Raskausajandiapeetikot missä??

Näytti tuossa rv 16 sokerirasitustuloksissa olleen 9,7 tuo tunnin arvo. Samoin kaikki muut hieman matalempia vaikka allehan ne muut jäi nytkin. Ei kai se auta ku heti huomenna soittaa neuvolaan ja kattoo mitä täti sanoo. Voi olla että tulee sanomista kun en aiemmin ole soitellu :whistle: . Pitänee alkaa netistä katteleen mitä haittaa siitä raskausajan diabeteksestä oikeesti on muuta kuin se, että vauvasta voi tulla iso. Ei oo oikeen kiinnostanu koko asia kun oon ajatellu ettei koske mua :ashamed: . Liikkua ei voi ku kyykyssä käyntikin saa supistuksen aikaan saati kävely tai muu liikunta. Ja ruokavalion kans oon muutenki erittäin huono :headwall: .
 
Johjo Kysele vaan neuvolasta mitä ne sanoo. Jos kehoittavat et joudut tosiaankin kattelee sen ruokavalion perään kysy ihmeessä neuvoja, jospa ne vaikka osaisivat auttaa. Neuvojen saaminen vissiin riippuu aika paljon mis majailee.
Mulla tosiaan noi lonkat huutaa hoosiannaa, eli kävelen mitä pystyn. :ashamed:
Jos apua tartet tohon ruokavalio hommeleihin, niin autetaan jos vaan osataan niinhän se on. Toisilla ihan pienet muutokset auttaa ja toisilla sit on isompi elämänmuutos edessä.
Kyllä se on varmasti kaikilla sama asia, et harva sitä uskoo et omalle kohdalle voi tolleen käydä, mut se on aina mahdollista.
Kyllä tästä kaikki selvitään. Ei hätää. :hug:
 
Hei!

Onpa outoa Johjo, että terkka ei itse ole soittanut sulle päin, vaikka on ollut poikkeava arvo! Meillä soitetaan perään heti, jos ei itse olisi soittanut. Ja hassun välinpitämätöntä touhua muutenkin teillä :(. Täällä, kuten moni muukin on kertonut, jo yhdestä rajalla olevasta arvosta joutuu syyniin. Ja ruokavaliolle tietenkin. Toisaalta ihan hyvä, vauvan parhaaksihan kaikki on! Laitan sulle yhden linkin Espoon neuvolaohjeisiin, jossa on myös rd-ruokavaliosta. Itse tosin olen saanut ohjeeksi 6 ateriaa/välipalaa päivässä, eikä 5 kuten tuossa ohjeessa (ajatus siis, että hiilarit jakaisi mahdollisimman tasaisesti pitkin päivää ). Muuten ihan samaa kamaa kuin saamissani vihkosissa ja juttujen perusteella muilla täällä myös.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187

Sef, on varmaan jossain määrin yksilöllistä millä määrillä kukin ketoosiin menee, enkä kyllä tiennytkään mitään tarkkoja lukuja, muuta kuin että alle sadan pitää päivittäisten hiilarien olla. Mutta tosi hyvä tietää, että noinkin alas tarttee mennä ennen kuin ketoosi oikeasti alkaa! Siis hienoa edelleen, että joissain neuvoloissa puututaan myös painon laskuun (kun toisissa ei näköjään puututa juuri mihinkään), mutta lohduttava tieto varmasti kaikille jotka ovat joutuneet ketoliuskojen kanssa pelaamaan. (Ai miten niin tuli sekava lause?)

Maarith, täällä myös yksi makeanhimon ja jatkuvan näläntunteen kanssa kamppaileva! Herkuttelunhimoa on siksikin vaikea välttää, kun ei niitä herkkuja oikein voi edes korvata millään, kun kaikki on kielletty (hedelmäsokeri, maitosokeri, vilja, blaa blaa). Olen aivan murhanhimoisissa tiloissa kaiken aikaa; sen takia sen mittarinkin tilasin jotta voin tutkia, uskaltaisinko missään kohtaa vähän löysätä tätä tappodieettia. Pelkällä porkkanalla ei nälkä lähde ja lihaa olen huono syömään. En muutenkaan periaatteellisista syistä syö tehotuotettua lihaa, ja koska riista on kallista ja luomulihaa ainakin meidän lähikaupoissamme harvoin, ruokien suunnittelu on viime aikoina ollut aika haastavaa.

Ai niin, ihmettelin eilen että millä paperinpalalla tuo esikoinen leikkii ja kun katsoin tarkemmin, näin että se oli Postin ilmoitus isokokoisesta kirjeestä. Oli tullut jo keskiviikkona, torstaina olisin voinut noutaa - ja täytyy olla se sokerimittari. Mies kerpele oli tunkenut sen kotiin tultuaan ja postit noukittuaan ties minne, niin etten minä sitä nähnyt. Ja täällä olen kironnut kuin turkkilainen että kun ei mittaria kuulu. Oma perhe pahin :D.

Mutta nyt syömään jotain :p ja sitten olisi vielä kylppärin pesu edessä ennen kuin pääsee nukkumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Hei!

