Raskausajandiapeetikot missä??

maarith
eema Oon mitannu sen nyt säännällisesti perjantaista alkaen.Eli perjantainalukema oli 4,9,la 4,2,su unohdin mitata,ma 6,9,ti 5,7 ja tänään 3,9,joten mikä on se keskiarvo :D No tänään käyrä menossa ja huomenna taas aamupaastoa.
Muutenkin tuon lukemat tuntuu riippuvan ihan kummasta kädestä ja mistä sormesta mittaan.Täytyy varmaan koittaa mitata kahdella eri mittarilla,kun multa löytyy sekä tuo Precision xceed jolla nuo kaikki mitattu ja sit on toinen äippäpolilta saatu freestyle lite merkkinen vehje,mutta siihen ainoastaan pari liuskaa jäljellä.Lisää liuskoja saan tuohon vasta viikon päästä,kun on aika tuonne.
En vaan tajua kuinka tuolla noin paljon heittää lukemat.Ruuan jälkeenkin sain 9,2 ja toisesta sormesta 8,1,joten melkonen heitto kyllä. :/
No ei auta,kun jatkaa tuota mittailua.Täytyy varmaan perjantaina soittaa tuolle diabeteshoitajalle ja kysyä noista arvoista,että mitä sanoo.Tiedän itekin,että osa arvoista on yli ja osa taas hyviä. :ashamed:

35+4
 
Aika kinkkinen juttu, kertakaikkiaan. Tosi hyviä paastoja sulla ollut pe ja la + tänään, oisko sitten alkuviikon paastoihin vaikuttanut viikonlopun ruokailut? Sun täytyy vissiin syödä samoin kun viime to ja pe ja eilen, kun hyvät arvot tuli niitä seuraavina aamuina :LOL: .
No jospa se db hoitaja jotain osais kommentoida, jätetään siis hälle tän mysteerin ratkaiseminen =) Tulehan sitten kertomaan mitä se sanoi..

Mittailemisiin

:LOL:
 
Mä mittasin tänään lounaan jälkeen neljä kertaa kun en millään meinannut uskoa silmiäni. Ensin näytti 2 x 4.1 ja sitten 2 x 3.9, eli oli se sitten uskottava. En syönyt isoa ateriaa, kun en pysty syömään närästyksen vuoksi. niin ja noi oli mitattu jokainen eri sormesta...
Seurataan
 
Nostelen B)

Testasin eilen aamulla 4 eri sormesta mittausta. Tässä tulokset:
vasemman käden keskisormi 4,4
vasemman käden nimetön 4,6
oikean käden keskisormi 4,5
oikean käden nimetön 4,4

Eli ei nyt aivan virkaheitto mittari voi olla, jos noin samanlaiset lukemat tulee eri käsistä! Ja hulppeat lukemat paastosokeriksi muutenkin, kun ottaa huomioon että flunssa vielä päällä. On kyllä sellainen yskä, että ei tule nukkumisesta varmasti taaskaan mitään, viime yönkin valvoin muutamia torkahduksia lukuun ottamatta. Prkl :kieh:

Saitko Maarith muuten mitään selitystä diabeteshoitajalta mittareihisi?
 
Täälläkin eräs raskausdiabeetikko! :wave:

Nyt on menossa rv 29+3 ja rd todettiin viime viikolla. Sokerirasituksessa arvot oli seuraavat: Paasto 4,2
1h jälkeen 11,0
2h jälkeen 9,1

Kävin sitten sairaalalla ruokavalio-ohjeistuksessa. Sain 2000 kcal:n ruokavalion ja päivässä siis pitäisi syödä aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, välipala ja iltapala. Sanoin heti kättelyssä, että ei riitä mun päivä noin moneen syömiseen, joten syön tuon ensimmäisen välipalan ja lounaan yhdistettynä. :) Muutenkin kyllä tahtoo jäädä vähän noita välipaloja välistä pois, vaikka tärkeäähän tuota olisi noudattaa... :ashamed:

Verensokerimittarin sain myös ja kahtena päivänä viikossa pitää mittailla niin, että aamulla paastoarvo ja sitten aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen. Tähän asti ihan hyvinä on pysyny nuo arvot.

Kuinkas tarkkaan teidän muiden vauvojen kasvua on seurattu nyt rd:n aikana? Mulla olis puolentoista viikon päästä meno äitipolille, jossa katotaan vauvelin kasvua. Viimeksi ultrassa kävin rv 26+6 (jolloin ei vielä todettu rd:tä) ja vauvelin painoarvio oli 840g. Että ei ainakaan tuohon mennessä ollut liikaa kasvanut.

