Joo mä heti juorusin
Maarith eteenpäin
. Mutta se oli kyllä niin ilouutinen, ei sitten tarvitsisi tässä enempää kuin viikon verran hermoilla. Toivottavasti nyt pitävät siitä sovitusta kiinni! Meinaan kun sulla oli se lastenhoitoprobleemakin, ei vain vauvan koon takia, vaan siitä käynnistyksestä olisi monessa asiassa hyötyä.
Eema, mun esikoinen oli 4,4 kg
. Tosin hän syntyi vasta 42+3, eli jos olisi laskettuna syntynyt, niin ehkä sellainen nelikiloinen olisi ollut - vaikea sanoa, paljonko hän siinä lopussa on kasvanut. Mullahan arvioitiin sairaalan ultrauksessa viikolla 38+2 hänelle painoarvioksi kliinisesti 3,5 kg, ultralaitteen mukaan 3,2 kg eli ihan reippaasti olisi siinä lopussa vielä massaa kerännyt, jos nuo tutkimukset olivat oikein. Itse uskon, että ne olivat alakanttiin, koska jätkällä oli pituuttakin 55 cm joten en usko, että hän olisi sentti- ja kilokaupalla ihan yhtäkkiä muutamassa viikossa spurtannut. Mutta eihän noita koskaan voi tietää
.
Mutta juu, tästä pikkukakkosesta on nyt arvio, että olisi 100 g isompi kuin isoveikkansa samalla viikolla (lähes tasan samana päivänäkin), ja jos mulla nyt sit vielä nämä sokerit vaikuttavat, niin saattaa hyvinkin olla yli 4,5 kg siellä 43. viikolla. Ja sinne asti meinasivat edelleen että odotetaan.
Mä en jaksa ruveta sitä käynnistystä tappelemaan, ovat Naikkarilla niin käynnistysvastaisia ja sitten kun mulla on vielä sektio takana, niin senkään takia eivät varmaan edes suostu käynnistykseen ennen kuin aivan vihoviimeisenä vaihtoehtona. Kyllähän mua ison vauvan synnyttäminen pelottaa, mutta ei kyllä niin paljon kuin leikkaus. Eniten siis pelkään sitä, että taas käy niin, ettei kohtuni jaksa pusertaa tämänkokoista ulos ja leikkauspöydälle taas päädyn. En halua |O.
Pakko ihan kertoa siitä eilisestä lääkäristä, oli kyllä niin huvittava. Kysyin häneltä vain mielipidettä, että voidaanko näin pian edellisen sektion jälkeen käynnistää, niin hän heti tulkitsi asian niin, että minä olen suunnilleen siltä istumalta sitä käynnistystä haluamassa
. Ja myöhemmin kysyin uudestaan siitä mahdollisesta yliaikakontrollista, että koskas se mulla nyt sitten on kun 41+5 osuu just viikonlopulle, niin lääkäri aloitti heti taas, että ei me kuule sua silloin vielä käynnistetä...
Jep, sitähän minä kysyinkin!
Vielä siinä kun olin jo lähtöä tekemässä, odotin vain että saisin neuvolakorttini takaisin, paikalle tuli joku kätilö kysymään neuvoa. Päivystykseen oli tullut äiti, jolle oli sovittu seuraavalle päivälle sektio ison vauvan takia (niinpä ) ja nyt synnytys olikin lähtenyt käyntiin ja äiti 5 senttiä auki. Lääkärin ensimmäinen kysymys oli, että "kieltäytyykö se nyt synnyttämästä?" :kieh: Ja samoin siellä synnytystapa-arviossa pari viikkoa sitten kun myös kysyin tätä sektioasiaa, niin sekin lääkäri heti kysyi, että "olethan sinä tulossa synnyttämään" (tarkoitti siis, että et kai vaan leikkausta vaadi). Että saattaisi olla vähän epätoivoista vaatia mitään toimenpiteitä ennen 43. viikkoa.
No, mulle siis sinänsä sopii se odottelu, että en todellakaan leikkausta halua ja käynnistyksessäkin on mun kohdalla riskinsä. Kai ne lääkärit sitten osaavat arvioida, että käynnistysriski on mun tapauksessa isompi kuin ison vauvan synnyttämisriski? Ja tammikuu olisi mulle mieluisampi syntymäpäiväkin lapselle. Mutta sitä en kiellä, että kyllä pelottaa, ja ennen kaikkea tietysti harmittaa, koska olen todellakin pitänyt sitä kitudieettiä, ja sekä koti- että labramittauksissa arvot olleet hyvät, eli en mielestäni ole syönyt vauvaa isoksi. Ja silti siitä saa varmaan taas kuulla, esikoisen kanssakin synnytyssalissa kätilö kuittaili asiasta, vaikka silloin mulla sokeriarvot ihan ok. Ja tietysti harmittaa sekin, että tässä on nyt "turhaan" kieltäytynyt kaikesta kun on joka tapauksessa iso vauva (juu tiedän, että ilman dieettiä voisi olla vielä isompi, mutta tajuatte varmaan mitä tarkoitan).
Ah miten ihanaa, että kuitenkin on tällainen paikka jossa voi purkautua ja jauhaa mieltä painavia asioita! Kun ei niiltä lääkäreiltä yleensä ymmärtämystä heru, eihän niillä ole edes aikaa kuunnella. Ja te tiedätte miltä tämä tuntuu :hug:
Grynna 38+2