Onpa outoa Johjo, että terkka ei itse ole soittanut sulle päin, vaikka on ollut poikkeava arvo! Meillä soitetaan perään heti, jos ei itse olisi soittanut. Ja hassun välinpitämätöntä touhua muutenkin teillä :(. Täällä, kuten moni muukin on kertonut, jo yhdestä rajalla olevasta arvosta joutuu syyniin. Ja ruokavaliolle tietenkin. Toisaalta ihan hyvä, vauvan parhaaksihan kaikki on! Laitan sulle yhden linkin Espoon neuvolaohjeisiin, jossa on myös rd-ruokavaliosta. Itse tosin olen saanut ohjeeksi 6 ateriaa/välipalaa päivässä, eikä 5 kuten tuossa ohjeessa (ajatus siis, että hiilarit jakaisi mahdollisimman tasaisesti pitkin päivää ). Muuten ihan samaa kamaa kuin saamissani vihkosissa ja juttujen perusteella muilla täällä myös.

Kiitos vastauksista!
Ok pitääpäs lukea tuo linkki. Neuvolatäti sanoi että soitella tulokset kun oon testissä käyny. Ne laittaa labrassa suoraa koneelle mun tietoihin tulokset ja oon käsittäny ettei neuvolatäti näe niitä ellei mee erikseen mun tietoja kattoon. Ja minä varasin ite terveyskeskuksen labrasta ajan niin neuvolatäti ei edes tiennyt koska käyn. Normaalisti aika varataan neuvolassa mut mulla ei ollu kalenteri niin en osannu siinä sanoa. Kai ne luottaa että jokainen itse kyselee. Luultavasti useimmat ei ole näin idiootteja kuin minä että kuvittelee kaiken olevan ok jos labrahoitoja niin sanoo :ashamed: .
 
Johjo
Kyllä se siitä ihan oikeesti, älä nyt itteesi piiskaile asian suhteen liikaa siellä. Jos teil on tollanen systeemi, niin tuskin oot eka jolla on jääny takas soittamatta.
Muutenkin nyt meillä (tammikuulaisilla) alkaa se vauvan kiihkee kasvuaika, joten tuskin on jättivauvaa vielä aiheutettu, jos on jotenkin ruokailu ollut retuperällä. Jos sulla on yleisesti ollut hyvä olo, niin ei tota RD:ta nyt ihan välttämättä arvaa. Monet oireet kun voi yhdistää raskauteenkin.
Jos siis kehoittavat nyt aloittamaan erilaisen ruokailun, niin tee se. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Hymyä huuleen! :hug:
 
Meilläkin neuvolasta soitetaan jos "narahtaa" testistä. Itse siis ei tarvii huolehtia, meillä se verinäyte otetaan sormenpäästä joten tuloksen saa heti siinä. Olen sitten itse tiennyt odottaa soittoa kun yli on arvo menny. Jospa se Johjollekin selviää tää asia.

Piti sanomani, että vaikka on vain yksi arvo koholla voi silti joutua insuliinille. Kuten mulla kävi ensimmäisessä odotuksessa. paasto arvo oli rasituksessa yli sallitun ja ruookavaliolla pysyi sinne rv 35 aisoissa. Sitten se alkoi olla 5-6 välissä ja lääkäri määräsi insuliinin. Pistin iltaisin 4 yksikköä. Minusta aika herkästi määräsi sen, mutta ei tarvinnut pistää kuin kerran päivässä ja "vain" 5 viikkoa :p

Makeanhimosta yms.. että mulla on kestänyt n. 2 viikkoa, että on tottunut uuteen ruokavalioon ja yhteen karkkipäivään viikossa. Tuon 2 viikon jälkeen ei enää edes tee mieli niin helposti makeaa. Kaikkeen uuteen totuttelu vie aikansa.

eema 30+1 =)
 
Hain mun mittarin :heart:. Kohta on tunti kulunut välipalasta ja ajattelin uskaltautua mittaamaan ekan kerran, huu! Tulen sitten myöhemmin kertomaan, miten eukon kävi.

Johjolle halit kans täältäkin, älä tosiaan soimaa itseäsi! Vaikka helppoa ei ole olla miettimättä, sen tiedän - minä olen näin jälkeenpäin alkanut miettiä jopa esikoisen odotusaikaa, että söinkö sittenkin sen itse niin isoksi, vaikka siinä raskaudessa rasitustestin tulos oli ok ja jätkällä syntyessään pituus-paino-suhde miinuksella, eli kaiken järjen mukaan ei mitenkään sokerivauva. Mutta sitä vaan miettii helposti kaikenlaista, on tämä äitiys niin tätä joskus...

Totta Eema, että raskauden lopussa arvot voivat heittää häränpyllyä vaikka siihen asti olisivat vielä rajoissa pysyneetkin. Senkin takia halusin ton mittarin, että pysyn koko ajan kärryillä missä mennään enkä vain kerran kuussa tapahtuvilla mittauksilla.

Niin ja mä olen ollut nyt syyskuun loppupuolelta eli yli 1,5 kk tällä dieetillä eikä ole kyllä nälkä eikä makeanhimo kadonneet mihinkään... :ashamed:

Okei, takaisin siivouksen pariin! (Mulla alkoi nyt siis loma, ensi viikolla alkaa äitiysloma virallisesti. Esikko hoidossa vielä tän viikon, eli yritän käyttää nyt ajan hyödyllisesti tekemällä kaikkea, mitä pojan kotona ollessa ei pysty.)

Grynna 33+6
 
Soitin just neuvolaan. Oulussa 1h raja on 11 eli mulla ei virallisesti ole raskausajan diabetestä. Aion kuitenkin alkaa katsomaan mitä suuhuni laitan ettei vauvasta tulisi liian iso. Meillä aiemmatkin lapset ovat olleet ihan hyvän kokoisia vaikka mulla on sokerit olleetkin hyvät (3980-4230g).

