raskaus + virtsatietulehdus / hiiva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Millaisia oireita teillä on ollut / miten olette havainneet raskaudenaikaisen virtsatietulehduksen tai hiivatulehduksen?? Minulla ei ole koskaan ollut kumpaakaan ja nyt taitaa jonkinmoinen tulehdus olla.
Viikkoja 33+

Mulla oli alkuraskaudessa lievä virtsatietulehdus, huomattiin neuvolan testissä, itsellä ei ollut mitään oireita. Koko raskauden ajan oli enemmän tai vähemmän klönttistä runsasta valkovuotoa, muistaakseni en kuitenkaan hiivalääkettä siihen ottanut vaikka neuvolalääkäri sanoi, että tarvittaessa voi.

pystyykö ne tekemään neuvolassa muita tulehdustestejä kuin hiivan tai vt:n? vuotoa ei varsinaisesti ole, mutta kun katsoin peilillä alapäätä oli siellä sellasta vaaleaa klönttiä joka ei haissut miltään. kutinaakaan ei mielestäni ole, mutta pissalla saa käydä jatkuvasti, mutta johtuisko se nyt vaan tästä raskaudesta ja siitä että vauva painaa rakkoa?

Just toissa iltana olin ihan varma että nyt on vt tullut. Mutta oireet hävs kun join kunnolla siis todella paljon nestettä vaikka ei ollut jano. Kun on näin kuuma ja hikoilee paljon niin nesteytys jää liian vähille.
Nyt on sitten karpalo- ja puolukkamehua jääkaapissa jotta saan mahdollisen bakteerin pois. Vaivaa ei enään ole mutta pitää vaan todellakin muistaa juoda ja paljon näillä helteillä.

Ainut oire pissatulehduksesta, että parin viikon ajan neuvolan pissakokeet näyttivät mitä sattuu eli välillä oli proteiineja, toisinaan taas ei sekä toisinaan oli leukosyytit koholla ja sitten taas normaalitulos - viljelyt puhtaita tai tulokset epämääräisiä. Lopulta alkoi järjetön päänsärky ja pahoinvointi, jonka lääkäri tulkitsi vatsataudiksi. Seuraavaksi alkoikin sitten tosi kivuliaat supistukset, joiden ansiosta tuli lähtö äitipolille. Siellä ihmettelivät miksei pissatulehdustani ole hoidettu neuvolassa :o
Antibioottikuurin ansiosta sain sitten siihen päälle vielä hiivatulehduksen, joka hoidettiin pois Canesten-kuurilla. Hiivan arvasin siitä, kun alapää aivan tulessa ja järjetön kutina.
Itsellä varmaan juuri runsas juominen aiheutti ongelmia vt:n määrittämisessä. Join nimittäin pahimpien helteiden aikana 2 litraa karpalomehua sekä vielä vettä n. 1-2 litraa...

Jos jollakin sattuu olemaan sama oire vti:sta raskaana ollessa, kuin mulla. Niin kannattaa käydä antamassa virtsanäyte. Itse yllätyin oireesta. Koskaan ei oo aikaisemmin ollut vti:ta ja kolmas raskaus menossa.

Niin ja siis se oire on virtsanpidätyskyvyttömyys. Jouduin käyttämään jopa lasten vaippoja, kun lorotti suoraan alle. Tulehdus on nyt toista kertaa päällä. Yhden antibioottikuurin olen syönyt n. 1,5kk sitten ja nyt luultavasti saan toisen. En tiedä onko osittain syynä myös se, että nyt on lapsen pää todella alhaalla ja painaa rakkoon (rv 34+). En pysty pidättämään ja virtsa haisee pahalle. Onneksi tätä oiretta ei ole yöllä, joten makuuasennossa on helpoin olla.

Ensimmäisen kerran kun oire tuli, luulin että lapsivedet valuu (n. rv 28), mutta onneksi olikin virtsaa. Keskimmäiseltä tuli vedet, kun syntyi ja voin sanoa että tämä tuntui todella paljon samalta. Ja säikähdin todella paljon. Jollakin voi olla tästäkin asiasta omat mielipiteensä, kuten "etkö muka tunnista onko se virtsaa vai lapsivettä??".. Hajusta sen kyllä joo tunnistaa, mutta mulla ei ensin tullut hajua oireena vain lorotus ja olin juonut paljon nestettä joten virtsa ei haissut virtsalle ja se oli väritöntä. Joten ensimmäisenä säikähdin lapsen puolesta.

Ajattelin vaan ilmoittaa tälläisestäkin oireesta, jos siitä vaikka olisi jollekin apua :).