Tinttu & Ukkeli 29+3
 
Tinttu Vinkkinä, että itse korvasin monesti ( varsinkin ekassa raskaudessa) aamun välipalan pienellä lasilla mehua tai pienellä kiiwillä. Se oli hankalaa, kun ei ollut nälkä mutta jotain piti syödä, että verensokeri pysyi mahd. tasaisena. Kokoajan pitää olla ns. "polttoainetta" :LOL:
Nyt kun on jo lapsia ja niiden kanssa herätään aiemmin 7-8 aikaan niin kyllä sen ekan välipalan tarvii jo siinä 10 aikaan ja sitten lounas 11-12 välillä. Eli lasten kanssa on helpompaa noudattaa säännöllista ateriarytmiä.

Päivän välipala koostui kahvista+ näkkäristä yms.. tai sitten se kiiwi. Kiiwit oli hyviä ja pieniä/nopeasti syötäviä.

Mulla edellisissä raskauksissa rd:n toteamisen jälkeen kävin äitipolilla (OYS) 3 kertaa. Ekalla hakemassa mittarin/kuuntelemassa ohjeet ja sitten kahdessa ultrassa+lääkärin vastaanotolla. Neuvolassa mulla ei sitten lääkäriä enää ollutkaan. Viimeinen käynti oli samalla viikolla kuin laskettuaika. Tässäkin on varmasti joka puolella eri käytäntö ja vauvan ja äidin voinnin mukaan niitä käyntejä annetaan. Mutta mulla näin..

Tervetuloa mukaan, tuossa vaiheessa pystyy vielä todella paljn vaikuttamaan vauvan kasvuun, ne "kasvun kuukaudet" ovat vasta alkamassa =)

eema rv 32
 
Päivää täältäkin!

Tervetuloa makeaan :D joukkoomme Tinttu! Tuo Eeman vinkki pienestä hedelmästä tai vastaavasta mini-välipalasta oli hyvä, koska sokeri kannattaa tosiaan pitää mahdollisimman tasaisena koko ajan ja se päivän kalorimäärä jakaa mahdollisimman tasaisesti. Sulla paastoarvo olikin tosi hyvä, mutta ei varmaan silti kannata yöksikään ihan liian pitkäksi aikaa jättää syömistä, kuten muillekin täällä on neuvottu (eli max 10 tuntia ilta- ja aamupalan väli), koska muuten pienikin aamupala voi tehdä turhan ison piikin.

Mulla ei onneksi ole suurta ongelmaa muistaa syödä säännöllisesti, kun karmea nälkä riivaa koko ajan... Tosin nyt tässä flunssassa oikein mikään ei maistu ja nälästä huolimatta itseään saa pakottaa syömään. (Mutta sama juttu toisaalta alkuraskauden pahoinvoinnin kanssa, silloinkin itkua tihrustaen tungin ruokaa kurkusta alas, koska muuten heti pönttö kutsui. Tahdonvoimalla siitäkin selvittiin, vaikka kamalaa oli.)

Mulla ei ole mitään vauvan kokoseurantaa rd:n takia. Siis ei niin mitään (paitsi nämä neuvolan normaalit sf-arvailut). Kävimme omalla rahalla yksityisellä rv 28+0 (kun just edellisviikolla olin saanut rasituksen tulokset) ja nyt mulla on ensi viikolla tulossa synnytystapa-arvio ä-polilla, jossa oletettavasti myös kokoa arvioidaan, mutta se olisi tullut joka tapauksessa koska edellinen synnytykseni päättyi leikkauspöydälle.

Ei mulla kyllä ole sokereiden seurantaakaan muuta kuin paastosokerin mittaus noin kerran kuussa. Ihan omalla rahalla jälleen hankin itselleni oman sokerimittarin, kun kävi ketuttamaan että mitä tässä oikein uskaltaa syödä.

Voi olla, että syy on siinä kun mulla oli vain yksi kolmesta arvosta poikkeava, ja sekin just siinä rajalla eikä yläpuolella. Mutta mitä on näitä keskusteluja seurannut, niin todella isoja eroja on paikkakunnittain siinä, millaiseen seurantaan mistäkin arvoista joutuu. Jossain muualla olisin päässyt heti äitipolin asiakkaaksi, täällä taas edes neuvolassa ei mitenkään tiukasti seurata.