Vuoden vaihteessa tulee kuulemma uudet ohjeet joissa tuo 1h raja on sen 10. Voihan se ollakkin että neuvolatäti olis soittanu itekki jos olis ollu yli rajan, mutta kun ei nykyisten ohjeiden mukaan ole. Toisaalta hyvä näin, pitää vaan ite muistaa asia ja kattoo mitä suuhun laittaa.
 
Ton edellisen db-hotajan asenne on saanu mutkin nyt kauheasti stressaamaan sokereiden mittausta. Aiemmin olin tyytyväinen, kun arvot pysy paasto sen 5.5 alle ja 7.8 alle ruoan jälkeen, mutta hoitajan mielestä pitäis paaston olla alle 5:n mielellään, ja lähempänä tai alle 7 ruoan jälkeen. NO, minkä takia raja-arvot on annettu jos hänen mielestään ne on kuitenkin liian korkealla?? :headwall: :headwall:

Makeanhimoa on joskus täälläkin havaittavissa, mutta silti jotenkin jaksaa odottaa jos esim. olen luvannut itselleni irtokarkkeja kerran kuussa. Sokerit menee kyllä pilviin sillon, mutta tuskin se kerran kuussa on niin paha. Ja kyllähän tuossa raskausdiabetesoppaassakin on sallittu se pulla/keksi välipalaksi....Ja olen myös joskus niin tehnyt, eikä seuraavan aterian jälkeinen arvo ole noussut liian korkeaksi.

Meillä ainakin oli tuon sokerirasituksen raja-arvot: paasto alle 5, 1h alle 10 ja 2h alle 8.
Eli täällä Satakunnassa on otettu uudet rajat jo nyt käyttöön.

Mäkin teen sitä, että mittailen välillä tutkimusmielessä arvoja muutoinkin kuin mittauspäivinä. Mulla on nyt ohjeena mitata joka toinen päivä, mutta välillä saatan välipäivänäkin mitata ihan vaan tarkkailleksani, että onko oma tuntemus oikein. Osaa sitten hieman tulkita kropankin merkkejä sokereiden noususta.
 
Terveiset TYKS:istä.

Eli tänään menin ostatolle jossa touhuttiin seuraavaa:

Otettiin verinäytteet (sokeri ja munuaisarvo ellen väärin muista) ja laitettii joku nappi takapuoleen joka mittaa noin 200 kertaa vuorokaudessa verensokerin. Napin mukana annettiin monitori, jonne syötetään tiedot aamiaisesta, lounaasta, päivällisestä ja iltapalasta sekä verensokeriarvot noin 5 kertaa vuorokaudessa.
Käytiin läpi myös se verensokerin mittaaminen ja parista seuraavasta päivästä kirjataan sitten ruokapäiväkirjaa.

Lopuksi kuunneltiin vauvan sydänäänet ja siellä se tumpsutti 138-142/min :heart:

Keskiviikkona palaan osastolle ja tuolloin nappi poistetaan takamuksesta ja se analysoidaan yhdessä ruokapäiväkirjan kera, jonka pohjalta sitten pohditaan jatkoa. Joko mennään eteenpäin ruokavaliolla, pillereillä tai insuliinilla. Koska taustallani on sukurasituksena diabetestä aikalailla niin osallistun kai johonkin tutkimukseen tai jotain, jonka vuoksi keskiviikkona ennen osastolle menoa käyn labran kautta antamassa paastoverinäytteen.

Mikäli jatko hoidetaan insuliinillä, jään osastolle sisään, muutoin pääsen samana päivänä pois. Tuolloin keskiviikkona myös ultrataan, joten pääsen kurkkaamaan taas pikkuista, pitkästä aikaa :)

Tänään kun olen mitannut verensokerin 3 kertaa, niin se on ollut joka kerta kauniisti sallittujen rajojen sisällä. Ilmeisesti siis 12 vuorokautta kestänyt kitudiettini on jossakin määrin ehkä tehonnut.

Sef 29+5
 
Nonni. Terveisiä sokerimittailun ihmeellisestä maailmasta!

Söin välipalaksi (vähän ennen sitä kun viimeksi kirjoittelin) 3 näkkärinpalaa (oli nälkä...) Polar-kevytsulatejuustolla, poroleikkeellä & kurkkusiivuilla varustettuna. Ja paketin Halvan lakumattoa... :ashamed: En ole usein karkkeja viime aikoina syönyt, mutta toi huusi mun nimeä niin lujaa aamulla kaupassa, että eihän sitä sinne yksin voinut jättää. Juu, ja sitten join vielä valtavan mukillisen kahvia, jossa (ainakin) 1 dl maitoa. (Laitan muuten 2/3 poroista kofeiinitonta kahvia, jos joku ihmettelee määriä.)

Tästä tunnin kuluttua mittasin, ja mittari näytti 4,7. Olin ihan että whatta.

No, lounaaksi söin noin 4,5 dl parsakeittoa ja yhden samanlaisen näkkärin kuin edellä (pieni pyöreä 4 viljan, ja noi em. täytteet). Mittasin n. 40 min kuluttua, koska piti joutua hakemaan esikoista tarhasta. Mittari näytti taas 4,7. Olin jo ihan että mitvit, rikki on koko mittari.

