mittaus 7-8 aikaan ja paastot oli ok. Mulla tuo paastoaika oli siis max 10h. Sehän siinä hullunkurista onkin, kun eihän se ole sama kuin rasituksen paasto, mutta käytetään nimitystä paasto, koska jokatapauksessa tulee pidempi väli ruokailuille ( paitsi jos syö yölläkin :) ), mutta rasituskoe on rasituskoe, joka testaa sitä äärimmäisyyttä... Sekavaa tää sepustus, mutta niin on tää rd:kin...

Toimi mulla ruokavaliohoito sinne rv 35 asti, jolloin ei auttanut enää mitkään konstit. Paastot pysy alle 6, mutta oli yli 5.3, joka oli mun paastoraja. Insuliinit sain ekassa raskaudessa viimeiseksi 5 viikoksi, pistin pitkävaikutteista iltaisin. Toisessa raskaudessa insuliineja ei annettu vaikka paastot meni samoin kun ekalla kerralla. Tää on varmasti niin sairaala/lääkärikohtaistakin...

Mulle tehtiin äitipolilla sellanen "ruokavaliokartta", johon oli merkitty kellonajat milloin piti syödä ja ohje oli, että aamulla kun herää ja ennen aamupalaa pitää "paasto" ottaa. Sitten muut 1,5h ruokailusta ja ne alle 6,7. Sokerituloksia piti sitten soitella kahden viikon välein diabeteshoitajalle, joka niiden perusteella päätti yhdessä lääkärin kanssa mitä jatkossa tehdään..

juuh, monille tää mun sepustus oli uusintaa,mutta jospaNimra tästä jotain tolkkua sai. sinuna nyt soittaisin maanantaina sille joka sun sokereita tarkistaa ( neuvola, äitipoli) ja tarkistaisin ton mittausajan. Harmillista,että annetaan puutteelista tietoa ja mistä sitä nyt tämmöisiä tietää. Jospa kaikki pian selkiää :hug:

eema rv 32+6

Vielä semmonen tuli mieleen mammakoon kirjoituksesta, että monesti mulla kävi niin, että ennen aamupalaa sokeri oli korkeampi kuin 1,5h aamupalan jälkeen. Eli sokerit pääsi vissiin töihin kun sai vähän ruokaa. Mullahan ne aterian jälkeiset olleet aina ok, paastoarvoista narahtanut molemmissa raskauksissa. ja nyt tässä kolmannessa raskaudessa ja kaksi rasitusta takana ja paasto oli normaali. Elän kuitenkin samoin kun minulla edelleen olisi rd, eihän siitä mitään haittaa ole jos syö terveellisesti =)

Luinkin nyt koko ketjun kun kerrankin oli aikaa.

Eemalla taitaa olla siis sama tilanne kun miulla et 2 aikasempaa ollut ja nyt kolmannessa ei ole todettu.
Niin ja äitipolilta kun soitettiin jokunen aika sitten ja varattiin tuota aikaa kysyttiin olenko käynyt rasituksessa. Sanoin että en ole käynyt. En siis kertaakaan koko raskauden aikana, mittaillut vain arvoja kotona. Mietin tässä just et periaatteessa miun kohdalla ihan sama kävinkö siinä vai en. Parempi kun en käynyt ja saanut turhaa sokeria. Näin ajattelin että jos siinä rasituksessa olis ollutkin vaikka yksi arvo kohalla olisin kuitenkin jatkanut vaan kotimittauksia. Ruokavaliota olen noudattanut jo heti raskauden alusta.

Oikein ärsyttää nyt kun luin tosiaan kaikki tekstit, miten huonosti eripuolilla informoidaan ja kerrotaan asioista. Esim. tuo mittaaminenkin. Miulle ei ole kukaan sanonut tai missään esitteessä lukenut tuosta ajasta milloin pitäisi aamun arvo eli paasto mitata.