Olen muuten itse huomannut (kuten moni muukin) näissä mittauskokeiluissani, että kuidulla on aivan lyömätön vaikutus aterianjälkeiseen sokeriarvoon! Jos sulla Tinttu siis arvot alkavat heitellä (hienosti mennyt kyllä tähän asti!) kannattaa lisätä kuitua sapuskaan, uskon että auttaa. Esim. vedän aina aterialla moniviljanäkkärin (jossa kuitua 18 %), pastan olen vaihtanut löytämääni Fiber Up -nimiseen kuitupastaan (kuitua 11 %) ja jos haluan herkutella, vedän ensin aterian alle muutaman lusikallisen Elovena vehnänlesettä (kuitua 49 %) sekoitettuna tilkkaan esim. kaloritonta mustikkakeittoa. Veteen liukenematon kuitu on mulla selvästi tehokkaampaa kuin liukeneva, siis kasvisten kuidusta en ole havainnut ollenkaan näin tehokasta apua, vaikka rehuja toki uutterasti syönkin.

Jos ei näistä olisi iloa, niin sitten voisi vielä Guaremia kokeilla (Nartulle kiitoksia vastauksesta kysymykseeni, ihan on unohtunut kiittää!). Googlasin ko. kuituvalmisteesta vielä vähän lisätietoa, ja löysin mm. sellaista infoa että pitkään käytettynä se vaikuttaisi jopa paastosokeriinkin. Hyvä tietää, JOS mulla paastoarvoista vielä tässä lopussa tulee ongelma.

Ai, ja tein vielä yhden ihanan löydön, sokeroimattoman glögin =)! Ihanaa, kun on edes joku jouluherkku jota uskaltaa naatiskella. En nimittäin uskalla ostaa esim. pipareita kotiin, koska tiedän, etten todellakaan söisi niitä vain yhtä päivässä... Tietäisittepä vain, miten pitkän listan olen tehnyt herkuista, joita on parasta löytyä kotoa kun palaan sairaalasta :p

Grynna 35+5
 
On oikeasti isoja eroja paikkakunnittain näissä seuranta-asioissa. Minä en ole enää edes laskuissa siitä, monestiko vauvaa on katsottu ultralla, painoarviokin tehty jo 3 kertaa. Joudun soittamaan sokerimittausten tuloksiä äippäpolille nyt kahden viikon välein. Neuvola meillä on terveyskeskuksen yhteydessä, ja siellä on diabeteshoitaja, jolta saa hakea liuskoja ja neuloja ja sekin kyselee kuulumiset. Samoin neuvolatäti kysyy, että miten raskausdiabeteksen kanssa on sujunut ja lääkärikin halusi viimeksi nähdä mittaustulokset. Esitteitä asiasta ole myös saanut melko paljon.
 
Jep, eroja on ja vaikuttaahan sekin, että missä vaiheessa raskautta RD todetaan. Mulla ekassa n. rv28 ja tokassa rv 32?, eli niitä käyntejä siksi oli vaan 3 kummallakin kerralla, mutta eipä siinä paljoa ollut raskauttakaan jäljellä =) . Mutta kyllähän ne säännöllisin väliajoin varmasti tarkistaa vauvan kasvua ja äidin vointia.
Tuosta kuidusta, että yhdyn kyllä Grynnan kertomaan täysin.. se on vain hyvästä ja pitää sokeria tasaisena. Joskus kirjoitinkin, että tapana on vetää parit ruisleivät ennen herkuttelua (karkin syöntiä). Ruuan päällehän ne muutenkin suosittelee syömään herkut :)
 
Kiitos eema ja Grynna! =) Pitääpä kokeilla tuota aamun välipalan korvausta jollain hedelmällä tai mehulla. Kun tuntuu, että tossakin listassa mikä mulla on, niin pitäisi olla jatkuvasti leipää syömässä ja minä kun olen muutenkin melko huono syömään leipää. Ja kiitos kuituvinkistä! Mukavaa, kun täällä on näin fiksua porukkaa niin saa paljon apua ja vertaistukea, kun itse ei vielä oikein hoksaa kaikkea.

Varmasti on paljonkin eroja paikkakunnittain noissa seuranta-asioissa. Itse kyllä toivon, että seurattaisiin kunnolla ja tiiviisti... Minäkin, kun olen semmoinen murehtija niin helpottaisi omaa oloa, kun olisi kunnon seuranta tässäkin asiassa.
 