Vähän aikaa sitten keksin mitata sokerin ennen syömistä. Keittolounaastani oli kulunut noin 2,5 tuntia. Mittari näytti 4,2. Söin pakkauksen pastaa tonnikalasoosilla (ihan eines :ashamed: ) ja mittasin tällä kertaa puolen tunnin kuluttua. Nyt näytti 5,9. Pitää testata vielä kun tunti ateriasta on kulunut, niin näen miten muuttuu. Ja huomenna pitää syödä ostamaani kuitupastaa (kuitua 11 %) niin näkee, onko eroa tavalliseen pastaan. Ja sitten testata vielä salaatin syönnin vaikutus, nyt en tarkoituksella ottanut lautaselle rehuja vaikka yleensä syön aina.

Sormenpäät on ihan hellinä, kun olen tökkinyt itseäni vimmatusti. Olen testaillut niitä eri pistosvaihtoehtoja ja täytyy sanoa, että ne on varmaan lapsille ne muut kuin se syvimmälle pistävä! En saa tarpeeksi verta ulos muuta kuin sillä kunnon "poralla". Lansetteja on kulunut varmaan kymmenen tänään...

Odotan todella jännityksellä huomisaamun paastomittausta! Näyttää siltä, että ruuan jälkeiset arvot eivät ole mikään hirveän iso ongelma, ei ainakaan näin pienillä (?) annoksilla ja etenkin jos syö kuitupitoista. Mutta jatkan eri ruoka-aineiden ja niiden yhdistelmien testailuja edelleen.

Tavia, meillä rasituksessa paaston raja on 5,3 joka on kuulemma tämä uusi valtakunnallisen Käypä hoito -suosituksen mukainen. Mutta eroja voi olla myös labrojen mittauskäytäntöjen vuoksi, joten eri paikkakuntien rajoja ei kai pitäisi ihan suoraan vertaillakaan. 1 h arvo oli meilläkin 10 ja 2 h arvoa en enää muistakaan... Kasin luokkaa anyway.

Ai toi Sefin "kitudieetti" oli niin loistoilmaus, mä omin sen heti myös käyttööni :D! Jännän seurantanapin sait, ihan kuin jossain ufokaappauksessa :LOL:. Toivottavasti kitudieetti puree edelleenkin ja saat hyviä uutisia ensi viikolla!
 
maarith
sef Mihin se tarkalleen laitettiin siis se peffaan laitettu "nappi"?
Mä oon saamassa ajan kanssa sairaalaan tuon insuliinin takia,joten saattaa olla mullakin edessä joku tuollainen nappi tai jotain muuta.Ei neuvolassakaan osattu sanoa edes mihin sairaalaan joudun menemään saati,että olisivat tienneet mitä siellä tehdään. :|


grynnasullahan on loistavat mittaus tulokset..olispa mullakin :whistle:
 
Pikaiseen...kirjottelen et hengissä ollaan...just ja just.
Olo on viime keskiviikosta lähtien ollu aikamoinen...pieniä hetkiä ihan jees...ja välillä oksettaa...särkee päätä...huimaa...kaikki äänet hajottaa päätä...väsyttää...huimaa...jne jne...kävin tänää neuvolassa otettii kaikkia juttuja...ja arvoja...Kaikki oli ihan ok.Määräsi nyt lepoa muutaman pvän....

Ja mä pääsin yllättävästi näkemään meijän rakkaan pikkusen ihanan maaliman rakkaimman ihanuuden... Siellä se ihanasti hengitteli tai teki harjotuksia...näkyi ihan selkeesti Vähän se muju näytti nii rakkaalta nuppuselta. Piristi mun mieltä näije olojen lomassa ihan kauheesti.Siellä sitä köllöteltiin...

Hmmh...Ottaa pattiin ku muksut mölyää ja riekkuu eikää yhtään tajua et äitii ottaa päähän ihan kaameesti se meteli ja riehuminen.Ja sit mulla o hermo ihan kireellä...ja rähisen niille...pikku parat.Keksivät kaikki maholliset jutut nyt just...

Mä poistun huilimaan taas...palataan...

Daizz ja ihmelapsi-sydänkäpynen mötkyn pötkylä 31+3

Ps.kopioin tuolta toisesta pinosta...ei jaksas millää kirjottaa...halusin vaan ilmasta et täällä ollaan...yhes koos...vielä..
 
maarith: nappi on mulla oikeassa pakarassa siinä ylhäällä keskellä, miten sen nyt selittäisin :) Vähjän samassa suunnassa, kuin minne rokotukset pistetään takamukseen. Napin saa myös vasempaan pakaraan, riippuen siitä miten päin tykkää makoilla.

Napin laitto ei tuntunut missään, ehkä samalta kuin hyttysen pisto. Sinne takamukseen napin alle on neulalla laitettu joku putki vähän samaan tyliin kuin kanyyli. Siellä se putki sitten on siihen keskiviikkoon saakka.

Olemista tai elämistä nappi ei haittaa, eli sen "päällä" pystyy ihan hyvin makaamaankin.

Sef
 
Mä jatkan mun ruokapäiväkirjailua tänne, hypätkää yli jos rasittaa :D.

Epäilen vahvasti, että ne kaksi välipalan jälkeistä 4,7 mittausta eilen olivat mittarin alkukankeutta. Tuntui ihan liian alhaiselta silloin, ja nyt vielä enemmän, kun olen saanut selkeästi korkeampia arvoja illalla ja tänään aamulla. Pysyvät alle rajojen, mutta ei nyt mitään alle viittä sentään. Mutta olenkin pitänyt nyt yltiötiukkaa linjaa, esim. ei samalla aterialla sekä pastaa/riisiä/pottua että leipää että maitoa (itse asiassa maitoa en nyt käytä lainkaan paitsi kahvissa, ja pasta-aterian kanssa en muuten eilen syönyt sitä leipääkään vaan vain sit välipalana).