Vähän myös pelottaa mennä tuonne polille ekaa kertaa että mitä sanovat tai jos vauva onkin kauhean isokokoinen.

lisäystä: eema kirjoittelinkin just samaan aikaan. :)

Nimra
Mä olen aivan kypsynyt tähän rd juttuun... Siis mä olen mitannut ne väärin |O |O |O Vi***u :'( Nyt mulla on maanantaina neuvola ja to poli käynti ja mä saan taatusti kauheet haukut, kun en ole aikaisemmin tajunnut kysellä!! |O Siis voi lehmänläjä!!! Mä vaan huolestun, kun mulle tuo diagnoosi tuli hiukka ennen r v 30 ja nyt ollaan jo siinä vaihessa, että synnytys voi käynnistyä hetkellä millä hyvänsä ja mä olen siis mitannut aivan väärin!! Mä olen jo kaikki kauhuskenariot saanut päähäni :headwall: :headwall: ja toivon sydämeni pohjasta, että vauvalla olisi kaikki kunnossa. Mulla nuo arvot on siis 5,5 ja 7.8. Nekin siis erit kuin sinulla eema että pelkään senkin takia, kun mulla on nuo rajat muutenkin "korkeammat" Siis tää on niin syvältä |O |O Noilla arvoilla olen siis uskaltanut myös otella kahvileipiä ja karkkia silloin tällöin ja nyt ne siis kaikki on menneet vauvalle :headwall: :headwall: |O No, teen nyt nämä loppuajan edes kuten kuuluu - Kiitos kaikille :hug:

Eläpäs ny Nimra. Nuo sinun saamat arvot ei minusta ole edes "liian" korkeita. Normaalin ihmisenkin normaali paastoarvo on 4-6 ja 6 yli kun mennnään, ollaan vasta lievästi koholla ja sitten kun huitelee 8-10 on jo jotain enemmän vialla. Eli nyt jäitä hattuun :hug: . Kyllä ne olis puuttunu arvoihin jos ne olis olleet vielä korkeammat. Sullahan kuitenkin laskee se sokeri aamulla, mulla se alkoi nousta yön aikaan ja laski vasta kun sai jotain mitä käsitellä eli ruokaa. Että jos syö normaalia ruokaa ja herkuttelee vain silloin tällöin niin sillä voi vaikuttaa jo paljon. Minullakin oli karkkipäivä kerran viikossa ja mulla oli lupa syödä kahvin kanssa pulla. Kokonaisuus on kuitenkin se ratkaisevampi juttu.

Ja hei, ei 4kg vauva ole mikään iso enää nykypäivänä =) Ja ihan turhaan itseäsi syytät, minusta sinulle annetussa "ohjeistuksessa" on niitä puutteita. Meillä täällä joutuu heti äpolin asiakkaaksi jos jokin arvo on yli rajojen sokerirasituksessa. Siellä on saanut kunnon perehdytyksen asiaan, tätä käytäntöä toivoisi kaikille.. sekin taitaa olla rahakysymys, ikävä kyllä..
:/

Nimra
Kiitos eema täällä Jyväskylässä asia on muutenkin aivan hakusessa... Mä olen 156 cm ja pääsin just ja just tutkimuksiin kun itse tiesin asioista, että suuri mahdollisuus ahtaaseen lantioon niin siellä siis selvisi että sellainenkin on ja en ois siihen muuten päässyt, kun raja-arvo on 150 cm.. mulla siis 6 cm "liikaa" Täällä ei muutenkaan ole kuin yksi ultra kaupungilta ja tosiaan noita perehdytyksiä oli juuri sen verran, että tätä konetta käytetään näin ja tässä on nämä arvot.. :headwall: Joopa... Kuten sanoit niin nuo pitäisi olla paljon paljon paremmat!! ja jokaisessa paikassa. Mä en tosiaan ensikertalaisena tiedä enkä edes osaa kaikkea kysellä, kun itse "narahdin" tuosta paastoarvosta niin mä ymmärsin puheista niin, että se mitataan paastolla eikä tullut mieleen, että ei saa olla noin pitkää aikaa välissä. Noh, kiitos sinulle kuitenkin. Olen vaan ollut todella harmissani tämän päivän ja miehellekin jo itkenyt asiaa, että mä olen mittaillut 3 kk väärin :'( :'( En missään nimessä ole halunnut tämän menevän näin, mutta toivotaan, että kaikki on kunnossa :hug: Kyllä vaan pistää mietityttämään ... selviää parhaiten tosiaan torstain polikäynnillä, kun selitän tilannetta heille.. Kunpa olisivat ymmärtäväisiä :ashamed:

Hei tännekin!

Nimralle :hug: ja samaa sanon kuin muutkin, että kotioloissa ei tosiaan tarvitse eikä pidäkään olla 12 tuntia syömättä vaan päinvastoin kaikin keinoin koettaa pitää sokerit tasaisena, vaikka yöpalan avulla. Ja sen verran lohdutusta vielä myös, että vauvan liikakasvun kannalta tuo paastosokeri on vähemmän merkitsevä kuin aterianjälkeiset sokerit. Käsittääkseni ruuanjälkeiset arvot on sulla olleet ihan ok (eikä tuo paastokaan mikään paha) eli tuskin on sulla makrosominen vauva tulossa! Kyllä jaksaa edelleen vaan ihmetyttää miten huolettomasti toisaalla rd:hen suhtaudutaan, ja toisaalla sitten taas ollaan tosi tosi tiukkoja.

Tuli muuten tästä taas mieleeni kysyä uudestaan asiaa, jota joskus aikaisemmin ihmettelin, eli jos kerran kotimittauksissa paastoarvoa ei edes pidä missään nimessä ottaa 12 tunnin paaston jälkeen, niin miksi siinä labratestissä kuitenkin pitää olla 12 tunnin paasto? Pointti siis se, että mitä se kertoo? Jos kotona on aina 8-10 tunnin jälkeen hyvät arvot mutta sitten kahtatoista tuntia elimistö ei enää kestä, niin mitä sitten? Katsotaanko silti (vaikka 8-10 tunnin arvot ok) että ruokavalio ei enää riitä? Tietääkö kukaan? Tai jos jollakulla on asiaa ä-polille/diabeteshoitajalle lähiaikoina, viitsisittekö kysäistä? Mua nyt vaan häiritsee tämä asia; olen yleensä aika perusteellinen (kuten olette ehkä huomanneet ;) ) ja tykkään tietää ja ymmärtää asiat juurta jaksain.

Mammakoolle tervetuloa! Mulla edellisodotuksessa ei vielä rd:tä ollut, ja nytkin ruokavaliohoitoinen, joten insuliinikysymykseesi en voi vastata =). Mutta varmasti on hyvin mahdollista, että jossain raskaudessa sitä ei tarvittaisikaan.

Nyt haluaa mieskin koneelle (törkimys :D) joten poistun.
Grynna 36+5

Grynna: Minkä merkkisen sokerittoman glögin olet löytänyt? Tahtoo kans...

Mulla on sokerin mittaus ollut tauolla, kun on flunssaa podettu ja en ole jaksanut asiaa edes miettiä, nyt täytyy taas ryhdistäytyä.

- Narttu rv 16+4 -

maarith
Mä olen kyllä niin turhautunu kaiken kanssa,että höh.Aamusokerit on koholla söin mä mitä tahansa ja diabeteshoitajakin sano,että ihan sama mitä syö,kun ne on koholla kuitenkin,kun ei tuo homma toimi.Nyt en sitten saa sitä insuliinia,kun sisätautilääkäri oli naistenklinikalla sitä mieltä,ettei tässä vaiheessa enää mulle olis mitään hyötyä insuliinista vaikka vauvalle siitä oliskin,joten eivät anna enää sitä.
Joten nyt vaan odotellaan ja pidetään peukkuja ettei vauva kasva kamalaa vauhtia vaikka kuulemma vauvaan tuleekin noin 200g/vk painoa...apua sitten se tarkottais sitä,että tää olis syntyessään ainakin 4300g.No eipä se olis ihan kamalan suuri,kun oon kaks isompaakin saanu...mutta silti olishan se aina ihanaa synnyttää sellanen pieni alle 4kg vaaveli..