Tinttu mullakin ohjeet sisälsi paljon leipää ja sitä aterioilla tulikin syötyä. Mä söin paljon näkkileipää ja hapankorppua, meni helpommin alass kuin ruisleipä. Joskus sitten jotain täysjyvää tai rouhepaloja. Puuroa jos söi aamupalaksi tai lounaaksi niin sit ei tarvinnut kaveriksi enää leipää. Porkkanat oli myös "hyviä" välipaloja/iltapaloja/lounaan lisäkkeitä.
Mutta kannattaa kokeilla mikä itselle on se paras ja sopivin vaihtoehto. Puolikas banaanikin on ok välipala. Ja nyt onkaupoissa hyviä mandariineja jne.. Siitä se oma ateria rytmi alkaa muokkautua =)
 
maarith
grynna sain tuon hoitajan kiinni vasta tänään aamusta.Eipä tuo mitään sanonu mittarista.Kerroin nuo tulokset ja nyt vaan jatkan tätä mittausta.Huomenna aika äippäpolille vauvan painoarvioon.Saa nähdä mitä se ultra nyt sanoo..ja jos sais samalla tietää sukupuolenkin vihdoinkin :D
Perjantaina sit pitää soittaa aamupäivällä tuolle diabeteshoitajalle ja kertoa,että mitkä tän viikon tulokset on.Sano kyllä,että varmaankin ainakin kerran joudun raahata itteni Hesaan naistenklinikalle,mutta se on pieni paha...tällä viikolla siis aamusokerit ja kerran tuo käyrä,jonka ajattelin taas huomenna tehdä,kun torstai on mulla aina siihen huono päivä perhekerhoillessa.No toivotaan käyrän menevän hyvin. B)

Kiitos kuitu vinkistä..täytyykin nyt samalla posti reissulla mennä ostamaan leseitä ja mehukeittoja :D

36+3
 
maarith kiva kuulla, että sait jotain selvyyttä asiaan. Ainakin tässä rd:sssa saa bonuksena niitä ultria =) . Että jotain kivaa kuitenkin, jospa teidänkin pikkuinen paljastaisi sukupuolen..tai sitten se pitää teitä jännityksessä loppuun asti :D . Tulehan kertomaan mitä ne siellä sanoi ja kumpi sieltä on tulossa =)

32+2
 
maarith
No eipä paljastanu taaskaan,että kumpaa nyt olis tulossa...seuraava aika tuonne vasta 3päivää ennen laskettua aikaa...Eikä käynnitettä vaan joudun ottamaan lapset mukaan synnytykseen :eek: !!##%#¤&# lääkäri,joka ei tajua,että ei ole helppoa lähteä 5 lapsen kanssa synnytykseen ja matkaa,kun sairaalaan on sellaset 50km.Lähimmät lastenhoitajat asuu tollasen 120km meistä,joten ihanaa :x
Mä oon todella luullu,että jos on raskausdiabetes ja ongelmia arvojen kanssa kokoajan ja on saamassa vielä insuliininkin niin,että käynnistettäis.Nyt vauvalla oli kokoa 3400g,mutta mulla tuo ultra erehtyny jo kahtena kertana niin,että vauva on ollu 500g isompi..eli piti olla 3900 ja oli 4400 ja toisen piti olla enintään 4500 ja oli kuitenkin 5025g,joten mikä se lopullinen vauvan koko nyt sitten onkaan. :|
Ottaa vaan niin päähän tuo käynti.Eikä lääkäri edes kattonu alakerran tilannetta...
Taidan synnyttää kotona niin ei tartte lähteä mihinkään |O

36+4
 
Heips,

Pinon alkumetreillä tänne hiukan kirjoittelinkin, sen jälkeen se hiukan jäi :ashamed: . Nyt ajattelin tulla hiukan päivittelemään tilannetta ja jos vaikka pääsisin taas juttuun mukaan. Eli mullahan tehtiin rv 15 eka rasitus, jossa paasto oli 5,9. Sen jälkeen aloitin rd-ruokavalion. Toinen rasitus mulla oli vasta rv 24(!), kun en neuvolasta saanut lähetettä aikaisemmin. Tuosta sitten taas neuvolalääkäri napisi mulle, kun eka kontrolli olis pitänyt olla jo 2-3 viikon päästä. No joo, uusin arvo oli paastolle 5,5 1 h:n arvo 7,1 2 h:n arvo 7,4 (miks kummassa se oli korkeampi???). Neuvolalääkärin mukaan rd-diagnoosi annetaan, jos tässä tokassa paasto on edelleen yli raja-arvon :/ .