Esim. tänään aamupalan jälkeen (vaikka söin vain yhden ruisleivän ja vettä, ei muuta) oli 5,5. Paastosokeri aamulla oli muuten 4,5 - JES! (Kun just siitä arvostahan rasituksessa kärähdin.)

Illalla söin riisipitoisen aterian (taas eines... :ashamed: ) ja vielä satsuman päälle, ja arvo oli 6,4. Tosin alle rajojenhan sekin on, ja olen nyt mittaillut puolen tunnin päästä, en tunnin. Jossainhan (ei jaksa kelata pinoa nyt) oli puolen tunnin raja 6,7 ja ajattelin yrittää, että jos saisin itsekin pidettyä koko ajan sen alle. Ei ainakaan taatusti tarttis kenenkään sit sairaalassa tulla sanomaan, että olen syönyt vauvani isoksi.

Senkin takia tosi hyvä, että hommasin ton mittarin, pääsen sit sanomaan takaisin kun kumminkin siellä mäkättävät! Meinaan että ultrien takia tiedän vauvan olevan iso joka tapauksessa (kuten oli isoveikkansakin ja tosi monet vauvat meidän suvussa), ja kun me isot tytöt olemme aika vapaata riistaa, kaikenlaista on saanut lääkäreiltä kuulla... Nyt voin ainakin sanoa, että on kuulkaa seurattu sokruja vimpan päälle ja pidetty sellaista kitudieettiä että vot.

Auh, toivottavasti muuten kukaan paljon isompien sokerilukemien kanssa painiva ei nyt tästä vuodatuksesta loukkaantunut! :x Ei ollut tarkoitus sanoa mitenkään pahasti, koska kaikkihan me täällä dieettaamme ja yritämme parhaamme, mulla on vaan käynyt hyvä tuuri kun tää rd on niin lievä. Mutta, mulle toi paino on aika arka asia ja kimpaannun siihen kohdistuvasta sanailusta varsin helposti. Ja kun ylipainoisten jotenkin automaattisesti oletetaan syövän vauvansa läskeiksi jne.

Daizzista oli kiva kuulla, vaikka se ei ole kiva että sulla huono olo jatkuu. Maarith:lle :hug: arvojen kanssa kipuiluun, toivottavasti pian alkaa tuloksia näkyä - sullahan ei vissiin hirveän kauan vielä ole ollut dieetti päällä? Meinaan että voi kestää hetken että se alkaa vaikuttaa (siinä tänne kerran linkittämässäni artikkelissa oli jotenkin niin, että ainakin pitkäaikaissokeriin alkaa vaikuttaa vasta hitaasti, pari viikkoa menee yhden punasolun kiertoon tai jotakin - pitäiskin ihan lukea vielä uudestaan...). Sefille ja napille =) myös toivotan alhaisia arvoja ensi viikon tutkimuksissa, samoin kuin tietenkin ihan kaikille täällä!

Palaan taas jossain vaiheessa riivaamaan teitä tuloksillani. Tänään ajattelin koettaa rasvatonta jugurttia ja sen vaikutuksia (t. Nimim. Makeanhimon riivaama).

Grynna 34+0 *poks*
 
Grynna, sullahan on ihan tosi hyviä nuo arvot ja huimasti alle sen mitä saa olla. Meillä on rajana että 1,5h ruokailun jälkeen pitää olla alle 6,7...
Elä nyt kituuta liian vähällä ruualla.. Kun syö monipuolisesti ja kohtuudella herkkuja niin se riittää. Kunhan aterian jälkeiset ei huitele siellä 10 tuntumassa niin ei mitään ongelmaa. Jotkut ruuat nostavat sokereita helpommin, siitä ei ole haittaa jos joskus on liian korkea arvo jos se johtuu suoraan siitä mitä olet syönyt, ymmärrätkö? Se kokonaisuus on ratkaisevampaa, eli jos ne koko ajan on korkealla riippumatta mitä syö niin silloin on ongelmia. Aatteleppa sitä sokeritestiä, miten paljon sait kerralla sokeria ja silti 1h arvo oli laskenut jo hyvin ja 2h päästä oltiin jo tosi hyvissä lukemisssa.

Laitan tähän vähän omaa ruokapäiväkirjaa. Ja nämä ruokailu ohjeet on äitipolilta saatu. Mullakin siis se paasto arvo ollut se ongelma, ei aterian jälkeiset.

Eli tyypillinen aamupala on:
2 x ruispala( margariini,kinkku,salaatti,kurkku)
2x maitokahvi
Sokeri 1,5h 5.0

Lounas:
puuroa (kaura)
2x näkkäri (levite,kinkku,kurkku,tomaatti)
Lasi maitoa
Sokeri 1,5h 6.0

Päivällinen:
2 perunaa
Jauhelihakastike
Parsaa+ porkkanaa
Vihreää salaattia
Näkkäri ( levite,kurkkua)
1 lasi maitoa
Sokeri 1,5h 6.3.

Että minä saan syödä ihan "kunnolla", nälkää ei tarvitse näkeä
=) . Vettä kuluu päivän aikaan myös paljon, pitää tuon kuidun määrän kanassa myös vatsan toiminnassa. Painoa ei juurikaan tule, on jopa taas laskenut tai pysynyt samassa.