Jep, Memmu on löytänyt saman glögin :) eli Valion on, ja kylmähyllystä löytyy (samanlainen kuin maitopurkki, mutta joulunpunainen väriltään). Ekan mukillisen kun join, olin aika yök, koska se on makeutettu aspartaamilla joka on todella, todella makeaa, eivätkä noi valmistajat yleensä osaa (mun mielestä ) laittaa sitä tarpeeksi keveällä kädellä. Mutta nyt olen jo tottunut makuun, eilenkin meni 2 mukillista :p

Toisenkin löydön tein, josta on ollut iloa tämän flunssan kanssa. Löytyi Ekströmsin Vanhan ajan mustaherukkamehua sokerittomana (makeutettu asesulfaamilla ja sukraloosilla). Lasipullo, blandattavaa kamaa siis. Mutta se on oikeasti HYVÄÄ, maistuu todellakin mustaherukalta eikä ole liian makeaa.

Mä muuten vetäisin pohjalukemat eilen ja tänään - kumpanakin aamuna oli paastosokeri 3,9 :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: vaikka paristakin sormesta mittasin. Vanhassa pinossa (Sokerit sekaisin) kyllä joku joskus kirjoitti, että hänellä oli yhtäkkiä viimeisillä viikoilla sokerit tasaantuneet, olisikohan mulla sama ilmiö? Tai vaikuttaakohan tämä laihtuminen? Tänään aamulla neuvolassa nimittäin taas painoin kilon vähemmän kuin edelliskäynnillä, ja sama juttu aikaisemminkin (nyt olen jo takaisin lähtöpainossa, johon tuli alkuraskauden aikana n. 4-5 kg lisää ). Ja koska vauvahan kasvaa koko ajan, minusta itsestäni lähtee siis vielä enemmän kuin tuo kilo parissa viikossa.

Maarit-parka, uskon kyllä todella että on kettumaista kun dieetti ei pidä arvoja kurissa (ja silti sitä pirulaista on vaan ylläpidettävä :/ ). Koeta vaan ajatella, että jos et dieettaisi, arvot olisivat varmasti vielä korkeammat ja ehkä vauvakin isompi. Sitä paitsi vauva voi olla iso (eikä tuo nyt niin jättiläinen vielä ole) muistakin syistä kuin rd:n takia. Juu, eipä ne kyllä herkästi enää näillä viikoilla insuliinille laita. Mutta uskon, että kaikki menee silti hyvin, voimia ja jaksamista viimeisiin hetkiin vain kovasti! :hug:

Grynna 37+0 *poks*

maarith
grynna juu ei todellakaan pidä kurissa.Eilen jo mietin,että hittoon koko dietti,kun mitä sillä tekee ja söin namia iltapalax ja join päälle vielä maitoa+rennien närästykseen.No kas kummaa aamulla arvo oli 5.3,joten alhasempi,kun aikoihin.Mietitytti,että kuinka tollanen iltapala voi antaa hyvät arvot,kun terveellinen kuituja sisältävä antaa huonot arvot?? no ehkä tää nyt oli poikkeus,mutta jo toinen kerta,kun karkit aiheuttaa hyvät arvot.