Seuranta on nyt sit semmoinen, että menen äitiyspolille kuukauden päästä, kun samalla pelkopoliaika. Siellä sitten mietitään mitä jatkossa. Itse ajattelin pyytää tässä välissä vielä pelkkää paastokontrollia, jotta näen onko vielä tarkemmalla ruokavalio-kontrollilla jotain vaikutusta asiaan.

Aikaisemmin jo valittelin oman terkkarini välinpitämätöntä asennetta tuohon paastoon eikä se edelleenkään ole mikään erikoinen asenne. Onneksi lääkäri on eri maata. Terkkarin kautta mun on kuitenkin pyydettävä lähetettä paastokontrolliin, mittaria kun en kotiin saa ellen sitä itse osta. Huomenissa olis tarkoitus soitella neuvolaan, ilmoittelen sitten taas siitä terkkatädin asenteesta...

Iines 25+4
 
Tervehdys tännekin!

No olipas mälsiä uutisia monilla, kumman välinpitämätöntä toimintaa tuntuu olevan paikoin! Toisia syynätään niin että hyvä kun ei yölläkin kotiin soitella :p ja toisille ei sitten suoda mitään palveluja. |O

Ikävää Maarith, ettei se hoitaja sanonut mittarista mitään. Joskohan hän perjantaina kuitenkin olisi puheliaammalla tuulella? Minunkin mielestäni on kummallista, ettei käynnistysaikaa voida sopia tällaisessa tilanteessa. Miksi pitää väkisin odottaa että kasvaa kovin isoksi? Kun kuitenkin kokoa on jo ihan kivasti ja viikkoja myös, eli ihan mahdollista ja järkevää olisi. On kyllä tosi isoja eroja sairaaloittain, tuttuni sai lapsen 1,5 v. sitten kesällä Kättärillä, ja hänellä käynnistettiin n. viikko ennen laskettua aikaa kun oli epäily isosta vauvasta (mitä ei sitten ollutkaan, syntyi 39+ jotakin ja oli 3,5 kg), vaikka hänellä ei edes ollut sokereissa mitään.

Ikävää Iines, että teillä th on noin välinpitämätön! Nyrkkiä pöytään vaan, että saat sen paastokontrollin, onneksi edes lääkäri piittaa. Voisitko hänen kauttaan yrittää saada mittaria?

Nyt melkein nolottaa kertoa omia kuulumisia, kun niin moni muu painiskelee ongelmien kanssa. Toisaalta, mulla tämä rd on koko ajan ollut tosi lievä, olen vaan ollut onnekas ja päässyt helpolla (tai siis, olenhan minä tiukkaa dieettiä pitänyt että ei sikäli helpolla, mutta siinä mielessä kyllä, että se dieetti on myös tehonnut, kun kaikillahan se ei valitettavasti auta).

Minullakin oli siis ä-polikäynti tänään, ja painoarvio 2900 g eli keskikäyrällä, ja vatsanympärys vastasi viikkoja. Soitin myös ennen polille menoa terkalle sokerituloksia, eilen kävin siis paastonäytteen antamassa. Tulos oli 4,6 eli laskee vaan! Lääkäri tänään Naikkarilla oli oikein tyytyväinen ja sain kehuja kun arvot ovat olleet nyt hyvät ja paino pysynyt kurissa sekä vauva sopivan kokoinen. Sanoi, ettei mun tarvitse sinne enää tulla paitsi yliaikakontrolliin sitten jos rupeaa näyttämään siltä, ettei tahdo itsekseen tulla ulos. Se on sitten vasta viikolla 41+5 jos tarvitaan. Mutta lupasivat siis, että aivan rauhassa voidaan odottaa tammikuulle, ja silloinkin saattaa olla käynnistys mahdollinen, eli ei välttämättä heti suoraan leikkauspöydälle lyödä. Olen nyt kyllä tosi iloinen :).

Jahas, mies lähtee työkeikalle eli lapsenhoito kutsuu - palaan myöhemmin kertomaan mitä olen viime aikoina saanut mittaristani irti, olen vähän leikkinyt sen kanssa :D. Mutta se vielä on sanottava, että ei se ihan päin seiniä voi näyttää, koska mittasin eilen aamulla kotona 4,4 ja sitten terveysasemalla heti verinäytteen oton jälkeen 4,6 ja nythän tuo näytteen tulos oli 4,6.

Grynna 36+1
 
Terve kaikille sokerisille!