Nyt en enää edes muista mitä tähän kirjoitin, kun tulee näitä pienten ihmisten keskeytyksiä =) Mutta jospa tästä saat tolkkua ja sen mitä tarkoitan.. Eli älä ruoski itseäsi kun sulla on ihan hyvissä kantimissa nuo aterian jälkeiset.

=)

eema 30+2
 
Siis kuidun määrän kanssa :LOL:
Mullahan ei esikoisen odotuksen aikaan enää auttanu mitkään kikat sen paaston kanssa. Ruokailun jälkeiset oli aina hyvät, paino ei noussut, liikuin 30 min lenkin päivittäin mutta aamulla paasto aina 5-6 välillä ( siis. loppuraskaudessa). ja sain ne insuliinit sitten,josta jo olenkin kertoillut ennenkin.
Mutta nyt välipalalle, pari kuppia maitokahvia ja pari palaa ruisleipää kera tomaatin =)

Palstaterrosisti poistuu.. :wave:
 
Ajattelin eka, et ne ketoliuskat on jo liiottelua, mutta mittasin tänään, niin kyllä mulla oli vähän niitä ketoaineita. Painokin on edelleen laskenut. Tänään pitää soittaa taas sille diabeteshoitajalle, saas nähdä mitä sanoo nuista ketoaineista. Tuntuu vaan, et jos alan syödä enemmän, niin sittenhän syön melkolailla samalla tavalla kuin ennen tämän ruokavalion aloittamista, niin pienillä muutoksilla kuitenkin sokeriarvot pysyneet.
 
Hei kaikki

ja ihan ekaksi Memmulle :hug: ja toivotus, että kaikki on hyvin! Tosi hyvä, että sait ne liuskat, niin nyt voidaan sitten tutkia ja tarvittaessa tehdä asialle jotain.

Juu ja Eema, olet ihan oikeassa siinä että liian pienellä määrällä ei pidä kituuttaa. Se olikin ensisijainen syy miksi hankin ton mittarin. Mullahan on koko ajan karsea nälkä ja täällä kyselin, mitkä ruoka-aineet ja millaiset määrät muilla aiheuttavat mitäkin. Siinä keskusteluissa sitten syntyi ajatus, että haluan todellakin tietää mikä mulla on paha juttu ja mikä ei, jotten mahdollisesti ihan turhaan välttelisi jotain mistä ei minulle olekaan haittaa.

Olen nyt aloittanut mittailun sillä, että syön kitudieetin mukaisesti kuten siitä asti kun rasituksessa narahdin. Jos sokerit ovat koko ajan ok, lisään vähitellen syömisiä. Kokeilen nyt erilaisia ruoka-aineita ja niiden yhdistelmiä niin sitten osaan kohta syödä ilman mittaria, paitsi paastoarvoa ajattelin seurata ihan raskauden loppuun asti. Itse asiassa syön muuten ihan samankokoisia annoksia kuin sinäkin, ilman sitä maitoa vain (näkkäriä siis menee kyllä, leipää vaan rajoitan), ja törkeä nälkä on koko ajan... :ashamed:

Tänään aamulla muuten olikin aamupalan jälkeen 7,4. Söin herättyäni yhden palan moniviljanäkkäriä, joka ei tähän asti ainakaan ole tehnyt mitään pahoja piikkejä. Siitä puolen tunnin kuluttua söin sitten 2 palaa ruisleipää, vettä ja maitokahvia, ja siitä puolen tunnin kuluttua oli tuo 7,4. Mä nyt olen pitänyt jonkinlaisena yleisohjeena sitä jollekulle annettua ohjetta, että puolen tunnin kuluttua pitäisi olla max 6,7 kun sillä oli niin hyviä tuloksia saatu. Ja toistaiseksi sen alle olen ollutkin, paitsi tänään. Mutta tosiaan kuten täällä on usein juteltu, niin ohjeethan on tosi erilaisia eri puolilla - yhtä on käsketty seuraamaan 1/2 tunnin arvoa, toista tunnin, kolmatta 1,5 tunnin...

Täytyy sitten, kun rupean vähän lisäämään syömistä, tarkkailla sitäkin vaikuttaako se paastoarvoon mitenkään. Mutta minä myös pelkään Eema, että lopussa sitä ei ehkä pidä kurissa enää mikään, paitsi insuliini. Eikä sekään mua sinänsä haittaa, pistämistä en pelkää ja vauvan parasta haluan, mutta se mitä mä pelkään on sitten ne sanomiset sairaalassa. Tiedän miten lapselliselta tuo kuulostaa, mutta mä olen kuullut laaksoistani ja kukkuloistani koko ikäni ja siitä on tullut ihan hirveä peikko.

Paasto mulla oli tänään 4,5, eilen 4,2 ja toissapäivänä 4,5. En tosin ole ollut syömättä 12 tuntia. Tietääkö kukaan, riittääkö rd:n hoidossa että paasto pysyy alle sen 5,3 (tai mikä nyt on raja missäkin) ns. keinolla millä hyvänsä, eli vaikka yöpalaa syömällä, VAI pitääkö aina onnistua saamaan alle rajan 12 tunnin syömättömyyden jälkeen, jotta virallisesti pidetään ok paastoarvona eikä insuliini "uhkaa"? (Toiv. joku tajusi mitä ajan takaa.)
 