Jäin miettimään tuota käypähoito suositusta synnytyksestä:""Synnytyksen ajankohta
Raskauden voidaan antaa jatkua laskettuun aikaan, jos glukoositasapaino on hyvä eikä raskauteen liity muita komplikaatioita.
Hyvässä hoitotasapainossa olevien dieettihoitoisten raskausdiabeetikoiden raskauden voidaan antaa jatkua 7-10 vuorokautta yli lasketun ajan .
Synnytyksen käynnistäminen insuliinihoitoisilla raskausdiabeetikoilla raskausviikon 38 täytyttyä vähentää makrosomian (syntymäpainokriteeri) esiintyvyyttä mutta ei vaikuta olennaisesti äidin tai syntyvän lapsen sairastavuuteen"

Eli kun mulla ei ole arvot korjaantunu dietillä niin mitä ohjetta muhun oikeen sovelletaan?Ja kun periaatteessa olisin tarvinu sen insuliinin niin...käsitin,että tuon riskin takia jo käynnistettäis,mutta ilmeisesti ei.
Ota noista nyt sitten selvää :'(

maarith Mulla arvot on pysyneet hyvin rajoissa, että silleen eri asia, mutta. Oon kuitenki huomannu, et jos illalla syö enemmän, niin aamulla arvo matalampi. Kaikkein alhaisimmat aamuarvot olen saanut syömällä illalla iltapalan lisäksi hieman karkkia. Muutenkin olen alkanut lipsua ruokavaliosta melko pahasti, mutta sokeriarvot ei oo ainakaan nousseet. Välillä sit vaikee ymmärtää koko ruokavaliota, mutta pitää vaan koittaa jaksaa noudattaa.

Maarith...mistä oot tuon käynnistys jutun kuullut tai lukenut??
Rupes vaan kiinnostaa kun itellä on tuo insuliinihoitoinenRD...niin jokos on meillä uuen vuojen vaihteessa käynnistys...täytyy lekurille sitten vaan kovasti puhua et odotettaisi tammikuun ekaa pvään...tai tokaan et käynnistettäs sillon ois 39 vkoa ihan melkee täys...hmmh...Sais pikkunen mukavamman synttäri pvän...ei ois aina luokan tms viimenen...jos siitä ei vaan ole ratkasevasti niistä parista pvästä se pikkusen terveys nyt sitten kiinni. :p saas nähä...hmmh..mite meijä käy...he he...jos ei nyt sitten lähe itestään syntymään aikasemmin... :whistle:

daizz 34+5

maarith
daizz http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50068 tuolla on tietoa ja paljon.Sieltä tuon oman tekstin kopioin..tai siis sen synnytys osion..kun se mietityttää,kun kuitenkin pitäis olla insuliini,mutta kun eivät enää tässä vaiheessa sitä antaneet eikä arvot ole parantunu dietillä.

37+4

Moikka!

Mulla meni näin nuo synnytykset. Eli ekassahan pistin insuliinia viimeiset 5 viikkoa ja pari päivää ennen laskettua äitipolilla lääkäri päätti,että käynnistetään synnytys laskettuna. Ihan vaan sen takia,kun vauva on valmis syntymään niin on turha jatkaa insuliinin pistämistä. Ihan järkevää =) synnytys lähti hyvin käyntiin ja reilun vuorokauden päästä syntyi meidän esikko

Toisella kertaa niitä insuliineja ei annettu vaikka paastot ei pysyny rajoissa viimeisiä viikkoja.. vauvaa ultrattiin laskettuna päivänä ja sovittiin käynnistys parin päivän päähän, koska vauvan painoarvioksi saatiin 3,9kg |O . Käynnistys ei oikein ottanut tuulta alle ja pääsin viikonlopuksi kotiin, ennen sitä lääkäri teki aika kovakouraisen sisätutkimuksen ja siitä alkoikin sitten supistella. Kotiin tultiin ja seuraavana iltana mentiin sitten takas synnyttämään. Mulla oli tarkoitus mennä osastolle takaisin ma aamuna (jatkamaan käynnistystä), mutta poika syntyi sitten su iltana =) :heart:

Nuo Maarithn paasoto vaikutta samoilta kun mulla lopussa, ei niihin auttanut mitkään konstit.. Nyt unohdat koko sokerit ja keskityt tulevaan koitokseen, sehän sulla on piakoin edessä.. Perästä sitten tullaan :wave:

eema rv 33+3

maarith
eema eli mulla on vielä toivoa saada ehkä se käynnistys.Ihanaa,jos se todella olis noin niin kaikki stressi kaikkoais.Saisin lapset hoitoon synnytyksen ajax eikä olis enää siitä tällästä kamalaa masennusta ja huolta...
Täytyy huomenna soittaa tuonne polille ja kysyä noista jutuista ja sanoa ettei mulla nyt alotetukaan sitä insuliinia,jos sinne sitten olis aika hiukan aikasemmin..tai jotain.Tai sit vaan kiltisti odotan tuonne kahden viikon päähän,kun on seuraava aika sinne.
Mullahan nyt viimex 36+4 vauva oli jo 3400g ja jo edellisellä lääkäri käynnillä vauva teki hienoja hengitys harjotuksia ja myös nyt lääkäri erikseen mainitsi,että kuinka hyvin kehittyny vauvan keuhkot taitaa olla.Joten ehkä tässä on vielä toivoa saada asiat järjestymään parhain päin.

Tänään kyllä olin erityisen tuhma..vedin daim suklaalevyn lasten kanssa,kun ajattelin sen auttavan masennukseen ja kyllähän tässä on paremmat fiilikset,mutta iso osa johtuu teistä arvon kanssa sisaret :hug: Kiitos.

Hei, olisipa todella hieno juttu Maarith jos sittenkin sen käynnistyksen suostuisivat tekemään! Peukkuja pidän oikein todella!

Hm, aika jännä juttu kun sokeriarvojen osalta Naikkarilla tuntuvat noudattavan noita Käypä hoito -suosituksia (heillä se ruokailun jälkeinen 7,8 tuon ohjeen mukaisesti, sokerirasituksen rajat samat jne.) mutta ei noita synnytyssuosituksia, tai ainakaan kaikilla. Mulle sanottiin synnytystapa-arviossa, että jos ei itsekseen tule ulos, niin 42+1 ruvetaan käynnistämään, eli sama aika kuin ei-diabeetikoillakin. Mulla kyllä ruokavaliolla on arvot ok ja vauva keskikäyrällä, mutta enkös minä nyt sitten olekaan r-diabeetikko, hä? Ei sillä, että joku kiire olisi vauvaa täältä ulos saada, ja viikko la:n jälkeen olis just ärsyttävästi 30.12. - toivon, että syntyisi vasta tammikuussa mieluummin kuin joulunpyhinä tai ihan siinä vuoden lopussa. (Ja samoista syistä kuin mitä Daizzkin oli miettinyt :).)

Ja apua kun menitte kertomaan tuosta iltakarkista, mulla on nimittäin viime päivinä iskenyt tappavaakin tappavampi makeanhimo! Jossain määrin se on vaivannut koko ajan, mutta nyt yhtäkkiä paisunut aivan infernaalisiin mittasuhteisiin. Mä olen kuin joku narkkari, ajattelen makeaa ihan koko ajan... Olenhan minä joskus syönyt vähän lakua tai yhden suklaapötkön, eikä ole arvot heitelleet, mutta en uskalla syödä usein kun mietin, että mitä jos ne silti kasvattavat vauvaa vaikka aamusokeri olisikin ok? Tietääkö kukaan, kasvaako vauva vain niistä sokeripiikeistä vai kaikesta mitä syö, jos on rd? (Toivottavasti osasin ilmaista ajatuksen ymmärrettävästi :$ )

Pitikö Eema muuten sulla se tokan painoarvio kutinsa?

Nyt kovenee nälkä siihen malliin, että pakko mennä syömään jotain iltapalaa. Yleensä yritän syödä sen vähän myöhemmin, mutta enää ei kestä. Tai ehkä mä vedän taas kaksi iltapalaa... Aamut ja päivät vielä jotenkin menettelevät, mutta iltaisin mulla nälkä on jo kirkuva (vaikka syön säännöllisesti). Ja se makeanhimokin tietysti nälän myötä pahenee.

Grynna 37+1

Yhteistyössä