En oo pahemmin kirjoitellut kun kaikki muu paitsi sokerit ovat olleet mielen päällä nykyään.
Olen yrittänyt tietty vältellä niitä herkkui ja syödä useesti jne....
Mullahan oli se tilanne et oma lekuri katsastaa noita arvoja. Menin siis kaks kertaa verikokeisiin kun oli n tunti ollut aamupalasta... Molemmilla kerroilla oli arvot liian korkeet. Lekuri sanoi et otetaan paasto arvo ja jos se on korkea, niin joudutaan jatko toimenpiteisiin... No ajattelinkin et ei se tuu niin menee, kun mun paasto arvo on aina ollut ok ja jopa se kolmas arvo aina ok...
Kuitenkin. Tänään sit kyselin tuloksia ja paasto oli reilusti alle rajan... Eli se siitä! :D Kärpäsestä oltiin tekemässä härkänen.......... :headwall:
Eli nyt taitaa olla niin et mun loppu raskaus on sit testitön! Aion kuitenkin tarkkailla ja rajoittaa noita sapuskoita ihan oman mielenrauhan takia, mutta muuten selvittiin vissiin pahemmalta. Hyvä olohan mul on ollut koko ajan, toista kuin esikoisen kanssa, joten mun aikainen dieettaus on vissiin purrut. Nyt siis jaksan nää vikat 4 viikkoo sektioon vaikka päälläni seisten.
Kiitos kaikille neuvoista ja tuesta. Muutamat teistä onkin mun kans tuolla joulukuun pinossa pinossa, joten muut jutut siel sit jatkuu.
Muille jotka taistelee sokrujen kanssa tsemppiä matkaan! Raskasta se voi välistä olla, mut lopussa palkinto on sen arvoinen! :heart:

NP ja Tirri 34+6
 
Huomenia! Ihana pakkas aamu täällä :xmas:

Iines79 mullakin se paasto ollut just ton 5,9 siellä sokeritestissä,kun olen siitä kiinni jäänyt. sehän ois vielä "normaali"ihmisen normaali tulos =) ja mulle on sanottu että lievästi koholla, mutta koholla kuitenkin. Sitten tuosta ,että kolmas arvo oli korkeempi kuin toinen. Mulla ihan samoin viime raskauden ekassa rasituksessa, eli 1h arvo oli 6,7 ja 2h oli 7,4! Labrassa sanoi vaan,että ompas jännä juttu. Lääkäri ei kommentoinut mitenkään, sanoi vaan et rasitus ok :LOL:
Että näin, olen siis käynyt nyt 6 kertaa tuossa rasituksessa ja kerran on ollut noin nuo arvot, eli vähän hullun kurisesti.. raskaana voi siis sattua ihan mitä vaan =)

Vielä tuohon kun mainitsit, että ekassa rasituksessa kävit rv 15 ja toinen oli vasta rv 24, mulla on ollut myös alussa se eka ja toinen vasta 28-32 ja tää lääkärin ohjeen mukaan. Että turha huoli pois, toisaalla olis tuossakaan ei ois ollu mitään kummaa. on se vaan jännä,kun nämä sokeri ongelmat kuulemma lisääntyy ( neuvolan mukaan) ja silti on niin kirjavaa käytäntö eri puolilla suomea..Mutta jokainen menee tietty omien ohjeiden mukaan..juu taidan lähteä tästä neuvolaan! saan nyt samalla sen influenssa rokotteenkin.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille =)

eema rv 32+4
 
Mä oon taas niin turhautunu näiden sokerien mittaamisten ja muiden kanssa. Tiedän kyllä, että söin välipalaksi aivan likkaa, mutta kun en jaksa nyt välittää. Mittasin sitten tunnin päästä, niin arvo oli tasan 8, mutta kun olette puhuneet, että voi vaihdella eri sormista mitattuna, niin minäkin sitten testasin toisen käden sormesta, noo se oli sitten 7.1. Turhauttavaa mitata jos voi kerran olla nuinkin isot erot :| Hemoglobiinikin on laskenut alemmas kuin koko raskausaikana. Kerran aiemmin jouduin syömään rautaa, joten tiedän, että mahani ei kestä sitä, nyt sit vaan väsyttää ja paleltaa koko ajan, enkä ilmeisesti voi tehdä asialle mitään :( Anteeks taas mä vaan valitan :ashamed:
 
Moikka kaikille.