Heips!

Katoin netistä noita käypä hoito -suosituksia ja sielä luki näin "Verenglukoosin tavoitearvot kotiseurannassa ovat aamulla ennen aamiaista alle 5.5 mmol/l ja tunnin kuluttua ateriasta alle 7.8 mmol/l. " http://www.kaypahoito.fi/

Mun on pitäny kokeilla miten edellisen päivän liikunta vaikuttaa paastoon. Ku nyt mulla ei ole alle viiden menny paastoarvo, enkä ole kauheasti ehtinyt liikkua. Jos tänään tekisin jonkun pienen jumpan ja söisin tavalliseen aikaan tavallisen iltapalan, niin oliskohan paasto alle viiden. Ku liikuntaakin suositellaan rd:n hoitoon (jota valitettavasti en kauheasti ole käyttänyt)...
Onko kellään teistä mitään havaintoja tästä?

Mä syön todella paljon vähemmän hiilareita aterioilla kuin eema. Hienot on arvot mun mielestä! Ja mun täytyy oikeasti olla aika tarkka noiden kanssa, ku muuten ne arvot kyllä menee ylös...
 
Heips! Oon käyny lueskelemassa, mut tässä on ollutkin aikamoista huipakkaa taas koko viikko........ Eli en oo entinyt nyt osallistua keskusteluihin.
Toi oli ihan hyvä Johjo ettei se sit ollutkaan "sun syy", vaan rajat ovat erit. Onneksi olkoon siis ettet joudu jatkotoimenpiteisiin! Kyl monesti kotoa päin tää homma pitää lähtee: eli mitä syö, miten paljon, milloin jne jne.
Grynnalla on mennyt hyvin noiden pistämisten ja arvojen kanssa. Hienoo! :wave:
Painosta: mulla ainakin nousee, ei oo vaaraa et laihtuisin. Tosin paino on vaan noussu nyt sen 12kg (rv34). Todellakin ekan kans nousi sen maagiset 25kg, joten nyt menee paremmin. Mites muuten teil on lapsiveden määrän kanssa??? Onko ihan normaalit määrät? Mul kun oli ekaa odottaessa sitä aivan sikana... se kätilö oli aivan järkyttynyt, kun se puhkas ne vedet ja paikat lainehti. :LOL: Se kun on kuulemma aika yleistä et RD aiheuttaa paljon vettä..........
Tällä kertaa en oo varma onks tota normaalisti tai paljon jne. Eivät maininneet asiasta.
Eema sul on tosi hyvät noi ruokailutottumukset. Jotenkin on vaan niin hankalaa syödä tosi oikein, kun oon duunissa jne. Eli pikkutauoilla jotain purettavaa (hedelmää/vihannesta) ja sit kun on ruokatauko niin voi lipsahtaa. Noi lounasvaihtoehdot ku eivät oo aivan parhaita, siks on hankalaa. Toisaalta en syö mitään täyttä roskaakaan. Yritän saada vihanneksia mukaan jne. Mut hiilareita varmasti saan joskus pikkasen liikaa.
Grynna tääl toi paastoarvo tarkoittaa ettei syö (tai juo) yhtään mitään klo 23.00 jälkeen. Mut noissa on varmasti eri neuvoja taas.
(.) omaa oloa sen verran et tänä aamuna menin mun lekurille et se ottaa sen paastoarvon. sanoi et ei aio paljoo mittailla jos se näyte on sen 5.3 mmol/l alle. Eli nyt toivon et se olisi niin. Mul ei oo ollut aikaisemmin ongelmia tuon paastoarvon kans, mut... niin ainahan sekin voi alkaa reistailemaan. :headwall:
Tavia Niin ne sanoo et liikunta auttaa. Mä käyn kävelee kun kerkeen. Mut kun mul ei oo sitä mittaria, niin en pysty sanoo vaikuttaako se miten.
Hyviä oloja kaikille!
 
maarith
Jännää kuinka eri paikoissa on noi arvot ihan erilailla.Meillä paasto pitää olla allew 5.5 ja ruuan jälkeinen alle 7,8.

Jee eilen diabeteshoitaja soitti Naistenklinikalta ja juteltiin sen kanssa.Nyt seuraan aina aamuisin sokeria ja teen kerran viikossa käyrän.Ja sain satinkutia siitä,että iltapalan ja aamupalan välillä ei saa olla yli 10tuntia,kun maksa alkaa itse tuottamaan sokeria,joten sen takia mulla on ollu korkeemmat nuo aamuarvot,kun on ollu 12 tuntia väliä..mitäs ne niin sanoo,että pitää olla sairaalasta ja myös neuvolasta,joten oon sitä noudattanu... se olis kyllä mukavaa saada oikeat ohjeet kerralla ja olishan se ollu mukava noudattaa muutenkin terveellisempää ruokavaliota alusta asti..noudatin pääasiassa sitä lautasmallia,mutta kun tuohon kuuluu niin paljon enemmän.Neuvoloiden pitäis satsata rahaa noihin kunnollisiin ohjeisiin ja tilata vaikka diabetesliitosta se raskausdiabetes ohjekirjanen,joka maksaa,kun sitä tilaa enemmän,kun yhden.tai sitten ottasivat siitä kopioita,jos eivät raaski sitä tilata enempää,kun itselleen sen kappaleen.
Valivali,mutta ottaa niin päähän.