Äkkiä ilimottelen että täällä voidaan ihan hyvin....ja kasvetaan hienolla keskikäyrällä. :D
Tänään oli äitipoli kontrolli...ja painoarvio 2200g.Kasvaa hyvällä käyrällä ja tällä kasvulla on normaalin kokoinen ihanuus tulossa...joka saa lähteä sitten itestään tulemaan...paitsi jos menee laskettuun ni sitten vasta käynnistellään.
Sokerit on rauhottunut oikeenkin hyvin eikä annoksia oo tarvinnu lisäämään siitä mitä ne sen uuden(vanhan) ohjeen mukaan mulle nyt sitten määräsi.Ja arvot on on ollut suunnilleen kohillaan ihan muutama hajanainen korkeampi mut ei huiman korkea ihan pikkiriikkinen ylitys.

Mutta vähän mä oon fiiliksissä...mut syömisen vahtimisessa ja piikittelystä on ollut huima apu pikkusen kasvuun ja hyvinvointiin...siellä se virkeenä ja hyvinvoivana teki hengitysharjotuksia...voi vide..mä oon NIIIIIN HAPPY :D :heart: :heart: :heart:

Mä oon ihan touhuissani täällä tän remontin loppu suoran kanssa et en oo joutanut kun kuulumisia lukemaan sillon tällön iltapalan lomassa...anteeks teille.Mut onneks te ootte ihan vireessä täällä... :wave:

Katsellaan....mahat kasvaa ja voidaan toivottavasti jokainen oikeen hyvin ja pusketaan maaliman ihanimmat nyytit maaliman ajallaan...

Daizz ja ihmelapsi sydänkäpynen mötkyn pötkylä 33+6 huomenna taas poksuu... :heart:
 
Heissan

Memmulle :hug: kurjiin fiiliksiin, niitä vaan tulee eikä voi mitään, täällä saa purkautua! Turhautumisen ymmärtää kyllä, itsellänikin on aina välillä sellainen olo että jo riittää, vaikka mua ei edes syynää (juurikaan) kukaan muu kuin minä. Kaupoissa herkut hyppii silmille, ainainen nälkä kiusaa ja tuntuu ettei tää raskaus lopu ikinä.

Kiva kuulla, että NullPointsilla paasto ok, Daizzilla vauva kasvaa sopivasti ja Eemallakin tuntui hyvä päivä olevan! Itselleni en nyt ottanut, mutta esikoiselle otettiin influenssarokote, eikä tullut siitä mitään reaktioita (ainakaan toistaiseksi, ja kai ne olisivat noin vuorokauden sisään tulleet jos olisi ollut tullakseen?).

Tosi harmillista muuten Memmu jos sullakin mittari näyttää noin erilaisia lukemia! Mähän tosiaan yksi päivä kirjailin tänne kun otin 4 eri sormesta testit, ja vaihteluväli oli vain 0,2 yksikköä, eli ihmeen hyvä ilmeisesti kuitenkin tuo mun mittari. Ja kun näytti samaa kuin laboratorion laskimoverestä otettu näyte.

Vanhasta pinosta muistan lukeneeni, että jostain syystä jotkut olivat kokeilleet ottaa 2 näytettä samasta veripisarasta, en tosin enää muista että miksi. Kokeilin samaa itsekin eräänä päivänä. Toisesta sormesta sain ekalla liuskalla tulokseksi 5,8 ja toisella samasta veritipasta 5,6 (tämä siis jonkin aikaa syönnin jälkeen). Toisesta sormesta taas sain tulokseksi 5,6 ja 6,3 eli paljon isomman eron. Tosin tämä veripisara levahti pitkin sormenpäätä, joten veikkaan että tuossa jälkimmäisessä testissä oli varmaan mukana jotain skeidaa ihon pinnalta (vaikka pesenkin kädet aina ennen mittaamista, mutta tuleehan niihin koko ajan jotain).

Syötiin muuten eilen ja toissapäivänä paastosokerinäytteen jättämisen kunniaksi pizzaa :ashamed:. Tilattiin perhepizzat :whistle: ja syötiin niitä sitten kahtena päivänä. Huomasin saman ilmiön josta joku muukin kirjoitti, eli rasva pitää verensokeria korkealla pitkään. Ei mulla mitkään järkyt lukemat olleet sen syönnin jälkeen, alle 7, mutta ei myöskään laskenut siitä vaan antoi myöhemmin edelleen saman lukeman, kun mulla normaalisti 1 tunnin arvo on selvästi alempi kuin 1/2 tunnin arvo. Ja kahden päivän mässytys näkyi myös paastoarvossa, joka tänään aamulla oli ekaa kertaa yli viiden. Eli takaisin ruotuun on tiukasti palattu tänään, rasva on mulla näköjään se pahin, jopa makeaa kärsii syödä ilman että paastoarvo kohoaa mutta ei rasvaa, sit nousee heti.