Maanantainen neuvola meni hyvin.Painokin oli laskenu 600g kahdessa viikossa..nyt vaan toivon sen laskevan vielä enemmän,kun noudattaa tätä valiota tuonne loppuun asti.
Mittasin just aamusokerin ja se näytti 4,9,joten toimivaa syödä jotain ennen nukkumaan menoa.
 
Olin ihan unohtanut tänne tulla kertomaan viime keskiviikon tuloksista.

KAIKKI arvot alle sen maksimin, eli ruokavaliolla mennään eteenpäin. Vauva vastasi viikkoja 31+0, vaikka siis olin viikolla 30+0. Kysyin, että onko sokerimässäilyni tuon aiheuttanut mutta ei kuulemman ole, sillä sokerilla ei saa päänympärystä suuremmaksi.

Vauvan painoarvio oli 1,6 kg eli nipin napin keskikäyrän yläpuolella mentiin. Ei siis paha, joskin lekuri sanoi, että vasta seuraavalla käynnillä (rv 35+5) nähdään sitten paremmin sokereiden vaikutus. Nyt oli nätti ohut rasvakerros vauvalla, eli vielä tosiaan ei sokerimässäily ollut tehtyn "tuhojaan".

Sukupuolikin saatiin vihdoin kunnolla näkyviin ja tyttöhän se siellä oli, niinkuin pitikin :heart:

Nyt jatkan sitten tiukkaa diettiä (tänään 16. diettipäivä ilman retkahduksia, hyvä minä!) ja toivon että vauva ei kasva jättiläiseksi. Ensi kerralla sitten siis synnytystapa-arvio ja meinaan kyllä kysyä sitä raskausviikkoasiaa tarkemmin. Saa nähdä vaikuttaako se mahdolliseen käynnistyksen ajankohtaan vai ei?!

Vaa-allakin piti käydä ja alaspäinhän se paino edelleen menee ja hyvä niin. Lääkäri sanoi, ettei enempää tarvitse tullakaan ja saa tosiaan jopa laskea. Taisi lekuri tarkoittaa, että: OLET AKKA LÄSKI :LOL: Oikeassahan tuo oli, joten eipä siinä mitään :)

Sef 30+2
 
Ruokajutuista, tehtiin siellä äitipolilla sellainen "ruokaohjelma" mihin se täti kirjoitti mistä kootaan ateriat ja välipalat. Ja niihin ohjeisiin sisältyy paljon leipää, siis joka ateriallajne.. sanoi että vähemmän sitä perunaaa,riisiä, pastaa ja loput hiilarit sitten leivästä. siinäkun on sitä kuituakin,joka pitää nälkää paremmin pois ja sokeria tasaisempana. Joka kerta se sitten kysyi kun soitin sokeri arvoja, että onko ruokamäärät siittäny, eli kai se ois lisännyt niitä jos oisin halunnut? Ja varmaan jotain karsinut jos arvot korkealla.. Mutta mulle passas tuo, eikä paljosta ole tarvinnut luopua, mehut, italiansalaatit, vaalealeipä, jugurtit, yms.. on jätetty pois ja korvattu muulla. Ja asesulfaami K:lla ja aspartaamilla makeutetut jutut tuli ruokavalioon.

Tuosta mittaus ajasta ja arvosta, sehän on ihan loogista, että jollain pitää olla puolen tunnin päästä alle 7,8 ja toisella taas 1,5h päästä alle 6,7 sehän laskee kokoajan ja varmasti molemmat on ihan ok tapoja.

Mulla piti paaston olla alle 5.3. Ja paasto ei ollut oikea "paasto" en siis ollut aina syömättä 12h, äitipolilta sain ohjeen, että ei missään nimessä saa olla niin kauaa syömättä, vaan pitää syödä mahd. myöhään ja mitata mahd. aikaisin. Sehän hullunkurista onkin kun se kulkee nimellä paastoarvo ja silti mittausväli oli mulla max 10h. Ja sillä tavalla sainkin paaston pysymään paremmissa kantimissa kun söin sen "iltapala iltapalan". Mutta idea kai siinä kuitenkin on se,että joka tapauksessa tulee pidempi väli siinä kun yö on välissä, eli se sitten on paasto =) Päivällähän tuntuu,että kokoajan saa olla jotain suuhun pistämässä

:LOL: Välillä tuntuukin, että sokerit menee sekaisin jos ei syö säännöllisesti, eli on pakko syödä se välipala vaikka nälkä ei sillä hetkellä olisikaan. Kai sitä tulee jotenkin riippuvaiseksi ja taikauskoiseksi tuosta rytmistä, voi kun se vaan säilyisi sitten raskauden jälkeenkin...silloin on paha tapa lipsua näillä asioilla :ashamed:
mutta siinäpä sitä taas oli sepustusta.. Mukavaa viikonloppua kaikille =)

eema rv 30+5
 
ruokamäärät siittäny :LOL: siis riittäny.. Tai kannattaskohan lukea teksti, ennenku lähettää :ashamed: .. juu, mut lukasin että maarith oli saanut saman ohjeen kun mä, eli ei saa ollaa illan ja aamun ruokailun välissä liian pitkää väliä. juurikin tuon takia,että elimistö alkaa sitä sokeria tuottamaan.
Mullahan oli iltaisin sokeri alle 5, siis nukkumaan mennessä ja aamulla se oli reippaasti yli 5, tähän auttoi se,että söi vielä ennen nukkumaan menoa, eli mulla joskus 22.30. ja aamulla mittaus 7-8 välillä.
 

Yhteistyössä