Hops, esikoiselle iltapuuro äkkiä naamaan!
Grynna 36+2
 
Iltaa...

Olen myös huomannut edellisissä raskauksissa ton että rasva pitää sitä sokeria pidempään koholla. Sitähän sanotaankin,että se ois pahempi kuin sokeri. Sokerihan nostaaa äkkiä verensokerin ylös ja äkkiä se tulee taas alas. Mutta kyllä sitä nyt silooin tällöin voi pizzaa syödä, 90%on kuitenkin sitä hyvää ruokavaliota, ei ehkä kannata vaan mitata vielä seuraavana päivänä sitä paastoa :LOL:

Tänään oli neuvola ja kaikki oli ok. Paino oli tippunut 500g vajaassa 2 viikossa :p No oon kyllä kattonu tarkkaan mitä suuhuni pistän, paineet hyvät,pissa puhdas ja hb jopa 130!!. Vauvakin kurvasi sieltä alakäyrältä nyt keskikäyrälle eli sf oli nyt 30 ja viikkoja siis 32+4. Tuumasi täti,että ei teille nyt 5kg vauvaa tule :D . Mitähän sekin meinas, en koosta kysyny mitään...

Silleen jännä,kun nyt en narahatanu siitä testistä ja en siis ole äitipolin asiakas niin niitä ultria ei nyt sitten ole :( Kahdessa edellisessä raskaudessa vauvan kokoa on tarkkailtu ja nyt ei sit mitään, on vähän outoa... No ruokavalio vaan pitää pitää hyvänä ja kyllähän mä tiedän mitkä ne sitä vauvaa kasvattaa, eli edelleen karkkipäivä vain kerran viikkoon. :D

Juu, kohta alkaa house ja sitä pitää alkaa katsomaan..

memmulle tää on just oikee pino tulla valittamaan :hug: . Aina ei voi olla hyvä päivä..

eema rv 32+4
 
Hei! Olin aiemmin sokerit sekaisin -pinossa, tulin tänne vain kertomaan lohduksi sokerien kanssa kamppaileville että sain vauvan ja raskausdiabeteksestä huolimatta kaikki on mennyt oikein hyvin! Mulla todettiin rv 13 raskausdiabetes, joka on ollut ruokavaliohoitoinen. Synnytin 17.11. pojan, joka painoi 3980g ja oli 53 cm pitkä - ei mikään jättiläinen, kun ottaa huomioon, että vauva syntyi vasta rv 40+6. Vauvan verensokereita seurattiin ensimmäisenä päivänä kolmella mittauksella ja kun ne olivat kaikki ok - yli 3 - ei mitään muuta seurantaa tai toimenpiteitä tarvittu. Kertaakaan ei ole vauva lisämaitoa saanut, eli rintamaito on riittänyt, vaikka siitäkin peloteltiin etukäteen. Vauva voi hyvin, minä myös, ja olen tosi onnellinen saatuani lopettaa ruokavalion kyttäämisen. Sokerirasitus tulee puolen vuoden - vuoden päästä, mutta sitä en jaksa vielä murehtia.

Tsemppiä kaikille raskausdiabeetikoille, ennen pitkää se on teilläkin takana päin ja uskokaa pois että kaikki menee ihan hyvin! Ja onpahan saatu ekstrahyvää hoitoa raskauden aikana, vaikka äitipolilla ramppaaminen välillä rasittavaa onkin.

Luce ja nyytti 12pv
 
Onnittelut Lucelle poikavauvasta! :flower:

Aika samankokoinen poika kuin mun kakkonen ( 4058g ja 53cm) hän syntyi 40+5, oli sellanen pitkä ja hoikka.. ja on edelleen nyt 10kg ja 83,5cm ( 1,5v). Aika samalla kaavalla sulla on mennyt homma kuin mullakin, eli maitoa riitti eikä tarvinnut lisämaitoa ja verensokerit oli ok. Itselläni oli myös ruokavaliohoitoinen rd. :)

Puolen vuoden päästä synnytyksestä ( 2 kertaa) olen itse käynyt uudelleen rasituksessa ja arvot olleet oikein hyvät. Kyllähän se itseäkin kiinnostaa millaiset arvot sitä "ei raskaana" on.

Vauvan tuoksuista joulun odotusta sinne, tulkaahan muutkin kertomaan samanlaisia uutisia, näitä on kiva lukea :heart:

eema 32+5
 

Yhteistyössä